Hoeven scheuren alle vier in

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat zou jij kiezen bij een hoge scheur in de hoef?

Natuurlijk bekappen
28 (25%)
Traditionele ijzers
26 (23%)
Plakijzers
1 (0%)
Hoefschoenen
5 (4%)
Traditioneel bekappen
27 (24%)
Bloedonderzoek, en op basis daarvan tekorten aanvullen
16 (14%)
Blind biotine bijvoeren
9 (8%)

Totaal aantal stemmen: 112

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 18:51

Andere smid nemen en fatsoenlijk op de voeten laten zetten met een stand van 45 graden.
Ik hoop dat de scheuren oppervlakkig zijn en weggevijld kunnen worden, zo niet zit je met een veel groter probleem, namelijk schimmel of een hornzuil.

Dat eerst laten doen voordat je begint met poedertjes, ijzers of wat dan ook.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 14:19

Ik heb ze nog ff vergroot bekeken en ik denk dat het wel eens WLD kan zijn.
Ik zou op zoek gaan naar iemand die daar behandelingservaring mee heeft.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 15:56

White line disease begknt meestal met losse wand.er hoeven helemaal geen scheuren te zitten om dit toch te hebben.
ik heb ook een paard gehad met ernstig WLD maar geen enkel scheurtje in de hoef. Wel losse wand.

ik denk dat de hoeven gewoon niet helemaal gezond zijn en te lang. Als je een opstaand randje krijgt aan de onderkant of flares, gaat de hoef eerder scheuren. En de marstall muesli die je voert bevat waarschijnlijk nog redelijk veel granen, dus zetmeel en suikers. Dat kan van invloed zijn op de hoeven. Dat je paard glanst zegt niks over de invloed van zetmeel en suikers op de gezondheid van je paard.

ChevalNoir

Re: Hoeven scheuren alle vier in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 16:09

De scheuren zijn niet oppervlakkig helaas. Ze is 19 juni bekapt. De smid heeft haar deze keer flink 'uitgehold'. Ze loopt veel op beton en de hoeven groeien helemaal dicht (dubbele zool). Ik kon dat er zelf niet uitkrijgen, omdat ze erg hard en droog waren.

Vervolgens heeft ze op het harde 1,5 week kreupel gelopen. Ze heeft nu drie weken vrij, en staat in de wei, want ik ben op vakantie. Hij gaf aan dat hij tijdens mijn vakantie voor controle wou komen, maar nu twijfel ik daar aan, omdat ik er dan zelf niet bij ben. Hij is niet pro ijzers, aangezien je dan nagels erdoor moet timmeren. Hij denkt dat die meer problemen veroorzaken. Hij doet wel aan plakijzers en hoefschoenen.

@ westerntrail, bedankt voor de tip. Ik ga haar een mailtje sturen.

@ Spatter, hoe kun je zien dat de stand niet goed is? Hij meet het altijd na met zo'n plastic dingetje. Misschien heb ik de foto's niet goed genomen?

Hij bekapt haar sinds een traditionele smid haar veel te kort had gezet, en heel ongeduldig was. Hij heeft haar nu ruim 4 jaar in zijn klantenbestand. Tot nu toe was ik altijd wel tevreden over zijn werk, minder over hemzelf, maar kwaliteit van dienst stond voorop. Mijn paard heeft steeds slechte hoefkwaliteit gehad en is twee jaar geleden erg ziek geweest (sarcoiden). Toch is ze nog niet eerder een stap kreupel geweest.

De scheuren zijn sinds dit jaar. Het is nu ook ontzettend droog, waardoor de kleigrond erg hard is.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 16:14

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 16:24

@ Dingogirl, bedankt voor je reactie. Ik heb WLD even opgezocht, en dit lijkt er volgens mij heel erg op.

Ik ga op zoek naar een smid voor een second opinion.

Heb je tips voor andere voeding? Ik heb namelijk al het een en ander geprobeerd, maar heb een lastige eter. Equilin laat ze bijvoorbeeld liggen, net als meestal de Marstall vitaminekorrel. Ik maak wel eens slobber met lijnzaad, en doe het daardoor, maar zelfs dan wordt het met lange tanden gegeten.

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 16:28

@ starbreeze, dankje, het inderdaad duidelijk!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 16:50

Welke marstall voer je nu? Want ze hebben nogal wat soorten muesli. Als het puur is voor de vitaminen zou ik Faser Light voeren, dat zit onder de hooigrens aan zetmeel+suiker (10%, FL bevat 2.6% zetmeel en 5.9% suiker dus totaal 8.5%).

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 16:56

Optimal heb ik nu, uit de Plus lijn. Bedankt voor de tip, de ton is bijna leeg, dus dan kunnen we die wel eens proberen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 17:07

Graag gedaan :)
Ik denk dat je het beste af bent met een andere smid. Voeding kan idd ook een oorzaak zijn, maar daar verander je de stand niet mee. Een hoef in een verkeerde stand kan ook barsten. Voeding of supplementen kunnen er misschien wel voor zorgen dat de hoeven wat sneller gaan groeien.

Veel beterschap voor je paard!

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 17:10

Ja, ik heb al een mail gestuurd naar een andere smid. Ik hoop dat die binnenkort langs kan komen voor een second opinion.

Lucky_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 18:41

Ik zou zeggen, ijzertjes eronder *\o/*

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:07

Lucky_23 schreef:

En je weet nog niet eens wat de oorzaak is van die scheuren. Lijkt mij handig dat eerst eens uit te zoeken voor er weer ijzers onder geramd worden.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:57

Ik ga mee met de rest, dier is ontzettend slecht bekapt en dat kan mogelijk de oorzaak zijn van de scheuren. Ik zou ook eerst andere smid zoeken voordat je gaat denken aan ziektes/medicijnen.....

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 21:08

uitgehold? In de zool lopen snijden dus? Is normaal gesproken niet wat wordt gedaan met natuurlijk bekappen. Ik heb via via begrepen (bokker Arabesk ;)) dat Marco Krul ook goed zou moeten zijn, dat is misschien in de buurt http://www.marcokrul.nl/index.html

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 23:20

Hmm ja hoorde net vanavond dat hij niet bereikbaar is....... en de klant waar ik vanavond was, was toch iets minder te spreken over zijn werk.

Friesland? Fred Emmerig?

http://www.barehoof.nl/

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 23:28

Lucky_23 schreef:

In dit geval zou ik dat dus niet doen.. omdat de hoornkwaliteit duidelijk slecht is.
De kans dat de wand gaat scheuren naar de nagels is vrij groot.
Maar ik vind wel dat deze voeten veel te lang zijn, en er daarom zoveel druk op de wand staat.

Ik zou ze goed laten bekappen, en dan het liefst elke 3-4 weken om verdere schade te beperken.
Zo kunnen de scheuren eruit groeien en krijgt de voet weer een stabielere wand.

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:58

TS, hoe gaat het nu met de hoeven van je paard ? :) hoop dat het ondertussen beter gaat

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 20:39

Mijn smid is nog een keer op controle geweest. Nadat ik hem het verhaal met foto's gestuurd had, is hij direct langs gekomen.

Aangezien ze nog steeds gevoelig loopt gaan we toch voor de plakijzers. Dan kan ze iig pijnvrij in de kudde de wei op. Dit is tijdelijk, zodat de zool even rust krijgt. Daarna gaat ze weer blootvoets, met om de 4 weken controle. Ik veil haar dan zelf bij en behandel de scheur.

Ik heb ook hoefsmid Naomi benaderd. Zij heeft helaas geen ruimte voor een nieuwe klant, maar heeft me wel goede adviezen gegeven over het behandelen van de scheuren. Daarnaast heeft ze aan de hand van de foto's haar mening gegeven.

Ook Arabesk heeft me nog een pb gestuurd met advies.

Het is wel balen dat ik zelf nu niet bij kan zijn. (Ben op vakantie in Amerika, ook leuk :)). Mijn staleigenaresse houdt haar goed in de gaten, waar ik erg dankbaar voor ben :) zodra ik weer thuis ben, zal ik weer foto's plaatsen.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 20:44

Lucky_23 schreef:

dat dus niet, eerst kijken hoe en wat en ook dan zou ik niet voor ijzers gaan

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 20:51

ChevalNoir schreef:
Ik heb ook hoefsmid Naomi benaderd. Zij heeft helaas geen ruimte voor een nieuwe klant, maar heeft me wel goede adviezen gegeven over het behandelen van de scheuren. Daarnaast heeft ze aan de hand van de foto's haar mening gegeven.

Top van je :)

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 13:53

Weer een update. Ik ben terug van vakantie en ga vanaf nu de scheur behandelen tegen schimmel. De plakijzers vond de smid niet perse nodig, omdat ze in de wei al beter loopt. Hij komt nu om de twee weken, om ze bij te werken.

Ik twijfel nog steeds wel aan het bekappen, dus ik ga alsnog een second opinion vragen bij een reguliere smid.

Ze vind de Marstall huf regulator en Faser light lekker, dus dat gaat er goed in :)

Daarnaast ga ik bloedonderzoek laten doen, want ik wil weten of ze tekorten heeft.

Wie weet waar ik op moet letten bij het aanvragen van het onderzoek/ conclusies trekken uit het resultaat? (Vertrouwen in DA is niet meer optimaal ;))