toch ijzers dan maar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 10:31

MaricoGraphy schreef:
Ik kan niet vijlen. En de smid heeft nooit tijd om te komen. Had niet eens tijd toen de ijzers van de fjord los kwamen. We hebben toen zelf 2 nagels verwijderd die bijna in de hoef zool prikten.

Hoefolie droogt uit, wist niet dat hoefvet slecht was? De smid raadde ons dat namelijk aan. Ook toen we belden ivm de fjord zijn losse ijzers zei hij dat we ze maar moesten invetten.

Je kunt ook je hoefsmid vragen een keer voor te doen hoe je moet vijlen, dat zal hij best voor je doen. Ik zou geen ijzertjes eronder zetten voor dat beetje...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 10:32

Gewoon even bijvijlen... is niet moeilijk en kan weinig misgaan.

Verder idd zorgen voor minder tijd tussen de bekappingen.

Art_Ificious

Re: toch ijzers dan maar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 10:43

Nja vind het maar vreemd, smid is pas geweest namelijk.
Heb tevens geen vijl liggen en gee vervoer naar de ruitershop.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 10:44

zeker niet zelf gaan vijlen! doe je meer kwaad mee dan goed!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 10:53

Ik zou zelf zeker een andere smid zoeken. 1 die wel komt als je hem nodig hebt.
En 1 die niet zoveel onzin praat over invetten e.d.

Ik las hier dat iemand zei dat om de 8 weken de smid laten komen voor onbeslagen paarden een lange tijd er tussen is... Als mijn paard niet beslagen is komt de smid pas na 12 weken. Nu met ijzers elke 10 weken. Alleen eerder mocht er een ijzer af liggen.

Bij een vriendin van mij de heeft een onbeslagen Tinker en de smid komt daar 1x per half jaar. Dan vijlt hij er een randje af en is het weer klaar...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 10:58

Ja de hoeveelheid dat de smid moet komen hangt echt van paard tot paard af. Dacht ook dat westernrassen als quarter en paint sterkere hoeven hebben en dus ook minder vaak naar de smid moeten.

Maar ik was erg boos dat hij "geen tijd" had toen de fjord op losse ijzers liep, de haflinger zijn hoeven alle 4 barsten bevatten en zelfs grote brokkels uit de hoef had. Net als de merrie die daardoor zelfs mank liep.
Heb mijn kennis dan ook gezegd, dat als harley zijn hoeven er zo aan toe waren ik toch een andere smid liet komen.
Maar mijn kennissen willen hun smid "niet tegen de lamp lopen".

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 11:02

MaricoGraphy schreef:
Nja vind het maar vreemd, smid is pas geweest namelijk.
Heb tevens geen vijl liggen en gee vervoer naar de ruitershop.

Ik vind je wel heel erg in problemen denken. Ik kan niet ik wil niet ik doe niet.

ruitershop is niet enige plek om een vijl te kopen. Een brokkelende hoef is in dit geval niet levensbedreigend, dus dagje langer wachten gaat ook nog wel. Misschien iemand op stal die je kan helpen.

En anders zet je je tweejarige toch lekker op ijzers. Want krijg het idee dat dat het enige is dat je wilt horen. Op alle andere antwoorden ervaar ik toch allen maar een kannie wilnie doenie antwoord

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 11:13

Nou dat flapje zou ik lekker laten zitten hoor :+ sheurt echt niet verder aangezien er nauwelijks druk op staat. Smid hoeft hier echt niet voor te komen, als je kijkt naar andere 2 jarige die worden gewoon de wei in gestuurd en daar komt +/- 2-3x per jaar de smid om te bekappen en die hebben ook geen dramatische voeten :')

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 11:23

Niet gaan lopen smeren maar heel goed nat houden, onder water, natte doeken of springschoenen ect. Verder met zo'n jong beestje is 5 minuten 1 keer per week lang zat. Die moet vooral nog lekker op het weiland lopen en ongestoord groeien.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 11:42

Rocamor, doe toch niet altijd zo negatief. Er is tevens ook gezegd dat zelf vijlen meer kwaad dan goed kan doen, en aangezien ik er geen ervaring in heb ga ik ook niet zelf aanklooien met vijlen.
ik, zet er nu nog geen ijzers onder, maar wou gewoon jullie mening. Als dat volgens jou al niet meer mag kun je beter je mening voor jezelf houden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 11:45

Wat wandelen betreft, wandel ik tevens niet 15min achter elkaar. Ik geef Harley ook rustpauzes en dan mag hij even grazen of snoepjes eten van mij. Ik bouw de afstand ook rustig op.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 11:47

MaricoGraphy schreef:
Ik kan niet vijlen. En de smid heeft nooit tijd om te komen. Had niet eens tijd toen de ijzers van de fjord los kwamen. We hebben toen zelf 2 nagels verwijderd die bijna in de hoef zool prikten.

Hoefolie droogt uit, wist niet dat hoefvet slecht was? De smid raadde ons dat namelijk aan. Ook toen we belden ivm de fjord zijn losse ijzers zei hij dat we ze maar moesten invetten.

ik denk dat je op zoek moet gaan naar een andere smid.
Een die komt als je belt

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 11:56

15 minuten stelt niks voor.

Ben het wel een beetje met rocamor eens.
Dit is geen ramp en zeker geen reden voor ijzers. En als je wil is het snel opgelost

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 11:59

Op ijzers zetten voor zo'n flapje is echt niet nodig.... :n

De hoeven van 2 van onze 3 paarden zien er ook niet uit, terwijl ze net een week of 3/4 geleden bekapt zijn, komt door het droge weer.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:15

Ga een cursus bekappen doen. Dan leer je niet alleen vijlen maar nog veel meer over de functie van je paard en zijn voeten.
Diegene die roepen dat je met zelf vijlen meer kwaad al goed doet weten niet waar ze het over hebben. randje vijlen is toch anders dan met een kapmes aan de gang gaan. Wat ik zelf ook niet eens doe.
Hoeven groeien ook gewoon door dus dat de smid 4 weken geleden is geweest en dat het nu wat afbrokkelt zegt niet dat de smid zijn werk niet goed doet.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:00

MaricoGraphy schreef:
Rocamor, doe toch niet altijd zo negatief. Er is tevens ook gezegd dat zelf vijlen meer kwaad dan goed kan doen, en aangezien ik er geen ervaring in heb ga ik ook niet zelf aanklooien met vijlen.
ik, zet er nu nog geen ijzers onder, maar wou gewoon jullie mening. Als dat volgens jou al niet meer mag kun je beter je mening voor jezelf houden.

Om jezelf even te quoten. Ik kan niet vijlen. Ik heb geen vijl en ik heb geen vervoer naar een ruitershop. Dat komt op mij over als kan nie wilnie doenie

Wat je ook had kunnen vragen is. Wie kan me uitleggen hoe ik die randen mooi rond kan vijlen? Waar kan ik een vijl kopen. Kan ik mijn paard zijn hoeven verpesten Door zelf een rondje weg te vijlen.

ook mijn mening is dat je de rand van de hoef gewoon even kunt vijlen. Zoals hiervoor al gezegd is dat geen hogere wiskunde. Je hoeft niet aan de gang met een hoefmes.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:05

friesiszwart schreef:
ik denk dat je op zoek moet gaan naar een andere smid.
Een die komt als je belt

Juist.. je belt je smid niet voor niets, maar omdat je hem nodig hebt.. :)*
Dus als hij niet wilt komen, zijn er vast anderen die wél willen komen ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:15

Hoeven brokkelen meestal als ze te lang zijn. Zelf bijhouden, dus zelf bijhouden, is dan ideaal. Dan kun je tussendoor het zelf bijhouden en kan je de smid nog eens in de zoveel tijd gewoon laten komen. Als ik het zo lees zou ik wel een ander zoeken, want de adviezen die hij heeft gegeven wbt hoefvet vind ik op z'n minst bijzonder te noemen. Als je niet kunt of durft te vijlen, doe dan een cursus. Dit kun je o.a. doen via www.hoefnatuurlijk.nl of www.paardenhoeven.info (sowieso interessante info om te lezen ;) )

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:23

Die hoeven vallen wel mee, je hoefdsmid is geen telefoontje meer waard.
Informeer eens naar een goede smid in de buurt, die kan je ook helpen en tips geven

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:30

Zou er absoluut geen ijzers onder zetten, gewoon een kwestie van een beetje bijvijlen.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:32

niet zo panieken nergens voor nodig. vind op de foto de hoef wat lang en de stand niet ideaal. vind de gang van zaken van je smid ronduit slecht. gewoon een andere bellen zijn er genoeg. en idd niet met vet en olie enzo beginnen. nergens voor nodig.
brokkelen is niet dramatisch. en zo een klein scheurtje ook niet. gewoon even een andere hoefsmid bellen laat die ernaar kijken en dan weer verder. ijzers op zo een jong dier vind ik ronduit belachelijk tenzij er een medische reden is.

en dit is geen voorbode voor een paard dat later op ijzers moet. tenzij je dat zelf erg graag wil

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:33

Ijzers? Waarom? Omdat ze iets brokkelen?

Nee...

Ijzers zijn op deze leeftijd al helemaal, niet nodig.

Nou en, dat je 15 minuten aan de wandel gaat. Het is geen 15 km.
Daarnaast. Begin met kleine stukjes.
Elke week/maand, maak je het stukje langer.
Vanzelf worden de hoefjes hard.

Over jou hoefsmid? Direct laten gaan. Zo'n hoefsmid is geen klant waard.

Ik zou opzoek gaan, naar iemand die bekwaam genoeg is, om het stukje af te vijlen en de plekken "rond" te maken. Want rond is sterk.

Inderdaad... denk niet in problemen, maar in oplossingen.

"Ik heb een probleem. Hoe zou ik daar een oplossing van kunnen maken?"

En wil je zeker hoefijzers? Elke 8 a 10 weken de smid erbij? Weer 90 euro lichter??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:36

MaricoGraphy schreef:

Andere smid nemen dus! Dan zullen de scheurtjes vast ook minder worden.

Hoefolie is niet goed voor de hoeven en vet ook niet. Modderbadje maken voor de waterbak in het weiland wel.

Shellebel93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:41

Zoooo ik zou er gelijk speciaal beslag onder doen ! En om de vier weken gaan vernieuwen want anders heb je weer scheurtjes in de hoef !
Nee even zonder gekheid, dat de hoef nu wat scheurtjes heeft komt puur door het warme weer, het is echt geen probleem dat er een scheurtje in zit !
En je bent straks ook echt geen ijzers nodig wanneer je gaat rijden, ja of je moet natuurlijk heel veel geld willen uitgeven !
Die van mij gaat om heel eerlijk te zijn om de 4,5 maand naar de smid, puur omdat haar hoeven gewoon niet groeien.., Ik loop met haar over de weg, ga naar les, ga naar wedstrijden..
Maar zelfs ook al groeien haar hoeven amper, ook zij heeft nu scheurtjes in haar hoef, puur door het droge weer.
Ik zorg er altijd voor dat rondom de waterbak zo'n anderhalf/twee meter drijf nat is, dan moet ze wel in het water gaan staan als ze gaat drinken.
Niet gaan smeren met olietjes of vet of iets want dat droogt het alleen maar uit..
En wil je niet gaan vijlen? nou lekker laten zitten dan, slijt er vanzelf af.
Er is niks aan de hand met de hoeven van je twenter ! :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:44

MaricoGraphy schreef:

Wil hier ook nog even op reageren, er is welgeteld 1 iemand die beweert dat dat meer goed dan kwaad kan doen, terwijl er tig anderen beweren dat je beter wel kunt vijlen. Je kan écht geen kwaad doen met een beetje vijlen hoor, zolang je er geen tang bij pakt om hele stukken van de hoeven af te knippen zit je goed ;) .