Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
aeolusnr1 schreef:De discussie over gewone hoefsmid en natuurlijk bekapper, tjaaa dat is iets waar we zeker niet gaan uitkomen.
Zelf heb ik ook de reguliere hoefsmidopleiding gevolgd dus ben hoefsmid, maar werk toch het meeste zonder ijzers, dus enkel bekappen , en enkel indie ik een ijzer een noodzaak vind dan zet ik er ook ijzers onder.
In deze situatie zou ik persoonlijk ook adviseren om die voorvoeten toch eens heel anders aan te pakken, het ziet er vrij ernstig uit en zoals het nu is zal het uit zichzelf nooit meer goed komen, zeker niet met het beslag dat er nu onder staat.
Ik zou de hielen zowiezo korter zetten, , ik zou ook die scheur verder open maken en dan zonder ijzers minstens 3/4jaar verder gaan.
Maar cruciaal is heel het scheur gedeelte regelmatig bijwerken en controleren en zuiver en open houden, eerste weken zou ik zelfs dagelijks met een javel oplossing (Chloor) in laten weken ongeveer dagelijks een kwartiertje , dit om schimmel en bacterie infecties te doden, want die scheur blijft meegroeien net doordat er een schimmel en of bacterie onder zit.
Ik ga er van uit dat het zeer zeker zou moeten kunnen goedkomen, maar is iets dat vrij veel verzorging zal vragen en toch zeker bijna een jaar in tijd.
Maar zoals jouw smid het werk nu heeft gedaan nee dat is geen goed plan.
En zoals ook door anderen al werd aangeraden, biotine en/of gelatine bijvoeren.
Hoeven vochtig houden.
veel beweging geven, en zeker niet op stal.
En misschien moet ik maar een andere smid vragen, maar dat lijkt me best lastig! Ik ken mijn smid al 4 jaar. En komt altijd wanneer ik bel. Hij legt me altijd alles netjes uit. Denkt hard op als hij bezig is met James en laat me alles weten. Chasey schreef:Smid had het inderdaad ook over een schimmel vorige keer. En de wand zat al los!.

Het ene paard doet het er prima op en de ander heeft nog wat extra s nodig Maar je kunt er alvast mee beginnen Mocht het na een mnd je of 2 niet beter zijn kun je altijd nog bloed laten prikken! Zeewier vind ik echt een fijn supplement gaan zo nog mooi van glimmen ook! Chasey schreef:tegenwoordig kan je bv bij onze welkoop ook vitamine korels kopen. heb je weinig van nodig en hij zal er niet dik van worden. Ik voer dit altijd in het najaar omdat mijn oudje moeite heeft om de winter door te komen. Is van pavo.Hij staat bij mijn schoonouders aan huis, dus warmwater is geen probleem.
James heeft wel een himalaya liksteen in zijn stal, die hij ook veelvuldig gebruikt. Zal hij dan toch iets te kort hebben? Want naast hooi en gras krijgt hij eigenlijk niets extra's, omdat hij van brokken te heet/dik wordt.