Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Casarell schreef:Een GOEIE smid werkt altijd naar het 'natuurlijke' toe..![]()
Een smid die de paarden te lang in de teen laat, de hielen te lang laat, steunsels niet weghalen, etc etc zijn imo gewoon slechte smeden!
En dan heb ik het nog niet eens over het ijzer wat er onder zit.. want ook dat laat vaak te wensen over
BrittS schreef:Ook ik heb tegenwoordig een 'holistisch hoefverzorger' aan de voeten van mijn paard. Of eigenlijk twee, het is namelijk een stel die het samen doet. Ook bij mijn paard zijn de tenen veel te lang, staat hij scheef in zijn hoef, heeft hij ondergeschoven hielen, te lange steunsels en eigenlijk alle ingrediënten om problemen te krijgen op latere leeftijd.
en zo de natuurlijke slijtage na te bootsen. De bekapper die je nu hebt is kundig, houdt zich niet vast aan een stroming maar kijkt gewoon naar wat jouw paard nodig heeft, dat is toch het belangrijkste? Dus what's in a name?
Sonja89 schreef:Na het opnemen van de informatie hier en elders begint het kwartje bij mij steeds meer te vallen en begin ik me af te vragen waarom wij onze paarden massaal op zachte en soppige weilanden houden...
Het ideaal is natuurlijk dat je paard self-trimming is. Maar dat is in Nederland een fikse uitdaging.

Sonja89 schreef:Na het opnemen van de informatie hier en elders begint het kwartje bij mij steeds meer te vallen en begin ik me af te vragen waarom wij onze paarden massaal op zachte en soppige weilanden houden...
Een natuurlijke bekapping maakt deel uit van een groter geheel waarin ook voeding en huisvesting net zo veel deel van uitmaken. Paardenhoeven horen te slijten door diverse ondergronden en problemen met een hoef dienen niet weggesneden te worden, maar zoals Koper zegt: de oorzaak moet aangepakt.
In dat licht gezien komt het op mij ineens heel raar over dat we paarden op een zachte ondergrond houden en de hoef dan eens in de 6/8 weken corrigeren tot een natuurlijk gesleten hoef, waarbij de hoef in een bepaalde stand gedwongen wordt die helemaal niet bij de situatie past, omdat de omstandigheden eigenlijk niet correct zijn...
En daarom wil ik verder op onderzoek naar NB in de oorspronkelijke betekenis: waarin alle omstandigheden onder de loep worden genomen en de hoef wordt genomen zoals die is.
Wat er nu gebeurt is dat de teen kort wordt gemaakt en daarmee is het probleem (slepen) verholpen. Maar wordt de teen nu niet korter gemaakt dan hij hoort te zijn? Dat zijn vragen die ik graag wil uitzoeken