Wat is nu echt natuurlijk bekappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 09:22

Klopt rommulus, goed hoefonderhoud is zo veel meer dan bekappen.

En het is inderdaad verstandig om pas een cursus te volgen als je doorhebt dat die is toegepast op jóúw specifieke paard, dus dat bij de cursus ook bekend is hoe de voeten van dat paard zijn. Anders heb je inderdaad een uitgebreidere opleiding nodig.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 09:37

Je hebt zowizo een uitgebreide opleiding nodig als je aan de voeten van een paard gaat zitten.
Aan die hoeven zit nog een volledig paard.
Je zou evt een cursus als aanvulling kunnen doen maar in heb meer paarden stuk zien gaan door de fijne dagjes cursus lui dan me lief is.
Kies dan een volwaardige die een aanvulling heeft gehad.

Want wees nou eerlijk wat is er nog natuurlijk aan hoe wij onze paarden allemaal houden ?
Helemaal niets...
In de natuur hebben ze niet altijd een vlakke grasmat onder hun voeten, geen drinkbakjes, geen biks, hooi en of kuil, geen schuilstal en of warme box.
Nee dan moeten ze kilometers lopen over van allerlei ondergronden en hellingen om gras, kruiden, blad, boomschors en of water te vinden (of graven naar).

Maar dit is mijn ervaring en mijn mening gebaseerd op mijn bevindingen.

Ik zie heel vaak dit soort dingen de kop op steken omwille van geld besparing, in mijn ogen is dit een hele foute besparing...

cobiie

Re: Wat is nu echt natuurlijk bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 09:53

Dat je via een verkorte cursus leert hoe je de hoeven bij kan houden (vijlen) en iedere 12/16 weken een hoefsmid op het erf hebt om ze na te kijken vind ik best mogelijk.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:18

Ook met vijlen kun je een hoop verkeerd doen.

Misschien ben ik hier koppig in en kan ik hard over komen.
Maar ik geloof er gewoon heilig in dat je niet aan paarden voeten moet gaan zitten tenzij je donders goed weet waar je mee bezig bent.
Dat betekend dus heel goed weten hoe een hoef is opgebouwd en heel goed weten wat iedere correctie aan de voeten doet met de benen en door naar je paard.
Hierbij komt dan ook uiteraard de ervaring bij kijken die je gewoon moet gaan op doen onder toezicht van.
Ook moet je goed kijken hoe een paard leeft en wat voor invloed dat heeft op het dier en dus ook de hoeven.
Daar moet je allemaal rekening mee houden.

Ik heb op school 2 jaar hoef verzorging mee gekregen en dat ging echt wel diep door in de stof en nog heb ik het idee dat ik nog maar het topje van de ijsberg is ondanks dat ik het nog steeds een leuk onderwerp vind en ik nog steeds bijna dagelijks bij leer door me er in blijven te verdiepen.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:32

Ook ik heb tegenwoordig een 'holistisch hoefverzorger' aan de voeten van mijn paard. Of eigenlijk twee, het is namelijk een stel die het samen doet. Ook bij mijn paard zijn de tenen veel te lang, staat hij scheef in zijn hoef, heeft hij ondergeschoven hielen, te lange steunsels en eigenlijk alle ingrediënten om problemen te krijgen op latere leeftijd.

Hij is nu 4 keer gedaan door hun (elke 3-4 weken) en loopt al zoveel beter, hij loopt niet meer gevoelig na een behandeling (waar hij voorheen na de bekapping soms een week echt niet lekker liep), hij loopt veel ruimer en met buitenrijden loopt hij twee keer zo hard.

Ik betaal elke 3-4 weken €35,-, waar ik normaal €40,- per 8 weken betaalde.
Een cursus kun je altijd doen, maar ik denk dat je dit vooral moet gebruiken om kennis op te doen zodat je weet waar je hoefverzorger het over heeft en dat je dus ook zelf mee kunt denken (je zit er dan zelf bovenop en dan voorkom je dus dat het helemaal mis gaat omdat je misschien iemand hebt uitgekozen die de hoeven van je paard verpest).

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:41

Een GOEIE smid werkt altijd naar het 'natuurlijke' toe.. _/-\o_

Een smid die de paarden te lang in de teen laat, de hielen te lang laat, steunsels niet weghalen, etc etc zijn imo gewoon slechte smeden!
En dan heb ik het nog niet eens over het ijzer wat er onder zit.. want ook dat laat vaak te wensen over :x

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 11:31

Casarell schreef:
Een GOEIE smid werkt altijd naar het 'natuurlijke' toe.. _/-\o_

Een smid die de paarden te lang in de teen laat, de hielen te lang laat, steunsels niet weghalen, etc etc zijn imo gewoon slechte smeden!
En dan heb ik het nog niet eens over het ijzer wat er onder zit.. want ook dat laat vaak te wensen over :x

Helaas zijn er heel veel goed aangeschreven hoefsmeden die dit dus gewoon niet zien.. De hoefsmid die ik had staat bekend als kundig en ervaren, maar hij heeft het er voor mijn paard alles behalve beter op gemaakt.

Ik denk dat je niet perse opzoek moet naar een natuurlijk bekapper, maar gewoon naar mensen met verstand van zaken, hoe ze zichzelf ook willen noemen. Daarbij is een cursus volgen dus best raadzaam, zodat je zelf ook weet waar het over gaat en ook vooral weet hoe het niet moet.

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 11:35

Dit is mijn hoefsmid: http://www.barefoot-hoofrehab.nl/ deze bekapt natuurlijk en anatomisch.

De reden dat ik hem al hoefsmid heb is, dat hij altijd al paarden op mijn huidige stal bekapten en het net zo makkelijk was dat ik me bij hem aansluit. Tot nu toe ( (inmiddels alweer 2 jaar) ben ik er erg tevreden over.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 13:56

BrittS schreef:
Ook ik heb tegenwoordig een 'holistisch hoefverzorger' aan de voeten van mijn paard. Of eigenlijk twee, het is namelijk een stel die het samen doet. Ook bij mijn paard zijn de tenen veel te lang, staat hij scheef in zijn hoef, heeft hij ondergeschoven hielen, te lange steunsels en eigenlijk alle ingrediënten om problemen te krijgen op latere leeftijd.

Als dit hun bevindingen zijn vind ik het meer klinken alsof je twee soort-van-smeden bij je paard hebt. Dus mensen die uitgaan van de problemen in de hoef (die ergens anders vandaan komen) ipv de mogelijkheden die de hoef zelf biedt. En die in de hoef gaan ingrijpen terwijl daar het probleem niet zit. Zelfde als met correcties. Je hoeft niets te corrigeren aan een hoef. Een hoef groeit zó dat hij past bij het paard. En als dat niet naar je zin is moet je de oorzaken veranderen, niet de hoef. De hoef is het gevolg.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:55

Volgens de definities van Paardnatuurlijk zijn alleen mensen die de NB- cursus hebben gevolgd en hun paard zelf bekappen NB-ers, dus iemand die professioneel bekapper is en elke 6 weken je paard bijhoudt kan 'in hun ogen' dus nooit een NB-er zijn, tenzij hij elke week of twee weken komt om je paard te bekappen ;-) en zo de natuurlijke slijtage na te bootsen. De bekapper die je nu hebt is kundig, houdt zich niet vast aan een stroming maar kijkt gewoon naar wat jouw paard nodig heeft, dat is toch het belangrijkste? Dus what's in a name?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:06

Heb je het tegen mij?

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:08

Nee tegen TS.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 17:00

Na het opnemen van de informatie hier en elders begint het kwartje bij mij steeds meer te vallen en begin ik me af te vragen waarom wij onze paarden massaal op zachte en soppige weilanden houden...

Een natuurlijke bekapping maakt deel uit van een groter geheel waarin ook voeding en huisvesting net zo veel deel van uitmaken. Paardenhoeven horen te slijten door diverse ondergronden en problemen met een hoef dienen niet weggesneden te worden, maar zoals Koper zegt: de oorzaak moet aangepakt.

In dat licht gezien komt het op mij ineens heel raar over dat we paarden op een zachte ondergrond houden en de hoef dan eens in de 6/8 weken corrigeren tot een natuurlijk gesleten hoef, waarbij de hoef in een bepaalde stand gedwongen wordt die helemaal niet bij de situatie past, omdat de omstandigheden eigenlijk niet correct zijn...

En daarom wil ik verder op onderzoek naar NB in de oorspronkelijke betekenis: waarin alle omstandigheden onder de loep worden genomen en de hoef wordt genomen zoals die is.

Wat er nu gebeurt is dat de teen kort wordt gemaakt en daarmee is het probleem (slepen) verholpen. Maar wordt de teen nu niet korter gemaakt dan hij hoort te zijn? Dat zijn vragen die ik graag wil uitzoeken :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:05

Sonja89 schreef:
Na het opnemen van de informatie hier en elders begint het kwartje bij mij steeds meer te vallen en begin ik me af te vragen waarom wij onze paarden massaal op zachte en soppige weilanden houden...

Omdat wij in een drassig landje wonen maar wél paarden willen voor ons eigen vermaak ;)

Maar er is een hoop wat je kan doen. Ik heb bij voorbeeld helaas geen grindbak op mijn track (gehuurde grond) maar langs mijn wei loopt een weg die verhard is met steentjes. Daar komt 's avonds en in het weekend geen kip, en het is zó'n mooie töltbaan :D Het ideaal is natuurlijk dat je paard self-trimming is. Maar dat is in Nederland een fikse uitdaging.

Denk in oplossingen. Is leuker dan denken in problemen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 17:26

Ik had al meteen wilde ideeën van een lading stenen laten komen... nu de staleigenaren nog zien te overtuigen :P

Er gaat wel een wereld voor me open, zeg!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:32

Ik kan wel een vrachtwagen sturen hoor ;)

Hier is de wei in de winter ook zeer nat, maar ze komen dan vanzelf op de harde laag terecht, of komen weer stenen tegen.

Denk dat het bijna 3 maanden geleden is dat ik ze voor het laatst bekapt heb en het is ook eigenlijk wel weer nodig want er ontstaan wat scheurtjes hier en daar. Maar ze lopen er niet minder om :)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:51

Sonja89 schreef:

Een natuurlijke bekapping maakt deel uit van een groter geheel waarin ook voeding en huisvesting net zo veel deel van uitmaken. Paardenhoeven horen te slijten door diverse ondergronden en problemen met een hoef dienen niet weggesneden te worden, maar zoals Koper zegt: de oorzaak moet aangepakt.

In dat licht gezien komt het op mij ineens heel raar over dat we paarden op een zachte ondergrond houden en de hoef dan eens in de 6/8 weken corrigeren tot een natuurlijk gesleten hoef, waarbij de hoef in een bepaalde stand gedwongen wordt die helemaal niet bij de situatie past, omdat de omstandigheden eigenlijk niet correct zijn...

En daarom wil ik verder op onderzoek naar NB in de oorspronkelijke betekenis: waarin alle omstandigheden onder de loep worden genomen en de hoef wordt genomen zoals die is.

Wat er nu gebeurt is dat de teen kort wordt gemaakt en daarmee is het probleem (slepen) verholpen. Maar wordt de teen nu niet korter gemaakt dan hij hoort te zijn? Dat zijn vragen die ik graag wil uitzoeken :)

Ik zou zeggen koop het boek eens bij paard natuurlijk lees je in staan hele interessante dingen in en ik denk ook wel een hoop antwoorden op je vragen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:12

Als je de cursus van PN gaat doen, krijg je 2 boeken en een dvd.
Het ene boek is dat waar Mirjam het over heeft, het zo natuurlijk mogelijk houden van paarden en dan nog een boek over het natuurlijk bekappen.
De DVD gaat over beiden en is een leuke weergave van wat in de boeken beschreven wordt.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 18:18

Palousa_boy, moet ik overwegen ook te verhuizen naar Frankrijk? Oh nee, helaas, de Nederlandse taal is mijn beroep :n

Ik heb besloten de cursus van Paddock Paradise Nederland te volgen :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:21

Leuk! Krijg je ook een boek bij ;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:23

Oh maar hier kun je ook met Nederlands aan de gang hoor, zijn genoeg mensen die moeite hebben met de Franse taal :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 15:39

Een beetje verder in mijn zoektocht:

Inmiddels sta ik aangemeld voor cursus en zijn mijn paardjes vorige week volgens de methode van Jaime Jackson bekapt. 

Wat ik stiekem een beetje jammer vind is dat mijn ruin na deze bekapping toch weer sleept met zijn achterhoeven. Na de vorige twee bekappingen van onze moderne bekapper (die noemt zichzelf geen NB) was dat niet meer zo, tot het moment dat de teen weer langer werd. 

De uitleg over de pathologie van de hoef en de redenen om niet meer van de voet af te halen, spreken me erg aan. Het was met recht een natuurlijke bekapping te noemen: alleen datgene wat in de natuur ook zou afslijten, ging eraf. En de omgang met mijn jonge hengstje was perfect, ook niet onbelangrijk.

Jammer alleen dat het resultaat toch niet helemaal lekker voelt... maar wellicht heeft dat nog te maken met de zelfhouding van mijn paard (waar aan gewerkt wordt). Hij is overigens onlangs gecontroleerd door de osteopaat.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 16:19

Het nadeel van de natuur is dat het meestal niet zo erg netjes gaat.
Hier ook weer een waar een flink stuk af is gebroken door de combinatie iets te lang en een grote scheur in de hoef. Die scheur is inmiddels dus een gat geworden. Zal morgen eens kijken of ik er een foto van kan maken.
Ik zag het ook wel aankomen maar die scheur zat er al en heb echt te weinig tijd gehad om er wat aan te doen.
Deze heeft bij het voetje geven ook nog wat moeite met d'r eigen evenwicht dus dat werkt niet fijn.
Heb er maar een tang bij gehaald zodat ik als ik zoals nu een wat langer stuk van de hoeven moet halen, niet een uur bezig ben met een vijl en kapmes want dat gaat bij deze veel te langzaam want ze heeft wel steenharde hoeven.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 16:24

Oeh ben toch wel erg benieuwd naar foto's ja!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 09:13

Afbeelding

Hier is dus een best groot stuk vanaf gebroken. Zal wel door een steen ofzo gekomen zijn, maar ze heeft er geen last van dus we wachten het wel af hoe het zich gaat ontwikkelen.

Bovenaan het gat zie je goed waar de scheur heeft gezeten. Daar boven zit ook al een kleine scheur tegen de kroonrand aan.

Dit zat er dus wel aan te komen, het was meer de vraag wanneer :)