Wat te doen tegen scheurende hoeven?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Radiostilte

Re: Wat te doen tegen scheurende hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:20

Ik heb er ook 1 staan waarvan de hoeven snel scheuren. Volgens de hoefsmid zit het nu eenmaal in haar. De andere paarden die op dezelfde manier/weide/bak lopen hebben nergens last van. Heb de hoefsmid gevraagd of ik wat kan doen en zijn antwoord was niks. Ik kon wel gaan smeren met olie ofzo maar hij zegt dat helpt er maar één en dat is de producent.

Ik moet wel zeggen ze heeft een half jaar rust gehad. En sindsdien is het wel wat erger. Ik moet nu opletten of de scheuren niet te hoog worden anders moet ze op ijzers. Maar zo lang het goed gaat gewoon ijzerloos laten lopen zegt mijn smid ( en hij is gewoon traditioneel en niet van het natuurlijk bekappen). Beweging geven kon wel helpen omdat de hoef dat wat meer doorbloed wordt. Dat kan wel de reden zijn dat het nu dus wat erger is. Dus ze mag weer aan de bak. Maar de smid zegt mij dat er geen middeltje voor is.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:31

Hier een gekomen op alleen voorste ijzers. Na een maand eraf gehaald want zouden toch niet starten buiten afgelopen jaar. Over de winter heeft hij een scheurtje gekregen en brokkelde zijn hoeven veel.
Nu staat hij weer op ijzers en brokkelt niet meer en geen nieuwe scheuren ontdekt.

Invetten is niet goed voor de hoeven trouwens, dan droogt hij juist meer uit en krijg je meer scheuren. 1x in de maand is meer dan genoeg, liefst eigenlijk niet. Ik heb nog nooit hoeven gevet afgelopen jaar en gaat hem prima af.

12Magic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:32

Bij ons op stal stonden ook een aantal paarden waarbij er scheuren in de hoeven zichtbaar waren.
Eén van de paarden had het al jaren.
Ons paard kwam twee jaar geleden zonder scheuren daar op stal.
Eind vorig jaar kreeg hij ineens ook last van scheuren in zijn hoefwand.
Wij zijn over gestapt naar de hoefbekappers die sinds een jaar bij ons op stal komen, zij zijn ook met ons paard aan de slag gegaan en het probleem is opgelost, geen scheur meer te bekennen.
Het paard wat al jaren grote scheuren had wordt ook sinds een jaar bekapt door deze bekappers en heeft ook al maanden geen scheuren meer.
Volgens de bekapper zit het 'scheurprobleem' vooral in de stand van de hoeven. Zij hebben de stand van de hoeven veranderd (ten opzichte van het hoefbeen), dit is een langzaam proces waarbij de paarden één keer in de vier weken worden bekapt. Zij menen dat één keer in de zes tot acht weken veel te weinig is, de hoeven worden te lang waardoor er te veel druk op de hoefwand komt.

De paarden staan bij ons fulltime in de kudde en hebben geen ijzers. We rijden wekelijks buiten op de weg. De hoeven worden nooit ingesmeerd maar ze moeten wel dagelijks met water in contact komen, water en beweging zijn van essentieel belang!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 21:27

Zo net terug van de smid. Er bleek een bacterie al jaren in te zitten die de binnenkant van de Hoefwand opeet. Witte line ziekte noemde ik dacht ik. (Ben niet zeker meer) De smid heeft nu de hele Hoefwand boven de bacterie opengehaald en de rotte delen eruit gesneden. De hoef moet nu open blijven en ik moet er natuurlijke honing elke dag insmeren. Hij had het in de 2 voorhoeven en de linkerachterhoef.
De smid vertelde me dat dit bij heel veel paarden aanwezig is (zou in elke scheur komen! ) maar dat de meeste hoefsmeden hier niet op letten.
Er zat bij hem al een vrij grote holte in de voorhoeven. Voor het kappen heb ik foto's genomen. Na het kappen brak er een onweer los dus geen foto kunnen nemen. Die zullen nog volgen in de loop van de week.
Die van voor het kappen post ik zo, met mobiel lukt het niet!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 21:33

voila de foto's van voor het kappen.

voor:

Afbeelding

Afbeelding

achter:

Afbeelding

Afbeelding

Mliiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:52

Let er wel op dat t koudgeslingerde honing is! Gewone honing helpt niet namelijk, mijn paard heeft precies ditzelfde gehad

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 22:02

nee, moest gewoon natuurlijke honing van de imker zijn volgens de smid! (Honing uit de supermarkt helpt idd niet)

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:37

Ik zou de hoeven wat eerder laten bekappen, het lastig beoordelen maar dehoefwand van de voorhoeven flared en is te lang, als er dan scheuren inkomen dan is de kans op schimmels groot maar ik denk niet dat de schimmel de oorzaak is van de scheuren, eerder andersom. Dus ik zou je paard wat frequenter laten bekappen, want met te lange hoeven heeft alleen honing smeren geen zin.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 15:50

Nee is niet te lang. Die ogen zo 'gebogen' door de bacterie zei de smid. Ik ga zo naar de paardjes dan neem ik foto's van hoe het nu is!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 15:59

Interessant om te volgen :j
Welke smid heb je erbij gehad ? Zie dat je ook in belgie woont, vandaar... :D

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 16:16

Ik ben benieuwd wat je smid er precies mee gedaan heeft en of het gaat helpen :)

Mijn paard heeft ook scheuren in z'n hoefwand, alle hoeven 3 scheuren. Altijd al gehad (heb hem vanaf zijn 4e), hij is nu bijna 12 en de scheuren zijn er nogsteeds. Nooit weg geweest.
Hij heeft er nog nooit last van gehad en kan er prima (bloodvoets) mee lopen.

Ik heb door te tijd heen verschillende hoefsmeden gehad, niemand kon het oplossen. Nu laat ik het maar zo. Optijd bijveilen helpt iets, en in de zomer is het iets minder omdat z'n hoeven dan sneller groeien en ik vaker kan veilen..

Afbeelding

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 17:11

de hoef van de jouwe lijkt erg op die van mij! heeft jou hoefsmid al ooit op white line disease gecontroleerd?
Mijn hoefsmid noemt Davy, maar meer weet ik niet :') Ik weet dat hij vooral in de westernwereld actief is, maar het is een kennis van mijn nicht dus meer info over hem heb ik niet.
hij heeft de stukken hoefwand boven de holtes weggehaalt, want de bacterie sterft bij aanraking met zuurstof.
zo zagen zijn voorhoeven er vadaag uit voor het smeren van de honing

Afbeelding

Afbeelding

Kiki_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 17:15

Ik volg dit bericht ook even; mijn pony heeft er ook wel eens last van. Invijlen heeft wel geholpen, net als de tip van honing smeren ipv vet. Maar voorkomen zou nog fijner zijn :-)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 17:15

Kiki_K schreef:
Ik volg dit bericht ook even; mijn pony heeft er ook wel eens last van. Invijlen heeft wel geholpen, net als de tip van honing smeren ipv vet. Maar voorkomen zou nog fijner zijn :-)

honing smere helpt niet als de scheur niet open gemaakt wordt, dan komen de actieve stoffen niet tot bij de bacterie

Kiki_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 18:12

Bij die van mij is het geen bacterie... het is echt de bovenste laag die zomers te droog lijkt te worden en dan scheurt. (niet zo erg als op de foto's)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 18:16

ben je daar zeker van?, mijn smid zei dat 9/10 in een hoef met een scheur die bacterie kruipt, maar dat vele smeden dit niet controleren en mensen dit niet weten.

Kiki_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 18:18

Tja wat is zeker... mijn smid zegt van niet en het is ook nooit op dezelfde hoef of dezelfde plek....

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 18:20

heeft je DA er ook al eens naar gekeken? misschien kan die nog wat ontdekken of weet die ene supplement dat helpt i het geval dat het geen bacterie is

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 22:34

Goeie smid dat hij het bacterieprobleem onderkent en ook dat hij er een koeienteen in maakt. Helaas kan het alleen wel heel lang aanhouden dit probleem.
Op basis van je foto's durf ik toch echt wel te zeggen dat je volgende keer de hoeven niet zo lang moet laten worden, dat geeft namelijk extra druk op de randen van de koeienteen met het gevaar dat het ongecontroleerd verder scheurt en nog meer voedingsbodem voor je bacterie geeft.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 23:02

Ja ik heb ook een smid gehad die zei dat het wel eens White line disease kon zijn. Zijn oplossing was ook scheuren uitveilen, weghalen weet ik veel. Paard heeft toen een dikke maand/twee maanden niet kunnen lopen van de pijn na zijn bezoek (letterlijk twee weken niet van zijn plek te krijgen, kon gewoon niet op zijn voeten staan, daarna nog heel lang kreupel). Dat was zijn laatste ervaring met een hoefsmid, ik was het goed zat.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 07:00

Dat zij mijn smid ook dat het kon zijn dat hij kreupel werd, doordat er maar 2 mm Hoefwand meer is voor het levende vlees. Maar tot nu toe loopt hij nog goed!
Daarbij liever even kreupel dan een bacterie die zijn hoef opvreet en hij binnen enkele jaren zulke hoeven heeft als je op Google ziet bij het intypen van die bacterie.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 07:14

Ach ze worden wel eens verder omhoog opengemaakt hoor, ik denk dat het nog wel meevalt.
Wel denk ik dat je paard echt eerder bekapt moet worden voortaan. In de zomer groeien de hoeven veel harder dan in de winter, vandaar ook dat je in de zomer scheuren hebt en in de winter niet.

Mijn eigen merrie moet ik zelfs elke week bekappen, uiterlijk 2 weken, anders zien haar hoeven er binnen no time niet meer uit.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 07:55

Mensen, de scheuren komen NIET door te lange hoeven zei de smid zelf. Die buitenste laag leek te lang door een vervoming die door de bacterie kwam. De smid zei ook dat even lang volgende keer voldoende is ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:51

De meeste smeden laten de hoef te lang staan, zij vinden dat dat zo hoort. Maar sinds ik mijn merrie zelf bekap zijn haar scheuren en brokkels als sneeuw voor de zon verdwenen.

Hoefsmeden hebben ook niet alle wijsheid in pacht.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 10:17

Waarom zou een hoefsmid die mijn nicht goed kent (en onze beide paarden gelijk kapt) en daarbij minder inkomsten heeft als hij een paard minder vaak kapt dan hoeven te lang laten.
En daarbij. Bokt zal alle wijsheid dan wel hebben :')