Wat is er met mijn verzorgsshetlander?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 21:26

Ik zou de voorbenen afspuiten een paar keer per dag, helpt ook voor de pijn.
Succes TS.

Agossie

Re: Wat is er met mijn verzorgsshetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 21:42

Dat idee van omploegen en natmaken is een heel goed idee. De voeten moeten gekoeld worden, dus wat je op de eerste dag hebt gedaan is supergoed!

Ik hoop dat de eigenaar de dierenarts wil laten komen, want met alleen al wat metacam gaat je verzorgpony zich al een stuk lekkerder voelen en dan is bewegen juist heel goed.

Je doet het heel goed hoor!! +:)+

Nu gaan we gewoon hopen dat je verzorgshet er goed doorheen komt en geneest!

frosty117

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 08:16

Een stukje omploegen is een goed idee! Modderig is juist goed, dan kan de pony zijn voetjes wat laten afkoelen. Het is ook heel goed dat je alleen water en hooi geeft.

En dat je met de pony hebt gelopen, dat kan gebeuren. Als je het nu niet meer doet is het prima, toch? :)

Hopelijk krijg je de eigenaar zover om voor de pony metacam te halen. Enne, als de pony geen hoefbevangenheid meer heeft moet je goed opletten met het voeren van de pony en met veel gras eten. Hoefbevangenheid komt namelijk vrij makkelijk terug. Als je de pony goed in de gaten houdt kan je dat proberen te voorkomen, zo goed en zo kwaad als het gaat.

Je doet het verder heel goed hoor. Ik ben boos op de eigenaar, niet op jou. :D

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 08:21

Gisterenavond heb ik een appje gestuurd naar de eigenaar. Ze heeft nog niet gereageerd maar hopelijk doet ze dat wel snel.
Word een stukje land omploegen geen modderpoel? Ik ben benieuwd of mijn verzorgshetje wel een het nat gestaan want ze vind water niet echt leuk :')
Elke dag afspuiten word moeilijk want ik ben er eigenlijk maar 1 keer per week. Omdat mijn verzorgshetje hoefbevangen is hoop ik nou vaker te komen maar ik weet niet of dat gaat lukken.

Uit jullie reacties begrijp ik dat de dierenarys metacam gaat geven. Wat is dat eigenlijk? En kan alleen de dierenarts dit geven?
Laatst bijgewerkt door Xliesje13X op 19-04-15 08:24, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 08:24

In dit topic kun je veel informatie vinden [BEH] Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3 vooral de openingspost bevat veel informatie. Hopelijk kun je de eigenaar laten inzien dat medische zorg nu echt belangrijk is.

Een stukje omploegen kan prima. Met dit weer wordt het geen modderpoel, het droogt snel op. Ik liet zelf altijd mijn wateremmers overlopen, dan stonden ze erin als ze gaan drinken. Of kan ze niet in de bak?

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 08:38

Ze kan niet in de bak denk ik. Daar rijden we in en als er dan gereden moet worden zal ze denk ik niet met geduld naar haar stal worden geleidt. :(

Heb net een appje terug gehad en de eigenaar zegt dat ze het even aan wil kijken en dat Blessie (zo heet mijn verzorgshetje trouwens) tijd nodig heeft.
Uit de informatie die jullie allemaal hebben vertelt moet de dierenarts zo snel mogelijk komen en moet je niet afwachten! Maar de eigenaar weet dit dus nog niet ;)
Weten jullie wat ik nu het best moet kan doen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 08:42

Mss kan je wat informatie over hoefbevangenheid op sturen? Heeft de smid geen advies gegeven?

Fjelle8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 08:44

Misschien kun je idd informatie opsturen, en anders nog even met je instuctrice overleggen, misschien kan zij er wat van zeggen ofzo

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 08:55

Goed idee over informatie. Ik hoop dat de eigenaar mij niet vervelend gaat vinden. :D maar ja alles over voor Blessie!
Ik weet niet of de hoefsmid nog advies heeft gegeven. Ik had de dag nadat ik nog was geweest gevraagd of ze de hoefsmid al had gebeld en wanneer die zou komen. Maar toen zei ze dat hij al was geweest! Ik wilde namelijk gaan vragen of ik erbij mocht zijn zodat ik allerlei dingen kon vragen aan de hoefsmid. Maar hij was al geweest. :\
Dus de precieze informatie zou ik nooit weten want ik denk niet dat de eigenaar dat vertelt. :(

Begrijp me trouwens niet verkeerd over de eigenaar! Het is een soort familielid en ik kom daar al 7 jaar en ben nooit ergens anders geweest!

Net een berichtje terug gehad:
ik deel jouw bezorgdheid en ik weet helaas ook heel goed wat hoefbevangenheid is uit ervaring en ook hoe daar mee om te gaan. En ja het is zielig.

Uit dit berichtje kon ik eigenlijk zien dat ze me vervelend vind worden :o
Ik heb nu gestuurd of we niet iets voor Blessie kunnen doen. Hopend dat ze er overna gaat denken :D

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 10:28

TS ik heb het gele topic gelezen en ik moet zeggen dat ik vind dat je heel erg je best doet voor je verzorg shetje. :)

Helaas ziet niet iedereen gelijk de noodzaak om een dierenarts te laten komen. Zoals je het beschrijft is pijnstilling wel het minimale wat je zou moeten doen. Immers, als je zelf ergens pijn hebt neem je ook een pijnstiller. Een pony kan dat helaas niet zelf gaan halen en is afhankelijk van de eigenaar. Jammer dat diegene dat niet waard vind blijkbaar.

Het enige wat je kan zeggen is dat die pony pijn heeft en dat je aan die pijn gewoon iets moet doen. Zou ze zelf ook blijven rondlopen met pijnlijke voeten waar ze niet op zou wil lopen? Denk het niet.

Als de eigenaar nog niks wilt doen sta je zelf helaas redelijk machteloos. Ga ieder geval lekker door met de voetjes koelen en de bovengenoemde adviezen. Hopelijk komt je shetje er snel weer bovenop! Altijd naar als je diertje ziek is/pijn heeft. Succes!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 12:38

Lekker dan van die eigenaar, dat ze het weet en er toch almaar aan blijft kijken.....

Bah ik wordt ziek van deze soort eigenaren.
Dier is er zwaar de dupe van.

TS, je doet goed je best maar je staat helaas machteloos.

En ja ik kan het heel goed begrijpen dat als iemand anders rijden wil en dus de pony uit de bak moet, dat het dan met weinig geduld gaat, want het is hun tijd en probleem niet, maar dat van de eigenaar. Zeker als ie er nauwelijks wat mee doet dan is het ook van bekijk t maar regel je eigen problemen zelf.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 12:50

ergste geval kan je nog 144 bellen ;) worden ze verplicht om een dierenarts te benaderen.. maar missch kan iemand anders bellen? anonem?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 14:53

Kan er niet één van je ouders eens met de eigenaar gaan praten?
Zeker omdat het familie is!

Misschien worden je zorgen dan wel serieus genomen...

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 17:32

De eigenaar heeft mij net gebeld. Uit de conclusie van heel het gesprek zei ze dat als Blessie over 2 dagen nog niet beter loopt dat de dierenarts dan komt!
Mijn ouders hebben ook met haar gepraat en die zijn ermee eens dat ik moet proberen me minder verandertwoordelijk moet voelen en daar heeft de wel gelijk in.
144 bellen vind ik wel een beetje overdreven

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 19:02

-:(- -:(- -:(- -:(- -:(- -:(- Ongelooflijk dit.

Hoefbevangenheid is een ziekte waarbij je direct actie moet gaan ondernemen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 19:08

Arm beestje!
Dit kan binnen een paar uur al dramatische gevolgen hebben!
Laat staan na twee dagen...

Dring alsjeblieft nog even aan, meid!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 19:17

Als ik een pony zie staan met HB waarvan ik weet dat er niet wordt behandelt dan bel ik toch wel 144 hoor. Dier heeft vreselijk veel pijn!

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 19:22

Ik zal ook nog zeker even doorgaan! En anders 144 bellen, is niet overdreven. Het gaat wel over een pony die nu zeer veel pijn lijdt! En alleen maar omdat een lakse eigenaar niet de dierenarts wil bellen voor pijnstilling. Al bel je maar 144 voor advies, hun weten vast wel iets!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 19:26

Wat is dat toch met eigenaren die altijd willen aankijken, zelfs als het ernstig is? Hoefbevangenheid gaat echt niet zomaar binnen een paar dagen over. Hoe eerder de ontsteking wordt aangepakt hoe minder kans je hebt op ernstige schade in de hoef.

Ik snap dat jij niet graag wil doorgaan hierover ts. Maar ik heb het idee dat de eigenaar het allemaal onderschat. Respect dat jij wel het belang van de pony voorop zet en het voor haar opneemt!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 19:35

Ts, je bent goed bezig maar twee dagen aankijken kan het doodvonnis betekenen voor de pony. Dit doordat het hoefbeen zo is gekanteld dat het altijd pijn blijft houden. Hoefbevangen wordt door sommige mensen helaas onderschat. Ooit het paard van mijn stalgenoot ingeladen om naar de kliniek te gaan, deze was niet aanwezig en dacht dat het wel meeviel. Ik heb gemeld het paard naar de kliniek te brengen. Da daar was hier blij mee, had ik hem niet die dag gebracht was de schade te erg en zou hij ingeslapen moeten worden. Eigenaar was mij uiteindelijk erg dankbaar. Het heeft erg lang geduurd voor hij weer een beetje op de been was. Nu een aantal jaren later gaat het goed maar hij blijft een risico houden nu.
dit paard wat ik weg bracht kon beter lopen als dat jij beschrijft over de shet.

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 20:28

Ik was even blij dat de eigenaar de dierenarts over 2 dagen gaat bellen maar als ik deze berichtjes lees niet meer. Waarom belt de eigenaar de dierenarts niet gewoon? Het gaat hier wel om een pony met heel veel pijn..
Ze zegt dat 1 van haar vorige paardjes dit ook heeft gehad en dat die ook uiteindelijk een prik van de dierenarys heeft gekregen en dat die er ook bovenop is gekomen. Misschien denkt ze daarom dat het ook zo met Blessie gaat maar elk paard is natuurlijk anders!
Ik ga nu nog 1 berichtje sturen zodat ze hopelijk morgen een afspraak gaat maken met de dierenarts! Heel erg bedankt voor alle reacties want zonder jullie informatie had ik dit allemaal niet geweten!

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 20:44

TS: ik vind je doorzettingsvermogen bewonderingswaardig. ;) Je kan de eigenaar niet dwingen helaas. Ik duim met je mee. Het is inderdaad niet fijn dat je pony er met zulke pijn bij staat. Hopelijk luistert ze naar je laatste kreet om actie te ondernemen.

Ook al wil ze misschien niet veel geld uitgeven, een paard met pijn kun je niet laten staan. Je zult actie moeten ondernemen is mijn mening. Al vraag ik me trouwens af of de hoefsmid niet heeft aangeraden om de DA te laten komen? Die zal ook niet gek zijn lijkt me.

Succes en hou ons op de hoogte! Ik hoop dat je pony zich snel weer beter voelt en blij door de wei kan rennen.

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 21:06

Yipee schreef:
TS: ik vind je doorzettingsvermogen bewonderingswaardig. ;) Je kan de eigenaar niet dwingen helaas. Ik duim met je mee. Het is inderdaad niet fijn dat je pony er met zulke pijn bij staat. Hopelijk luistert ze naar je laatste kreet om actie te ondernemen.

Ook al wil ze misschien niet veel geld uitgeven, een paard met pijn kun je niet laten staan. Je zult actie moeten ondernemen is mijn mening. Al vraag ik me trouwens af of de hoefsmid niet heeft aangeraden om de DA te laten komen? Die zal ook niet gek zijn lijkt me.

Succes en hou ons op de hoogte! Ik hoop dat je pony zich snel weer beter voelt en blij door de wei kan rennen.

dankjewel :o ik heb alles over voor mijn verzorgpony :) ik kan de eigenaar inderdaad helaas niet dwingen ;) ik snap de eigenaar ook niet helemaal, want hoe kan je nou zo'n pony'tje in een stal laten staan met pijn en niks doen?
Ik weet niet of de hoefsmid de dierenarts heeft aangeraden, ik wilde er zelf eigenlijk bij zijn zodat ik vragen kon stellen maar helaas (of niet want nu is hij gelukkig wel meteen goed bekapt) was hij al geweest. -O-

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 21:12

wat ik niet snap is als ik op internet over hoefbevangenheid zoek dat er soms ook niks over de dierenarts staat en dat je het paardje alleen moet rusten in de stal. dit staat op paardnatuurlijk over de behandeling:
'Tegenwoordig wordt hoefbevangenheid gezien als een enorme, beangstigende ramp. We zijn gewend bijna alles met high-tech medicijnen op te kunnen lossen maar tegenover hoefbevangenheid lijken we machteloos te staan. We hebben tegenwoordig ook geen geduld meer, we willen het liefst dat morgen alles weer normaal is. Maar hoefbevangenheid is een situatie waarbij tijd een belangrijke genezingsfactor is.

Het paard heeft geen "orthopedische" hoefijzers nodig, hij heeft geen medicijnen nodig die de natuurlijke spontane genezing in de weg staan en zijn lever overbelasten, en hij heeft allesbehalve stalrust nodig!

Paarden kunnen heel goed zichzelf genezen. Paarden kunnen heel goed genezen van hoefbevangenheid zonder hoefijzers maar met een goede natuurlijke bekapping, en veel, heel veel beweging. Hoe meer we interfereren met medicijnen en behandelingen, hoe moeilijker het voor hem is om zichzelf te genezen.'

hier staat dus geen dierenarts en geen stalrust!
niet dat ik jullie niet geloof maar als dit er staat begin ik weer te twijfelen :\

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 21:13

Het enige dat jij nu nog kunt doen is haar voeten koelen. Echt goed koelen. Dus zet die ijskoude tuinslang er maar op elke mogelijkheid die je hebt.

En dan inderdaad bewegen zoveel als de pony kan. Bewegen zorgt voor doorstroming van het bloed.

De pony zal ook moeten afvallen, dus geef hem niet te veel te eten, alleen hooi. Mager, droog hooi in beperkte porties. Mijn paard is ook hoefbevangen geweest en de dierenarts heeft mij toen ook aangeraden om zoveel ze kon te bewegen en goed te koelen. Zij kreeg toen metacam om de ergste pijn eraf te halen.

Paddock (of omgeploegd land) nat houden om voor koeling te zorgen, dat verminderd ook de pijn wat.

Je doet het echt heel goed!! +:)+

Sterkte TS.