Licht gekanteld hoefbeen, dunne zool en lage verzenen....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:16

Zoals Toydoll zegt, idd laten testen op cushing ook.... naar ik begrijp heeft hij als jongeling weinig beweging gehad en lang overgewicht...en dan gaan de alarmbellen al rinkelen bij mij :+
Gewoon de acth laten bepalen en dan kan je dat hopelijk ook weer uitsluiten, of in het andere geval, ermee aan de slag...

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:18

Ninx schreef:
Een 'kundige' smid is een lastig begrip. Want wie is kundig? Ik heb ook Jan de Zwaan erbij gehad, veel mensen vinden hem een absolute expert.
Ook heb ik de natuurlijke weg bezocht, maar daar durfde men het niet aan. Wie is dan werkelijk kundig?
Nassau zou kunnen, ware het niet dat ik niet over vervoer beschik.

Er zit echt een groot verschil tussen een smid en een modern bekapper. Ik weet zeker dat er bij die laatstgenoemde mensen zijn die je kunnen helpen. Eens om advies vragen daar kan altijd, of je er wat mee doet moet je achteraf zelf zien.

EllisLinda

Re: Licht gekanteld hoefbeen, dunne zool en lage verzenen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:20

Ik bedoel het zeker niet cynisch, sorry als ik verkeerd over kom, bewegen is echt heel belangrijk voor goede doorbloeding en dus gezonde groei...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 12:20

@ Nelleke: zo kun je het idd ook lezen. Daarom vroeg ik het zekerheidshalve eerst.
Ja, bewegen is erg belangrijk. Daarom kies ik graag een oplossing die ervoor zorgt dat hij zoveel mogelijk kan blijven bewegen.
Alhoewel zijn paddock echt ruim is, loopt hij daar natuurlijk niet vreselijk veel.

@ safina: Vorige zomer heeft hij wel een probleem gehad. In 1 nacht heel veel groene eikels gegeten en had diezelfde dag een wormenkuur tegen lintworm gehad.
Vanaf dat moment ging hij ook ineens mest eten en leek niet lekker.
We voelde toen een digitale pols.
Hij heeft metacam gekregen en mocht geen gras meer.
Dit was vorig jaar augustus.

@ Pandora2: ik heb gevraagd of we dat zouden doen. Mijn DA vond echter dat hij verder nul komma nul kenmerken heeft.
Ik zelf ook niet. Alhoewel ik me er wel goed in verdiept heb omdat ik mijn merrie ervan verdacht.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 12:21

EllisLinda schreef:
Ik bedoel het zeker niet cynisch, sorry als ik verkeerd over kom, bewegen is echt heel belangrijk voor goede doorbloeding en dus gezonde groei...

Precies.... ik heb al even gereageerd hierboven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:31

Ninx schreef:
@ safina: Vorige zomer heeft hij wel een probleem gehad. In 1 nacht heel veel groene eikels gegeten en had diezelfde dag een wormenkuur tegen lintworm gehad.
Vanaf dat moment ging hij ook ineens mest eten en leek niet lekker.
We voelde toen een digitale pols.
Hij heeft metacam gekregen en mocht geen gras meer.
Dit was vorig jaar augustus.

Kan ook zien dat je dat terugziet natuurlijk. Wij hadden het ook bij een pony die, doordat hij bij ons kwam, veranderde van voerregime. Dat zag je terug. Maar als het erop lijkt dat hij al eens bevangen is geweest, zou er natuurlijk in de stofwisseling wat kunnen mankeren.

Hoe oud is hij eigenlijk?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 12:34

Hij wordt deze zomer 9. Hij is al enorm ver gekomen. Zijn huid is mooier, schimmel is weg, hij is blijer, dapperder, heeft heldere ogen, is slanker....
Best veel mensen zijn geschrokken toen ik met hem thuis kwam.
Maar hij kwam echt goed door de keuring, en ik dacht dat ik hem kon oplappen. En dat hoop/ denk ik nog steeds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:41

Ninx schreef:
Hij wordt deze zomer 9. Hij is al enorm ver gekomen. Zijn huid is mooier, schimmel is weg, hij is blijer, dapperder, heeft heldere ogen, is slanker....
Best veel mensen zijn geschrokken toen ik met hem thuis kwam.
Maar hij kwam echt goed door de keuring, en ik dacht dat ik hem kon oplappen. En dat hoop/ denk ik nog steeds.

9 is wel jong voor cushing/ PPID. Dan zou je nog eerder aan EMS denken...

http://extension.vetmed.ufl.edu/files/2 ... ndrome.pdf

Overigens ken ik mensen met een pony die bevangen is geweest en waarbij het hoefbeen al licht aan het kantelen was. Maar dat dier loopt nu weer prima. Geen idee wat er zou gebeuren als ze er écht kilometers mee gaan vreten (edurance enzo). Staat trouwens niet op ijzers. Blijft op kiezels en dergelijke wel gevoelig.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:46

Vraag eens naar Equibrilium ijzers zonder lip. Deze zijn van binnen uit gesmeed met een extra draagrand. Geen zool eronder!!

Dit beslag waar hij nu op staat is zwaar beroerd .

Je kan keratex hoof hardener gebruiken om de zool van buiten harder te maken en inderdaad biotine van binnen af.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 13:13

Even nog alle posts doorgelezen en toen kwam ik dit tegen...

EllisLinda schreef:
Deze voeten zijn naar voren geschoven(ondergeschoven hielen), waardoor de zoolpapillen ook naar voren groeien ipv omlaag, gevolg dunne zool...Ook de toon laat dan wat wijking zien en ook de steunsels gaan dan vergroeien...

Ik had het niet beter kunnen verwoorden ! En dit ligt echt wel aan de smid...heb het jaren geleden ook met mijn 2 merries gehad...ben toen van smid veranderd en het probleem was verholpen. :)

Als jij dan ook nog het stofwisselingsprobleem aanpakt, wordt jouw paardje echt wel de kilometervreter waar je op hoopt ! :j

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 13:59

Eerder nog niet gereageerd.
Maar qua gekanteld hoefbeen, dunne zool en hier ook nog losse wand kan ik meepraten. Ik vind in deze het hoefbeen qua kanteling wel meevallen.
Toen ik de foto's van jouw paardjes beslag zag schrok ik wel.
Mijn pony is op dubbellips ijzers gezet. Eenmaal hebben we ook Vettec hoefpad eronder gehad, maar dat beviel niet. Maar met goed beslag heeft mijn pony echt jaren probleemloos gelopen.
Een paar maal zonder ijzers geprobeerd, maar dat ging niet bij haar.

Dus qua advies zou ik toch kijken naar een andere smid denk.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 16:37

Fijn dat je het vind meevallen, qua hoefbeen althans.
Uiteraard schrik ik van de commentaren aangaande het beslag.
De waarheid zal, zoals altijd, ergens links of rechts van het midden liggen.
Maar het is duidelijk dat dit de goede weg niet vrees ik.

Welke actie ik exact moet ondernemen moet ik nu zorgvuldig overwegen...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 17:40

OnTheRocks schreef:
TS,
Ik zou je aanraden om je topic eens te delen op https://www.facebook.com/groups/paardnatuurlijk/
Daar zitten zeer veel hoevenexperts die je waarschijnlijk beter zullen kunnen helpen.
Zoals eerder gezegd groeien de voeten constant en met correct bekappen kan alle miserie er wel uitgroeien!
Veel succes!

Nou, ik heb het eens gelezen op die pagina en ze roepen allemaal iets anders zoals altijd. Ik zou een goede smid als Nassau aanraden. Zoals je pony nu bekapt en beslagen is schrik ik wel van.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 18:11

Natuurlijk zeggen ze allemaal wat anders janderegelaa. 't Zijn allemaal generieke bekappers daar op die site. Blijf d'r maar ver uit de buurt :j

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 18:51

janderegelaa schreef:
Nou, ik heb het eens gelezen op die pagina en ze roepen allemaal iets anders zoals altijd. Ik zou een goede smid als Nassau aanraden. Zoals je pony nu bekapt en beslagen is schrik ik wel van.

Want alle reguliere bekappers/smeden liggen op 1 lijn? >;)

Onder de natuurlijk bekappers heb je ook de 'Van Nassau's'. Die kijken alleen anders tegen dingen aan maar he, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden natuurlijk! :)*

Doel is dat dit paard weer goede voeten krijgt. Of dit nou door middel van speciaal beslag van de gebroeders van Nassau is of middel een goede natuurlijk bekapper.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 18:59

_Nelleke_ schreef:
janderegelaa schreef:

Want alle reguliere bekappers/smeden liggen op 1 lijn? >;)

Onder de natuurlijk bekappers heb je ook de 'Van Nassau's'. Die kijken alleen anders tegen dingen aan maar he, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden natuurlijk! :)*

Doel is dat dit paard weer goede voeten krijgt. Of dit nou door middel van speciaal beslag van de gebroeders van Nassau is of middel een goede natuurlijk bekapper.

Is er een kwaliteitsregister voor goede natuurlijk bekappers dan? Ik heb alweer gegeten en gedronken bij die koekebakkers die een foto zien en gelijk beginnen te roepen dat de verzenen omlaag moeten en de steunsels eraf.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 19:30

Blijkbaar heeft een kwaliteitsregister niet zoveel zin als er mensen zijn die gecertificeerd zijn en in een register staan en dan nog werk afleveren zoals de eerste pagina. 8)7

Zoals ik al eerder zei: er zijn ook goede NB-ers net zoals goede reguliere hoefsmeden. Ik ontken ook niet dat er geen slechte NB-ers zijn, net zoals er ook een hoop slechte hoefsmeden zijn.

Jammer dat je niet openstaat voor iets anders. Wil het graag hierbij laten, deze discussie is totaal irrelevant voor TS. :)

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 19:44

Even over het testen op cushing:
mijn chonisch bevangen shet van net 10 jaar is vorig jaar ook positief getest op cushing en had verder geen andere verschijnselen. En hij is helaas niet de enige. Er wordt momenteel ook onderzoek gedaan naar paarden en ponies die op jonge leeftijd al cushing ontwikkelen zonder de bekende verschijnselen, vaak alleen hoefbevangen.
Dus ik zou het toch testen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 19:46

Ik heb voldoende informatie ingewonnen en ga nu zelf op zoek.
Dit paard had zulke ernstige voeten dat ze op de UU zelfs zeiden dat het heel knap zou zijn als mijn smid het goed kreeg.
Alles wat we voor elkaar hebben gekregen heb ik te danken aan mijn smid.
Maar ook hij kan niet toveren met iets dat in de basis zo slecht was.
Los daarvan heb ik zelf ook dingen over het hoofd gezien of overschat/ onderschat en moet nu door schade en schande leren.

Dank voor jullie input! Ik ga zelf verder op onderzoek!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 20:36

Dit is wel een hele interessante casus, omdat ook de röntgenfoto's erbij gegeven zijn. Ik heb even een van de gewone foto's bewerkt:

Afbeelding
Bij de rode stippels is te zien dat de hoef een 'ring' vertoont. De ringen lopen ook nog eens krom, wat wil zeggen dat er behoorlijk wat druk vanuit de kwartieren komt, en mogelijk zijn de steunsels veel te lang, maar dat is nu niet zichtbaar door de zooltjes.
De blauwe streep voor geeft aan hoe de hoefwand loopt als je 'm van bovenaf doortrekt, dat is dus ook meteen de afwijking die te zien is op de röntgenfoto. Echter het hoefbeen is niet gekanteld, maar de wand is losgescheurd! Dat is een essentieel verschil van inzicht, zoals ook beschreven staat op http://www.hoefnatuurlijk.nl onder 'hoefproblemen' (http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/founder.html). De groene streep geeft ongeveer aan dat de hoef daar veel te lang is. Bovendien als je daar zou bekappen, staat het hoefbeen weer parallel met de grond en kan de wand ook weer normaal uitgroeien, wat de wand ook wil, want vlakbij de kroonrand is de wand wel gezond en loopt wel in de goede hoek.

De hielen zijn ook veel te lang en ondergeschoven, wat ook nog eens bijdraagt aan de verkeerde druk op de wand. Je krijg nu dit beeld:

Afbeelding

De eerder genoemde facebookpagina zitten een hoop mensen op die je kunnen helpen. Welke regio zit je?
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 18-04-15 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 20:43

janderegelaa schreef:
Sorry hoor, maar als je een kilometervreter wilt koop je toch geen paard met probleemvoeten...Dat is water naar de zee dragen.

Ik dacht precies zelfde, dan koop je een gezond dier met goede voeten.

Maar daar heeft TS nu niets meer aan.

Ik wens je succes met je paard.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 20:44

Dit paard is met een jaar goed te krijgen en binnen twee jaar zover dat ie klasse 1 lang kan lopen als er NU ingegrepen wordt. Ik heb paarden met slechtere voeten dan deze ook weer aan het lopen gekregen, voorwaarden zijn wel: permanent buiten gehuisvest, regelmatig bekappen en goede voeding.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 18-04-15 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

OnTheRocks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 20:45

Ragdollcat schreef:
janderegelaa schreef:
Sorry hoor, maar als je een kilometervreter wilt koop je toch geen paard met probleemvoeten...Dat is water naar de zee dragen.

Ik dacht precies zelfde, dan koop je een gezond dier met goede voeten.

Dit heeft de TS reeds uitgelegd...
Het paard werd gekeurd bij aankoop en was gezond verklaard. De problemen werden pas later duidelijk.

Hele mooie, duidelijke uitleg, Arabesk.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 20:48

Ninx schreef:
Hi Genja, als het goed is heb ik inmiddels een goede biotine te pakken. Maar ik houd het in gedachten voor het 'herhaalrecept'.
Het is inderdaad een enorm dilemma; torenhoge kosten, veel zorg...
De enige die het monsterlijk goed doet en blijft doen is de mini :+

Respect hoeveel jij voor je paarden over hebt. Je bent de laatste jaren meer met verzorgen en dierenartsen etc bezig geweest als echt kunnen genieten en rijden. De mini maar voor een karretje gaan zetten en daar kilometers mee gaan maken?
Volgens mij zit er 5 Mg biotine in een tablet en 60 in een doosje voor iets meer als 4 euro als je voorraad op is kan ik ze zo halen en op sturen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 20:49

OnTheRocks schreef:
Hele mooie, duidelijke uitleg, Arabesk.

Ik ben zo'n koekenbakker volgens janderegelaa die meteen komt roepen dat de steunsels eraf moeten en de hielen lager :D, maar wel onderbouwd. ;-)