8 maanden na 'diagnose' nog steeds op de sukkel...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FurryFamily1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 18:40

Annelore_t schreef:
Ik heb verder geen ideeën meer voor je maar wens je veel sterkte. Ik heb ook een tijd met mijn pony gekwakkeld en weet hoe vervelend het kan zijn.

Bedankt! Ja 'kwakkelen' zoals we zeggen is het lastigste wat er is, toen ze goed liep in kliniek had ik echt een dubbel gevoel. Langs ene kant: zo érg kan het niet zijn als ze het nu niet toont, langs de andere kant wou ik dat ze het toen wel getoond had zodat we verder konden gaan met onderzoeken.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 18:42

Toch vind ik het opvallend hoe ze "krabbelt" op het harde. In combinatie met dat wel/niet rad gaan zou ik als eerste gaan zoeken in de ondervoet (hoef). Vnml RV.

Heeft ze dat steilere voetje RV altijd al, of neemt dat toe?
Laatst bijgewerkt door Rindin op 19-04-15 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 18:43

Laat ik ten eerste zeggen dat ik geen expert ben maar als ik de video's bekijk dan zal ik wel zeggen dat het probleem LA zit. Ik heb voornamelijk het eerste filmpje bekeken en daarvan gaat mijn gevoel uit naar LA. Ik heb altijd geleerd 'down on sound' dus als een paard kreupel loopt wil hij wel eens zijn hoofd op en neer bewegen en het hoofd gaat dan naar beneden als het paard zijn gewicht op het goede been zet. Daardoor zou ik zeggen dat het probleem niet LV zit. RV kan dan nog maar dat ziet er wel oke uit. Met het bewegen van RV beweegt het paard ook LA in draf. En in het filmpje lijkt het wel of de lengte van de pas bij LA kleiner zijn dat RA. Maar de filmpjes zijn gemaakt op een volte dus dat geeft misschien een vertekend beeld. Maar als hij rechtuit ook LA een kortere pas maakt dan RA dan ga ik voor LA. Dus wat dat betreft ben ik het wel met de dierenarts eens dat het LA is.

Ik denk dus persoonlijk wel dat het probleem daar zit. En dat de ene dierenarts zegt dat het eigenlijk geen probleem moet opleveren geloof ik zo niet. Ik kan mij persoonlijk niet voorstellen dat een paard een knieband heeft die hij eigenlijk kan missen of niet pijnlijk zal zijn bij beschadiging. Als je naar het paardlichaam kijkt zit het allemaal zo slim in elkaar en alles heeft een functie en niks is overbodig. Ik vind dat altijd een knap staaltje evolutie. Dus ik denk dat zo knieband wel degelijk pijnlijk kan zijn en daarnaast verschilt het natuurlijk per mate van beschadiging. Ik denk dat het revalidatieproces dus gewoon erg lang is en heel voorzichtig mee op moet worden gegaan. Daarnaast ziet zijn hele gang op het filmpje wat stijf en ongemakkelijk eruit. Maar dat is logisch als één been zeer doet. Mocht dit aanhouding terwijl LA beter wordt dan zal ik wel een fysio/osteo laten komen om hem eens te checken/los te maken. Maar als je zelf twijfelt of er niet ergens anders wat zit kun je dat altijd eerder laten doen, dan weet je het zeker. En knieën versterken is een goed idee maar pas om met de band die stuk is! Het herstellen van de band kost gewoon echt tijd, zeker een half jaar. En om dat efficiënt te kunnen herstellen zal er gewerkt moet worden met een opbouwschema en die ook streng nageleefd moet worden om te zorgen dat je toch oefent om beter te worden (anders herstelt het nooit natuurlijk) en om te zorgen dat hij/zij juist niet te veel doet (dus het gerepareerde weer stuk maakt). Probeer anders eens met een dierenarts en/of fysio te overleggen om een goed schema op te stellen voor je paard. Voor peesblessures zijn er veel verschillende schema's bekend. Een patellaband lijkt qua (op)bouw wel op een pees, het herstel zal dus ook wel vergelijkbaar zijn. Ik hoop dat er gauw verbetering in zit en je paardje gauw weer de oude is

FurryFamily1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 18:53

Ohja, doet me eraan denken, weet niet of ik dit al gezegd had: reden waarom veearts 2 meteen begon met echo LA is omdat ze in stap haar LA been extra lang naar achter 'gestrekt' leek te houden. Hier heb ik jammer genoeg geen beelden van, want dit vrij snel over gegaan nadat ze weide op ging. Dus dat strookt dan weer met jou verhaal Daantj. Maar het kan natuurlijk dat ze óok vooraan niet goed is.

*Edit: nog iets wat me te binnen schiet: ze is énkel kreupel op volte. Rechtdoor is niets, maar dan ook niets te zien.

Ben na al deze meningen te lezen geneigd om volgende week tegen 'nieuwe' veearts misschien gewoon initieel niets te zeggen over voorgeschiedenis en hem zijn oordeel te laten vellen. Zal hem erna natuurlijk wel inlichten hoor ;)

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 19:14

EvelienImani, dat is misschien wel een goede om gewoon niet te veel te zeggen. Een mening is gauw gevormd en wel fijn als hij objectief zijn mening geeft. Ben dan wel benieuwd waar hij mee komt. En inderdaad kun je RV altijd nog scannen. Het is natuurlijk altijd mogelijk dat het probleem op meer dan één plek zit. Zeker als ze er al zo lang mee loopt en je andere lichaamsdelen meer belast omdat je één been wilt ontlasten.
Weet je trouwens wat ze heeft gedaan waardoor ze kreupel ging lopen of is dat onbekend? Als ze heel gek gedaan heeft kan ze zelfs haar kraakbeen beschadigd hebben in het kniegewricht maar ik neem aan dat daar wel na gekeken is tijdens de echo.

Als ze rechtuit naar je toe loopt, loopt zij dan op twee sporen. Dus LV en LA op één lijn en RV en RA op één lijn? Of loopt zij iets scheef dus drie sporen of zelfs LA op het spoor van RV of RA op het spoor van LV? Vaak zie je het rechtuit minder goed. Mijn paard liep ook eens onregelmatig waar sommige eigenlijk niet van zagen dat hij kreupel liep. Dus ik moest mezelf echt even herinneren waar ik op moest letten (zoals down on sound in draf, lengte passen en in stap dus rechtuit) om mezelf weer te overtuigen dat hij echt kreupel was. Uiteindelijk hoefsmid bij gehad (want aan zijn been was niks te zien of te voelen) en die vond niks. Toen dierenarts gebeld en die kwam twee dagen later en toen haalde ik hem dus helemaal kreupel uit de stal. Bleek hij dus wel een hoefzweer te hebben. Maar die was dus eerst nog in ontwikkeling en niet zo erg waardoor de smid hem dus ook niet kon vinden omdat er gewoon weg nog geen grote ontsteking zat

FurryFamily1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 19:22

Daantj__ schreef:
EvelienImani, dat is misschien wel een goede om gewoon niet te veel te zeggen. Een mening is gauw gevormd en wel fijn als hij objectief zijn mening geeft. Ben dan wel benieuwd waar hij mee komt. En inderdaad kun je RV altijd nog scannen. Het is natuurlijk altijd mogelijk dat het probleem op meer dan één plek zit. Zeker als ze er al zo lang mee loopt en je andere lichaamsdelen meer belast omdat je één been wilt ontlasten.
Weet je trouwens wat ze heeft gedaan waardoor ze kreupel ging lopen of is dat onbekend? Als ze heel gek gedaan heeft kan ze zelfs haar kraakbeen beschadigd hebben in het kniegewricht maar ik neem aan dat daar wel na gekeken is tijdens de echo.

Als ze rechtuit naar je toe loopt, loopt zij dan op twee sporen. Dus LV en LA op één lijn en RV en RA op één lijn? Of loopt zij iets scheef dus drie sporen of zelfs LA op het spoor van RV of RA op het spoor van LV? Vaak zie je het rechtuit minder goed. Mijn paard liep ook eens onregelmatig waar sommige eigenlijk niet van zagen dat hij kreupel liep. Dus ik moest mezelf echt even herinneren waar ik op moest letten (zoals down on sound in draf, lengte passen en in stap dus rechtuit) om mezelf weer te overtuigen dat hij echt kreupel was. Uiteindelijk hoefsmid bij gehad (want aan zijn been was niks te zien of te voelen) en die vond niks. Toen dierenarts gebeld en die kwam twee dagen later en toen haalde ik hem dus helemaal kreupel uit de stal. Bleek hij dus wel een hoefzweer te hebben. Maar die was dus eerst nog in ontwikkeling en niet zo erg waardoor de smid hem dus ook niet kon vinden omdat er gewoon weg nog geen grote ontsteking zat

Hoe het juist gebeurd is zullen we nooit weten, maar het staat wel vast dat dit door een ernstige val gebeurd is, op de weide dus. Kraakbeen was inderdaad ook mijn grootste vrees, en is mee op echo gezet, maar blijkbaar kan je niet alle kraakbeendelen van de knie op echo zetten, sommige delen kan je enkel via kijkoperatie zien.
En voor dat rechtuit zou ik is aan iemand op stal moeten vragen om ze voor me uit te wandelen en me dan goed concentreren, bedankt voor de tip!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 19:52

Rindin schreef:
Abacab schreef:
Ik zie niets aan haar achterbenen. Ik zie wel een kreupelheid LV. Het probleem zit laag bij de kogel. Het lijkt op een verrekking van de kogelbanden. Herstel kan lang duren maar gaat over met rust
Ik zou het paard opladen om bij een kliniek een scan te laten maken. Fysio of osteopathie lijkt me voor nu zinloos omdat de plek van de kreupelheid zo duidelijk aan te wijzen is.

Mag ik vragen hoe je kunt zien op welke plek in het been de kreupelheid zit?

Afwikkeling van de beweging

Voor een echte diagnose heb ik het volgende nodig.

Draf op het harde. Linksom en rechtsom.
Draf op zachte bodem linksom en rechtsom
Stap aan de hand, scherpe wending rechtsom
Stap aan de hand scherpe wending linksom
Alles gefilmd op dezelfde dag.

Als het kan nog een stukje galop op zachte bodem. Linksom en rechtsomkeert.

Pas na al deze info kun je echt iets zinnigs zeggen over waar het echt zit.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 20:12

Abacab schreef:
Abacab schreef:
Ik zie niets aan haar achterbenen. Ik zie wel een kreupelheid LV. Het probleem zit laag bij de kogel. Het lijkt op een verrekking van de kogelbanden. Herstel kan lang duren maar gaat over met rust
Ik zou het paard opladen om bij een kliniek een scan te laten maken. Fysio of osteopathie lijkt me voor nu zinloos omdat de plek van de kreupelheid zo duidelijk aan te wijzen is.

Afwikkeling van de beweging

Voor een echte diagnose heb ik het volgende nodig.

Draf op het harde. Linksom en rechtsom.
Draf op zachte bodem linksom en rechtsom
Stap aan de hand, scherpe wending rechtsom
Stap aan de hand scherpe wending linksom
Alles gefilmd op dezelfde dag.

Als het kan nog een stukje galop op zachte bodem. Linksom en rechtsomkeert.

Pas na al deze info kun je echt iets zinnigs zeggen over waar het echt zit.

Je stelt al zo'n beetje een diagnose, terwijl je beeldmateriaal verre van compleet is.

TS: wanneer is de laatste echo van de knie gemaakt? De reden waarom ik RA noemde is omdat
ze in het laatste deel van de standfase van RA de rechterbil wat omhoog gooit. Daarmee verkort
ze de pas naar achter RA ook. Waardoor de pas naar achter van LA dus langer lijkt... Zie ik dan
hetzelfde als de DA?

FurryFamily1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 20:44

Rindin schreef:
Toch vind ik het opvallend hoe ze "krabbelt" op het harde. In combinatie met dat wel/niet rad gaan zou ik als eerste gaan zoeken in de ondervoet (hoef). Vnml RV.

Heeft ze dat steilere voetje RV altijd al, of neemt dat toe?

Steiler voetje heeft ze altijd al en neemt niet toe :)

FurryFamily1

Re: 8 maanden na 'diagnose' nog steeds op de sukkel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 20:51

Laatste echo is maand geleden genomen. En ik volg je niet helemaal met het RA/LA verhaal vrees ik, je bedoelt dat de pas LA niet echt langer is maar alleen zo lijkt owv verkorting RA? Alleszins, initieel kon je echt goed zien dat ze LA wat bleef hangen in haar pas, maar ook RA had ze ontsteking op de knie dus verbaast me niet als je ook daar iets ziet.

Maar goed, genoeg ideëen om veearts te 'inspireren' ;)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 21:07

EvelienImani schreef:
Laatste echo is maand geleden genomen. En ik volg je niet helemaal met het RA/LA verhaal vrees ik, je bedoelt dat de pas LA niet echt langer is maar alleen zo lijkt owv verkorting RA? Alleszins, initieel kon je echt goed zien dat ze LA wat bleef hangen in haar pas, maar ook RA had ze ontsteking op de knie dus verbaast me niet als je ook daar iets ziet.

Maar goed, genoeg ideëen om veearts te 'inspireren' ;)

Ik bedoel dat het best eens zou kunnen zijn dat de DA en ik hetzelfde hebben gezien. Ik zie een verkorting van de pas RA (+ omhoog duwen bil), waardoor miss de pas van LA korter lijkt en dat de DA dat gezien heeft.

Ben heel benieuwd wat de volgende DA gaat zien. Ga je naar een kliniek?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 07:07

Hoe is het nu, TS? Al wat wijzer?

FurryFamily1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 08:38

Veearts komt vandaag pas, ik houd jullie op de hoogte :)

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 09:32

Virus uitgesloten? Lyme of Leptospirose die latent in het lichaam zit geven wisselende kreupelheden tussen kraakmank en 100% ok van dag tot dag. Met scans en foto's vind altijd iets maar als het komt en gaat is vaak iets anders de oorzaak.

FurryFamily1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 10:32

Er is het laatste jaar al 3 keer bloed genomen, maar ga ook hier nog is op aandringen om het opnieuw en grondiger te doen. Nu is ze wel in omgang heel vrolijk en energiek hoor :)

Veearts gaat me graag zien komen met al mijn eisen ;) maar ik ben al genoeg afgescheept geweest de laatste tijd! Even wat druk zetten straks dus ;) hopelijk mét resultaat.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:42

O my god !! Ik klikte eigenlijk meer op de filmpjes omdat ik benieuwd was hoe het eruit zag. En geloof me het is net of ik ons belgje zie, hij heeft de laatste maanden dus ook een verergerd onregelmatig loopje, we dachten dat het eerst kwam omdat hij dus enorm snel groeit ( hij word 4 in mei) Ik zag deze filmpjes en het is echt precies zijn loopje, onze veearts dacht dat het vanuit de kogel vandaan kwam hebben jullie daar al eens naar gekeken ? Wij moeten volgende week met hem naar de kliniek voor een kreupelheids onderzoek dus ben erg benieuwd.

Heef Imani ook dat ze de ene dag iets lekkerder lijkt te lopen dan de andere, en ook dat ze soms een paar passen echt stokkreupel lopen en dat de achterhand soms wegzakt vooral van het uit de stal naar de paddock gaan ?
Dat zijn allemaal dingetjes die onze Joep namelijk ook heeft, hij heeft ook echt enorme moeite met galop hij wilt wel maar het lukt gewoon niet zijn achterhand zakt gewoon weg, nou is Joep natuurlijk ook een stuk zwaarder dan Imani maar ik weet zeker dat het wel met zijn achterkantje te maken heeft ook.
Ik hoop dat jullie snel iets vinden wat haar gaat helpen zover ik lees is ze nog erg jong ? En lijkt me een werklustig paardje. Als hij als prognose krijgen dat onze Joep nooit meer zou kunnen zijn dan weide maatje weet ik niet wat wij gaan doen.... altijd moeilijk.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:01

Volgens mij heeft je paard spierproblemen. Laat je paard eens masseren door iemand van Happy Athlete.
Spierproblemen worden vaak niet onderkend door fysio's / DA's etc.

Er zitten er ook twee in België.
http://www.happy-athlete.nl/

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:52

dorientjuh schreef:
Volgens mij heeft je paard spierproblemen. Laat je paard eens masseren door iemand van Happy Athlete.
Spierproblemen worden vaak niet onderkend door fysio's / DA's etc.

Er zitten er ook twee in België.
http://www.happy-athlete.nl/

Zou niet best zijn als fysio's spierproblemen niet erkennen... Dat is en groot deel van het vak, kan ik je vertellen!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:36

Dat is helaas niet mijn ervaring.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:56

Citaat:
Er is het laatste jaar al 3 keer bloed genomen, maar ga ook hier nog is op aandringen om het opnieuw en grondiger te doen.

Probleem is dat je deze beestjes niet zo duidelijk kan vinden in het bloed. Zeker als ze latent in het lichaam zitten. Ik heb ook zo'n geval lopen en finaal heb ik nu gezegd aan de dierenarts dat hij een kuur antibiotica moest geven tegen al die rommel die het misschien kan zijn. Wil deze potentiele oorzaak gewoon radicaal uit gaan sluiten. Proberen waard vind ik en niet zo duur als al die foto's, echo's, MRI's, etc die toch maar vaag beeld geven en niet 100% de oplossing blijken.

FurryFamily1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 21:12

Net terug van stal en tevreden na veearts bezoek.

Op dit moment loopt Imani gewoon goed en zijn alle buigproeven negatief. Van haar knie heeft ze dus (op dit moment) geen last meer. Aangezien dit de tweede veearts op korte tijd is die dit zegt, en mijn trainer ook, zie ik het allemaal wat groter dan het is waarschijnlijk omdat ik me erop fixeer. Hij vindt wel dat ze tekenen van lichte ataxie vertoont, o.b.v. feit dat ze traag en wankelend/stijf stal uitkomt, vaak valt op de weide, het struikelen vooraan, etc. Advies is om rustig op te bouwen, supplementje voor spieropbouw en dan verder afwachten. (Ga dit doen in combinatie met fysio/osteopaat)

Hij zei er wel eerlijk bij, dat de kans dat die knie nog spectaculair gaat beteren op echo na 6 maanden, klein is. Dus het is maar hopen dat ze het klinisch goed blijft doen, want anders is het een hopeloze zaak.
Heb ook eindelijk veearts zover gekregen om ze eens heel goed te ontwormen met injectie, omdat uit vorige bloedonderzoeken al eens bleek dat wormwaarden te hoog waren en andere veeartsen wuifden dit wat weg.

Al bij al is Imani een beetje een sukkeltje maar zou het mits wat continue management wel de goede richting moeten uitgaan. Bedankt voo rhet meedenken iedereen!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 14:32

Ik zie dit topic nu pas en kom tot de conclusie dat je vlak bij mij woont :D
Fijn dat het de goede richting uitgaat met je paardje !
Welke DA is er nu laatst bij geweest ? Mag ook per pb hoor

Woody_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 20:40

Goed nieuws voor Imani :) Hopelijk blijft ze het nu goed doen!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 08:26

Benieuwd hoe het nu gaat!
Ben je nu rustig aan het opbouwen?
Hoop dat het steeds beter gaat :j

FurryFamily1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 15:09

Met Imani gaat het goed :) sinds vandaag terug ijzertjes en eerste training terug volledig met haar kunnen doen. Heel op het gemak wel, maar ze geeft wel aan dat ze écht graag terug wil lopen en werken, niet makkelijk om dan zelf niet teveel te willen doen. Maar heb goede begeleiding die me op tijd tegenhoudt ;). Vertrek vrijdag voor dikke twee weken op vakantie dus mag ze twee weken de weide op om al terug wat te bekomen :). Hopelijk bij jullie ook alles in orde +:)+