Help! Wat vinden jullie van deze hoeven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 21:35

Okay, help me even met dat ongepigmenteerde hoefwand gedeelte. Las daar met de mustangrol ook iets over maar het snappertje is er geloof ik niet... :7

Vijlen kan ik zelf gelukkig. Heb de hoeven vaak zat bijgewerkt zodat de schoenen bleven passen. Onbewust dus met mustangrol, zag ik net.

Kan ik morgen zelf veilig zijn hoeven ronder vijlen, kwartierboogjes maken en afronden? Of is dat teveel in 1 keer?
En moet een mustangrol ook 1x per week bijgehouden worden?

Bedankt iig Gypsy!
Ga graag aan de gang met de vijl (ook enthausiast haha).
Hopelijk werkt het en heb ik geen ijzers nodig!
(En ik zeg gewoon niks tegen mijn smid behalve dat ik hem bijgewerkt heb. Kan ie daar ook niks van zeggen.)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Help! Wat vinden jullie van deze hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:47

Naar mijn ervaring moet dat kunnen. Soms ga ik tussendoor een stukje stappen, dan kun je kijken of het nog goed loopt. De hoefwand heeft twee gedeeltes, het buitenste gedeelte is donker (gepigmenteerd) en het deel dat tegen de witte lijn zit is ongepigmenteerd dus lichter. Bij paarden met zwarte hoeven heel duidelijk te zien, bij witte hoeven minder duidelijk, dus kan me voorstellen dat dat vaag klinkt voor jou.

ik doe het zelf liefst elke week, is de zool eenmaal hol dan kun je je ook wel iets langer (2 weken) permitteren.

Stoer dat je het zomaar even gaat proberen! Succes, ik hoop natuurlijk dat je durf beloond word.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 22:02

Dank je wel! Ook voor je compliment!
Ga morgen gelijk aan de slag.
Zal foto's posten van het resultaat.

Fijn trouwens dat iedereen zijn hoeven mooi vind verder! Stelt me toch gerust en leuk om te horen natuurlijk!! Bedankt iedereen voor het meedenken (vooral Gypsy)!!
Morgen laat ik het resultaat zien.
Nu lekker slapen!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 08:10

Je zou ook kunnen kijken voor een ander type schoen.
Cavallo sluit hoog maar wellicht is een lage schoen beter ivm de wondjes. Bv de renegades of easyboot glove.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 08:24

Dat is idd ook een optie. Zelf heb ik Delphi2 hier van bokt laten komen met tig verschillende schoenen. Uitgebreid gepast, paardlief liep met aan elke hoef een andere schoen rond. _O-
Was zeker de moeite waard, ik heb ze laatst met strao nog van half 10 s'ochtends tot een uur of 5 in de middag aangehad. Geen slijtageplekje te zien.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 08:30

Wat je ook nog kunt doen is regelmatig de zool teren (alleen de zool) zodat deze wat harder word en waardoor de kiezels minder voelbaar worden voor je pony.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 08:49

Risky, zoals je in de OP kan lezen heb ik dat al geprobeerd en heeft dat niets geholpen. Snap nu ook waarom niet. Toch bedankt voor het meedenken!

Vanmiddag ga ik eerst vijlen en kijken of dat wat voor hem gaat goed. Schoenen zijn een optie maar probeer nog steeds het liefste blootsvoets. Werkt het niet dan ga ik weer verder kijken.

Miss leuk als ik een soort dagboek bijhoudt?
Om te zien wat de kwartierboogjes gaan doen?
Weet niet of mensen het leuk vinden om te volgen?
Miss dat een ander er iets aan heeft..

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:13

Denk dat zo'n dagboek (met foto's) zeker handig is! Vooral voor jezelf, omdat je dan precies kan zien hoe de hoef over de tijd verandert, maar ook interessant voor anderen. Succes vanmiddag :)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:27

Wat ik ook zie is dat de hoef wat scheef afslijt, of de foto vertekent? Maar als de hoef scheef afslijt, komt er meer druk op 1 punt. Ik heb dit ook gehad en heb met wat aanwijzingen van mijn hoefsmid dit steeds elke week rond gevijld waardoor de drukverdeling in de hoef beter bleef en mijn pony stukken minder gevoelig op steentjes ging lopen. Misschien ook even overleggen met je smid?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:36

Een natte wei heeft er wel degelijk mee te maken.
Toen ik mijn merrie vorig jaar uit de opfok haalde (enkel zand en gras) stierf die ook bijna bij elke mini steentje.
Na een jaar huisvesting op overwegend verharde deels puin, deels beton bodem (met overdag weidegang) loopt ze nu gewoon probleemloos over kiezel.
Voor mijn inmiddels 7 jarige merrie was dat precies hetzelde toen ik haar 4 jaar geleden uit de opfok haalde. Die viel bijna op haar knieen op het kiezelpaadje naar de stal. Na een jaartje op verhard puin en dagelijks op steentjes draaft en gallopeerd deze zelfs probleemloos op kiezel.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 10:04

Ik geloof absoluut dat een natte weide zorgt voor zachtere voeten. Echter, is Stapper op een droge weide (zomer bijv.) net zo gevoelig.
Hij loopt veel op steen, klinkers en asvalt maar blijft gevoelig op steentjes. Dus zijn voeten worden niet 'harder'.

Mijn insziens heeft hij wel degelijk harde voeten. Ben er na de uitleg van Gypsy van overtuigd dat het idd zijn zolen zijn die te vlak zijn (wat mijn vermoeden dus bevestigd).
Ik zal dan idd een dagboek in dit topic bijhouden.

Hoe kan ik de titel aanpassen zodat er een tagbij komt te staan?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 10:20

Dan zou je even een mod moeten pb'en denk ik..

Een dagboek is idd heel gaaf om te doen. :j Bij mijn merrie heb ik dat ook gedaan.

Voor:

Afbeelding

En halverwege, je ziet dat het aan het uitgroeien is hier.

Afbeelding

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 11:22

Jeetje, en dat was na 2 maanden al? Hoelang duurde het voordat je echt merkte dat ze niet meer zo gevoelig was?

Zit nu even op stal te lunchen (in de zon :D ) en trek daarna ponylief uit de wei om aan de slag te gaan.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 11:31

Bij de pony ging het sneller, bij mijn merrie was dit denk ik na 3 of 4 maanden? Ik weet het eerlijk gezegd niet zo goed meer. Haar hoeven waren er ook best wel slecht aan toe toen ik begon.
Als je elke maand foto's maakt ga je iig goed de verschillen kunnen zien. Als het goed is groeit de hoef namelijk ongeveer een centimeter per maand.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 11:46

Ik vind de hoeven ook heel netjes van vorm hoor, ze mogen alleen flink afgerond worden.
Het zou echt totaal geen verschil mogen maken of je een gewone smid of een natuurlijk bekapper zou laten komen. Beide zouden op dezelfde manier de hoefwand moeten afronden en verder van de zool en straal af moeten blijven. Een natuurlijk bekapper zou hooguit wat kwartierboogjes erin vijlen om flares te voorkomen. Waar het mis gaat bij een normale smid is dat ze de hoef vaak bekappen alsof er een ijzer onder komt, dus ze ronden de hoef niet genoeg af. Daardoor krijg je dat de hoefwand na een paar weken alweer naar buiten gaat krullen en gaat brokkelen. Ik zou je normale smid dus gewoon vragen om meer af te ronden, of dit zelf gaan bijhouden. Zo lang je niet tot aan de witte lijn komt kan er niets mis gaan.
Bij lange ritten en kiezelpaden zou je inderdaad kunnen kiezen voor hoefschoenen. Uiteindelijk een stuk goedkoper dan ijzers, en beter voor de hoeven, meer grip en je gebruikt ze alleen wanneer nodig.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 11:48

Het zou geen verschil mogen maken nee, helaas blijkt de praktijk weerbarstiger... Hier hebben ze de hoef amper opgetild of ze zetten al een mes in de straal. Geen idee wat dat is...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 11:53

Ik snap nooit zo wat mensen tegen ijzers hebben :?

Je geeft de hoef te kans om te groeien en als je dat doet in de periode dat je het meeste buitenrijdt kun je ze er daarna weer onderuit laten en loopt je paard/pony de rest van het jaar weer prima.

Ik weet niet hoelang geleden de hoeven van deze pony bekapt zijn , maar achterstallig is het wel.
Verder zou ik de zool iets meer laten uithollen zodat de pony iets meer op de hoefrand loopt en minder op de zool zodat steentjes ook geen kneuzingen kunnen geven.
In principe met een paard lopen op de hoefrand, die is hard en daar voor bedoelt en gedeeltelijk op de straal als schokdemper.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 11:56

Nou, dat zelfs rob van nassau himself toegeeft dat er kwalijke effecten zijn?
Verder zou ik dus nooit een zool holler snijden. Leuk voor het cosmetisch maar als de pony dan eens op een grote kiezel staat weet je zeker dat het echt pijn doet, aangezien je de bescherming tussen steen en hoefbeen dunner maakt.

Effectiever is het om dmv kwartierboogjes de zool zelf holler te laten trekken. Daarbij behoud de zool namelijk zijn dikte.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:02

Had ik ook in ene met mijn oude merrie.

Hoofharderner heeft mij heel goed geholpen

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:08

Alles heeft zijn voor en na, een kreupele pony die op eieren loopt van de pijn met een hoef vol kneuzingen is ook geen oplossing.
Hier zijn ook alle wegen vol geknikkerd met greffel, grove greffel en hopeloos voor paardenhoeven dus zoveel mogelijk in de berm rijden.
Mijn paint staat nu tijdelijk vierkant op ijzers en in het najaar gaat hij weer alleen voor.
De welsh-cob heeft het jaren volgehouden maar nu trok ze het niet meer, dus tijdelijk een voorijzertje.

Ik laat ze geen pijnlijden omdat ik liever ijzerloze paarden heb.

Jou oplossing kan best werken maar dan wachten met rijden tot het probleem opgelost is.
De hoeven de juiste vorm gekregen hebben en de kneuzingen eruit gekapt zijn maar de ervaring leert dat mensen geen 3/5 maanden willen wachten met rijden .

Kyrahw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:14

Wat een tips worden er gegeven :) inderdaad als je er niet uit komt kijken waarom er wondjes komen van de schoenen / andere proberen? Als het niet lukt en je bent écht tegen inzers (mijne staat gewoon rondom beslag) zou kunstof beslag misschien wat kunnen zijn (al dan niet alleen gelijmd :))

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:23

Dunne/platte zolen zijn imo echt geen reden meer om er zomaar een ijzer onder te slaan. Er zijn talloze voorbeelden waar NB dat opgelost heeft. Kijk, als NB niet in je straatje ligt en je wil het niet proberen, dan vind ik dat hardstikke prima. Ieder zijn meug, leven en laten leven zeg ik altijd. Maar dan niet beweren dat alleen een ijzer de oplossing is.

Verder zie ik prima hoefjes (echt zo slecht nog niet) met 1 kneuzing erin. Dat maakt nog geen kreupele pony.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 12:40

Spatter, ik ben NIET anti ijzerloos. Als uiteindelijk blijkt dat dat het beste zal werken dat gaat het ijzer er zonder twijfel onder. Tot die tijd probeer ik liever andere dingen.

Pony is klaar! Ga zo eerst even rijden en zal als ik thuis ben de foto's uploaden. Ziet er nu al beter uit en heb goede hoop dat dit gaat werken voor hem.
Lijkt een goede dag te hebben want liep na vijlen niet gevoelig op de steentjes! Iets wat anders wel zo is.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 14:11

Hier de foto's van hoe Stappers voetjes er nu uitzien.

Afbeelding

Zijaanzicht linksvoor
Afbeelding

Onderkant linksvoor
Afbeelding

Zijaanzicht rechtsvoor
Afbeelding

Onderkant rechtsvoor
Afbeelding

De kwartierboogjes zijn niet bijzonder groot aangezien ik natuurlijk al snel op de zool zat. Hopelijk trekt dat bij zodat ze wat dieper kunnen.

Ben alweer erg blij met hoe de voeten er nu uitzien. Heel stuk netter. Mustangrol had miss iets meer gekund maar wilde niet teveel in 1 keer doen.

Daarna lekker gaan wandelen. Stukje grind opgezocht om te filmen hoe hij dan loopt maar meneer heeft echt een goede dag want hij liep er zonder moeite overheen.
Word lekker serieus genomen zo...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:05

Idd niet te veel in 1x.
Beter de dag erna nog eens kijken.
Wand kan idd iets ronder zoals je zelf al zegt.
Daar zijn ook hele mooie raps voor de Riders Rasp.
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar daarkun je de hoefwand heel mooi rond maken.

Ik vind dat je paard mooie voetjes heeft. Zuinig op zijn.