Groot probleem! Wie kan ons helpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jolinebonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 13:06

noviceh schreef:
Rijden jullie haar nu ook nog?

Ja dat wel

jolinebonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 13:07

LBLGypsyCobs schreef:
Die kreupelheid, loopt ze dan alsof haar hoef gevoelig is, heeft de smid/bekapper er wel eens wat over gezegd?

Nee er is niks over gezegd. Ze loopt ook niet echt alsof haar hoef gevoelig is. Ze wordt overigens regelmatig bekapt.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:08

jolinebonnie schreef:
noviceh schreef:
Rijden jullie haar nu ook nog?

Ja dat wel

Ik zou niet meer rijden of longeren tot je weet wat er met haar aan de hand is.
Gewoon lekker rechtuit stappen aan de hand op harde bodem.

jolinebonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 13:09

Casarell schreef:
2 plakken hooi is inderdaad erg weinig, zeker nu er in het gras geen voedingsstoffen zitten.
Dus ik zou de hoeveelheid hooi toch op proberen te voeren.. :j
Paard valt nu immers af, en heeft nu gewoon te weinig.

Daarnaast zou ik niet afwachten tot april met de wormkuur, maar nu een wormkuur geven.. en dan evt in april nog een keer.
Je DA kan hierin vertellen welke je nodig zou hebben..

Wat betreft de kreupelheid.. komt het vanuit de voet of zit het hoger?
Sommige kreupelheden komen nl voort uit spierproblemen, wat ik wel weer kan linken aan het afvallen van je pony.

Bedankt. Ik weet niet goed waar de kreupelheid vanuit komt. Dit zullen we ook nog met de DA bespreken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:10

ik begrijp iets niet....een lichte wormbesmetting.Moet je wachten tot die zwaar word en het paard nog magerder is en eventueel koliek oploopt?

jolinebonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 13:11

[/quote]
Ik zou niet meer rijden of longeren tot je weet wat er met haar aan de hand is.
Gewoon lekker rechtuit stappen aan de hand op harde bodem.[/quote]

Bedankt. Deze tip kregen we al eerder dus misschien is dat dan ook wel het beste.

jolinebonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 13:13

geerke schreef:
ik begrijp iets niet....een lichte wormbesmetting.Moet je wachten tot die zwaar word en het paard nog magerder is en eventueel koliek oploopt?

Nu ik jullie reacties hierover lees begrijp ik dit ook niet goed. Het zal namelijk niet uit zichzelf weggaan. Overigens was het alleen een advies van de DA maar zal ik hier nog wat duidelijkheid over vragen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:13

jolinebonnie schreef:
De kreupelheid is de meeste keren hinkelend in stap.
Wat betreft het hooi zou dat inderdaad een oplossing kunnen zijn.
Ze krijgt Pavo summerfit en senioren priores van Subli. Ik zal zo even kijken voor een foto :)

Is er wel eens goed naar die kreupelheid gekeken? Hinkelend in stap vindt mijn dierenarts spoed, dus zou gelijk bellen, mocht het nog eens gebeuren. ;)
Met de Seniores Priores kun je het tekort aan ruwvoer opvangen, dus een goed idee om dat te voeren. Hoeveel geven jullie? Beter zou het zijn gewoon voldoende hooi aan te bieden natuurlijk, maar daar ben je zelf ook al naar aan het kijken.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:15

Ik heb even in je andere topic gekeken en zie toen je haar net kreeg een mooie volle pony. In het topic van gisteren waar je met haar naar het strand bent om te rijden, is ze inderdaad erg mager. Ik zou niet meer rijden tot je meer duidelijkheid hebt.

aisie

Ik zou het paard een wormkuur geven en zorgen dat hij of zij meer hooi te eten krijgt. Als dat niet op deze stalling kan dan zelf hooi kopen of met spoed een andere stal zoeken. Als het paard niet genoeg te eten krijgt zal hij altijd mager blijven. Lijkt me niet zo moeilijk om zoiets zelf te bedenken?
Een dierenarts bellen om de kreupelheid te onderzoeken of naar een kliniek gaan en tot die tijd er niet meer op rijden of longeren. Ik snap ook niet zo goed waarom jullie op een mager en kreupel paard blijven rijden? Beestje krijgt zo nooit enige kans om op te knappen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

jolinebonnie schreef:
geerke schreef:

Nu ik jullie reacties hierover lees begrijp ik dit ook niet goed. Het zal namelijk niet uit zichzelf weggaan. Overigens was het alleen een advies van de DA maar zal ik hier nog wat duidelijkheid over vragen.

Tijd voor een second opinion :j

Nikass

Pandora2 schreef:
Ik zou er per direct een Equest Pramox insmurfen en later nog iets wat werkt tegen spoelwormen :j
Ook meer hooi, onbeperkt als het kan....

Hier ben ik het mee eens. En als onbeperkt hooi niet kan of mag (tegen betaling uiteraard) dan zou ik verhuizen.
Daarnaast, stoppen met rijden en longeren, paard naar de kliniek en van onder tot boven na laten kijken. Dit soort kreupelheden: steeds een beetje dan weer minder, dan weer erger, worden de lastigste om van af te komen. Je gaat nl elke keer weer een niet goed been belasten. Je creëert eigenlijk blessure op blessure. Wat zei je da over de kreupelheid? Zorg dat hij/zij je serieus neemt en neem anders een andere. En laat ook een goede hoefsmid naar je paard kijken.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 01-03-15 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

LBLGypsyCobs

Re: Groot probleem! Wie kan ons helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:20

Te weinig ruwvoer en ook nog wormen, kan ernstige verstoringen in de darmwerking geven.

De stofwisseling raakt ontregeld, paarden kunnen daar flink ziek van worden.
Maar heb ook meegemaakt dat een paard hoefbevangen werd door slecht werkende darmen, dier was ook mager.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:23

Het is een jong paard. Er wordt vrij veel/ vaak mee gewerkt. Ik zou rust adviseren, zeker tot de kreupelheid weg is. Bijv. 3 weken in de wei totale rust en dan eens voorzichtig kijken. Rustig werk, longeren niet.Is het dan niet weg, dan da verder laten kijken.

Dan het mager zijn: De pony moet zeker 2% van zijn lichaamsgewicht in kilo's hooi hebben per dag.Een pony van 350 kilo mag dan 7kg hebben, maar bij ondergewicht is onbeperkt hooi beter.Daarbij wordt deze pony veel gereden,dus moet er meer hooi in.

Jonge paarden lopen risico op bloedwormen, dus overleg met da of het niet verstandig is om daar wel preventief tegen te ontwormen.Die eitjes zijn vaak niet aantoonbaar.Normaal gesproken is die score van 100 idd laag en hoef je niet te ontwormen, maar omdat het paard mager is en jong, is wormonderzoek niet genoeg.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:24

Bloedonderzoek is zonde van je geld. Je paard is zeer waarschijnlijk mager en onbespierd vanwege het tekort aan ruwvoer. Hier precies hetzelfde gehad. Wat wij deden is zelf hooi bij kopen en geve.

Wat betreft die dierenarts. Is het niet zo dat er altijd iets van wormen in een dier zitten? En dat je pas spreekt van een besmetting (en dus moet behandelen) vanaf een bepaalde waarde/hoogte?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:26

LBLGypsyCobs schreef:
Maar heb ook meegemaakt dat een paard hoefbevangen werd door slecht werkende darmen, dier was ook mager.

Ik zou idd ook denken aan hb. Veel gras, waar nu met zon en lage temperaturen veel suiker in zit, suikersummerfit koeken... en dan de symptomen van wisselende kreupelheid... ik zou er niet gerust op zijn, ts haal er ajb een goede arts bij!

Ruthenroos: ik zou eerst hb willen kunnen uitsluiten voordat het paard rust krijgt op de wei.

jolinebonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 13:33

Hoe ze nu is:

Afbeelding

Afbeelding

Hoe ze bij ons kwam:

Afbeelding

Afbeelding

jolinebonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 13:36

Sientje schreef:
jolinebonnie schreef:
De kreupelheid is de meeste keren hinkelend in stap.
Wat betreft het hooi zou dat inderdaad een oplossing kunnen zijn.
Ze krijgt Pavo summerfit en senioren priores van Subli. Ik zal zo even kijken voor een foto :)

Is er wel eens goed naar die kreupelheid gekeken? Hinkelend in stap vindt mijn dierenarts spoed, dus zou gelijk bellen, mocht het nog eens gebeuren. ;)
Met de Seniores Priores kun je het tekort aan ruwvoer opvangen, dus een goed idee om dat te voeren. Hoeveel geven jullie? Beter zou het zijn gewoon voldoende hooi aan te bieden natuurlijk, maar daar ben je zelf ook al naar aan het kijken.

We geven hiervan een halve schep aangevuld met water per dag.
Laatst bijgewerkt door jolinebonnie op 01-03-15 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:38

Jeetje lijkt mijn oude paard van 28 jaar wel, wat een verschil met toen je der net had..pff.
Zou morgen gelijk een andere DA erbij halen, hier is duidelijk meer aan de hand.
Of nog beter opladen en naar de kliniek, ben je vaak goedkoper uit dan diverse keren de DA op de stoep..

jolinebonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 13:38

tjady schreef:
Ik heb even in je andere topic gekeken en zie toen je haar net kreeg een mooie volle pony. In het topic van gisteren waar je met haar naar het strand bent om te rijden, is ze inderdaad erg mager. Ik zou niet meer rijden tot je meer duidelijkheid hebt.

Dit hebben we zojuist ook besloten. Alleen iemand tips hoe we dit dan doen met haar energie? Want ook longeren zou dan eigenlijk beter niet meer kunnen. En ze is een erg temeramentvolle pony die al na 2 daagjes geen beweging te hebben gehad, barst van de energie.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:39

Pandora2 schreef:
Ik zou er per direct een Equest Pramox insmurfen en later nog iets wat werkt tegen spoelwormen :j
Ook meer hooi, onbeperkt als het kan....

Waarom niet eerst Groene Equest en later evt Equimax? En met 'iets wat werkt tegen spoelwormen' (neem aan dat je Pyrantel bedoelt) is bij een besmetting overigens uiterste voorzichtigheid en mogelijk dierenartsbegeleiding geboden. ;)

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:47

Hai ik heb even meegelezen, wat je kunt doen is grasmix bijvoeren 2x per dag 2goede handen geven, en hierbij ongeveer 1.5 tot 2 kilo natures best. Hierbij kun je hem in elk geval al op een gezonde manier dikker van krijgen.

Ik heb zelf ook een heel pittig paardje en die staat al binnen sinds augustus. Zolang je paardje naar buiten kan blijven gaan kan die zijn energie wel kwijt, persoonlijk zou ik hem binnen houden en 2x daags koelen en 5 tot 10 min stappen.

Heb zelf erg veel ervaring met kreupelheden en magere paarden.

het kan ook mogelijk spierbevangenheid zijn aangezien hij al zo mager is en jullie toch hebben door gereden. In elk geval voor nu sowieso het been koelen is erg belangrijk bij een kreupelheid.

Heel veel succes en ik hoor graag hoe het verder gaat!!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:52

Heb je niet de mogelijkheid het dier lekker een half jaar in het land te zetten?
Ik vind de belasting voor een 4 jarige ook nogal hoog (ongeacht of ze kreupel is of niet), ze is echt nog superjong.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:56

Dit paard is 4 en volop in de groei. Daarvoor heeft ze heel hard bouwstoffen nodig en die haalt ze hoofdzakelijk uit ruwvoer, mits de kwaliteit en hoeveelheid voldoende is. Ze heeft net nodig om sterke gewrichten, botten, pezen en spieren te ontwikkelen. Als je graag wilt dat ze uitgroeit tot een gezond paard, dan moet je nu de basis leggen. Is die basis niet goed, dan kan ze daar haar leven lang consequenties van ondervinden.

Vergelijk met maar met een huis: je bent nu de fundering aan het bouwen. Daar bouw je straks de rest op. Maar als je bezuinigt op die fundering en hij daardoor niet sterk is, dan heb je daar een leven lang last van.

Dus óf zelf goed hooi / ruwvoer bijkopen of óf verkassen, zou ik zeggen. Of accepteren dat je paard geen optimale start krijgt,maat kan natuurlijk ook (ik zou er wakker van liggen, maar dat hoeft niet voor iedereen zo te zijn natuurlijk.... ;) ) Twee plakken hooi voor een dier van dat formaat is nog niet eens eenderde van de minimale benodigde hoeveelheid. Hopelijk pakt ze van de wei nog wat mee, maar je kunt gewoon zien dat het ruim onvoldoende is.

(Ik bedoel het niet verwijtend hoor. Jij doet ook gewoon je best! En dat je om raad vraagt is super! Maar ik wil je graag waarschuwen....)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:56

Je paard krijgt 2 plakken hooi op een dag en je rijdt haar 4 keer per week + nog 2 dagen longeren?
Dan vind ik het ook niet gek dat ze afvalt en vind het sowieso veel beweging voor zo'n jonge pony.
Mijn bijna 4-jarige pony wordt 1 á 2 keer in de week hooguit 20 minuutjes gereden.