Al bijna een jaar bezig met het bestrijden van hoefzweren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jenn0dv

Re: Al bijna een jaar bezig met het bestrijden van hoefzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:08

Ik ben stiekem toch wel benieuwd naar fotos van zijn voeten? Als je die hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:15

Koper schreef:
Hoe ik het heb aangepakt: nadat de veearts aangaf dat ze niet wist wat het was heb ik iemand ingeschakeld die mijn ruin goed geholpen heeft. Hij doet het nu ook zonder geneesmiddelen goed. Daarnaast zorg ik voor zo mooi mogelijk hooi, ze krijgen bij mij absoluut geen voordroog, en ook geen gras met drijfmest of kunstmest. Omdat dat niet goed werkt met mijn paardjes. Kan best zijn dat je bij jouw paard wat anders moet aanpakken in wat hij eet.

Misschien heb je er wat aan. Ik ben er altijd wel voor om de oorzaak aan te pakken en niet de problemen. Is ook makkelijker en minder pijnlijk. Drie hoeven er af lijkt me niet zo leuk voor je paardje :o Succes!

Even een vraag over je gras. Wat voor gras krijgt je paard dan? Totaal onbemest? Of bemest met vaste mest oid?

Ik heb zelf een paard dat ook niet tegen voordroog kan. Krijgt gegarandeerd krampkoliek na een week of 2/3. Voer nu al jaren alleen maar kwalitatief goed hooi. Gras waar ze in de zomer op staat wordt wel degelijk bemest. Nooit problemen mee gehad.

Wiebelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 16:59

Wij hebben een keer een cursus gehad van een orthopedisch hoef (smid is niet t goede woord, want er wordt niet met ijzers gewerkt) dat was dan wel geheel in t duits (vandaar dat ik de juiste benaming niet kan verzinnen :D, ik had geluk dat ik er bij kon zijn maar heb de helft niet goed begrepen helaas ), misschien kun je er eens zo iemand bijhalen, die kijken meer naar het paard als geheel dan de reguliere hoefsmid en hebben ook een andere kijk op hoefverzorging

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 20:07

Weet je wat de waarde was van de Cushing test?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 20:54

jess2013 schreef:
Door de ontstekingen (werking in de hoeven) groeien/vergroeien zijn hoeven sneller dan normaal. Ik ben destijds van hoefsmid veranderd omdat ik dacht dat het kwam door een slechte bekapping. Toch bleek het niet aan de smid te liggen, want ook met een goede smid (volgens meerdere mensen uit de streek) en vaker bekappen blijft de ontsteking terugkomen.

Dat lijkt mij niet zo raar. De hoeven vaker bekappen lijkt me vooral symptoombestrijding? Ik denk dat er van binnenuit behandeling nodig is. Ik ben geen arts, dus kan niet precies zeggen wat, maar ik denk in eerste instantie aan het immuunsysteem.
Ook denk ik dat (gedeeltelijke) boxrust je paard geen goed zal doen. Een paardenlichaam dat niet beweegt kan slecht genezen. Alle organen in dit bewegingsdier zullen achteruit gaan. Daarbij komt dan ook nog een stukje mentale achteruitgang.

Mijn paard heeft straalkanker gehad. Zij bleek ook ontstekingen te hebben in haar lichaam, en een verminderde werking van de lever (hierover werd al eerder wat gepost). In de hoeven (alle vier aangetast) van mijn paard is niet gesneden. Zij is met name van binnenuit behandeld. Daarbij lekker het land op. Ze is volledig van haar klachten af.

KellyLytsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 22:45

Pony van een vriendin heeft ook cushing maar het schijnt dat de test niet altijd correct aangeeft of ze wel of geen cushing hebben. En er zijn ook bepaalde tijden in het jaar dat het slimmer is om ze te laten testen. Volgens mij zei iemand hier ook iets over een cushing topic op bokt? Misschien daar ook eens wat vragen stellen. Frustrerend voor je dat je tot nu toe nog geen duidelijkheid hebt! Succes.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:07

[***] schreef:
Koper schreef:
Hoe ik het heb aangepakt: nadat de veearts aangaf dat ze niet wist wat het was heb ik iemand ingeschakeld die mijn ruin goed geholpen heeft. Hij doet het nu ook zonder geneesmiddelen goed. Daarnaast zorg ik voor zo mooi mogelijk hooi, ze krijgen bij mij absoluut geen voordroog, en ook geen gras met drijfmest of kunstmest. Omdat dat niet goed werkt met mijn paardjes. Kan best zijn dat je bij jouw paard wat anders moet aanpakken in wat hij eet.

Misschien heb je er wat aan. Ik ben er altijd wel voor om de oorzaak aan te pakken en niet de problemen. Is ook makkelijker en minder pijnlijk. Drie hoeven er af lijkt me niet zo leuk voor je paardje :o Succes!

Even een vraag over je gras. Wat voor gras krijgt je paard dan? Totaal onbemest? Of bemest met vaste mest oid?

Ik heb zelf een paard dat ook niet tegen voordroog kan. Krijgt gegarandeerd krampkoliek na een week of 2/3. Voer nu al jaren alleen maar kwalitatief goed hooi. Gras waar ze in de zomer op staat wordt wel degelijk bemest. Nooit problemen mee gehad.

Ik bemest met droge koemest inderdaad :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:07

Aha koper, bedankt voor je antwoord.