Ervaring van ijzers, zolen en siliconen af halen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FennaK

Re: Ervaring van ijzers, zolen en siliconen af halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 00:29

Ik volg eventjes, mijn paard staat ivm HKO al jaaaren op ijzers met siliconen en daar doet die het goed op en ook met zijn HKO. Maar ga woensdag wel eventjes kijken hoe zijn stand is en of die ook zo een rare 'bubbel' heeft.. Volgens mij niet

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 10:16

Mijn pony heeft eenmaal op hoefpad gestaan. Maar daar was dit niet aan te zien. Ik schrok wel beetje hoe de voeten eruit zagen van jou paardje. Als je dan in het geheel ziet lijkt het nog wel redelijk.
Alleen die knik is wel apart.
Momenteel andere pony, die stond wat te steil op één voetje. Dat bleek ook wel uit de röntgenfoto (waar helaas de straal wel grotendeels voor weggesneden moest), dus mijn hoefsmid heeft hem weer wat laten zakken bij de hielen zodat hij weer in de voetas staat. Dat is voor nu denk ook het belangrijkste om in het oog te houden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 23:32

Arabesk schreef:
De RV foto is helemaal merkwaardig, zoiets heb ik eigenlijk nog nooit gezien. De 'bubbel' geeft namelijk precies aan hoe de hoef normaal had moeten lopen. De hoef is vanaf daar wel normaal uitgegroeid.

Als je kijkt naar die "bubbel" is die volgens mijn ontstaan in de periode dat het paard op de ijzers met, aangezien het bij de kliniek in Utrecht gedaan is, Vettec (is wel wat fijner spul dan simpele siliconen).

Voordeel van beslag met zooltje en vulling is dat de zool en de straal continu tegendruk krijgen in tegenstelling tot een normaal beslagen voet.

Dat de hoef niet perfect is momenteel is vrij duidelijk maar volgens mij is juist een goede weg ingeslagen. De hoeven lijken gelijker aan elkaar te worden en vanaf de kroonrand tot en met de "bubbel" lijkt de hoef een redelijk model te krijgen.
Gezien de beenstand van je paard zullen de hoeven altijd wat steil blijven. Daar is het hele been ook op ingesteld, echt lage hielen zullen juist ook voor problemen zorgen.

Ben benieuwd wat Onno over de voetjes te zeggen heeft. :j

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 00:10

Wat een interessant topic!
Mijn merrie heeft jaren voor- en achterijzers gehad, nu ruim 2,5 jaar geleden achter eraf gehaald en een klein jaar geleden haar voorijzers. Voor heeft ze lang een wig tussen het ijzer gehad om de achterkant wat te verhogen ivm haar artrose.
Een paar maanden nadat ik haar voorijzers eraf had laten halen zag ik een 'deuk' in haar hoeven, m'n oude smid deed er niets mee, maar m'n nieuwe smid heeft de merrie imo hele mooie voeten gegeven.
Morgen ga ik proberen foto's te uploaden, als voorbeeld na een paar maanden...misschien helpt het.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 22:24

Ik heb wat foto's van vandaag. Heb het idee dat de hoeven al wat aan het veranderen zijn. Naar mijn idee is de hoef al wat meer aan het uitzetten waardoor de straal wat meer aan de oppervlakte komt te liggen en de 'bubbel' verdwijnt :)

LV

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

RV
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 02:37

ik zie een hoef die in zn geheel veel te lang is, een volledig volgelopen zool heeft en te lange steunsels heeft plus een iele weg gesneden straal. laat je smid de zool opschonen (de oude/dubbele zool er uit halen bedoel ik dus niet in de gezonde levende zool snijden)en de steunsels op maat maken dan kunnen de hielen gewoon omlaag en zakt de voet dus in zn geheel waardoor de stand niet veranderd. ik kan me goed voorstellen dat dit paard niet goed loopt, de belangrijke dempende delen zweven in de lucht en de steunsels worden omhoog in de hoef geduwd. vraag anders even een second opinion aan bijvoorbeeld rico plug, die zit volgens mij aardig in de buurt?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 05:05

hoofvision schreef:
ik zie een hoef die in zn geheel veel te lang is, een volledig volgelopen zool heeft en te lange steunsels heeft plus een iele weg gesneden straal. laat je smid de zool opschonen (de oude/dubbele zool er uit halen bedoel ik dus niet in de gezonde levende zool snijden)en de steunsels op maat maken dan kunnen de hielen gewoon omlaag en zakt de voet dus in zn geheel waardoor de stand niet veranderd. ik kan me goed voorstellen dat dit paard niet goed loopt, de belangrijke dempende delen zweven in de lucht en de steunsels worden omhoog in de hoef geduwd. vraag anders even een second opinion aan bijvoorbeeld rico plug, die zit volgens mij aardig in de buurt?

Dit vooral!

Mij artrose merrie staat al jaren op siliconen, maar haar hoef laat dit beeld helemaal niet zien. Óf er is iets mis gegaan met beslaan, óf te lang gewacht met nieuwe ijzers eronder óf er is een heel ander probleem aan het spelen.

Ik vraag me af: is het been nog uitverdoofd om te zien waar de kreupelheid nou precies vandaan komt?

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 06:55

de hoef is gewoon slecht bekapt voor het beslaan. ik bedoel het niet rot en wil je geen slecht gevoel geven maar probeer advies in te winnen bij een andere modern bekapper of je zelf meer in te lezen over het onderwerp. het commentaar is bedoeld om te helpen. Ik bekap zelf al jaren paarden en weet waar ik het over heb. (maarja dat zeggen de hoefsmeden die het paard beslagen hebben ook dus kan me voorstellen dat je daar niks aan hebt, daarom zeg ik informeer jezelf goed over hoeven, dat is nog het beste en kan je zelf beoordelen of iemand zn werk goed doet)

een slecht bekapte hoef die te lang is in de hiel/steunsels kan zeker voor kreupelheid zorgen en helpt ook niet bij hoefkatrol en peesblessures.je moet er voor zorgen dat het dempende gedeelte van de hoef zelf zn werk weer kan gaan doen ipv dit te proberen over te nemen met zooltjes en siliconen. en als je er dan toch een ijzertje onder laat doen de hoef netjes bekappen zoals ik hierboven heb beschreven.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 07:04

ps ik zie helemaal geen dunne hoefwand ook niet op de rontgen?

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 08:41

Bedankt voor je berichtje maar het zou fijn zijn als je de rest van het topic ook doorleest. Dan lees je dat ik er genoeg mensen bij heb laten komen/laat bijkomen ;) Daarnaast kan je ook lezen dat hij met ijzers behoorlijk beroerd liep en nu blootsvoets weer zuiver en rad.

Op de röntgenfoto is zeker een dunne wand te zien.

Been is uitverdoofd en zit/zat in de hoef.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:07

ik heb het hele topic doorgelezen en ik kan me voorstellen dat de kreupelheid in de hoef zit zie mn bovenstaande antwoord. ik zie wel een dunnere zool? hoefwand lijkt me ok. en als ze die te dun zouden vinden dan zouden ze er niet zoveel vanaf raspen als zichtbaar op de gewone foto's (zie raspsporen tot bijna bovenin de hoefwand :( )

ookal loopt je paard nu zuiver en rad, met zulke hoeven is het wachten op problemen, lees je in over hoeven, beste voor je paard.
Laatst bijgewerkt door hoofvision op 26-02-15 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:24

Bijzonder om te zien maar ook bijzonder prettig. De hoef zakt duidelijk in een beter model. Wel zie ik volgens mij dat LV de steunsels verder omkrullen (naar buiten toe de hoek in). Die hoek (tussen verzenen en hoefwand in, dat driehoekje) wordt in het engelse "seat of corn" genoemd, daar ontstaan vaak hoefzweren door drukkingen van omgekrulde steunsels.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 13:31

Fijn dat jij het ook ziet! Ik hou die steunsels in de gaten. Zaterdag kijkt er sowieso nog een smid naar. Als hij tijd heeft vraag ik of hij hem nog wat bij kan werken wanneer hij dat nodig acht. Anders laat ik volgende week m'n eigen smid weer komen :)

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 13:34

hoofvision schreef:
ik heb het hele topic doorgelezen en ik kan me voorstellen dat de kreupelheid in de hoef zit zie mn bovenstaande antwoord. ik zie wel een dunnere zool? hoefwand lijkt me ok. en als ze die te dun zouden vinden dan zouden ze er niet zoveel vanaf raspen als zichtbaar op de gewone foto's (zie raspsporen tot bijna bovenin de hoefwand :( )

ookal loopt je paard nu zuiver en rad, met zulke hoeven is het wachten op problemen, lees je in over hoeven, beste voor je paard.

De wand is nu weer goed dik doordat hij ruim een half jaar op ijzers heeft gestaan. Hij kan nu dus gewoon weer gevijld worden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:36

Ik zou alsnog het bijwerken van de voorkant (t.o.v. onderkant) van de hoefwand zo veel mogelijk beperken. Het is voornamelijk cosmetisch namelijk. En bij een paard dat gevoelig is voor een dunne hoefwand is cosmetisch toch wel een zwakker reden om de hoefwand rondom te verdunnen.

Het was mij niet opgevallen, zal ik heel eerlijk zeggen. Maar nu het genoemd wordt, wil ik dit er wel bijzeggen.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 13:48

Thanks. Wat betreft het vijlen, dit heb ik zowel aan mijn eigen smid, als de smid in Utrecht voorgelegd en zij zijn van mening dat één keer de vijl erlangs halen echt geen effect heeft op de dikte van hoefwand. Van mij hoeft het cosmetische vijlen niet persé, maar goed.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:41

Als je een trailer hebt en hierheen komt wil ik je paard best bekappen. Ik heb je nieuwe foto's even bekeken.

Afbeelding

de steunsels zijn overgroeid en moeten eruit

Afbeelding
De straal is teveel bekapt, groen is hoe de straal had gelopen als deze niet bekapt was. Rood zijn de steunsels die eruit moeten, dikke kans dat dan de hoefwand aan de achterkant tot de blauwe lijn teruggehaald kan worden. De zool die onder de steunsels zit is immers leidend voor de bekapping. Voetassen zijn by the way grotendeels nonsens, vroeger was er een anigif te vinden op internet waarbij hetzelfde paard een naar voren gebroken, correcte en naar achter gebroken voetas had, gewoonweg door het gewicht van het paard te verplaatsen van links naar rechts.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:02

eens met arabesk wat betreft de steunsels/ volgegroeide zool en hiellengte

en sorry maar hoefwanden worden niet dikker door ijzers!

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 00:16

Bedankt voor je aanbod Arabesk maar ik hou het op max 2 hoefsmeden ;)

Hoefwand is wel degelijk dikker geworden na dat half jaar...

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 08:52

dat kan best maar niet door de ijzers misschien van iets in de voedingstoestand. Jammer dat je het aanbod van Arabesk niet aanneemt, dan zal ik ook maar geen aabod doen ;) succes met de hoefjes

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 09:10

Je gaat de goede kant op ts! Verder ben ik het eens met arabesk, ik bekap mijn paarden op dezelfde manier.
Succes verder!

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 19:11

Vandaag heeft Onno Grund naar de hoeven gekeken. Ook hij vond ze echt niet slecht. Linksvoor was iets langer dan rechtsvoor maar zo goed als gelijk qua stijlheid. Hij heeft hem nog licht gecorrigeerd, we kunnen er weer even tegenaan :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:53

Toppie. Wanneer komt hij weer? Ik vind het erg interessant om te blijven volgen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:55

dat klinkt goed inderdaad, ik ben ook erg geïnteresseerd om te volgen gezien de gelijksoortige voeten van mijn paard!

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 21:02

Voor ons (en Onno) is het niet haalbaar om bij hem als smid te blijven. Vind hem erg prettig maar hij zit helaas te ver weg en nooit bij mij in de buurt... Mijn eigen smid komt de volgende keer weer.

Ik heb overigens ook met Karin van Burk gesproken. Wellicht komen er straks Floating Boots hoefschoenen, mits deze passen. Even wachten totdat de hoeven weer in shape zijn :)

Ik zal morgen trouwens even wat nieuwe foto's maken.