Een veearts die een IJslander verkoopt die hoef bevangen was

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Een veearts die een IJslander verkoopt die hoef bevangen was

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:57

Feit dat ze hem zonder morren komt ophalen is wel een beetje apart net als het feit dat het dier blijkbaar weer te koop wordt aangeboden...maar goed. We zijn er niet bij geweest.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:05

Hoezo apart, als ik het idee heb dat een paard bij iemand staat die mij besodemieterd kom ik 'm ook gister nog ophalen. Als je het vanuit haar oogpunt bekijkt lijkt dat mij best logisch eigenlijk :o

(waarmee ikzelf dus niet zeg dat de TS haar bedodemieterd :) , just saying :) )

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:05

Heb ook nog geen advertentie gezien met het paard maar op hun website staat ze wel degelijk te koop.
Voor zover als ik weet staat deze fokker/ verkoper niet slecht bekend in de ijslanderwereld.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:24

Als je als DA niet ziet dat een pony hoefbevangen is lijkt hij/zij mij niet errug kundig, op zijn zachts gezegd.

Als een hoefsmid dan zegt dat de pony het al vaker is geweest verzwijgt de DA het dus.
Toch wel triest.

Zo'n pony kun je dan nog wel verkopen, hoewel, maar dan tenminste voor een simpele prijs en met eerlijke vermelding.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:25

Misschien was hij de verkoper niet, maar misschien een ander iemand die er loopt? Ja geen idee, lijkt mij alleen zonder alles te weten niet dat de schuld op de verkoper gegooid kan worden. Als koper ben je ook verantwoordelijk vind ik en laat je het dier keuren en nakijken voor verkoop... Ook al komt die van anky v grunsven zelf.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 18:36

De dame in kwestie reageerde vanaf de eerste dag na aankoop heel bijzonder op de situatie..... Toen mijn vriendin zei dat de hoefsmid de dag erop zou komen, reageerde ze heel fel met dat dat helemaal nog niet nodig was...Het dier stond al over zijn ijzers heen.

Achteraf kan dit een manier zijn om bevangen paarden te corrigeren, maar.... Zij wist ook, dat een beetje hoefsmid zal zien dat het dier bevangen is.... En ook meerdere keren geweest.... Dat zie je pas als de ijzer eraf zijn.... Waarom denk je dat ze hem nu wil verkopen.... Voordat het voorjaar aanbreekt.... Weer kans op bevangenheid.

Een paard wat eenmaal bevangen is geweest, wordt dit steeds opnieuw.... Als ze maar naar gras kijken.
Het vervelende is dat ze ons met verbale agressie probeerde te overrulen....

Toen ze op stal kwam om het paard te bekijken scheurde ze het dier zowat van stal om er vervolgens als een idioot op te rijden( sjabrak zakte onder het zadel vandaan) wat waar is, is waar het dier ging naar verloop van tijd ( 20 min) beter lopen... Dat bracht ons ook ff in vertwijfeling. Ff hebben wij gedacht dat ze dit niet heeft geweten.... Alle signalen op een rijtje gezet.. Plus de uitspraak van de hoefsmid... Dit moet ze geweten hebben...het is niet de eerste keer en aan de wijze waarop ze beslagen was. Denk ik dat ze wel degelijk op de hoogte was.... Zoals ze nu te koop staat... Heeft mijn vriendin haar net zo gekocht..... Jammer want het was echt een leuk dier.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:50

je kunt aan de hoef zien of een paard bevangen is geweest,helemaal als er sprake is van chronische bevangenheid.
Wat ik triest vind is dat er gewoon op gereden is terwijl het dier verrekt van de pijn.En ja,natuurlijk gaat hij beter lopen,hij loopt door de pijn heen.
Een ex bevanger of chronisch bevangen paard kopen kan best,maar dan moet de prijs er naar staan.Zou bijna zeggen voor niks.
Hoefbevangenheid is een vrij ingewikkelde ziekte die niet alleen de hoeven treft maar het stadium ervoor het hele metabolisme.Ze worden inderdaad vaak weer bevangen,mits erg streng dieet en uitgebalanceerde voeding,niet te vergeten goede hoefverzorging door een smid die er verstand van heeft.Met of zonder ijzers.
Verder is het belangrijk om te kijken waardoor het paard ooit bevangen is geworden.Was hij te dik,cushing,insuline resistent?Of alles bijelkaar :+

Vaak kom je er nooit achter waarom het paard bevangen is geworden.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:54

Ik zou toch even een melding van dit gebeuren maken bij het NSIJP!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:21

vilheide schreef:

En wat denk je dat die er aan gaan doen, Jolanda? Die moeite kan TS zich sparen, hoor.
Bovendien: het is niet de eerste - en vast ook niet de laatste - IJslander die wordt verkocht, waar achteraf een HB-geschiedenis aan blijkt te hangen. Ik ben er zelf ook in getuind een aantal jaar geleden. Die merrie kwam, itt. het paard waar het in dit topic om gaat, bij een gerenommeerde fokkerij vandaan en werd door een bekende, landelijk opererende VIT-trainer/instructeur verkocht.

Na de koop, waarbij ze keurig op nieuw beslag rondom stond, hebben we die meteen bij de hengst ingeleverd om te worden gedekt. Dus we kwamen er pas achter, toen we haar drachtig en wel weer op gingen halen en haar met 2 pipo de clown voorhoeven daar uit het land trokken. Toen was het natuurlijk te laat om haar per kerende post retour te sturen, dus we hebben het er maar bij gelaten. Maar het staat uiteraard wel genoteerd, en die lui gaan aan mij nooit 1 euro meer verdienen. En, wat wel eens gebeurt, als mij een betrouwbaar adres wordt gevraagd om een IJslander te kopen, noem ik deze alvast zeker niet meer, want inmiddels weet ik van een aantal meer "akkefietjes".

Edit: kleine toevoeging
Laatst bijgewerkt door Eirikur op 30-01-15 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:30

Die mensen heb een fokkerij en verkopen jaarlijks meerdere paarden. Als er dergelijke praktijken plaatsvinden, zou daar toch iets tegen gedaan moeten worden? Want dit is gewoon ronduit schandalig en het paard is er uit eindelijk de dupe van. Heel sneu.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:09

Eirikur schreef:
vilheide schreef:

En wat denk je dat die er aan gaan doen, Jolanda? Die moeite kan TS zich sparen, hoor.
Bovendien: het is niet de eerste - en vast ook niet de laatste - IJslander die wordt verkocht, waar achteraf een HB-geschiedenis aan blijkt te hangen. Ik ben er zelf ook in getuind een aantal jaar geleden. Die merrie kwam, itt. het paard waar het in dit topic om gaat, bij een gerenommeerde fokkerij vandaan en werd door een bekende, landelijk opererende VIT-trainer/instructeur verkocht.

Na de koop, waarbij ze keurig op nieuw beslag rondom stond, hebben we die meteen bij de hengst ingeleverd om te worden gedekt. Dus we kwamen er pas achter, toen we haar drachtig en wel weer op gingen halen en haar met 2 pipo de clown voorhoeven daar uit het land trokken. Toen was het natuurlijk te laat om haar per kerende post retour te sturen, dus we hebben het er maar bij gelaten. Maar het staat uiteraard wel genoteerd, en die lui gaan aan mij nooit 1 euro meer verdienen. En, wat wel eens gebeurt, als mij een betrouwbaar adres wordt gevraagd om een IJslander te kopen, noem ik deze alvast zeker niet meer, want inmiddels weet ik van een aantal meer "akkefietjes".

Edit: kleine toevoeging

Tja Erik, dat is toch erg spijtig dat zoiets zomaar kan gebeuren en bepaalde fokkers gewoon door gaan alsof het nooit gebeurt is.
Maar als er geen melding wordt gemaakt, kan er dus ook nooit wat gedaan worden tegen zo'n fokker.
Ik vind dat het stamboek er in elk geval een aantekening van moet maken en als er vaker dit soort meldingen van een fokker komen, er een sanctie opzetten.

Het stamboek mag hun ogen niet sluiten voor dit soort dingen.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 10:32

vilheide schreef:
Tja Erik, dat is toch erg spijtig dat zoiets zomaar kan gebeuren en bepaalde fokkers gewoon door gaan alsof het nooit gebeurt is.
Maar als er geen melding wordt gemaakt, kan er dus ook nooit wat gedaan worden tegen zo'n fokker.
Ik vind dat het stamboek er in elk geval een aantekening van moet maken en als er vaker dit soort meldingen van een fokker komen, er een sanctie opzetten.

Het stamboek mag hun ogen niet sluiten voor dit soort dingen.

Gaat nooit gebeuren. Daarvoor is de invloed van de "profs" op het beleid van het stamboek te groot. Een voorstel vanuit de "gewone" leden voor beleid hieromtrent zou naar mijn idee de ledenraad al niet eens gaan halen, laat staan ook nog kans maken daar doorheen te komen en te worden omgezet in regelgeving. Bovendien denk ik dat het juridisch niet houdbaar is. Het stamboek is tenslotte geen direct betrokken partij bij de verkoop van een paard, dat registreert uitsluitend de eigendomsoverdracht.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:02

Wat ik mis in dit verhaal, en overigens ook in het verhaal van Eirikur: is er voorafgaande aan de koopovereenkomst wel een gedegen aankoopkeuring verricht door een (onpartijdige!!) dierenarts? Als koper heb je een zgn onderzoeksplicht,net zo goed als de verkoper een zgn informatieplicht heeft. M.a.w. een geschiedenis van bevangenheid mag niet verzwegen worden door de verkoper. Anderzijds zal een DA bij een fatsoenlijke aankoopkeuring evt hoefbevangenheid duidelijk vast kunnen stellen (o.a. aan de witte lijn). Dat was in dit geval zeker gebeurd. De kopers zijn m.i. in dit opzicht behoorlijk naief geweest, maar de verkoper valt, als e.e.a. echt zo is verlopen, absoluut het meest te verwijten. En voor het paard is het helemaal triest, arm dier.
Wat betreft het NSIJP, ik denk ook niet dat het stamboek hier direct iets aan kan of wil doen, dat is puur reglementair zijn taak ook niet, maar je kunt het allicht wel onder de aandacht van het stamboek brengen door er melding van te maken. Juridisch gezien is het echter een zaak tussen koper en verkoper.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:56

Askja schreef:
Wat ik mis in dit verhaal, en overigens ook in het verhaal van Eirikur: is er voorafgaande aan de koopovereenkomst wel een gedegen aankoopkeuring verricht door een (onpartijdige!!) dierenarts?

Misschien naïef idd., maar belazerd worden door mensen die ik 20+ jaar "ken", verwachtte ik ff niet. En verder stond ze, zoals ik al schreef, rondom op nieuw beslag ten tijde van de koop, waardoor op dat moment niet zichtbaar was dat de witte lijn verbreed was.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 18:29

Snap dat je je belazerd voelt. Maar dan nog. Paard kan toch ook iets onder de leden hebben waarvan ook de verkoper niet op de hoogte is? Zelf heb ik meerdere malen een paard verkocht maar nooit zonder klinische keuring en nooit zonder officieel koopcontract. Vind ik beter zowel voor de koper als voor de verkoper. En voor het paard. Als een paard iets blijkt te mankeren hou ik hem liever zelf zodat ik weet dat ie de juiste zorg krijgt. Is gelukkig nog nooit gebeurd, ik heb in 1 geval een paard n.a.v. de verkoopkeuring naar Utrecht gebracht voor een nader onderzoek, was op zich weinig aan de hand maar was vnl voor het opnemen in de verzekering. Koop is doorgegaan, paard heeft nergens last van en eigenaar is er nog steeds heel gelukkig mee.
Wat ik maar wil zeggen: ga niet over 1 nacht ijs als je een paard koopt, ongeacht of je de verkopende partij nu jarenlang kent of blind vertrouwt op zijn/haar mooie blauwe ogen. Dat staat er los van. Stel een koopovereenkomst op en laat een aankoopkeuring doen. Iig een klinische, igv een sportpaard zou ik ook foto's laten maken. Kan een hoop ellende voorkomen ...

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 20:39

Hoefbevangenheid is een proces van een aantal dagen.... Tussen het bezorgen... Pony werd gebracht, en de laatste keer rijden zat bijna twee weken. Tussentijds is het paard niet meer bezichtigd.

Het blijft dan ook de plicht van de verkoper om te vermelden dat hiet dier al eerder hoefbevangen is geweest...dat is wat de hoefsmid constateerde.

Je kunt de koper van alles kwalijk nemen.... Geen of wel keuring maar alleen een röntgenologisch onderzoek kan aantonen of dit zo is.... Bij een klinische keuring haalt de veearts de ijzers er echt niet af.... Het enige waar je je dan voor kunt behoeden is hartproblemen , hoefkatrol, spat... Maar ook dat geeft geen zekerheid.

Punt is... Dat ze weer te koop wordt aangeboden tegen een absurd bedrag... Wat niet past bij een paard wat iets mankeert.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:01

maar de pony was toch al stijf en niet voorwaarts tijdens de bezichtiging?

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 21:07

Nee,dat heb je verkeerd begrepen, of ik niet goed verwoord.... Ze kwam stijf van de trailer...... Toen ze werd gebracht. In eerste instantie dachten we een combinatie van stijf door de trailer, voorzichtigheid omdat ze op een nieuw terrein aankwam, de volgende dag.... Hadden we direct door dat er iets niet in de haak was en hebben we de veearts gewaarschuwd.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 17:29

Ik hoop maar dat de volgende eigenaar kritisch naar het paard kijkt, en laat kijken.
Voor een juiste prijs zou het paard nog prima verkoopbaar zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 21:04

vilheide schreef:
Heb ook nog geen advertentie gezien met het paard maar op hun website staat ze wel degelijk te koop.
Voor zover als ik weet staat deze fokker/ verkoper niet slecht bekend in de ijslanderwereld.

Volgens mij ook niet. Vind 't echt niet chic hoe de OP is opgesteld.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:41

Net zo chic,als verkoper die "mogelijk" niet alle informatie Geeft over verkoop paard.
TS wil geen Paniek zaaien,maar is verwonderd over de situatie.
En probeert wellicht andere te behouden voor zelfde fout als haar vriendin.