Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MelissaYM schreef:In principe hebben paarden geen hoefijzers nodig, tenzij ze speciale klachten hebben. Het nadeel is alleen zodra je een paard op ijzers zet, de hoeven meestal zwakker worden dus daarom ook niet meer zonder kunnen (afbrokkelen, snel slijten, gevoelig lopen)
teunie99 schreef:Voor school moet ik een sectorwerkstuk maken. Mijn sectorwerkstuk gaat over hoefijzers omdat ik zelf later graag hoefsmid wil worden. Mijn onderzoeksvraag is: wanneer moet een paard op hoefijzers lopen?
omdat wij in ons werkstuk ook de mening van ervaringsdeskundige moeten gebruiken leek dit mij een mooie oplossing.
daarom heb ik een paar vraagjes voor jullie:
-Waarom loopt jou paard wel of niet op ijzers?
Wel voor op ijzer ivm erg slechte hoeven.
-Heb je bij je keuze rekening gehouden met het milieu?
Nee.
-Heb je positieve of juist negatieve ervaringen met hoefijzers?
Positief, paard loopt nu weer zonder pijn.
-Heb je je paard het hele jaar door op ijzers staan of bv niet in de winter? en waarom heb je die keuze gemaakt?
Paard staat om medische redenen op ijzer. Vandaar ook 's winters op ijzers.
Alvast bedankt voor jullie hulp
teunie99 schreef:Voor school moet ik een sectorwerkstuk maken. Mijn sectorwerkstuk gaat over hoefijzers omdat ik zelf later graag hoefsmid wil worden. Mijn onderzoeksvraag is: wanneer moet een paard op hoefijzers lopen?
Waratje schreef:teunie99 schreef:Voor school moet ik een sectorwerkstuk maken. Mijn sectorwerkstuk gaat over hoefijzers omdat ik zelf later graag hoefsmid wil worden. Mijn onderzoeksvraag is: wanneer moet een paard op hoefijzers lopen?
Als de eigenaar vindt dat het paard op ijzers moet lopen, dan moet het op ijzers lopen. Maar in principe kun je (in NL) vrijwel alle problemen ook wel op een andere oplossen.
Kala schreef:Waratje schreef:Als de eigenaar vindt dat het paard op ijzers moet lopen, dan moet het op ijzers lopen. Maar in principe kun je (in NL) vrijwel alle problemen ook wel op een andere oplossen.
Ik vind het belangrijk dat een goede hoefsmid jou kan overtuigen om iets wel of niet te doen. Hoefsmid is een vak en ik verwacht ook dat de hoefsmid zijn kennis paraat heeft. De mijne kan mij stap voor stap uitleggen wat hij doet en ik mag er altijd met de snufferd bovenop zitten. Als hij mij het devies geeft om er geen ijzers onder te doen met gedegen uitleg, ga ik niet doorduwen om er alsnog ijzers onder te leggen. Het gaat om mijn paard, niet om mij.