sectorwerkstuk: wanneer moet een paard op hoefijzers lopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:33

In principe hebben paarden geen hoefijzers nodig, tenzij ze speciale klachten hebben. Het nadeel is alleen zodra je een paard op ijzers zet, de hoeven meestal zwakker worden dus daarom ook niet meer zonder kunnen (afbrokkelen, snel slijten, gevoelig lopen)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:40

MelissaYM schreef:
In principe hebben paarden geen hoefijzers nodig, tenzij ze speciale klachten hebben. Het nadeel is alleen zodra je een paard op ijzers zet, de hoeven meestal zwakker worden dus daarom ook niet meer zonder kunnen (afbrokkelen, snel slijten, gevoelig lopen)

Want er bestaan geen mensen die hun paarden onder andere omstandigheden gebruiken dan jij... :roll:
Ik kan me best voorstellen dat je uitspraak voor jouw specifieke situatie geldt. Maar het is kortzichtig te menen dat dat dus voor iedereen opgaat.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:44

-Waarom loopt jou paard wel of niet op ijzers?
Omdat ze anders gevoelig loopt op kiezelstenen. (nadat ze 15 jaar ijzerloos heeft gestaan om deze reden op ijzers gezet)
-Heb je bij je keuze rekening gehouden met het milieu?
nee, nog nooit aan gedacht.
-Heb je positieve of juist negatieve ervaringen met hoefijzers?
Positieve en negatieve.
Mijn paard loopt niet gevoelig meer maar ze glijd wel sneller uit.
-Heb je je paard het hele jaar door op ijzers staan of bv niet in de winter? en waarom heb je die keuze gemaakt?
In de winter niet omdat ik dan vaak maar korte ritjes maat en zorg dat ik veel op gras blijf en er anders sneeuw onder blijft plakken.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:46

Mijn paard loopt op ijzers omdat ik in een gebied rij met veel grindpaden, zonder ijzers is niet te doen (of je moet niet fanatiek rijden ;) )
Nee niet bewust, gebruikte ijzers gaan wel altijd naar het oud ijzer :j
Zeer positief. Paard loopt veel beter met ijzers, rolt beter af (break over beslag).
-Heb je je paard het hele jaar door op ijzers staan of bv niet in de winter? en waarom heb je die keuze gemaakt?
Hele jaar door omdat ik altijd buiten rij. In de winter (november tm feb/maart) heeft ze er sneeuwzolen onder. Dit gaat perfect :)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:49

Zonder omdat ze zonder kan.

Nee

Zonder tot nu alleen positief, met ijzers ook negatief.

Ze staan heel t jaar zonder.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:50

Mijn paard loopt niet op ijzers omdat zijn hoeven amper groeien en de nagelgaten er dus niet uitgroeien.
Nee, ik hou rekening met mijn paard, dat vind ik het belangrijkste.
Ik heb alleen maar positieve ervaringen met ijzers.
Mijn paard staat dus helemaal niet op ijzers maar loopt lekker op blote voeten en voor buitenritten hebben we hoefschoenen :)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:53

teunie99 schreef:
Voor school moet ik een sectorwerkstuk maken. Mijn sectorwerkstuk gaat over hoefijzers omdat ik zelf later graag hoefsmid wil worden. Mijn onderzoeksvraag is: wanneer moet een paard op hoefijzers lopen?
omdat wij in ons werkstuk ook de mening van ervaringsdeskundige moeten gebruiken leek dit mij een mooie oplossing.
daarom heb ik een paar vraagjes voor jullie:
Wel voor op ijzer ivm erg slechte hoeven.
Nee.
Positief, paard loopt nu weer zonder pijn.
Paard staat om medische redenen op ijzer. Vandaar ook 's winters op ijzers.

Alvast bedankt voor jullie hulp

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:54

Victor staat niet op ijzers.
Omdat hij het niet direct nodig heeft. Hij staat 24/7 op een verharde paddock onder mijn moeders slaapkamerraam, het geluid speelt dus ook een rol. En door de beperkte nodigheid vind ik de nadelen: het beschadigen van de hoefwand door de nagels, geen slijtage tussen de bekapbeurten en daardoor vrij grote standsverandering tussen beslagbeurten en gladheid, niet opwegen tegen de voordelen (geen slijtage dus altijd zo de straat op kunnen). Bij het koppelen van paarden is het ook minder gevaarlijk. Ik heb te hoge slijtage opgelost door biotinepoeder te voeren voor een hardere hoefgroei (en beter van kwaliteit) en wanneer ik veel met hem werk hoefschoenen te gebruiken. Qua kosten maakt het niet echt verschil met ijzers (hij wordt 6x per jaar bekapt, hij zou 8x per jaar beslagen worden. Dus een verschil van 420€. Hiervan is 300€ aan hoefschoenen qua kosten en daarnaast 20€ per maand aan biotinepoeder. De hoefschoenen gaan sowieso 2 jaar mee, dus dan speel ik na 2 jaar quite).

Nee
Ik heb voornamelijk neutrale ervaringen met hoefijzers. Een flink aantal hadden geen echt effect, sommige hadden een duidelijk positief effect (vaak een paard met artrose of spat) en een aantal keer slechte ervaring (zwakke hoefwand door nagelgaten, vernageld en ijzers te krap aangemeten).
nvt. Zou het paard vanwege veel straatwerk op ijzers komen, dan is de kans groot dat hij in de winter van ijzers af gaat omdat hij dan waarschijnlijk minder ingezet zal worden. Maar in principe kan dan per keer bekeken worden wat de verwachting is qua straatwerk voor de komende 6-7 weken.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 11-01-15 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:00

teunie99 schreef:
Voor school moet ik een sectorwerkstuk maken. Mijn sectorwerkstuk gaat over hoefijzers omdat ik zelf later graag hoefsmid wil worden. Mijn onderzoeksvraag is: wanneer moet een paard op hoefijzers lopen?

Als de eigenaar vindt dat het paard op ijzers moet lopen, dan moet het op ijzers lopen. Maar in principe kun je (in NL) vrijwel alle problemen ook wel op een andere oplossen.

Niet nodig, ze staan gewoon netjes op de hoeven en het gebied waar we normaal rijden geeft ook geen aanleiding om bescherming te willen.

Nee.

Geen grote problemen mee gehad, maar het blijft lastig met glad worden en sneeuw. Ondertussen al jaren op blote voeten tot volle tevredenheid.

Nu hele jaar zonder ijzers en dat bevalt prima. Uiteindelijk geven ijzers toch meer risico op problemen met vuil, glijden, risico van aftrappen, etc.
Laatst bijgewerkt door Waratje op 11-01-15 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:01

Mijn paard loopt wel op ijzers, heeft dat waarschijnlijk zijn hele leven al gedaan en waarschijnlijk daardoor ook erg zwakke hoeven. Zonder ijzers loopt hij binnen één dag kreupel, na drie dagen komt hij niet meer vooruit. En met zijn leeftijd in gedachte houdend (26) vind ik het mishandeling om hem door die pijn te moeten slepen, omdat het misschien 'ooit' beter wordt.
Nee, totaal niet.
Persoonlijk ben ik er geen fan van, vaak glad en onhandig met bijvoorbeeld sneeuw. Tevens vind de portemonnee het ook niet grappig ;)
Het hele jaar door, zie reden 1.

Maliboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:49

Waarom loopt jou paard wel of niet op ijzers?
mijn paard loopt voor op ijzers omdat zei toontredig staat en daardoor haar hoeven scheef slijten, omdat zei een peesblessure heeft gehad is het niet goed om steeds een andere stand te ontwikkelen door het scheve slijten.
Heb je bij je keuze rekening gehouden met het milieu?
nee.
Heb je positieve of juist negatieve ervaringen met hoefijzers?
ik heb een positieve ervaring
Heb je je paard het hele jaar door op ijzers staan of bv niet in de winter? en waarom heb je die keuze gemaakt?
hele jaar door voor op ijzers, reden staat bij vraag 1

Kim_97

Re: sectorwerkstuk: wanneer moet een paard op hoefijzers lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:43

leuk onderwerp voor je sectorwerkstuk! *D

--> Waarom loopt jou paard wel of niet op ijzers?
Mijn paard staat alleen voor op ijzers. Haar hoeven groeien bijna niet, maar slijten natuurlijk wel af, waardoor ze erg kort/gevoelig stond. Na haar blessure hebben we haar daarom op ijzers gezet, en sinds dien loopt ze velen malen beter!

--> Heb je bij deze keuze rekening gehouden met het milieu?
Nee, totaal niet! :oo

--> Heb je positieve of juist negatieve ervaringen met hoefijzers?
In de winter is het soms vervelend met sneeuw weer, omdat dit een extra gevaar-factor met zich meebrengt, maar verder ben ik heel erg tevreden met hoefijzers, mijn paard is er namelijk veel beter door gaan lopen.

--> Heb je je paard het hele jaar door op ijzers staan of bv niet in de winter? en waarom heb je deze keuze gemaakt?
Mijn paard staat het hele jaar door op ijzers, omdat wij ook het hele jaar door naar buiten gaan en zij er gewoon veel fijner mee loopt. :)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 10:55

-Waarom loopt jou paard wel of niet op ijzers? Omdat hij het nu niet nodig heeft staat hij niet op ijzers. Ook vanwege de kosten van de ijzers trouwens.
-Heb je bij je keuze rekening gehouden met het milieu? Uhm nee
-Heb je positieve of juist negatieve ervaringen met hoefijzers? Op zich positief. Mijn paard heeft ijzers gehad om zijn beenstand te corrigeren bij zijn blessures.
-Heb je je paard het hele jaar door op ijzers staan of bv niet in de winter? en waarom heb je die keuze gemaakt? Ik had mijn paard toen alleen in de zomer op ijzers staan. In de winter met de blub was ik veel te bang dat hij zijn ijzers los zou trekken, of dat sneeuw grote ijsklompen onder zijn voeten zou vormen.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:00

Mijn paard loopt niet op ijzers omdat ze van zichzelf ontzettend goede voeten heeft.
Sterker nog, mijn hoefsmid wil er daarom niet eens ijzers onder doen.

xxpetraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:02

veel aangespannen over de verharding(woon helaas niet vlakbij een bos oid.)

nee

Positieve, als veulen/enter/twenter had hij erg last van losse knieën en brokkelhoeven , nu met ijzers binnendoor gezet en geen brokkelhoeven meer.

hele jaar i.v.m. zijn losse knieën, wil geen risico lopen dat de smid er geen ijzers meer onder gaat krijgen stel dat de hoeven nu te zwak zijn en weer gaan brokkelen en omdat ik nu nog regelmatig over de verharding men

butengeweun

Re: sectorwerkstuk: wanneer moet een paard op hoefijzers lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:06

zomers ivm te snel slijten door buitenrittem
Nee
Positief, hoeven slijten minder snel
In de winter niet ivm minder rijden dus minder snelle slijtage

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:23

Hij heeft dit niet nodig, correct beenwerk en sterke hoeven.
nee.
Zowel positief als negatief.
Positief: paard wordt net iets gecorrigeerd in zijn beenzetting, waardoor hij zijn kogels niet meer open trapt.
Negatief: ander paard kreeg ontzettend brokkelige hoeven, losse wand etc.
Nee. Mijn paard heeft geen ijzers nodig, dus ook niet in de zomer. Wedstrijden kunnen we voldoende op zand starten, en in de cross heeft hij voldoende grip. Ik hou dde bodems altijd goed in de gaten, en een slechte grasbodem starten we niet op.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:29

-Waarom loopt jouw paard wel of niet op ijzers?
Ik zou niet weten waarom ik mijn paard op ijzers zou moeten zetten. Ik rij geen wedstrijden op gras (of überhaupt), rij maar korte stukken over asfalt of stenen en mijn paard heeft nette, goede en harde hoeven van zichzelf. Hij heeft ook geen correctie in de stand nodig, dus nee. Geen nood voor ijzers.

Soms heeft het welzijn van mijn dier voorrang op de natuur. Dus als het nodig was geweest, had ik niet aan het milieu gedacht.

Wisselend. Overigens alleen bij anderen en niet bij mijn paard.

nvt

Waratje schreef:
teunie99 schreef:

Als de eigenaar vindt dat het paard op ijzers moet lopen, dan moet het op ijzers lopen. Maar in principe kun je (in NL) vrijwel alle problemen ook wel op een andere oplossen.

Ik vind het belangrijk dat een goede hoefsmid jou kan overtuigen om iets wel of niet te doen. Hoefsmid is een vak en ik verwacht ook dat de hoefsmid zijn kennis paraat heeft. De mijne kan mij stap voor stap uitleggen wat hij doet en ik mag er altijd met de snufferd bovenop zitten. Als hij mij het devies geeft om er geen ijzers onder te doen met gedegen uitleg, ga ik niet doorduwen om er alsnog ijzers onder te leggen. Het gaat om mijn paard, niet om mij.
Laatst bijgewerkt door Kala op 13-01-15 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:33

Slijtage doordat hij in de winter op een verharde paddock loopt
Verleden met peesblessures, dus stand mag niet veranderen
Nee
Beide, heb ook een slechte hoefsmid gehad waarbij de ijzer continue afvlogen, dat was funest voor de hoeven. Nu positief, helpt tegen het slijten en gevoeligheid
In de zomer alleen voor (dan komt hij in de wei en rijden hoofdzakelijk over zachte ondergrond.
In de winter voor en achter, dan staat hij op een verharde paddock en slijten zijn hoeven te snel.
Voor is te gevoelig en heeft hij een verleden met peesproblemen, dus blijft hij het hele jaar door op ijzers. Mijn voorkeur zou zijn zonder (minder gedoe met ijzers verliezen, betere hoeven), maar kan helaas niet.

Alvast bedankt voor jullie hulp[/quote]

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:36

Mijn pony loopt al zo lang ik hem heb op ijzers. Toen ik hem kocht hadden ze hem al op ijzers staan. Ik rijd in de zomer ook veel wedstrijden op gras (dressuur en springen) en dan met stiftgaten eronder. Dit geeft mij een fijner gevoel dan zonder ijzers. POny staat rondom op ijzers, paard staat alleen voor omdat haar voor hoeven heel erg slijten.

Nee

Positief

Ja allebei mijn paarden het hele jaar door.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:40

Kala schreef:
Waratje schreef:

Ik vind het belangrijk dat een goede hoefsmid jou kan overtuigen om iets wel of niet te doen. Hoefsmid is een vak en ik verwacht ook dat de hoefsmid zijn kennis paraat heeft. De mijne kan mij stap voor stap uitleggen wat hij doet en ik mag er altijd met de snufferd bovenop zitten. Als hij mij het devies geeft om er geen ijzers onder te doen met gedegen uitleg, ga ik niet doorduwen om er alsnog ijzers onder te leggen. Het gaat om mijn paard, niet om mij.

Eigenaar beslist, niet de smid. De smid kan met of zonder ijzers adviseren, maar de eigenaar bepaalt. Daarnaast moet ik zeggen dat de kennis van smeden toch vaak tekort schiet op het gebied van oplossingen zonder ijzers, dus de kans dat een smid een klant dringend adviseert om zonder ijzers te werken is vrij klein.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:49

Hij staat rondom op ijzers ondanks dat hij snelgroeiende hoeven heeft. We rijden veel buiten en met wedstrijden vind ik ijzers ook wat fijner. Daarnaast ben ik juist geen voorstander van elke keer wisselen (dus ene keer wel ijzers andere keer niet) omdat ik denk dat juist regelmaat het beste resultaat geeft.

Nee, maar ijzers zijn te recyclen.

Zelf vooral positief, maar heb bij andere mensen ook wel negatieve dingen gezien.

Zoals bij 1. Ja mijn paard staat hele jaar op ijzers. Omdat ik regelmaat belangrijk vind, soms is het wat lastig met sneeuw en ijs, maar gelukkig kan ik hier buiten kilometers wandelen op gestrooid fietspad waar je geen last heb van plateau zolen. En in de paddock strooien we ook zout.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:54

mijn paard loopt blootsvoets omdat ik hier hoefijzers afschuw brengt niks meer dan ellende.
daarbij hou ik de hoeven van mijn mini zelf bij.

absoluut niet ,maar wel rekening gehouden met de voeten van mijn paard

negatief mijn paard is door ijzers de afgrond in gegaan helaas, wist ik toen maar beter dan had ik em nooit op ijzers laten zetten.

mijn paard staat helemaal niet op ijzers en er komen ook absoluut geen ijzers onder.
ook al rijden wij vele km's over asfalt en stenen

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:58

Ik heb haar nu 6/7 weken en ze liep al op ijzers toen ik haar kreeg. Dit was omdat ze wedstrijden reed op gras en er kalkoenen onder haar ijzers zaten.

Nee.
Beiden. Ik vind het ontzettend irritant dat haar achterhoefijzers tegen haar voorhoefijzers tikken, maar zodra we de straat op gaan hoef ik niet de hele tijd in de berm. En dat geluid.. heerlijk.
De vorige eigenaar had het alleen in de zomer en toen is ze verkocht aan mij. Ik ben van plan ze er binnenkort onder vandaan te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:30

Mijn paard loopt voor op ijzers omdat d'r hoeven te snel scheuren/zwak zijn. Achter is sterk genoeg en heeft ze dus ook geen ijzers. Als we van de zomer outdoor gaan springen op gras gaat ze rondom, omdat ik d'r dan rondom in de kalkoenen wil kunnen zetten.
Ehhm nee...
Positief, want mijn paard heeft nu prima hoeven :D
Het hele jaar door voor op de ijzers. Ik heb ze er afgelopen winter afgehaald maar ze er na 2 weken ook weer onder laten slaan, want d'r hoeven werden gewoon heel kort.