gaatje in hoefzool

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:17

Dan steekt de lederhuid een stukje naar buiten denk ik.

Goed oppassen en belast je paard niet teveel, want het is mogelijk dat er anders meer naar buiten gaat komen via het gaatje.

Ik zou maar de dierenarts wel op de hoogte brengen en vragen om advies en eventueel laten komen om te gaan kijken.

mogelijk moet er een drukverband ertegen aan komen voor een paar dagen. Waarbij je het dagelijks als een hoefzweer moet gaan behandelen, dus in het sop om het schoon te houden en ter ontsmetting (vergeet niet om het goed af te gaan spoelen en de kootholte in te smeren met een vette creme voordat je de hoef in het sop te gaan doen) en verder zoveel mogelijk schoon en droog houden.

Dan is het denk ik wel met een weekje een stukje beter, dan is het hoefzool weer harder en sterker.

Geef het wel de tijd om volledig dicht te laten groeien. Dus niet laten lopen op een bodem met veel stenen ofzo.

Maar absoluut niet gaan teren.

Precies op die plek maar dan een klein stukje meer naar het midden had mijn paard een hoefzweer en dat werd met een klein sneetje opengelegd en er kwam ook een stukje lederhuid naar buiten, dus ik heb er ervaring mee en met de goede zorgen genas het zeer vlot en groeide het snel dicht.

Alleen was het bij jou gebeurd doordat de hoefsmid er een snee in had gemaakt door een ongelukje.

Pfff wat een domme actie van de hoefsmid, ongelukjes kunnen gebeuren maar dat ie er verder niets aan doet......en zelfs geen advies of wat dan ook waar je op moet gaan letten.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 11-01-15 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 14:18

tetanus enting heeft ze gehad toen ze van de zomer een snee in der been had volgensmij, iedergeval heeft ze een tetanus enting gekregen van de zomer
waar kan je hoefverband halen?

astwice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:19

Femke_Tweety schreef:
De plek is zo ongeveer net waar de punt van het hoefbeen in de zool steekt.

Ik wens het paard beterschap, en hoop oprecht dat het allemaal mee gaat vallen. Maar zelf zou ik hier absoluut even iemand bij willen hebben, met spoed.

Dit dus! absolute spoed!

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 14:20

Ragdollcat schreef:
Dan steekt de lederhuid een stukje naar buiten denk ik.

Goed oppassen en belast je paard niet teveel, want het is mogelijk dat er anders meer naar buiten gaat komen via het gaatje.

Ik zou maar de dierenarts wel op de hoogte brengen en vragen om advies en eventueel laten komen om te gaan kijken.

mogelijk moet er een drukverband ertegen aan komen voor een paar dagen. Waarbij je het dagelijks als een hoefzweer moet gaan behandelen, dus in het sop om het schoon te houden en ter ontsmetting en verder zoveel mogelijk schoon en droog houden. Dan is het denk ik wel met een weekje een stukje beter.

Geef het wel de tijd om volledig dicht te laten groeien. Dus niet laten lopen op een bodem met veel stenen ofzo.

Maar absoluut niet gaan teren.

Pfff wat een domme actie van de hoefsmid, ongelukjes kunnen gebeuren maar dat ie er verder niets aan doet......en zelfs geen advies of wat dan ook waar je op moet gaan letten.

de betreffende smit heeft de opleiding alleen gedaan en is er in t laatste jaar mee gestopt omdat hij geen goede klik had met de leraren ofzo vertelde hij, tja paard trok haar bijn vrij ruw naar voor toe toen de smid net ergens mee bezig was en dus uitschoot

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:24

LiannePuthzy schreef:
tetanus enting heeft ze gehad toen ze van de zomer een snee in der been had volgensmij, iedergeval heeft ze een tetanus enting gekregen van de zomer
waar kan je hoefverband halen?

Dit gebruiken wij gewoon: http://petssupermart.com/paarden-verzor ... t_c51_a521

En dit is een manier om een hoefverband aan te leggen: https://www.google.com/search?q=hoefver ... B405%3B873

Er is een makkelijkere manier die ik zelf altijd gebruik, maar daar kan ik nu geen goede instructie van vinden.

En ik zou ook een goede smid zoeken, deze weet duidelijk niet waar hij het over heeft en probeert zijn eigen "foutje" te bestempelen als niet erg.
Laatst bijgewerkt door Solmyrkvi op 11-01-15 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:24

Lees mijn bericht nog eens, ik heb er extra's aan toegevoegd.

Hoefzak en drukverbanden etc. kun je nu bij de dierenarts wel krijgen, vraag het aan de DA hoe en wat, en vraag hem om het voor jou voor te doen, zodat je ziet hoe het gedaan moet worden, vraagt wel om handigheid maar dat heb je zo onder de knie, ff oefenen en kijken wat het beste werkt voor jou en je paard.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:25

O zo'n doe-het-zelf uitgeroepen "smid" dus. Tsja.... Zo iemand zou ik sowieso al nooit maar van een afstand naar 1 been van mijn paarden laten kijken.
Maar goed, gedane zaken... etc.
Je moeder is ook lekker handig bezig, ze deelt het paard met jou, maar jij opent nota bene uit bezorgdheid een topic, TS, dan heb je toch iets meer verstand dan je moeder in deze.

Laat het paard er nu niet zo maar een beetje mee staan tot morgen, want zoals iemand al eerder schrijft: als er eenmaal door de druk iets gaat uitpuilen, kan het nog verder komen dan dit. Tot hoefbeenontstekingen aan toe en nog erger. Dit is echt geen klein dingetje ... want... NO HOOF NO HORSE.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:27

terpentijn schreef:
O zo'n doe-het-zelf uitgeroepen "smid" dus. Tsja.... Zo iemand zou ik sowieso al nooit maar van een afstand naar 1 been van mijn paarden laten kijken.
Maar goed, gedane zaken... etc.
Je moeder is ook lekker handig bezig, ze deelt het paard met jou, maar jij opent nota bene uit bezorgdheid een topic, TS, dan heb je toch iets meer verstand dan je moeder in deze.

Laat het paard er nu niet zo maar een beetje mee staan tot morgen, want zoals iemand al eerder schrijft: als er eenmaal door de druk iets gaat uitpuilen, kan het nog verder komen dan dit. Tot hoefbeenontstekingen aan toe en nog erger. Dit is echt geen klein dingetje ... want... NO HOOF NO HORSE.

Mee eens, dan wordt het een groter probleem met perforatie als mogelijkheid dat alles door de hoefzool heen komt en is het einde paard..........of een infectie dat naar binnenslaat............

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:27

Hebben jullie een vaste dierenarts die vaker komt? dan gewoon even bellen voor overleg is bij onze dierenarts nooit een probleem en voor telefonisch advies sturen ze ook geen rekening. Dus overleg dat even met je moeder om de dierenarts te bellen voor overleg en te vragen of hij het nodig vindt om te komen. En anders toch je vaste hoefsmid even bellen/smsén voor overleg.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 14:28

ah oke, nu is hier geen enkele ruitersportzaak ofzo open en we hebben geen paardenverband in huis,
zou t voor 25 januarie al genezen zijn? als da niet zo is zeg ik die wedstrijd af
ik wist ook nie dat ie geen diploma ad ofzo, dat zij die later pas toen we koffie zaten te drinken
Laatst bijgewerkt door LiannePuthzy op 11-01-15 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:29

Dat lijkt me nu even het minst belangrijk -O-

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 14:30

Shirley schreef:
Dat lijkt me nu even het minst belangrijk -O-

ja ik weet, mr ik zeg zonder enige moeite die wedstrijd af, paard gaat voor

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:32

Nee met 25 januari is het niet over, dat zeer zeker niet of je moet een risico willen lopen met je paard.
Met direct goede en juiste verzorging en dan dan elke dag doen dan wordt de hoef wel wat harder en het gaatje iets kleiner.

Voor nu is dat toch niet belangrijk of wel soms?

Jouw paards gezondheid gaat nu vóór jouw plezier en of het rijden.

verband is altijd 24/7 en 24 u per dag te verkrijgen bij jouw dierenarts, het is wel een spoedgeval vind ik.

Kost wel wat, maar ja dat hoort erbij bij het hebben van een eigen paard.
Daar weet ik alles van en heb er heel veel van geleerd.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:35

Even foto's gemaakt uit m'n EHBO boek, is wat duidelijker met uitleg erbij.

Afbeelding
Afbeelding

Heb je je moeder dit topic al laten lezen? Misschien dat ze dan bij zinnen komt.
Laatst bijgewerkt door Solmyrkvi op 11-01-15 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 14:36

de dierenarts praktijk zelf is nooit open om zondag weet ik toevallig, eigenaar draait zelf de spoeddiensten maar daarvoor moet je eerst bellen zodat hij de praktijk kan openen en mijn moeder wil dus helaas niet vandaag bellen omdat zij t niet ernstig genoeg vind, ikzelf vind t wel ernstig genoeg

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:36

Heb je geen Epplejeck ruitersportzaak in de buurt? Die zijn op zondagmiddag open en daat kun je in elk geval ontsmettingsmiddelen, verband en hoefzak kopen.

Teren moet je zeker niet doen! Dat sluit af en evt bacterien blijven dan in de hoef zitten.
En als hij met een mes is uitgeschoten terwijl hij bezig was, was dat mes dus zeker vuil!
Desinfecteerspray heeft dan weinig nut omdat je daarmee niet diep in de wond komt.
Dan lun je beter weken in betadine-oplossing en goed uitspoelen. Daarna verband erop en in een hoefzak tot je DA komt.

Overigens kun je een DA prima bellen als je paard op 3 benen staat. Je kunt altijd om advies vragen!
Bezoek is wel duurder in het weekend, misschien vindt je moeder dat ook een bezwaar.

LiannePuthzy

Re: gaatje in hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 14:38

de epplejeck is ongeveer 30/40 minuten rijden en op de site staat geen openingstijd (heemskerk)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:40

LiannePuthzy schreef:
de dierenarts praktijk zelf is nooit open om zondag weet ik toevallig, eigenaar draait zelf de spoeddiensten maar daarvoor moet je eerst bellen zodat hij de praktijk kan openen en mijn moeder wil dus helaas niet vandaag bellen omdat zij t niet ernstig genoeg vind, ikzelf vind t wel ernstig genoeg

Dan bel je zelf!
Desnoods bied je aan het verschil in kosten bij te leggen?
Waar een wil is....

Freya6

LiannePuthzy schreef:
zoals de titel zecht, mijn paard heeft een gaatje/snee in der hoefzool, vrijdag trok ze haar been weg bij t bekappen waardoor de hoefsmid uitschoot en dus per ongeluk een sneetje maakte in de hoefzool, toen heeft hij er meteen wondspray opgespoten.
gister liep ze flink kreupel en stak er iets vleesachtigs uit de wond dat zacht aanvoelde, toen hebben we de hoef geweekt in water en we kregen de tip om t te teren, dat hebben we geprobeerd maar dat mislukte, vandaag weer geweekt en ontsmet en weer proberen te teren, dat lukte nu wel.
ze kan bijna niet lopen omdat t pijn doet, steunt niet op de hoef behalve als ze moet lopen ofzo.
weet iemand hoe lang t duurt voordat t over is en wat je t beste kan doen?
moet je t vaker teren als 1x?
mijn moeder gaat morgen waarschijnlijk de veearts bellen voor informatie

Oeh dit is best tricky, heb net zoiets gehad bij een paardje. Je moet even goed temperaturen en zodra er koorts is sowiezo de DA bellen. Daarnaast voelen of de hoef warm is, zodra dit het geval is ook sowieso bellen. Hier een paardje wat een schroef in zijn hoef had, liep niet kreupel, maar bleek super warm. Die heeft 3 dagen op stal moeten staan in de Betadine (in een verband) en aan de antibiotica.
Als je er te laat bij bent kun je echt heel lang problemen hebben.
Ik zou voor de zekerheid de DA laten komen en de rekening naar de hoefsmid sturen.

Ragdollcat

Dierenartsen zijn nooit open op een zondag, maar is altijd bereikbaar en ze komen altijd bij een spoedgeval en dat het het wel bij jouw paard, lijkt me.

Het hoeft jullie niet eens geld te gaan kosten, want het was een fout van de een prutser van de hoefsmid dus de rekening kun je direct erheen laten sturen.

Succes.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 11-01-15 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

LiannePuthzy

Re: gaatje in hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 14:42

hoef was vamorge niet warmer als de andere hoeven, temperaturen zal ik vanavond doen

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:43

LiannePuthzy schreef:
de epplejeck is ongeveer 30/40 minuten rijden en op de site staat geen openingstijd (heemskerk)

EJ Heemskerk is niet open vandaag.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:44

Shirley schreef:
LiannePuthzy schreef:

Dan bel je zelf!
Desnoods bied je aan het verschil in kosten bij te leggen?
Waar een wil is....

Als je 16 bent en thuis woont, werkt dat niet zo ....

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:45

Ik zie dat je in amsterdam woont, nou dan zit je helemaal goed met de dierenartsen in de omgeving, staan altijd 24 u per dag klaar voor je.

Dus geen smoezen meer.

Ik kom zelf uit deze regio en weet precies wat er in de wijde omgeving is.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:46

Toen ik zo oud was, droeg ik de gehele verantwoording en zorg voor mijn dieren al...