shetlander hoefbevangen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 23:31

LeMatsjo schreef:
ehh nee ik meen het seriues.
mijn shetlander en mijn oude c-pony hebben het gehad.
wij hebben de dierenarts er bij gehad en die zij 2x per dag trainen geen bix geen gras hoog uit een uurtje per dag en klein beetje hooi.
het was in anderhalf week over bij mijn c pony.
later kreeg mijn shetlander het voor de tweede keer en toen heb ik het zelfde gedaan en toen was het in een week over!

groetjes :)

Met serieuze HB is dit echt dierenmishandeling, een paard met HB heeft hele erge pijn in zijn voeten!!!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:33

Bij vermoeden hb :

Dierenarts bellen

Behandelplan opstellen (al dan niet met medicijnen).

Evt foto's maken

Voeding aanpassen (hooi van goede kwaliteit en geen brok/gras).

Geen verplichte beweging geven, tenzij de da anders adviseert.

En niet geheel onbelangrijk de hoefsmid raadplegen!

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:44

LeMatsjo schreef:
wij hebben de dierenarts er bij gehad en die zij 2x per dag trainen geen bix geen gras hoog uit een uurtje per dag en klein beetje hooi.
later kreeg mijn shetlander het voor de tweede keer en toen heb ik het zelfde gedaan en toen was het in een week over!

euhm had die veearts wel een diploma en had die uberhoud verstand van paarden /dieren? een goede veearts zou dit niet zeggen en hooguit een uurtje per dag een mini beetje hooi? volgensmij verhongert een paard dan

gewoon de da bellen en niet meer op t gras laten staan

menner2000

Re: shetlander hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:57

dierenarts bellen!! tot die tijd geen gras voor hem en droog hooi!! mijn verzorgpony heeft ook hoefbevangenheid zegt de dierenarts. hij krijgt nu geen gras en drooghooi nu gaat het alleen veel beter. ik weet niet hoe het nou zit met het zweten daar kan ik je niet mee helpen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 15:13

LiannePuthzy schreef:
LeMatsjo schreef:

euhm had die veearts wel een diploma en had die uberhoud verstand van paarden /dieren? een goede veearts zou dit niet zeggen en hooguit een uurtje per dag een mini beetje hooi? volgensmij verhongert een paard dan

gewoon de da bellen en niet meer op t gras laten staan

die dierenarts had in iedergeval nog nooit van de kans op een zoolbreuk gehoord....een mini beetje hooi is inderdaad levensgevaarlijk.Leververvetting.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 18:10

Als je pony zo een dikke vacht heeft dat ze gaat zweten is het miss eerder een idee om onderaan haar hals een strook weg te scheren, maar... als die vacht zo dik is en je pony heeft symtomen van HB dat zou ik eerder har te laten onderzoeken naar cushing.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 18:18

LeMatsjo schreef:
Shirley schreef:
Als je werkelijk dat advies gekregen hebt, wordt het rap tijd voor een andere dierenarts!
En jezelf wat beter informeren over bepaalde aandoeningen zou ook geen overbodige luxe zijn, LeMatsjo!

ik ga er niet meer op in maar denk dat ik wel beter weet. Ik rij een goedgekeurde dekhengst en we hebben in totaal hier 4 GGK dekhengsten hier staan. en er is een in de race! :)

En daarom ben je ook gelijk dierenarts natuurlijk...

TS, zsm dierenarts erbij halen, waarschijnlijk krijgt de pony dan pijnstillers en in sommige gevallen ook bloedverdunners etc.
Geen gras meer geven geen kuil, alleen maar hooi en water.

LeMatsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 20:21

ik heb met mijn dierenarts er over gehad. en die zegt het was nog geen HB maar het begon dus toen moest ik dit doen!

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 21:33

waarom gaat iedereen op LeMatsjo in ? jullie wisten toch voor 19:21 nog niet dat het écht hb was?

TS, het beste is een dierenarts erbij halen, of evt. een hoefsmid. ik zou jou pony gewoon op een kaal weitje zetten, met vers water en droog hooi, daar wordt ze namelijk niet dik van. en elke dag eventjes stappen laten stappen op vlakke grond, maar niet te lang stappen! Ik heb ook gehoord het goed is dat je elke dag de benen even afspoelt met lauw water. succes!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 19:30

LeMatsjo schreef:
mijn shetlander is ook hoefbevangen geweest. ik heb hem gewoon heel veel getraint 2x per dag. geen bix een heel klein beetje hooi per dag en niet in het weiland. dan gaat het wel weer over!

Hier staat toch duidelijk dat de pony HB was, dus daarom.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 20:46

Omdat er een heel topic over hoefbevangenheid is zoals eerder genoemd hier een slotje. Daar is zeer veel kennis en informatie te vinden.