Hoeven: Moet ik mij zorgen maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Re: Hoeven: Moet ik mij zorgen maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:06

Ben jij helemaal met clickeren gestopt? Zo nee: heb je dat al geprobeerd? :) En dan in heel kleine stapjes gaan..? Soms geeft de clicker bij trauma's net dat extra bovenop R- :)

Ik sluit me aan bij Jessix qua toestand van de hoef. Als hij nu nog goed loopt zal het geen superacute situatie zijn, maar goed is ook anders.. Misschien kan het je ook nog helpen om zelf een cursus bekappen te doen? Voor als je al wat verder bent met hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:10

Er wordt nog geclickerd :j Maar tegen het gevoel/de geur van de vijl kan geen clicker tegenop -O-
Dan kom je in een situatie van een paard in paniek die voor niks of niemand aandacht heeft, enkel maar wil vluchten en al helemaal niet aan eten denkt ... Dus ik kan op dat moment niet meer tot hem doordringen om hem op andere gedachten te brengen en te leren dat de vijl (bv.) een leuk iets is. Zelfs gewoon hem er aan laten ruiken geeft reacties die je je niet kan voorstellen (had ik ook niet verwacht). Het is echt zo moeilijk -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:15

Oei hier zou ik echt wat aan laten doen -O- desnoods een andere smid/kliniek vragen misschien hebben die andere ideeen/andere kijk erop..

Als je hier niets aan doet gaat het goed mis ben ik bang.... no feet no horse.. ik zou dan nog liever voor narcose kiezen... Dit hoeft geen zware te zijn, maar doe je nu niets dan betwijfel ik ook hoelang die nog op de been gaat zijn..

Evianp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:16

Ik zou gewoon de hoefsmid eens bellen en kijken of hij eens kan kijken ernaar want als er iets niet goed is kan het misschien gevolgen hebben voor het paard en dan wil je toch niet hebben.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:22

Ik zie een gezonde straal maar erg veel hoorn wat er uit kan, losse stukken mag je imo gewoon weg krabben.
Ik vind alleen de kroonrand er erg vreemd uit zien en vaak groeid daar dan ook een slechter kwaliteit hoef uit.
Een praam zorgt er voor dat hij een stofje aanmaakt waardoor hij suf word, kan het proberen waard zijn.
Narcose op een 21 jarige vind ik ook best eng, al is mijn 21 jarigen deze week geopereerd aan zijn piemel onder voledige narcose en de DA mij had verzekerd dat het voor mijn paardje geen probleem zou zijn omdat zijn gezondheid verder top is en daardoor het risico niet hoger is bij een jonger paard.
Ik denk overigens dat het gedeeltelijk op beton staan voordelig is ivm natuurlijk slijten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:27

Er zijn door de jaren heen 3 hoefsmeden mee aan het werk geweest (daarvoor vast nog want ergens moet iets verkeerd gegaan zijn maar ik ken niet zijn hele verleden dus heb het raden) en heb nog aan 3 hoefsmeden advies gevraagd. Allen zeggen het te laten zolang hij niet slecht gaat lopen. En narcose voor een 21 jarig paard sta ik toch niet om te springen, nog niet gesproken over de stress die het met zich meebrengt (ookal zou het op het terrein kunnen). Als het moet dan moet het natuurlijk, maar dat zal erg van de situatie afhangen (erge koliek bv. is einde verhaal voor hem, ik heb mijn grenzen van wat ik hem wil aan doen ;) ).

@ funny3 : altijd handig om ook wat te lezen en niet enkel een foto kijken en daarop reageren ;)

@ barbar : dank je. Stukken die los zijn haal ik er bij het krabben ook uit (vandaar de 'gaten') :j Daaronder zie je dan ook gewoon mooi witte hoef zoals je dat ziet als de hoefsmid net geweest is. Dus dat lijkt me niet verkeerd. Maar het wordt natuurlijk nooit mooi 1 geheel zoals het zou horen..

Waarvan zou dat van die kroonrand kunnen komen? Want daar maak ik me toch wel het meeste zorgen om (en vraag me af of een hoefsmid daar wat mee kan). Hoop ergens ook dat de beton iets of wat verbetering gaat brengen, daarvoor probeerde ik zoveel mogelijk te wandelen maar dat is niet altijd vanzelfsprekend, nu staat/loopt hij sowieso hele dagen op beton dus hoop dat dat naar de toekomst toe ook wat gaat doen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:30

Hoe hard is je paard voor zichzelf? Laten lopen totdat die slecht gaat lopen vind ik nogal een gedurfde uitspraak... Ik ben helaas bekend met hoefproblemen... Paard heeft tot de dag van inslapen goed gelopen, die was zo hard voor zichzelf liep gewoon door met alle pijn in dr voet.

De kroonrand kan komen doordat de straal de grond niet meer lijkt te raken, dan krijgt de hoef ook geen signaal meer om gezond hoorn aan te maken en dan kan het gaan woekeren.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:33

Voor die kroonrand kan ik zo 1 2 3 ook niet veel meer bedenken dan het inmaseren van een spulletje wat daar goed voor kan zijn, volgens mij kan een HS niet veel aan een slechte kroonrand doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:34

@ Yvank_: Dat is inderdaad de vraag .. heeft die echt geen last of lijkt die geen last te hebben ..
Nu, toen die bult er op zijn kont was merkte ik dit wel aan zijn lopen (en aan het feit dat ik zijn staart niet meer kon uitkammen) dus ik zou dan verwachten als een hoef pijn zou doen dat ik dit ook wel zou merken, al is het maar bij het uitkrabben (denk niet dat die dit dan gewoon zou laten doen bv. gezien het verleden). Maar 100% zeker kan ik dit natuurlijk niet zeggen...

Dat laatste klinkt aannemelijk :j Maar is niet goed natuurlijk .. Kan ik daar wat anders aan doen dan bekappen? Dat ik zelf het signaal doorgeef om toch maar gezonde hoorn te maken? :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:36

Dat is het lastige...

Daarvoor zal er wel bekapt moeten worden... dat de straal weer de grond kan raken... Is in een bekapstal, met flink roesje en praam om op geen optie en dan een smid erbij die echt ervaren is in dit soort probleem gevallen..

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:38

Je kan eens contact opnemen met Anne Schuitte ze is bekapper en heeft veel interesse in paardengedrag. Ze zit in Belgie, je kan even googlen op haar naam of via facebook berichtje sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:38

Bekapstal & roesje (naja, roes, hij viel nog net niet om) was geen succes (ok, hij is bekapt geraakt, maar ten koste van heel erg veel .. dan zouden ze dat al moeten doen zonder mij erbij ofzo.. ). In combinatie met praam nog niet geprobeerd, maar ga ik wel bespreken :j

Dank je Delphi2, ga eens op zoek :)

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:41

Zou je niet kunnen proberen met een blokje hout met daaromheen grof schuurpapier elke keer wat hoef weg te schuren zeg maar? Of vind hij dit ook eng? Of is dit al geprobeerd? Zo kun je er iig al iets aan doen. Verder vind ik persoonlijk de hoeven an sich nog niet eens zo erg slecht eruit zien na twee jaar geen hoefsmid. Het enige wat mij zorgen baart is dat je zegt dat het ietwat stinkt... Dat kan toch duiden op een ontsteking oid. Maar goed, hoe dit aan te pakken *gaat er even over nadenken en je andere topics doorlezen*

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:43

M'n jaarling breekt ook door een roesje, maar met praam gaat het met wat hulp wel, misschien een idee?

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:43

En veel op steen laten lopen? Of zeg ik nu iets heel doms?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:47

En wat ook veel scheelt een smid die ten alle tijden vast blijft houden, mn vorige 2 smids lieten te snel los waardoor hij uit kon halen en nu meteen wil uithalen, smid die ik nu heb is zeer rustig en beresterk en vooral niet bang, succes.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:48

Kenyada schreef:
Zou je niet kunnen proberen met een blokje hout met daaromheen grof schuurpapier elke keer wat hoef weg te schuren zeg maar? Of vind hij dit ook eng? Of is dit al geprobeerd? Zo kun je er iig al iets aan doen. Verder vind ik persoonlijk de hoeven an sich nog niet eens zo erg slecht eruit zien na twee jaar geen hoefsmid. Het enige wat mij zorgen baart is dat je zegt dat het ietwat stinkt... Dat kan toch duiden op een ontsteking oid. Maar goed, hoe dit aan te pakken *gaat er even over nadenken en je andere topics doorlezen*

Dit was precies wat ik dacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:49

Zou schuurpapier voldoende zijn? Geen idee wat hij daarop zou doen, denk niet veel goeds (hij wordt al licht ongemakkelijk als ik eens met de hoevekrabber over de randen of de hoeven schuur) maar alles kan geprobeerd worden :)
Stinken .. ik vind het niet fris ruiken, maar misschien ruiken hoeven die al 2 jaar niet gedaan zijn sowieso niet fris. Of is dat door over de beton te lopen met dit soort hoeven of dergelijke .. Ben zo'n hoeven ook niet gewend natuurlijk, weet niet wat voor reacties en geuren die allemaal geven ;) Kon in ieder geval nergens iets raars ontdekken en al helemaal geen vocht of pus ofzo (daar heb ik extra naar gekeken omdat ik misschien aan rotstraal dacht).

@ Miepie77 : dat is al een paar keer gezegd en ga ik bespreken op stal & met de hoefsmid, misschien inderdaad een optie :j Hoop het ergens van wel, zou nog relatief makkelijk zijn dan ;)

@ NikkiEnJij : hij staat/loopt nu sinds kort de hele dag op beton, ik hoop dat dit ook wat goeds voor die hoeven gaat doen :j

Ik ken een smid die vast heeft gehouden, die heeft 6 weken niet kunnen lopen (had voorhoef vast, pony gaat op zijn achterbenen staan, smid lost niet en pony mept hem zo met een achterbeen bijna zijn heup over ...). Vasthouden maakt bij hem alles nog erger, een smid die het geen probleem vindt om los te laten en 1000 keer opnieuw voetje te vragen zou eerder succes kunnen hebben.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:56

Ik ben het met je hoefsmeden eens en zou het laten. Een keer bekappen lost niks op, je kunt namelijk geen enorme correctie maken na twee jaar niks, bovendien is het na 8 weken weer 'lelijk'.

Mijn advies zou zijn om heel veel over het harde te gaan, zodat de hoeven natuurlijk slijten. De stank is waarschijnlijk beginnende rotstraal. Daarbij hoeft niet gelijk pus oid te zijn, een wekere straal is genoeg. Je zou kunnen proberen om blauwspray op een schoongemaakte straal en vooral in de groeven te spuiten/smeren. Of een ander daarvoor geschikt middel, bijv. straaltinktuur of sole hardener.
Verder kun je denk ik niet zo veel doen. De kroonrand baart me van de foto ook wat zorgen, maar zolang hij prima loopt zal het wel mee vallen.

Veel wijsheid!

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:01

Is het een idee dat je er een gewoonte van maakt dat er een stalgenootje, of iemand die hem vertrouwd, elke keer met hoeven uitkrabben hem aan halster vasthoud en dan clickeren als hij dit goed doet.

Dan na een tijdje weer hoevenkrabben en dan gewoon alsof er iets anders is 1 x met een vijl er langs en dan degene die bij het halster weer meteen clickert en beloond? Misschien zou dit steeds meer uitgebreid kunnen worden?

Misschien dat hij van die ene onverwachte rasp met een vijl die meteen beloond wordt minder snel schrikt omdat hij voordat hij het doorheeft ook alweer beloond is?

Misschien zeg ik wel iets wat helemaal niet werkt maar dit kwam zo in mij op, vooral heel erg opbouwen...

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:02

Ojee, Boke´s hoeven weer/nog. De kroonrand kan van alles zijn, ook een periode dat Boke misschien minder goed gegeten heeft of om wat voor reden minder lekker in zijn vel zat. Het advies van Safiera lijkt me goed, in ieder geval zorgen dat die stralen zo goed mogelijk zijn en blijven en ook zoveel mogelijk over het harde lopen (die bunker doet wat betreft al iets goeds). Jammer dat ie niet voor de kar kan of langs de fiets, dan kon je nog eens kilometers maken ...

Ik denk nog even verder.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:08

Tja of een stuk schuurpapier voldoende zou zijn weet ik niet maar het is het proberen waard. Heb je andere topics doorgelezen en zie dat je al veel geprobeerd hebt.
Je hebt trouwens van die hele kleine staalborsteltjes, daar zou je wel de onderkant van de hoeven mee schoon kunnen vegen na het krabben, hiermee neem je wel wat losse stukjes mee natuurlijk en wie weet ook wel net t "geurende" stuk hoef. Want neem aan dat die geur wel van de zool afkomt? Tja, snel gaat het niet maar hey, iets is beter dan niets!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:10

Ik ben het eens met Safiera.
Een keer bekappen heeft geen nut, dat moet je blijven doen en op die leeftijd en zoveel drama?
Over het harde lopen slijten ze vanzelf wel. Het is niet ideaal maar het werkt prima :).
En zo heel slecht vind ik het er niet uitzien.

Wat ik moet doen in de natte maanden en er een luchtje komt van de hoeven is "Dettol" ontsmetter erin deppen.
Gewoon zo'n hoeven kwastje met een bakje eraan vullen en met hoevenkrabben even het kwastje erin deppen. (hoop dat dat dan wel lukt).
Daarmee ontsmet je het en voorkomt (en geneest) rotstraal. Mijn hoefsmid (en ik) zweer erbij! :)
http://www.diodrogist.nl/webshop/produc ... /id/270303

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:11

IngridM schreef:
Nou ik denk toch wel dat er iets mist in de hoef, heel de straal is weg !

Ik zie gewoon een straal, incl straalgroeves.....wat een drama weer.

Ts zie niks bijzonders mis ff bijhouden met spul van calvador hoof

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:13

Dank jullie :) Fijn al die reacties, niet makkelijk (omdat ze toch verschillen) maar apprecieer het wel :)

@ xxpinczowxx : dat wat jij zegt heb ik al geprobeerd (zowel het snel even met de vijl erover & meteen belonen als hem aan de vijl laten ruiken en meteen belonen) en dat gaat een keer of 2 goed en dan krijgt zijn angst toch de overhand en heb ik erg veel geluk dat hij mij geen pijn wil doen (klinkt misschien penny maar bon :+ ). Kan niet zeggen dat ik het idee had dat het op die manier wat kon worden...

@ Maflinger_S : zal altijd wel zo blijven hé .. jammer genoeg .. Het handpaarden zit nog steeds in de planning, maar weet nog niet goed hoe :+ En weet ook niet of ik dan uiteindelijk kilometers alleen durf gaan (alhoewel ik er wel kan afspringen indien nodig, kan wel met beide aan de hand wandelen dus dat heb ik wel achter de hand).

Ben ook die hoefsmid die hier genoemd wordt eens aan het bekijken, lees wel dingen die mij aan staan, zoals bv. als je paard 100 keer zijn voet wil neerzetten, waarom zou dat niet mogen? Dus misschien is zij wel iemand die het een kans kan geven ;) (en blijkbaar kan er ook bekapt worden zonder optillen, maar vraag me dan wel af hoe je de onderkant doet .. of gaat dat vanzelf mee misschien?)

@ Succubi : dat ga ik eens verder bekijken, misschien helpt dat ook al een stukje als we dat kunnen doen (of toch om erger te voorkomen), merci :)