Als dit het speciale beslag is snap ik wel dat het niet beter werd... Dit is prutswerk dan kan je zo zien . Vind je paard zonder ijzers ook beroerd lopen eerlijk gezegd. Ik denk dat een goed beslag aanbracht door een goede kundige smid wel veel.goeds kan doen
Ik zie liever op normaal opgenomen snelheid een filmpje en dan ook nog met het hele paard erop.
Op deze manier is helemaal geen verbetering of verslechtering te zien.
Ik wil naast de bewegingsafloop ook de takt, het zweefmoment en de regelmaat zien.
jane_bergink
Geplaatst: 16-10-14 09:31
Interessant om zo te zien
Rumpleteaser
Geplaatst: 23-10-14 16:11
Dit kom ik net tegen:
The unshod horse: A competitive disadvantage in dressage?
10th International Equitation Science Conference - ISES – Denmark 2014 August 7-9
To shoe or not to shoe the performance dressage horse? Researchers Richard Mott and Julie Ellis from Warwickshire College, Moreton Morrell, Warwickshire, England believe that in order to make an informed decision on whether to shoe or not, it is important to weigh up potential costs and benefits. Comparing the kinematics of shod and unshod horses, Mott and Ellis found that performance of a dressage horse is unlikely to be affected by whether they were shod or unshod and that the unshod horse is not at a competitive disadvantage.
Twenty Irish Sport Horses with an average age of 13 years, of similar height and weight and used for general riding and dressage were conditioned to being either shod or unshod for at least the previous 12 months prior to the study.
Using high-speed video cameras the horses were recorded trotting in hand on a non-waxed fibre/sand arena surface. Five key dressage performance related indicators for gait quality (stride duration, fetlock extension, scapular rotation, elbow flexion and carpal flexion) were assessed for the shod and unshod horses. Additional stride parameters of speed, stride length, maximum hoof vertical, displacement and swing duration were also compared.
Whilst shod horses displayed reduced stride length and trended towards greater joint flexion, the only highly significant differences were in the carpal flexion and maximum hoof vertical displacement displayed. Unshod horses demonstrated less carpal flexion and less maximum hoof vertical displacement than shod horses. None of the other key dressage performance related indicators, stride duration, fetlock extension, scapular rotation and elbow flexion, showed differences according to whether the horse was shod or not. Mott and Ellis proposed that horses who had worn shoes for at least 12 months become habituated to the additional weight of shoes, and with the results of the study showing that shod horses did not display a significant difference in 4 of the 5 kinematic variables that correlate best with dressage marks, that shod horses do not have a competitive advantage over their unshod counterparts. These findings differ from previous findings that have shown that shoeing improves gait quality but at the risk of increasing concussion to the limbs.
- END -
The International Society for Equitation Science conference offers an outstanding international platform for scientists and professional practitioners to present and discuss research related to the field of equitation science. For more information about the conference, venue and programme: www.ISES2014.com
The International Society for Equitation Science (ISES) is a not-for-profit organisation that aims to facilitate research into the training of horses to enhance horse welfare and improve the horse-rider relationship.
Ik geloof dat er niemand hier is die zegt dat ijzers géén negatieve gevolgen kunnen hebben. Ik heb het idee dat het op bokt lastiger is op NBers er van te overtuigen dat er óók voordelen aan ijzers kunnen zitten
Ninx
Geplaatst: 23-10-14 17:00
Ik heb bij mijn beide paarden net de ijzers eraf laten halen... Alhoewel het gerust een jaar zal duren voordat ze weer alles kunnen als voorheen, heb ik dat er wel voor over. Wanneer het niet lukt zit er snel genoeg iets onder, maar tot die tijd heb ik vooral.... geduld.
Opvallend vind ik dat mijn paarden direct merkten dat ze minder gleden, en dus trokken ze direct maar even een sprintje. Ook heb ik het idee dat een blote voet meer ruimte geeft aan afwijkende voet-/beenstanden zonder dat deze gedwongen gecorrigeerd worden. Minder gewicht aan de voeten en het idee dat er geen nagels meer in gaan geven mij ook een prettig gevoel. Dat dit goede gevoel maar mag blijven
Ik volg met interesse. Inhoudelijk vond ik het ook jammer dat het filmpje met ijzers net even te kort is....
Ik vond zojuist dit filmpje nog... En ook op dit filmpje valt mij hetzelfde op als op jouw filmpje (al is het bij jou net even iets te kort om het goed te zien): de voet zwabbert bij het optillen en neerzetten (ziet er ietwat bungelend uit), bij het neerzetten zie je ook iets dat lijkt op tienermeiden die voor het eerst op hakken lopen (lichtjes wiebelend). Het verschil in 'landen' (hiel of teen) wordt benoemd, en ja.... dat is er... maar dat kan wellicht ook afhankelijk zijn van het paard? Meest overtuigend vind ik de tredzekerheid. Interessant!
liedje89
Geplaatst: 23-10-14 17:12
Je kan op het filmpje met ijzers eigenlijk geen enkele voet neer zien komen? Imo heeft het high speed hier niet zoveel voordelen, bij filmpjes in draf misschien wel maar dit is vooral erg traag, volgens mij zie je er niets beter door en een gewone camera had je mee kunnen draaien waardoor je de hoeven meer dan een (of eigenlijk geen voor het eerste filmpje) stap in beeld had kunnen nemen
geerke
Geplaatst: 23-10-14 18:34
Toydoll schreef:
bokt proberen te overtuigen van de negatieve gevolgen van ijzers: onbegonnen missie, haha. Bokt zit nog vast in de middeleeuwen
Wel leuk die highspeed opnames!
heeft niets met middeleeuwen te maken,maar meer met ieder paard individueel bekijken. En dan ben je pas een paardenmens,in plaats van achter een ijzerhater/ijzerpromoter groep aan te rennen en vooral niet naar je eigen paard te kijken.
Inderdaad,zonder ijzers is gezonder....mits het paard niet van de pijn stil blijft staan.Dat schiet letterlijk en figuurlijk niet op.
spatter
Geplaatst: 23-10-14 18:43
En de filmpjes laten maar weer zien hoe belangrijk een goed beslag is en ook goed bekappen. Eigenlijk lopen alledrie de paarden op het laatste filmpje niet lekker.
Zouden het mijn paarden zijn kwam er gelijk een smid bij. De bekapte vangt zichzelf bijna, is voor niet snel genoeg weg.
Bij de 2 beslagen paarden is niet duidelijk of daar 8 of 10 mm ijzers onder zitten en ik kan verder ook niet zien hoe de ijzers er in stand onder zitten.
Natuurlijk versterkt gewicht (een ijzer) de beweging van het been en de beweging van de hoef en daarom is een goede smid ook zo belangrijk waarbij dan weer het allerbelangrijkste is dat het paard eerst goed bekapt wordt voor er ijzers onder komen. En dat een ijzer niet in de hoef gebrand wordt zodat het onder wel passend is maar kwa stand misschien niet. Nog niet te spreken over het te heet en uitdrogen van de hoeven.