Angst voor hoefsmid/vijl: nog opties?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 19:46

Of stukje bij stukje doen bv elke week 1 hoef doen of een halve hoef.Dan is met 2 maanden alles gedaan.Klinkt zo simpel als ik het opschrijf.Ik hoop wel voor je paardje en jezelf dat het gaat lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 19:53

Jessix schreef:
Mijn paard had ook een voeten fobie, maar die is nog jong. Praam werd hij alleen maar boos van en hoe meer je hem ging dwingen en vasthouden des te erger het werd.

Gelukkig heeft hij hele goede hoeven die je makkelijk zelf kan bijhouden, dus dat ben ik dan ook gaan doen. Het heeft heel lang geduurd (een jaar zeker), maar nu kan ik de hoeven zelf krabben, knippen, snijden en vijlen zonder veel discussie.

Breek het in hele kleine stukjes. Het paard moet het geen probleem meer vinden dat je aan zijn hoeven komt. En het paard moet geen angst meer hebben voor de vijl. Probeer je paard te laten wennen aan allerlei vreemde objecten (liefst met een vreemd geurtje) op zijn lijf. Voor je z'n voeten kan vijlen moet je je paard overal met de vijl kunnen aanraken.

Dan pas ga je met de vijl aan zijn voeten beginnen. Ook dat in kleine stukjes breken. Eerst met de vijl op de voet terwijl de voet nog op de grond staat. Dan de voet optillen en even vijlen, al is het maar een seconde. Zelfs de allerkleinste poging van goed gedrag beloon je. Verder geen gevecht aan gaan. Als hij zijn voet losrukt gewoon laten gebeuren en opnieuw oppakken. Niet boos worden, geduld, geduld en nog eens geduld.

Voor nu zou ik hem nogmaals laten verdoven door de dierenarts en hem dan laten behandelen door de smid. De hoeven moeten echt even goed gedaan worden en dat ga je zelf op een andere manier niet op korte termijn voor elkaar krijgen.

Dat is inderdaad de manier waarop ik bezig ben :j Alleen lijk ik dus vast te zitten, maar misschien is dat mijn probleem/gebrek aan inzicht, en vandaar dat ik die instructeur eens ga contacteren.

Probleem is dat verdoven door de DA niet heeft gewerkt. Het enige wanneer ze echt bekapt geraakt zijn is toen onder verdoving in die hoefstal, maar dat is echt niet voor herhaling vatbaar en dat wilde die hoefsmid ook niet :+ Dus ja, ze nu "even" onder verdoving laten doen en daarna zelf verder is ook niet echt een optie := Tenzij natuurlijk onder volledig narcose, dat zou nog wel moeten gaan ;)

@ Britta31 : haha, in mijn hoofd was het ook allemaal simpel hoor. Maar nu 2.5 jaar verder zijnde ... :+ (en er is vooruitgang geboekt hoor, dat zeker, maar de laatste details blijken echt moeilijk := ).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 19:53

In sommige zuid amerikaanse landen schijnen ze gewoon paard op stuk beton te zetten en dan met hamer en beiteltje wat te erg uitsteekt weg te halen.
Tang kost behoorlijk wat kracht nog.

Lange vijl geeft ook "gewrik" in de hoef en gewrichten. Heeft hij artrose? want dan kan dit gewoon flink pijnlijk zijn.

BigOne

Re: Angst voor hoefsmid/vijl: nog opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 19:57

Inderdaad, probeer het eens met een beitel en rubber g=hamer, gewoon op stenen ondergrond zetten, paard blijft op vier benen staan en raakt niet in paniek. Je kunt ook eerst oefenen door klopjes op de hoef te geven als je er naast staat om te kijken hoe ze hier op reageert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 19:59

Officieel heeft hij niks, maar moet eerlijk zeggen dat ik dat nooit heb laten onderzoeken (omdat dan foto's nodig zijn) omdat hij toch op pensioen staat. Maar persoonlijk verdenk ik hem er wel van :j Hij loopt niet kreupel ofzo (al heeft hij wel een tijdje wat minder op de cirkel gelopen, maar dit was in het begin en is al lang niet meer, dus is misschien ook tijdelijk geweest, heb er toen wel een DA naar laten kijken die toevallig op stal was maar die zei ook "kan best iets van artrose zijn maar dan moeten er foto's gemaakt worden en dat zou ik niet doen als je er toch geen plannen meer mee heb". )

Maar misschien is het wel "gewoon" dat :j Al zou hij dat dan wel al heel zijn leven hebben? (of ja, zolang ik hem ken, hij is via een handelaar op een manège terechtgekomen, daar heb ik hem leren kennen). Al zou me dat ook wel niet verbazen als dat zo zou zijn, dat ook weer niet :+

Ik ga dat eens verder bekijken van dat gewoon op de beton zetten en dan zo eraan werken .. Ken alleen niks van materialen dus dat is weer chinees voor mij :o :o

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 23:36

je zou het met een snoeischaar kunnen proberen

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 15:05

idd wat je ook kan proberen is met je vijl zonder dat je paard zn hoef op tilt de vijl/rasp op de grond te houden en rondom te vijlen zolang het been gewoon op de grond staat. dan rond je toch weer beetje af en kan het sneler slijten. Ook kan ik je een cursus natuurlijk bekappen aanraden om gewoon en handzaam te geraken met een hoefmes, dan zou je tijdens het gewone hoeven krabben de steunsels alvast wat in kunnen korten en wellicht met je met wat van de hoefwand af kunnen snijden (moet hij wel goed scherp zijn!) jammer zeg dat je niet dichterbij woont anders kwam ik ff langs...
houdt ons op de hoogte!

p.s. elke dag gewoon een voetje vragen en wat lekkers geven als je er eventjes op getikt hebt en niks verder willen, dat 3 mnd volhouden moet toch effect hebben?

_Mary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 15:11

Kan hij wel gewoon voetjes geven ?
misschien omdat hij blind is dat hij bang is zijn evenwicht te verliezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 18:26

Dank jullie voor de reacties nog.

Gewoon voetjes geven kan hij wel, hoeven uitkrabben lukt ook. Het probleem was er al voor zijn blind zijn, dus daar heeft het eigenlijk niks mee te maken. Wat wel is is dat hij een probleem heeft met zijn voet "lang" omhoog te houden. Ook als het uitkrabben wat langer duurt wil hij tussendoor neerzetten. Of dit is omdat er toch ergens iets van artrose is, of dat het gewoon een mentaal iets is (immers, als je maar op 3 benen staat kan je niet vluchten) weet ik niet. Maar om die reden ga ik dus nu mijn pijlen richten op dingen vanaf de grond, zodat zijn voeten gewoon op de grond kunnen blijven en ik zo eventueel iets kan doen.

Probleem bij hem is dat je wel kan opbouwen (dus bv. 3 maanden lang hetzelfde doen) maar er is altijd wel een moment dat er iets verkeerd gaat (zelfs bij de dingen die hij kent, hoeven uitkrabben gaat 9/10 goed, soms door omstandigheden heeft hij daar ook ineens weer problemen mee) en dan kan je letterlijk he-le-maal opnieuw beginnen .. Dus daar loop ik altijd tegenaan, ik boek wel vooruitgang (langzaam, maar dat maakt niet uit) maar het gaat ook altijd ergens wel weer "mis" en dan is alles voor niks geweest..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 18:04

Het ergste er met een kapmes+hamer afhalen en de pony een paar uur per dag op een stenen/ruw betonnen ondergrond laten lopen.

Mijn paard was ook bijzonder moeilijk met de hoeven toen ik haar net had. Menig smid heeft vliegles gehad en praam en verdoven werd het alleen maar erger van.
Met veel geduld en beleid kunnen haar hoeven nu door een vrouwelijke smid gedaan worden en kan ik zelfs met een rechte slijper het nodige er af halen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 18:12

Ik zou ook gewoon knippen met een goede tang. Kun je ook stukje voor stukje doen met neerzetten tussendoor. Wel even een hoefsmid vragen voor uitleg of deze een keer in gewone schone kleren laten komen en mee laten kijken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 18:13

Met een kapmes hoef je de voet zelfs niet op te tillen ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 18:15

Das waar, maar dat kan nog best gevaarlijk zijn als je dat nog nooit gedaan hebt (uitschieten).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 18:25

Ik zeg ook niet dat TS het direct zelf moet doen :D
Maar ze zou wel eens kunnen oefenen op een dode hoef. Daar leer je toch van en je doet niet ineens iets verkeerds op een levend wezen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 18:46

Op paardnatuurlijk.nl staat een electrische hoeftrimmer en ik dacht dat deze niet veel geluid maakt.
De tang is ook een goede. Maar schaf wel een knappe aan en oefen eens op een dode voet.
Voor de geur raad ik je dampo aan. Dit heb ik altijd bij me voor lastige hengsten in het vliegtuig.

Voot een da zou je mark hooyer eens kunnen benaderen. Hij is werkzaamin Artis. Daar zullen ze toch ook zebra's moeten bekappen.

Na een goede bekapping zou het idd wat zijn om je pony ook op een betegeld stuk te laten lopen zodat de slijtage wat natuurlijker wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 18:59

Bedankt voor de reacties nog :)
Ik ben ondertussen nog aan het 'experimenteren' geweest en hij lijkt er heel weinig (geen) problemen mee te hebben als je aan zijn voeten prult terwijl ze gewoon op de grond staan. Dan kan dit gerust 5 minuten duren, hij slaapt gewoon verder :+ Zo heb ik al een aantal losse stukjes eraf kunnen halen, heb ook al met de hoevenkrabber zitten tikken en kloppen en 'snijden' etc en dat was allemaal geen probleem (alleen zat het stuk nog net te vast om het eraf te krijgen :P )

Volgende stap is eens een gesprekje met de hoefsmid als deze nog eens op stal is om te kijken wat ik kan doen als de hoeven op de grond staan en hoe, en dan zien we van daar wel weer verder :) Maar denk dat daar wel eens een mogelijke oplossing zit om het toch iets of wat zelf bij te houden zonder teveel gedoe ;)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:44

Ik heb wel eens gezien dat een handelaar met een telescopische takkenschaar de hoeven knipte.

Paard op een zachte ondergrond zetten zodat je het botte gedeelte van de schaar onder de hoef kan steken en dan knippen.

Als ik het goed heb waren ze afgelopen week in de aanbieding bij de Lidl voor 9.99

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:59

[***] schreef:
Dank jullie voor de reacties nog.

Gewoon voetjes geven kan hij wel, hoeven uitkrabben lukt ook. Het probleem was er al voor zijn blind zijn, dus daar heeft het eigenlijk niks mee te maken. Wat wel is is dat hij een probleem heeft met zijn voet "lang" omhoog te houden. Ook als het uitkrabben wat langer duurt wil hij tussendoor neerzetten. Of dit is omdat er toch ergens iets van artrose is, of dat het gewoon een mentaal iets is (immers, als je maar op 3 benen staat kan je niet vluchten) weet ik niet. Maar om die reden ga ik dus nu mijn pijlen richten op dingen vanaf de grond, zodat zijn voeten gewoon op de grond kunnen blijven en ik zo eventueel iets kan doen.

Tussendoor even neer moeten zetten heb ik hier soms ook. Maar als ik die voet dan weer vraag krijg ik hem gewoon en kan verder. Kan van alles zijn van beestjes tot opnieuw goed gaan staan, maar zolang pony voetje weer geeft duurt het enkel wat langer. Echt een probleem kan ik daar niet van maken, want verzet is het niet, eerder niet kunnen volhouden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 07:45

Mijn paarden willen ook graag af en toe even de voet weer neer zetten, meestal om dan een andere direkt weer op te tillen. Dus dan ga ik maar aan die verder. :D

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 08:10

Vreemd zeg.. Wat voor verdoving heb je gegeven? Mijn paard breekt ook door verdoving heen (en praam accepteert ze ook niet) behalve als ik domosedan geef.
Onder de tong spuiten, 3 kwartier afgezonderd en alleen laten en ze kan bekapt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 08:20

Hoefsmid Soepenberg uit den ham bekapt met kapmes zonder vijl. Als alleen de vijl een probleem is kan hij het zo voor je oplossen. Ook is hij heel goed met paarden die zich niet makkelijk laten bekappen en is hij erg paardvriendelijk en geduldig, maar ook vlot.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 08:21

[***] schreef:
Bedankt voor de reacties nog :)
Ik ben ondertussen nog aan het 'experimenteren' geweest en hij lijkt er heel weinig (geen) problemen mee te hebben als je aan zijn voeten prult terwijl ze gewoon op de grond staan. Dan kan dit gerust 5 minuten duren, hij slaapt gewoon verder :+ Zo heb ik al een aantal losse stukjes eraf kunnen halen, heb ook al met de hoevenkrabber zitten tikken en kloppen en 'snijden' etc en dat was allemaal geen probleem (alleen zat het stuk nog net te vast om het eraf te krijgen :P )

Volgende stap is eens een gesprekje met de hoefsmid als deze nog eens op stal is om te kijken wat ik kan doen als de hoeven op de grond staan en hoe, en dan zien we van daar wel weer verder :) Maar denk dat daar wel eens een mogelijke oplossing zit om het toch iets of wat zelf bij te houden zonder teveel gedoe ;)

Sabine, we hadden hier een paard met een hernia, waardoor hij z'n ene been niet meer kon optillen, die werd door de (traditionele) hoefsmid gewoon bekapt met de hoef op de grond, dus dat kan misschien echt wel lukken als hij dat blijkbaar toelaat.

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 08:43

Als je over de weg loopt slijten de hoeven ook hard. Misschien kun je hem (gedeelte van de dag) op een verhard gedeelte zetten, zodat zijn hoeven vanzelf slijten, of dagelijks met hem een stuk over de weg stappen/ draven. Dan hoef je hem ook niet te pesten met verdovingen, pramen enzovoort.

Zoals je zegt, het is een oud diertje, ik zou die verdovingen e.d. zoveel mogelijk voorkomen. Als hij zo oud is, zal het niet gemakkelijk zijn zo'n diepe angst te overwinnen, al is het niet onmogelijk denk ik.

Zijn hoeven zijn niet erg gescheurd of mega-lang. Ik zou het zelf op deze manier proberen. Vaak slijten ze ook netjes af in een goed model, tenzij hij een erg verkeerde beenstand heeft ofzo, maar op de foto's lijkt dat niet het geval omdat de hoeven aardig mooi eruit zien (afgezien de brokkels)

Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 08:49

Tussendoor die voet weer willen neerzetten is natuurlijk ook het probleem niet .. Dat hij spanning begint op te bouwen als het allemaal wat langer duurt is weer een ander verhaal, daar zit het probleem uiteraard ;)

Waarmee de DA toen verdoofd heeft weet ik niet, was ik niet bij. Toen met de hoefstal was het volgens mij domosedan. Die naam zegt me toch iets en het ging inderdaad onder de tong en 30+ minuten op zijn gemakje alleen laten staan en daarna pas beginnen..

Geen idee of alleen de vijl het probleem is of ander materiaal ook, ik heb alleen een vijl dus dat kan ik niet zeggen. Wat wel een probleem is is de hoefsmid op zich, zelfs zonder vijl :+ Dus een hoefsmid erbij halen, ookal gebruikt die geen vijl, lijkt me voorlopig geen optie. Komt misschien nog wel, maar niet nu in ieder geval :)

Ik ga het verder bekijken wat de opties zijn voor het vanaf de grond te doen :j Heb daar laatste keer zolang aan zitten prullen (wilde dat stukje eraf maar lukte mij niet :+ ) en dat was allemaal geen probleem, dus daar zit mijn hoop momenteel wel :)

En daarnaast heb ik als doel (ja, een mens moet doelen hebben hé ;) ) om hem als handpaard mee te nemen met de andere pony. Die pony is handpaarden gewend (al moet hij er wel mee kunnen opschieten :P ) en ik heb dit met deze 2 pony's in het verleden ook al een paar keer gedaan, dus wil dit terug gaan opbouwen en dan kan ik op die manier meer met hem over de weg/het harde stappen, en dat zal ook wel beter zijn voor de hoeven :j

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 08:50

Ik zou inderdaad beginnen met rustig aan zelf steeds meer vertrouwen te winnen in het bezig zijn met de voeten.
Optillen, even vasthouden, uitkrabben, etc.
Naar voren houden, naar achteren, verschillende houdingen laten wennen.
En als dat allemaal lukt zelf een klein vijltje erbij pakken en die er eens heel rustig een keertje langs halen.
Gaat dat goed, gelijk stoppen en uitvoerig belonen.
Zo kun je het misschien stapje voor stapje uitbouwen.

Mijn paard is ook veel makkelijker bij de hoefsmid geworden doordat ik er ook zoveel zelf mee bezig ben.