Afgekeurd paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 22:28

Misschien lees ik eroverheen. Maar je hebt paard gekocht staat deze bij jou op stal of noh bij de oude eigenaar.

Persoonlijk zou ik namelijk niet mijn paard meegeven op proef eb hem dan later laten keuren bij jou dit omdat het risico op blessure groter is. In zin van vreemde omgeving vreemde paarden.

Staat hij nog wel bij oude eigenaar en je merkt er mbt rijden niets aan zou ik verder gaan onderzoeken en afwachten wat daar uit kwam wel op kosten eigenaar.

Want uit recent eigen ervaring. Het buigen van dap 1 of 2 zit heel veel verschil in. Dap 1 boog het paard elk keer kreupel dap 2 kreeg dit niet voor elkaar. Dus mijn advies ga in overleg eigenaar en laat het verder onderzoeken

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 22:29

Pff mijn paard is ook afgekeurd de eerste keer en dat bleek iets onbenulligs te zijn wat met goed bekappen over was. Ik zou er een osteo naar laten kijken als je het echt ziet zitten en weet je? Een paard is altijd een gok, je kan vandaag een gezonde kopen die morgen dood neerligt. Volg je gevoel maar probeer wel realistisch te blijven. Kissing spines bv, niet doen.

Geryon

Re: Afgekeurd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 22:37

Afkeuren is toch helemaal niet hetzelfde als een negatief koopadvies? Het paard keuren heeft enkel betrekking tot de gezondheid van het paard (vergeleken met die van een perfect gezond paard). En het koopadvies ook met het doel van de koper.

Als je gehecht bent aan het paardje, zou ik de oorzaak gaan zoeken van de kreupelheid. Aan de hand van de oorzaak kun je beslissen of ze wel geschikt is voor jouw doel of niet.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 22:40

Als je aan zo'n traject begint (vaststellen waardoor de kreupelheid komt), bedenk je dan wel dat je wellicht 500 euro verder bent om dan te weten dat het paard niet geschikt is om op te rijden, of dat er een uitslag uit komt waaruit blijkt dat je meer kosten aan het paard moet maken medisch als dat je er als koopprijs voor betaald hebt.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 22:51

Ik vind second opinion bij een keuring een beetje apart.
Je bent toch in eerste instantie naar een dierenarts gereden waar je zelf vertrouwen in hebt dat hij goed keurt en het beste voor jou wilt. Tenminste ik wel!
Als mijn dierenarts een paard voor mij keurt en die is afgekeurd, laat ik hem staan. Hoe leuk het dier ook is. Zij weten met mijn doel voor ogen houdend, of dit dier er geschikt voor is.

*wat ik overigens vreemd vind van jou da ts, is dat er niet om jouw doel met het paard gevraagd is. Ieder paard moet gewoon rad zijn, maar ze kijken wel degelijk of jij met het paard de sport in wilt of lekker buitenritjes wilt gaan maken.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 23:00

Je moet je gevoel volgen. Maar weet wel mocht het paard een blokkade in t lichaam hebben, (kan) dat ook invloed op dr karakter hebben. Mocht het paard door jouw hulp weer goed gezond in het lichaam komen kan het een heel ander temperament krijgen < houd daar wel rekening mee!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 23:00

Wat zijn de afspraken die je met de verkoper hebt gemaakt? Wellicht is het handig dat je met hem/haar afstemt welke stappen je nu gaat ondernemen.

Als ik een paard zou verkopen en het zou niet door de keuring heen komen dan heb ik het liever direct terug ipv dat er behandelmethoden worden gestart. Geen gesleutel aan een dier en het dan alsnog terugbrengen.

Maar misschien denk de verkoper in kwestie daar anders over?

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 23:08

Ik ben haar moeder die reageerde dus daarom

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 23:24

Pauline schreef:
Pff mijn paard is ook afgekeurd de eerste keer en dat bleek iets onbenulligs te zijn wat met goed bekappen over was. Ik zou er een osteo naar laten kijken als je het echt ziet zitten en weet je? Een paard is altijd een gok, je kan vandaag een gezonde kopen die morgen dood neerligt. Volg je gevoel maar probeer wel realistisch te blijven. Kissing spines bv, niet doen.

Zelfde ervaring hier. En hier lag het aan niet goed bekappen (daarom voor ijzers) en enorme scheefheid. Op de harde volte glibberde hij naar alle kanten op en zette zich helemaal vast. Toen de verkoper opmerkte dat hij kreupel was geweest werd hij afgekeurd. Dat dit door het bekappen kwam kon ze niet meer vertellen.
Advies was 2 weken stalrust en opnieuw keuren, maar uiteindelijk heeft ze hem voor een flink lagere prijs aan mij verkocht en heb ik nu al jaren een geweldig paard.
Maar ondanks deze ervaring heb ik toch een ander gevoel bij het verhaal van de ts. Mijn paard was niet kreupel en het was duidelijk waarom hij op die volte lastig liep. Rest van de keuring (incl. buigproef) had hij goed doorstaan.
Het paard waar het hier over gaat blijkt echt kreupel te zijn en het is niet duidelijk waar dat vandaan komt. Die gok zou ik denk ik niet wagen. Want ik vermoed dat er meer paarden met fijn karakter zijn die wel goed door een keuring komen.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 01:50

kimberlyve schreef:
Ik ben haar moeder die reageerde dus daarom

En de reden van de verkoop?
Je kan beter NU goed nadenken en het verder laten onderzoeken waar het vandaan komt. Dat bespaart als het kan verergeren een hele boel verdriet.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 07:17

kimberlyve schreef:
Zo niemand heeft hier gevoel zo te horen het is een beest met gevoelens dat breng je niet zo maar terug als jullie naar de dokter gaan en je hebt iets word je toch ook niet verkocht en Kimberly vraag advies aan mensen die je dierbaar zijn en niet aan mensen zonder gevoel

Juist niet, moeder van ts.

Je laat een paard keuren door een onafhankelijke veearts omdat hij/zij niet emotioneel betrokken is bij het paard en jouw dochter.
De veearts geeft een negatief koopadvies omdat het paard pijn heeft en niet gezond is. Hiermee bespaart hij jouw dochter juist heel veel verdriet.
Dus tip, schakel je medelijden met het paard uit en wees verstandig en bespaar je kind een hoop ellende

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 07:25

Een negatief koopadvies, kan er iets zijn wat niet goed is of waar ze last van kunnen.krijgen.

Afgekeurd dan is het paard gewoon echt niet goed en heb je straks mooie weidecoratie waar je naar kunt kijken, en je dat waard?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 07:36

Mijn verhaal kan je wellicht helpen:
Paard zou gekeurd worden door onze dierenarts, dag van keuren lag er mega veel sneeuw, dus keuring afgebeld, eigenaar had stalling al opgezegd, paard dus later opgehaald toen de wegen goed begaanbaar waren, nieuwe keuringsdatum afgesproken, paard stond dus toen al bij ons, alles in goed overleg met de oude eigenaar. Op papier gezet dat als paard afgekeurd werd de kosten van keuring voor de oude eigenaar waren en dat hij het paard terug zou nemen en het volledige aankoopbedrag terug zou betalen. Paard werd afgekeurd al op de klinische keuring. Dierenartsen ( in totaal 3 stuks) dachten dat het kwam omdat hij niet goed op zijn voeten stond en verkeerd gereden was. Dat het met een goede smid en de juiste begeleiding wel goed zou komen. Overleg met oude eigenaar gehad, paard is voor veel minder overgenomen door mij inclusief een jaar verzekering welke nog door de oude eigenaar betaald werd. Hoefsmid erbij, Fysio erbij, tandarts erbij, zadelpasser erbij, goede instructrice. Alles gedaan om uit te kunnen sluiten dat de start verkeerd zou gaan. Paard knapte zeer goed op echter na 3 maanden dusdanig kreupel dat we weer terug gingen naar de dierenarts. Deze dacht eerst dat we een ander paard bij ons hadden omdat hij zo veranderd was ten goede. Na de foto's was het nog maar 1 advies: einde oefening voor het paard.
Ik heb erg veel uitgegeven en veel geïnvesteerd in de hoop dat het goed zou komen maar helaas.
Je gaat je alleen nog maar meer hechten aan zo'n dier, zeker als je ze ziet opknappen en je alleen maar meer hoop krijgt. De klap is dan alleen maar groter als je ze daarna alsnog moet laten gaan!

Koop een paard waar je plezier gaat krijgen en niet direct ellende!

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 08:06

De kreupelheid is niet zo erg als er beschreven word bij sommige mensen. In draf op de harde volte zie je wat verschil ze loopt niet mank om het zo maar te zeggen. Vandaag komt de osteopaat die ik eerst ga afwachten. Mogt ik der toch houden ga ik zeker over de prijs handelen. Ze komt van stal jansen van den hout. En kan haar altijd nog terug brengen. Iedergeval wel geleerd eerst keuren voor er een ander mee gaat.

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 08:09

Klokjes schreef:
Wat balen dat het paard is afgekeurd. Als je helemaal weg bent van dit paard en je laat de osteo toch al komen, zou ik het 3 weken afwachten en daarna nog een keer laten keuren. Een keuring is een moment opname, het hoeft niet perse iets ernstigs te zijn.

En zo denk ik dus ook. Dit is zelfs wat de da al zei. Een moment opname misschien voetje net verkeerd gezet of gestoten weet jij veel. Ik wacht vandaag af als de osteopaat al zegt dat het dat er verbetering kan komen door dr rug los te maken keur ik haar weer over paar weken. Of ik haar nu of dan weg doe het zal toch allebei niet makkelijk zijn.

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 08:14

Agossie schreef:
En ik ga even positief antwoord geven. Mijn paard kreeg ook een negatief koopadvies mee van de DA. Echter, mijn paard, toen 4 jaar, was pas enkele keren onder het zadel geweest en had voor ik haar naar stal haalde een hele zomer niets gedaan op een vol land met alleen wat schapen. Ze had overvulde sprong op beide benen en kwam niet goed door de buigproef op rechts. DA gaf mij het advies om even een paar weken met haar aan de gang te gaan, na een bezoekje van de smid. Zo gezegd, zo gedaan... Na 4 weken paard nogmaals laten keuren en toen werd ze goed gekeurd! Ik heb haar nu bijna 8 jaar en geen seconde spijt.

Wacht even de osteopaat af voor je een dergelijke beslissing neemt. Of kijk hoe haar hoeven zijn. Hoe lang is ze niet bereden voor ze naar jou kwam, dat soort dingen allemaal. Overleg met je DA. Voor het zelfde geld is het iets simpels en heb jij een fijn paard laten gaan. :j

Ja vandaag komt hij. Ze is pas nog bij de smid geweest het enige is dat ze best wel platvoeten voor heeft... maar dat heeft lijkt mij niks te maken met achter. Ze heeft wel aan dat been rotstraal maar of het daar Door kan komen geen idee heb daar wel zalf voor dus misschien als het straks helemaal genezen is dat het toch weer anders is. 2 jaar geleden is ze l2 gestart in de tussen tijd is vrij weinig met haar gedaan en heeft ook maar weinig bestiering nu. Ik weet niet of dit er allemaal wat mee te maken kan hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 08:15

Ai, paard dat niet goed is van die stal. Met haar te houden neem je een heel flink risico ts. :) Zoek maar eens op bokt op die stal. :)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 08:15

kimberlyve schreef:
De kreupelheid is niet zo erg als er beschreven word bij sommige mensen. In draf op de harde volte zie je wat verschil ze loopt niet mank om het zo maar te zeggen. Vandaag komt de osteopaat die ik eerst ga afwachten. Mogt ik der toch houden ga ik zeker over de prijs handelen. Ze komt van stal jansen van den hout. En kan haar altijd nog terug brengen. Iedergeval wel geleerd eerst keuren voor er een ander mee gaat.

Bij die stal vandaan zou ik het paard sowieso direct terug brengen. Wel eens de zoekterm gebruikt op Bokt om ervaringen over JvdH te lezen?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 08:16

Oh gelijke reactie, zie ik. Ben dus niet de enige waarbij de alarmbellen gaan rinkelen.

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 08:16

Ayasha schreef:
Ai, paard dat niet goed is van die stal. Met haar te houden neem je een heel flink risico ts. :) Zoek maar eens op bokt op die stal. :)

Nou ik lees ook veel positieve dingen. Er zijn meerdere mensen van mijn stal die daar een paard vandaan hebben en er geen problemen mee hebben. Misschien heb ik net de verkeerde uitgekozen maar hun kunnen daar toch ook niks aan doen..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 08:17

Volgens mij heb je de beslissing al gemaakt dus ik weet niet waarom je nog raad vraagt. :)

Laat het dier doorlichten voor je de koop definitief maakt. :) en niet klinisch. Laat 'm op foto zetten/een echo maken. Zorg dat je zekerheid hebt.

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 08:19

DatBenIkNou schreef:
kimberlyve schreef:

Bij die stal vandaan zou ik het paard sowieso direct terug brengen. Wel eens de zoekterm gebruikt op Bokt om ervaringen over JvdH te lezen?

Ja zeker al meerdere malen. En ik kan haar wel terug brengen maar dan kies ik daar toch wel een andere uit. Mijn geld krijg ik niet terug daar. En als het kon had ik het zeker anders gedaan maar kreeg mijn eigen paard niet verkocht en moest dringend weg. Dus moest haar wel naar een handelaar brengen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 08:20

Begin er niet aan en zet gevoelens even aan de kant, de dierenarts geeft niet voor niets een afkeur. En zeker van deze stal is er maar een goede keuze terugbrengen en er heel ver uit de buurt blijven en geen ander paard daar mee terug nemen. Je hebt recht op geld terug wat de handelaar ook zegt.

Hoe leuk dit paard ook is beter snel terugbrengen zodat je er niet nog meer aan hecht. Dit gaat zeer waarschijnlijk veel geld kosten om vast te stellen wat er aan de hand is en de kans op genezing is niet zeker.
Laatst bijgewerkt door karuna op 28-06-14 08:21, in het totaal 1 keer bewerkt

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 08:20

Ayasha schreef:
Volgens mij heb je de beslissing al gemaakt dus ik weet niet waarom je nog raad vraagt. :)

Laat het dier doorlichten voor je de koop definitief maakt. :) en niet klinisch. Laat 'm op foto zetten/een echo maken. Zorg dat je zekerheid hebt.

Mag ik vragen waar je leest dat ik mijn beslissing al gemaakt heb? Ik heb al meerdere malen gezet dat ik de osteopaat afwacht

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 08:24

Letterlijk staat het nergens maar het is in al je berichten te lezen. :)