Hoeven groeien niet, wat doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tooske

Re: Hoeven groeien niet, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 19:22

Biotine duurt idd even voordat het werkt maar daarna werkt het super goed.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 19:49

bliver schreef:
volgens mij vraagt TS in het topic om advies ivm met het groeien van de hoef. Ze geeft daarbij duidelijk aan dat ze geen gezeur wilt over hoe slecht ijzers wel niet zijn. Zeur daar dan ook niet over door ga lekker in een ander topic zeuren

Maar een ijzer beperkt de hoefgroei dan ook, dus ijzers zouden er eigenlijk af moeten.

Kijk, ik heb ook een paard met hele slechte hoeven. Ook brokkelhoeven, hij heeft ook weinig zool dus wij hebben ook voor ijzers gekozen een tijd terug omdat elke DA en elke hoefsmid dat aanraadde. Hij heeft anderhalfjaar met ijzers gestaan en in dat anderhalfjaar zijn zn hoeven weinig tot niet gegroeid.
Uiteindelijk heeft mijn lesgeefster me zover gekregen om haar hoefsmid eens te laten komen (werkt via de Strasser-methode). Die is 4 weken geleden geweest en gek genoeg zijn zijn hoeven al enorm gegroeid. Die hoefsmid is vorige zaterdag nog eens gekomen, hij was in de buurt, en hij schrok er zelf van hoe hard en goed zijn hoeven gegroeid waren.
Ook zijn ze nog niet aan het brokkelen. Ik ben erg tevreden en voorlopig komen er geen ijzers meer onder, wat een rotdingen zijn dat eigenlijk :P
Maar ja, nu loopt hij wat gevoelig, maar ik ben er zeker van dat dit goed komt :j Dus ook ik zou het aanraden om die ijzers er toch af te halen en een goeie smid te raadplegen :)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hiltrud_St ... _hoefijzer

Ijzers zorgen dus ook voor een slechte doorbloeding. Mijn smid zegt dus ook dat, alles wat je erin kapt van supplementen, komt gewoon niet bij die hoeven door de slechte doorbloeding.
En ik heb een jaar biotine gegeven en ik zag eigenlijk geen resultaat. Nu geef ik niets meer bij en ik zie meer resultaat en ik heb enkel zn ijzers eraf gedaan. :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 19:53

Anthea, wat goed om te zien, die strassermethode. Hier staat ook een paard die, als ik me niet vergis, al een kleine 6 jaar niet bekapt is geworden. Eerste jaren liet ze zich niet vangen, daarbij liet ze haar hoeven niet optillen (nu sinds kort de voorhoeven).

Maar, het eerste wat ik zag zodra ze de voorhoeven optilde...? Uitstekend mooie hoeven! Stiekem wil ik er aan gaan kloten (hoefwand wat inkorten) omdat het voor het oog niet perfect lijkt, maar blijkbaar functioneert het meer dan perfect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 09:02

Als een paard echt hele slechte hoeven heeft die niet groeien is het belangrijk die oorzaak te achterhalen voordat je aan symptoombestrijding begint... Zomaar zonder ijzers zetten gaat de hoef ook niet doen groeien als er iets anders aan de hand is spreek ik uit ervaring.

Het is ook belangrijk om te kijken op je paard brokkelhoeven of een gebrokkelde hoef heeft. Veel mensen spreken vaak van héle slechte hoeven en brokkelhoeven.. Maar als je paar vervolgens wel 12 weken zn ijzers onder kan houden dan zal dat meevallen.. Een paard met écht slechte voeten en brokkelhoeven houdt een ijzers nog geen paar weken onder en heeft zonder ijzers helemaal een probleem. Een hoef is dan gewoon ziek en daar moet eerst wat aan gedaan worden...

Je zou kunnen overwegen naar een kliniek te gaan waar ook een orthopedisch smid zit. En de hoeven daar eens goed te laten beoordelen. Wellicht dat er in de hoef iets is wat een oorzaak kan zijn voor dit probleem of dat er een bloedonderzoek kan worden gedaan waaruit tekorten komen.

Biotine, msm oid bijvoeren had bij mijn paard geen effect meer. Die had haar hoef al te ziek.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 11:03

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:04

Als de hoeven echt niet groeien is er wat mis in het paardenlichaam. Ik sluit mij dan ook aan bij Yvank.
Ipv allerlei suplementen erin te stoppen kun beter kiezen voor een bloedonderzoek (rond de 100 euro).
Dan kom je er sneller en beter achter of er iets in het lichaam ontbreekt en kun je het probleem gericht aanpakken.
Zit het daar niet dan zou je naar een andere smid/bekapper moeten.

Verder ben ik ook wel benieuwd naar de voeten. Meestal onstaan brokkelpootjes door een te lange wand.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:11

Yvank_ schreef:
Als een paard echt hele slechte hoeven heeft die niet groeien is het belangrijk die oorzaak te achterhalen voordat je aan symptoombestrijding begint... Zomaar zonder ijzers zetten gaat de hoef ook niet doen groeien als er iets anders aan de hand is spreek ik uit ervaring.

Het is ook belangrijk om te kijken op je paard brokkelhoeven of een gebrokkelde hoef heeft. Veel mensen spreken vaak van héle slechte hoeven en brokkelhoeven.. Maar als je paar vervolgens wel 12 weken zn ijzers onder kan houden dan zal dat meevallen.. Een paard met écht slechte voeten en brokkelhoeven houdt een ijzers nog geen paar weken onder en heeft zonder ijzers helemaal een probleem. Een hoef is dan gewoon ziek en daar moet eerst wat aan gedaan worden...

Je zou kunnen overwegen naar een kliniek te gaan waar ook een orthopedisch smid zit. En de hoeven daar eens goed te laten beoordelen. Wellicht dat er in de hoef iets is wat een oorzaak kan zijn voor dit probleem of dat er een bloedonderzoek kan worden gedaan waaruit tekorten komen.

Biotine, msm oid bijvoeren had bij mijn paard geen effect meer. Die had haar hoef al te ziek.

hier ga ik helemaal in mee, er moet iets meer aan de hand zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:14

En onderschat het ook vooral niet... Je kent vast het gezegde no feet no horse... Ik dacht ook altijd dat hoefproblemen wel mee zouden vallen.. totdat ik mijn jonge haflinger erom heb laten inslapen. Er zit eigenlijk altijd wel een een groter probleem achter.. De niet groeiende brokkelvoet is vaak slecht een symptoom van wat erachter zit.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:29

Bij mijn stalgenootje heeft het heel erg geholpen om elke dag de hoeven in te smeren met olijfolie. Mag gewoon het goedkoopste huismerk zijn, als je de hoeven er maar lekker mee insmeert. Haar paard had altijd ontzettende brokkelhoeven, maar zien er sinds het gebruik van olijfolie steeds beter uit! Nu zijn het gewoon super nette, harde hoeven. Het paard staat nog wel op ijzers, maar dat is nu ook meer uit angst dat het weer verkeerd zal gaan. De hoeven zelf zien er heel mooi uit!

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 20:07

Hierbij de beloofde foto's. Gelukkig zaten de ijzers er nog onder.

Heb niet alle hoeven uitgebreid op de foto gezet, wel de voorhoeven in ieder geval. Die vormen het grootste 'probleem'.

Alle vier:
http://i60.tinypic.com/adf48j.jpg

Linksvoor vooraanzicht
http://i59.tinypic.com/jzy7bm.jpg

Linksvoor zijaanzicht
http://i59.tinypic.com/2wrlzqo.jpg

Linksvoor achteraanzicht
http://i61.tinypic.com/2q8a4pf.jpg

Linksvoor onder aanzicht
http://i62.tinypic.com/j13n86.jpg

Rechtsvoor zijaanzicht
http://i58.tinypic.com/1z9aop.jpg

Linksvoor achteraanzicht
http://i60.tinypic.com/rrm4g8.jpg

Linksvoor onder aanzicht
http://i57.tinypic.com/fnqyqv.jpg

Hopelijk hebben jullie hier iets aan :)

Ik heb zojuist bij een vrouw waar ik mee op stal heb gestaan(zij is ook voedingsdeskundige voor paarden etc) wat opgehaald om hem te geven, dit zou de hoefgroei moeten bevorderen, en ik probeer het gewoon eens, als het niet werkt is het jammer dan maar dan kan ik altijd nog verder kijken.
Ook ga ik zijn hoeven insmeren met een mengsel van olijkolie en laurierbladeren.

Mocht ik over een aantal weken nog geen resultaat zien(die vrouw heeft me verteld hoe ik het verschil al ga merken in de hoef, uiteraard word hij niet ineens een cm langer) dan kan ik hem uiteraard nog binnenstebuiten laten keren in de kliniek.

En Yvank, ik heb het verhaal van je Haflinger meegekregen, zo erg is het bij mij gelukkig niet, hier brokkelt eigenlijk alleen de zijkant van de hoef. Mocht het erger worden ga ik uiteraard niet zitten wachten maar gaat hij meteen naar de kliniek.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:40

Ik zie een hoef die gewoon te lang is. Net als de hoef van mijn paard vroeger. Bovendien is de straal bijgesneden. Als de straal de grond raakt, bevordert dat de doorbloeding en de hoefgroei. Zo niet, neemt de natuur aan dat de hoef te lang is en word even de rem erop gegooit. De zool laat ook duidelijk zien dat er nog ruimte is.

Ik heb geen idee in hoeverre jij en je hoefsmid de gebaande paden willen volgen. Als je dat wil heb ik er begrip voor hoor. Maar zelf zou ik op een andere manier gaan bekappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:25

Ik zie ook een hoef die te lang is en ook te stijl bekapt. De straal raakt totaal te grond niet meer waardoor de hoef ook niet een signaal krijgt om te gaan groeien.

Ik zou zeker dit paard een keer goed laten bekappen en beslaan zodat die weer beter op de hoeven komt te staan.

Maar dit is echt nog geen echte brokkelvoet hoor! Geen wat gebrokkeld omdat die te lang is.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 06:12

Ik moet toch even alsnog voorgaande dames gelijk geven. Deze ijzers moet je eraf halen. En een goede hoefsmid zoeken. Dit ziet er namelijk qua brokkelen niet zo dramatisch uit maar ik vind hem qua beslag er beroerd op staan. Ijzers zijn te klein, zitten niet eens goed recht en er zit geen opzet in. Dat belemmerd indd de doorbloeding en dus ook de groei.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 07:14

bliver schreef:
Ik moet toch even alsnog voorgaande dames gelijk geven. Deze ijzers moet je eraf halen. En een goede hoefsmid zoeken. Dit ziet er namelijk qua brokkelen niet zo dramatisch uit maar ik vind hem qua beslag er beroerd op staan. Ijzers zijn te klein, zitten niet eens goed recht en er zit geen opzet in. Dat belemmerd indd de doorbloeding en dus ook de groei.

Ook hier ben ik het mee eens.
Andere hoefsmid zoeken dus.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 07:53

en jezelf in hoeven verdiepen is ook een goede optie, juist "probleemhoeven" is het ideale moment om je te verdiepen in de verschillende theorien en oplossingen. In de meeste gevallen blijken het geen probleemhoeven te zijn... maar proberen de hoeven je iets te vertellen. Er gaat een wereld voor je open en met een beetje pech raak je verslaaft aan hoeven!

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 09:25

Nee ze zien er qua brokkelen nu niet beroerd uit omdat hij uiteraard twee dagen geleden bijgewerkt is.
Over de ijzers zelf kan ik niet veel zeggen, er is een andere smid bij geweest omdat mijn eigen door zijn rug is gegaan, zal als hij beter is hem nog eens ernaar laten kijken maar ik heb niet het idee dat ze te lang zijn hoor. Mijn eigen smid heeft me vorige keer namelijk ook laten zien waar de nagels er in moeten en hij gaf al aan dat dit nog maar net ging, en dat hij dus bij de volgende beslagbeurt wel voldoende gegroeid zou zijn, maar dit is dus niet zo.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:39

sunny43 schreef:
en jezelf in hoeven verdiepen is ook een goede optie, juist "probleemhoeven" is het ideale moment om je te verdiepen in de verschillende theorien en oplossingen. In de meeste gevallen blijken het geen probleemhoeven te zijn... maar proberen de hoeven je iets te vertellen. Er gaat een wereld voor je open en met een beetje pech raak je verslaaft aan hoeven!

Ben ik het mee eens. Eerlijk gezegd ziet dit er naar mijn mening ook niet uit als probleemhoeven. Ziet er eerder uit als slecht beslagen/bekapt en alsof de ijzers een paar keer afgetrapt zijn waardoor de wand is gaan brokkelen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:46

Nief iedereen die smid is of zich daar iig voor uitgeeft kan ook daadwerkelijk elk paard mooi op de voeten zetten. Of er nog een ijzer onderpast lijkt mij geen goed criterium voor of een hoef een gezonde lengte heeft.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:49

Ziet er inderdaad te lang uit, ik zou zo willen zeggen laat Patrick de volgende keer eens komen, fijne bekapper, vriendelijk maar hij doet het volgens mij maar nog parttime bij en neemt geen nieuwe klanten aan.

De hoeven lijken inderdaad de grond nergens te raken en hierdoor geen signaal te krijgen om te groeien, best logisch ook als je nadenkt. Het lichaam 'denkt' dat als de straal de grond niet raakt, de hoef dus te lang is en afgeslepen moet worden voordat die verder kan groeien. Het lichaam lijkt op het eerste gezicht gewoon goed te werken dus.

Ik zou echt voor blootvoets gaan, een natuurlijke smid (wel een goede, niet random ene) die goed naar de beenstand etc. van je paard kijkt. Vervolgens hoefschoenen erom als het nog nodig is.

Je zegt dat de hoeven binnen no time op waren, tuurlijk, geef je ze ook even de kans om 'bij te werken'? Toen ik mijn merrie net reed waren de hoeven 0,0 asfalt gewend, 2 jaar later liep die 30 tot 50 km per week en het jaar later zelfs tot een 80 km per week op het asfalt.

Nu heeft die maanden op Groene Vallei gestaan en weinig asfalt 'gezien', hoeven stellen dus ook niks meer voor dus die moeten nu weer gaan wennen aan het snelle afslijten. Binnen no time groeit alles weer goed mee.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 09:57

Ik wil niet aan natuurlijk bekappen beginnen. Klaar.
Ook zie ik echt dat blootvoets niet zitten. Voor het rijden zouden hoefschoenen inderdaad een optie zijn, maar op de wei ga ik mijn paard niet met hoefschoenen zetten en zonder loopt ie niet lang rond, dan issie zo kreupel als een hout.

Nogmaals, ik vroeg om tips waarmee ik eventueel zijn hoeven wat zou kunnen ondersteunen in de groei, niet om hoe goed of slecht ijzers wel niet zijn en dat ik mijn paard maar blootsvoets moet zetten en natuurlijk moet laten bekappen.
Ik heb enkele bruikbare tips gekregen(sommigen hier maar ook in pb), die ga ik ook toepassen en verder gaan die ijzers er voorlopig nog niet onderuit totdat ik een passendere oplossing heb gevonden dan dat natuurlijk bekappen.

Radionx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:59

Probeer eens Silicea. Kiezelzuur is algemeen erg goed voor hoeven en nagels. Bij mijn paardje zijn de hoeven nu ook veel beter (harder) De hoefsmid merkte op dat de hoeven veel beter waren, terwijl ik niet verteld had dat ik silicea gaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:00

Een natuurlijke smid zie ik niet als dé oplossing. Gewoon een goede smid die dit paard goed op de ijzers kan zetten. Als TS graag ijzers wil voor buitenritten, wedstrijden oid is hier niks mis mee. Waar wél wat mis mee is, is de manier van beslaan en bekappen en dit is niet de schuld van het ijzer in het algemeen maar van de kunde van de smid.

Een goede smid kan heel veel goed doen ook met ijzers. Je geeft aan dat de smid zei dat de hoef bijna te kort is voor ijzers. Dat zie ik er abolsuut niet aan af. En ook hier geldt weer een goede smid kan hier wel wat mee... Bij mijn haf zijn destijd hele dunnen nageltjes en lijm gebruikt maar die had echt geen wand meer jouw paard wel. genoeg zelfs.

Als je nu verder gaat op deze manier zal het enkel erger worden gaat alles meer scheuren en brokkelen, ijzer klapt eraf en kan er niet meer onder en zonder ijzers zal het dan ook niet fraai zijn. De hoeven geven nu een signaal dat er iets niet goed is. Daar moet je dan wat aan gaan doen :)

Mijn advies een kundige smid die je paard zo kan bekappen en beslaan dat die geen brokkels en scheuren meer heeft en de straal wel mee draagt zodat de hoeven ook signaal krijgen om te groeien. Supplementen erin stoppen kan ik je nu op een presenteerblaadje meegegeven dat dit nu niet gaat werken. Je weet immers niet eens of er tekorten zijn. En als ik dit zo zie denk ik ook niet dat dat er is.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:10

Naast te lang, zijn ze ook overduidelijk scheef. Ik zou ook iemand anders laten komen hoor := dit brengt je hele paard uit balans.

Om de groei te bevorderen moet je toch echt de ijzers er onderuit halen, want ijzers belemmeren nu eenmaal de groei van hoeven. In de zomer groeien ze bij de meeste paarden wat sneller, hoeven zijn door het droge weer namelijk wat harder en slijten minder snel op harde ondergronden.

Ik weet dat in (zuid)limburg nogal harde ondergronden zijn, dus het kan soms inderdaad voor sommige paarden nodig zijn om extra bescherming te zoeken. Ik raad je dan toch ook iets van hoefschoenen aan. Je kan dan ook kiezen om ze ook af en toe eens af te laten (ene keer wel, andere keer niet) bij http://www.spirithorses.be (ze zitten net over de grens bij maastricht) meten ze hoefschoenen aan, zij rijden zelf bij sommige van hun paarden ook met hoefschoenen en ook over veel harde paden. Dus wellicht dat je ook eens kan informeren hoelang zij met de hoefschoenen doen.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 05-06-14 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:12

Joh ts, je vraagt om mensen die meedenken. Het is duidelijk dat het nu niet goed gaat, anders waren we hier nu niet. Wondersmeersels bestaan niet, anders werden er allang geen ijzers en hoefschoenen meer verkocht. Er is hier twee keer de link van paardenhoeven.info gegeven. Bekijk de anatomie en de werking van de hoef daar eens, denk er even over na. Uitzinderingen daargelaten zijn hoeven geen rocketscience. Je kunt zelf leren beoordelen of je smid goed werk levert of niet.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 10:13

Bedankt voor je input. Ik moet eerlijk zeggen dat dit de eerste keer is dat hij beslagen is geworden door deze smid, dit is een 'collega' van mijn eigen smid en ik weet ook nog niet zo zeer wat ik met hem aan moet.

Mijn eigen smid heeft vorige keer expres hele dunne ijzers en nagels gebruikt juist omdat het stuk waar de nagels inmoesten te kort was en te zeer was afgebrokkeld(terwijl hij al dik een half jaar zonder ijzers stond toen, dus was niet van de nagelgaten die doorgescheurd waren), maar deze heeft er eigenlijk 'gewoon' ijzers onder gemaakt. Ik kwam er pas achter toen ze er al voor de helft opzaten. Toen viel me ook pas op dat hij geen puntjes eronder had gemaakt wat mijn eigen smid wel doet(voor het schrapen, zodat de ijzers langer meegaan omdat hij nogal graag schraapt)

Zo stond hij bij mijn eigen smid op zijn ijzers:
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t1.0-9/10177457_624038447684926_7670989226027417361_n.jpg
Of je het erg goed kan zien weet ik niet, maar voor het idee.