Gat in de witte lijn. White Line Disease? (Met foto's)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 16:17

martijn719 schreef:
bel eens een normale hoefsmid, dit is maar weer eens een keihard bewijs dat nb ers geen enkel verstand van paardenhoeven hebben.

Wat een fijne niet veroordelende onderbouwde reactie is dit :j

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 16:18

Geryon schreef:
martijn719 schreef:
bel eens een normale hoefsmid, dit is maar weer eens een keihard bewijs dat nb ers geen enkel verstand van paardenhoeven hebben.

Wat een fijne niet veroordelende onderbouwde reactie is dit :j

Hij verveelt zich...ik vergeef het hem.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 16:37

Als ik jouw paard zijn hoeven vergelijk met de hoeven van mijn paarden (worden beslagen door traditionele smid) vind ik ze er heel anders uit zien en ook de foto van de hele hoef daar trek ik mijn wenkbrauwen bij op. HEt is net alsof die hoef in tweeën kunt splitsen met een gezondere onderkant en een minder goede boven kant. Ik zou gaan voor een second opinion bij een andere smid of bekapper want ik vind het er niet goed uit zien. Het lijkt me dat je wilt weten hoe en wat met je hoeven. Ik vind het verschil te groot met de hoeven van mijn paarden en zeker als je nagaat dat ik één paard heb met slechte hoeven die er toch vele malen beter uit zien als die van jouw paard.

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 21:55

Cowgirl schreef:
martijn719 schreef:

Hij verveelt zich...ik vergeef het hem.

:')

pien_2010 schreef:
Als ik jouw paard zijn hoeven vergelijk met de hoeven van mijn paarden (worden beslagen door traditionele smid) vind ik ze er heel anders uit zien en ook de foto van de hele hoef daar trek ik mijn wenkbrauwen bij op. HEt is net alsof die hoef in tweeën kunt splitsen met een gezondere onderkant en een minder goede boven kant. Ik zou gaan voor een second opinion bij een andere smid of bekapper want ik vind het er niet goed uit zien. Het lijkt me dat je wilt weten hoe en wat met je hoeven. Ik vind het verschil te groot met de hoeven van mijn paarden en zeker als je nagaat dat ik één paard heb met slechte hoeven die er toch vele malen beter uit zien als die van jouw paard.
Ok, bedankt voor je reactie! Ik vond dus ook dat Salvo gedurende de 'natuurlijk bekapper'-tijd zeg maar, beter op zijn hoeven stond qua stand van de hoef. Ook flareden de hoeven helemaal niets! Zelfs als zijn hoeven langer werden en het weer tijd was voor een bekapbeurt stond hij nog netjes op zijn hoeven. Nu is hij een keer gedaan door een gewone hoefsmid en ik vind hem érg plat staan op zijn voorhoeven. Ik zal morgen eens foto's maken en hier plaatsen. Ook gaan de achterhoeven nu flaren, en loopt hij linksvoor nog steeds niet helemaal zuiver, maar dat is dan ook de hoef die het platst is. Ook zag ik laatst dat hij hol in zijn knieën staat nu, terwijl dat niet zo was... ;(

Het gat in zijn witte lijn is nu trouwens eruit aan het groeien. We vermoeden dat het toch een hoefzweer is die langs de witte lijn is uitgebroken. Het gat is nu schoon en ziet er gezond uit.

Nog steeds zit ik met een hoefsmid dilemma
- De natuurlijk bekapster laten komen die altijd prima werk af heeft geleverd, maar hem een keer goed verknald heeft, maar wel een visie had waar ik me meestal bij kon aansluiten,
óf
- Wéér een nieuwe gewone hoefsmid zoeken? Ik ben nogal kritisch op hoe ze hun werk afleveren en de visie achter hun werkwijze, en daarmee verkleind het aantal hoefsmeden snel...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 22:05

martijn719 schreef:

Ik ben allerminst voor natuurlijk bekappen maar het verhaal van TS is natuurlijk geen keihard bewijs dat NB niet goed is.
Dit is gewoon 1 op zich staand geval. Of zoals ze in wetenschappelijke kringen populair noemen: N=1 (of te wel bewijst niets.

Om tot keihard bewijs te komen moet je een x aantal paarden met WLD nemen en dan gaan turven hoe ze bekapt zijn. En zelfs dat bewijst nog weinig. Je zal ook moeten weten hoe de leefomstandigheden zijn, voeding en de algehele conditie van de paarden.

Maar van WLD is bekend dat het wel vaker door wat voor een soort hoefbekapper dan ook in het begin gemist word.

Leanne_Salvo

Re: Gat in de witte lijn. White Line Disease? (Met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 22:23

Klopt Natasja, vaak kan het in de beginfase op een (simpele) schimmelinfectie in de witte lijn lijken. Dat heeft Salvo al regelmatig gehad, en is er steeds prima vanaf gekomen door te behandelen met natuurazijn. Gelukkig was het in mijn geval geen WLD, zie mijn post hierboven.