Paard onregelmatig, maar oorzaak niet te vinden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 15:44

Ik denk dat het de hoog is dus richting schouder, heb ook het idee dat de bijzet teugels nu ook niet echt fijn zijn.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 15:44

brechtje122 schreef:
Misschien dat ik er overheen gelezen heb, maar zijn de pezen ook gescant? Of zijn er alleen röntgenfoto's gemaakt?

Er zijn alleen röntgenfoto's gemaakt. Pezen waren volgens de DA goed. Geen verdikking en niet warm. Hij zei, we kunnen wel scannen ect, maar dan gaan we gokken, want er is geen aanleiding om de pezen te scannen.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 15:45

Ik zou inderdaad ook die rug en hals op de foto zetten, en wanneer is je zadel voor het laatst nagekeken?
Anders raad ik je rhonda den hamer zeker aan! Ze heeft mijn paard en mij ook behandeld, jezus was een wereld van verschil! Ik heb het bij meerdere mensen/paarden gezien

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 15:46

marleen_usar schreef:
Ik denk dat het de hoog is dus richting schouder, heb ook het idee dat de bijzet teugels nu ook niet echt fijn zijn.

Mee eens, maar zonder bijzet heeft hij meer oog voor de omgeving en loopt hij met z'n hoofd omhoog. Kun je iets anders adviseren?

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 15:49

anoukwendy schreef:
Ik zou inderdaad ook die rug en hals op de foto zetten, en wanneer is je zadel voor het laatst nagekeken?
Anders raad ik je rhonda den hamer zeker aan! Ze heeft mijn paard en mij ook behandeld, jezus was een wereld van verschil! Ik heb het bij meerdere mensen/paarden gezien

Ergens in januari is ie nog nagekeken. Maar bedankt voor de tip, ik wil het zadel nog wel goed laten na kijken!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 15:50

Een chiropractor (of osteopaat/manueel) beïnvloed de beweging van gewrichten. Die beweging van het gewricht wordt voornamelijk geregeld door de spiertjes om het gewricht heen.

Die weefsels om het gewricht heen kunnen net zo goed ontspannen als er artrose in het gewricht zit. Met die artrose in het gewricht zelf gebeurt helemaal niets. Het is zelfs heel fijn als je artrose in bepaalde gewrichten hebt, om te zorgen dat de rest van je lijf zo fijn mogelijk functioneert.

Even terug ontopic: Ik zou sowieso de bijzet eraf halen, heb je niet wat revaliderende oefeningen meegekregen van de chiropractor?

MelanieHol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 15:56

Er is pas een onderzoek gepubliceerd met het verband tussen zadels en kreupelheden. Schokkend hoeveel kreupelheden en onregelmatigheden zijn ontstaan door zadels welke op het eerste oog goed liggen. Misschien door 2 totaal verschillende goed opgeleide zadelmakers laten bekijken?

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 16:09

sanne83 schreef:
Een chiropractor (of osteopaat/manueel) beïnvloed de beweging van gewrichten. Die beweging van het gewricht wordt voornamelijk geregeld door de spiertjes om het gewricht heen.

Die weefsels om het gewricht heen kunnen net zo goed ontspannen als er artrose in het gewricht zit. Met die artrose in het gewricht zelf gebeurt helemaal niets. Het is zelfs heel fijn als je artrose in bepaalde gewrichten hebt, om te zorgen dat de rest van je lijf zo fijn mogelijk functioneert.

Even terug ontopic: Ik zou sowieso de bijzet eraf halen, heb je niet wat revaliderende oefeningen meegekregen van de chiropractor?

Toen ik bij de chiropractor kwam heeft ze geadviseerd om hem vast te zetten van de singel naar het bit, gewoon met twee touwtjes, niet te moeilijk doen, zei ze. En ik moest hem veel laten galopperen en overgang draf - galop - draf. Maar ik durf hem nu niet zo goed veel te laten galopperen, omdat ik niet weet wat is waardoor hij onregelmatig loopt.

scooby09

Re: Paard onregelmatig, maar oorzaak niet te vinden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 17:52

Moeilijk hoor..

Ik zou de bijzet er af halen aangezien hij die niet aan neemt maar ontwijkt.
En met dubbele longe gaan werken.
Kun je fijner inwerken en los laten.

Heb je het idee als hij warm wordt dat hij dan beter gaat lopen?

WorthTheWait

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 17:56

Kreupelheid kan uit vrijwel heel het lichaam komen. Is de osteopaat erbij halen geen optie? Micheal Hamerslag heeft bij mijn paard een onverklaarbare kreupelheid opgelost waar ze al jaren last van had. :j

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 18:04

WorthTheWait schreef:
Kreupelheid kan uit vrijwel heel het lichaam komen. Is de osteopaat erbij halen geen optie? Micheal Hamerslag heeft bij mijn paard een onverklaarbare kreupelheid opgelost waar ze al jaren last van had. :j

Paard loopt al bij de chiropractor en woensdag komt een fysio op aanraden van de DA.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 13:19

Al een paar keer wordt een thermografische scan aangeraden, dat lijkt mij ook een goed idee.
Een jaar geleden liep mijn paard ook een tijdje licht onregelmatig, ze strekte haar rechterbeen minder dan links, kleinere pas (ik dacht aan spierpijn, dus wel blijven rijden maar minder intensief), maar dat verbeterde niet en na een galop zelfs echt kreupel. Afgestapt en op rust gezet/wandelen over t harde.
Afspraak voor een thermografische scan gemaakt en daar kwam oa uit dat haar eerste rib vastzat. Dat kan gebeuren als ze een wending langs een paal, hek, doorgang of iets dergelijks te krap nemen en dan botsen, of stoeien in de wei met andere paarden (maar mijn merrie stoeit niet, dus denk een mislukte wending). Rib is losgemaakt door osteopate, 3 dagen volledige rust en toen erg langzaam gaan opbouwen, eerst onbelast.
Toen mijn paard met die vaste rib liep, leek t heel erg op hoe jouw paard nu loopt.
Is de fysio al geweest? Heeft die iets kunnen vinden?

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 14:39

Bedankt voor de tip! De fysio komt woensdag. Ik wacht eerst af wat die zegt en/of vindt. Mocht het niks opleveren, heb ik volgende week maandag sowieso een afspraak staan bij de kliniek. Mocht er dan nog niks te vinden zijn, wil contact leggen met De Lingehoeve of een thermografische scan maken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:07

Dan heb je al veel geld uitgegeven en dat is soms zo jammer dat mensen niet direct een thermografie laten doen als ze al een poosje met hun paard sukkelen. www.thermografie-paard.nl is een goeie, werkt samen met Kootwijkerbroek als ik het goed heb, thermo is mooi maar je moet ook kundige da's hebben om de foto's op een juiste manier te "lezen".

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 11:02

Even een update. Woensdag is de fysio geweest. Linker atlas (eerste nekwervel) zat vast, die is los gemaakt. Ook bekken links zat vast en hij was heel gevoelig aan de linkerkant. Hij heeft z'n nek en bekken los gemaakt. Verder zaten zijn spieren rond z'n onderste nekwervels en rond zijn schouder erg vast. Deze heeft hij behandeld door middel van dry needling. Paard reageerde erg goed op de behandeling. Hij komt over 2/4 week weer voor de tweede behandeling.

Vandaag heb ik hem een kwartiertje gelongeerd. Hij zoekt wel meer de ontspanning, vooral in draf. Verder weet ik niet zo goed wat ik er van moet vinden. Ik word een beetje tureluurs van het steeds kijken naar z'n benen. Ik heb filmpjes gemaakt die ik hier zal posten. Eerste filmpje vind ik hem nog niet top (nou werkt de modder bak ook niet echt mee) en de rest tja, ik weet niet echt meer wat ik moet zien. Maar ik ben zeer benieuwd wat jullie er van vinden.

De filmpjes

1.

2.

3.

4.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:07

is je paard goed recht?

kijk anders eens op een site van rechtrichten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:12

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:36

Ik zou de nek eens op de foto laten zetten en dan het liefst in verschillende 'standen'.
Dus zoals ie zou zijn als ie bijgezet is, hoe ie lekker om zich heen kijkt en eventueel lang en laag.

Nikie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 23:45

Tjee wat lastig zeg! Ik zag de opmerking al eerder voorbij komen; misschien toch hoger laten uitverdoven! Ik wil je absoluut niet ontmoedigen maar het is heel goed mogelijk dat er toch een peesblessure (mee) speelt, vage kreupel, soms niet soms wel kreupel, dat ze na een behandeling van een fysio beter loopt is goed mogelijk paard voelt zich dan vaak ook lekkerder. ( spreek helaas uit ervaring) ik ben geen DA en weet zeker dat jou DA de geschiedenis van je paard goed kent! daarnaast las ik ook over rug en halsproblemen... Ook een schouderblessure is mogelijk deze is vaak moeilijk te diagnotiseren... Konden paarden maar praten he! Ik zou eerst het 'medische' gedeelte uitsluiten ( dit kan helaas tijd en geld rovend zijn) alvorens het te zoeken in het rijtechnische gedeelte. Heel veel succes en ik hoop dat er gauw meer duidelijkheid is TS!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 00:10

Ik ken genoeg paarden die ondanks uitverdoving nog steeds kreupel liepen. Ik denk bij dit paard dan ook aan een peesprobleem, vermoedelijk zelfs laag beneden de kogel.

Ik zou hem gewoon eens een maandje weg zetten op het land, geef het wat rust en kijk daarna verder.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 00:20

Ik vind het jammer dat je geen filmpje van het gehele paard in beweging, je doet alleen de voorkant, terwijl vaak het rechtervoorbeen in verbinding met het linkerachterbeen staat. Als je het hele paard filmt is het beter te beoordelen.

Overigens lijkt het vanuit de schouder te komen als ik de filmpjes zo bekijk. Schouderblessures zijn vaak hele langdurige blessures. Welke kliniek ben je geweest?

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 16:26

Nikie1995 schreef:
Tjee wat lastig zeg! Ik zag de opmerking al eerder voorbij komen; misschien toch hoger laten uitverdoven! Ik wil je absoluut niet ontmoedigen maar het is heel goed mogelijk dat er toch een peesblessure (mee) speelt, vage kreupel, soms niet soms wel kreupel, dat ze na een behandeling van een fysio beter loopt is goed mogelijk paard voelt zich dan vaak ook lekkerder. ( spreek helaas uit ervaring) ik ben geen DA en weet zeker dat jou DA de geschiedenis van je paard goed kent! daarnaast las ik ook over rug en halsproblemen... Ook een schouderblessure is mogelijk deze is vaak moeilijk te diagnotiseren... Konden paarden maar praten he! Ik zou eerst het 'medische' gedeelte uitsluiten ( dit kan helaas tijd en geld rovend zijn) alvorens het te zoeken in het rijtechnische gedeelte. Heel veel succes en ik hoop dat er gauw meer duidelijkheid is TS!

Ik denk zelf niet dat het een peesblessure is. Ik ben nu twee keer bij de DA geweest en beide keren laat hij op de harde bodem niks zien. Ook de buigproeven zijn goed. De DA wilde hem wel scannen, maar hij zag hier geen reden toe. Aan de benen is ook niks te zien.. Heel lastig dus.

R12312 schreef:
Ik vind het jammer dat je geen filmpje van het gehele paard in beweging, je doet alleen de voorkant, terwijl vaak het rechtervoorbeen in verbinding met het linkerachterbeen staat. Als je het hele paard filmt is het beter te beoordelen.

Overigens lijkt het vanuit de schouder te komen als ik de filmpjes zo bekijk. Schouderblessures zijn vaak hele langdurige blessures. Welke kliniek ben je geweest?

Snap ik. Ik let zelf heel erg op zijn voorbenen, omdat ik het daar het beste kan zien. Zal vandaag een filmpje maken van zijn hele beweging. Ik ben naar de kliniek in Klijndijk geweest. Zij kennen hem al van veulen af aan, zo lang heb ik hem ook al. Dus ken ook zijn hele geschiedenis.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 19:00

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 09:48

Fijn dat je nu filmpjes van je hele paard hebt geplaatst.

Ik alle filmpjes zie ik dat de beweging wordt afgebroken vanuit de rechter schouder. Deze kan hij niet genoeg naar voren plaatsen waardoor er een kortere pas ontstaat.

Ik vind hem ook niet fijn in zijn achterbeen. Linksachter is steeds een fractie trager en wordt niet goed onder de massa gezet. Het lijkt vanuit de heup te komen.

Mijn idee zou zijn om dit paard rustig te werken en te stretchen onder begeleiding van een fysiotherapeut. Doe dit in samenwerking met de DA. Iedere goede kliniek heeft een eigen fysio. Samen met de DA kan er een gericht behandelplan voor jouw paard worden gemaakt. Hou er rekening mee dat dit niet met 2 weken verholpen is. Ook zul je jouw trainer moeten betrekken bij dit proces. De kans is groot dat dit probleem wordt versterkt door een RT tekortkoming.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 09:58

Ik heb niet alles door gelezen. Maar weet je ook zeker dat alles in de spieren goed zit?
Mijn paard was in de winter over de kop gevlogen in een gekke bui in een hard bevroren land. Daardoor is haar ruggenwervel verschoven en zaten al haar spieren vast. Toen haar ruggenwervel weer goed zat bleef ze kreupel lopen doordat haar spieren nog heel erg vast zaten. We zijn er mee naar een man gegaan die dat soort dingen doet met een type hamertje en klopte haar spieren los. Ik moest haar daarna elke dag masseren en stappen met lange teugel omdat dat goed voor haar rug was en spieren. Je zou eens kunnen kijken of het probleem in de spieren ligt. Want het kan verder wel goed zijn maar als het paard de spieren verkrampt, blijft dat pijn doen en blijft hij nog kreupel lopen.