kan een paard galoperen op asvald?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:11

@ibon
Persoonlijk zou ik dat niet doen nee, een paard dat alleen maar in de bak en paddock/weiland/berm komt 10 minuten over het afvalt draven.
Ik ken mensen die met een buitenrit niet eens over de weg stappen maar altijd de berm nemem.
Die paarden zijn hun hele leven geen hard gewend.

Is het gewend kan dat uiteraard zonder enkel probleem en langer ook.
Laatst bijgewerkt door little_king op 01-02-14 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:12

:)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:13

Als ik het vergelijk met hardlopen: teveel te snel is een garantie op blessures. Rustig opbouwen en er is niets aan de hand. Dat is nu het mooie van het lichaam (mens en paard): het past zich aan aan de belasting.

Die aanpassing heeft wel tijd nodig, in geval van pezen en gewrichten heb je het dan eerder over een paar maanden dan over over een paar weken. Maar dan kan je blessurevrij een marathon lopen.

Wat betreft de opmerking van Ibonn kan ik me ook goed voorstellen dat een zachte (en eventueel ongelijke) bakbodem minstens zo'n belasting geeft als asfalt.

Lisaapee schreef:
Wissel harde, gewone en zachte ondergrond regelmatig af. Dit zorgt juist
voor stevigere pezen omdat ze de afwisseling gewend zijn. Bouw de training
op verschillende ondergronden wel goed op. Niet in 1x een uur op een harde ondergrond trainen :P

Dat dus, rustig opbouwen en afwisseling :)

@TS: tik een woord dat je niet kent in google in, krijg je vaak meteen de goede spelling als suggestie ;)

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:13

little_king schreef:
Ibonn schreef:
Tjonge, weet niet wat voor paarden/ponys julle hebben maar het is grote onzin dat paarden niet op asfalt/harde grond mogen galoperen :=
Het is helemaal niet slecht voor de pezen !! Wel moet je opletten dat je het met onbeslagen hoeven niet te vaak doet want als de hoef wat aan de zachte kant is, slijt hij makkelijker af op een ruwe ondergrond zoals asfalt. Daarnaast kunnen ze met ijzers glijden op asfalt en dat is wel af te raden. Voor de pezen is werken op een harde ondergrond juist goed, beter dan in een (te) zachte bak.

Zouden alle politieparden na 1x inzetten tijdens een actie afgevoerd moeten met kapotte pezen, echt niet :D

Maar die trainen er wel in.
Het is niet raadzaam als je paard nooit op de harde komt en door het lezen van dit topic dat iemand nu ineens 10 minuten over de weg gaat draven :)

In een programma "vinger aan de poot" over het leven van Belgische dierenartsen.
Volgde ze een dierenarts van de politiebrigade en hij vertelde dat het grootste probleem van politiepaarden de peesblessures zijn door constant te lopen op verharde weg.

Maar er is ook een verschil tussen even en altijd.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:17

little_king schreef:
Ibonn schreef:
Tjonge, weet niet wat voor paarden/ponys julle hebben maar het is grote onzin dat paarden niet op asfalt/harde grond mogen galoperen :=
Het is helemaal niet slecht voor de pezen !! Wel moet je opletten dat je het met onbeslagen hoeven niet te vaak doet want als de hoef wat aan de zachte kant is, slijt hij makkelijker af op een ruwe ondergrond zoals asfalt. Daarnaast kunnen ze met ijzers glijden op asfalt en dat is wel af te raden. Voor de pezen is werken op een harde ondergrond juist goed, beter dan in een (te) zachte bak.

Zouden alle politieparden na 1x inzetten tijdens een actie afgevoerd moeten met kapotte pezen, echt niet :D

Maar die trainen er wel in.
Het is niet raadzaam als je paard nooit op de harde komt en door het lezen van dit topic dat iemand nu ineens 10 minuten over de weg gaat draven :)

Paarden zijn niet van suiker hoor.
We moeten eens een keertje wat minder zoetsappig worden tegen over onze dieren.

little_king

Re: kan een paard galoperen op asvald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:20

Als er iemand niet zoetsappig is met zijn dieren ben ik het wel en ik rij dus ook over asfalt :)
Maar met een jonkie recht uit de opfok doe ik dat inderdaad ook niet. Die zijn 4 jaar grasland gewend.
Anders dan in de natuur alle bodems gewend te zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:25

Ibonn schreef:
Wat is 10 minuten draven voor een gezond paard?? Als je op een aangereden zandweg rijdt, is de het verschil tussen asfalt en zand bijna te verwaarlozen, alleen in het hoofd van ruiters is zand zachter dan asfalt ...
Heel cru gezegd, als een gezond paard niet meer dan 10 minuten op een harde ondergrond kan draven of galopperen, is dat paard toch niet zo gezond als de ruiter wel denkt...
Paarden moeten niet leren om op asfalt te draven of galopperen maar ruiters moeten leren en durven dit te doen... Veel paarden worden uit onwetendheid te veel gepamperd maar het zijn sterke dieren en die kunnen wel tegen een stootje :D

Helemaal mee eens! Met een kanttekening: paard in draf of galop op asfalt moet wel onder appel staan. Maar al te vaak is dit bij een paard in galop niet het geval.

Elspelsz88

Met dit weer en omstandigheden moet ik wel over de weg rijden. Onze bak is namelijk goed bevroren dus geen optie. in de berm ook niet want daar ligt ijs en als één ding wel slecht is voor de pezen en spieren van je paard is een ongelijke berm :) vergelijk maar met jezelf als je daar overheen loopt.. zo niet fijn! Heerlijk na 2 dagen stil gestaan te hebben even lekker een stukje draven op de weg.. kan echt geen kwaad :)

MarlindeRooz

Ik dacht ook altijd dat het slecht was, en mijn pony's mogen absoluut niet galopperen op het asfalt.
Omdat ik ze zowel ohz, voor de wagen en naast de fiets heb geleerd van galopperen in de berm > naar asfalt sturen is draven.

Is een superhandige noodrem, want ze doen het intussen automatisch. :)
En ze staan in het bos met zandpaden en overal brede bermen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:26

Je kunt er ook voor zorgen bij vrieskou dat de bak glad wordt gesleept. Dan is het daar echt niet verkeerd om in te rijden, ook als hij bevroren is.

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:30

Cassidy schreef:
Je kunt er ook voor zorgen bij vrieskou dat de bak glad wordt gesleept. Dan is het daar echt niet verkeerd om in te rijden, ook als hij bevroren is.

Sta op Pensionstal, dus die verantwoordelijkheid ligt bij de eigenaar...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:31

En misschien heeft de pensioneigenaar daar zelf nog niet aan gedacht? Je zou het kunnen opnoemen bijv, ipv in de slachtofferrol te kruipen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:34

slachtofferrol?
Jij leest dat berichtje van Elspelsz88 wel heel zwaar :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:37

Lisaapee schreef:
Voor een paard met een peesblessure kun je inderdaad het beste op een harde ondergrond blijven.

Verder kan het echt geen kwaad om je paard op asfalt te laten gallopperen.
Wissel harde, gewone en zachte ondergrond regelmatig af. Dit zorgt juist
voor stevigere pezen omdat ze de afwisseling gewend zijn. Bouw de training
op verschillende ondergronden wel goed op. Niet in 1x een uur op een harde ondergrond trainen :P

Ben je bang dat de hoeven te erg afslijten, dan kun je altijd eens hoefschoenen o.i.d. proberen.

Inderdaad, juist de afwisseling is prima en met hoefijzers is logisch bij slijtage maar juist dan krijgen de benen nog veel meer te verduren aangezien je het hoefmechanisme beperkt en de dreunen veel harder doorkomen in de pezen. Dus een goed getraind paard kan rustig een stuk over asfalt lopen maar wel met beleid.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:40

Arabesk schreef:
Galopperen in zand dát is pas schadelijk voor pezen! Korte draaibewegingen zijn ook slecht, je ziet in de dressuursport veel meer peesproblemen dan bij endurancepaarden

Exactly ;)

Zoiets moet je wel opbouwen en trainen en de hoeven slijten erg snel.

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:42

Ibonn schreef:

daar ben ik het wel mee eens..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:44

inderdaad...politiepaarden gaan vrij vroeg met pensioen,en dat is niet omdat het nu zo goed is voor pezen en gewrichten om over afvalt heen te draven.

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:46

Cassidy schreef:
En misschien heeft de pensioneigenaar daar zelf nog niet aan gedacht? Je zou het kunnen opnoemen bijv, ipv in de slachtofferrol te kruipen.

Hahah nou nou... heb ik zo bezwaard neergezet? Ik kruip helemaal niet in de slachtofferrol... vind het juist een welkome afwisseling om lekker naar buiten te gaan!

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:46

little_king schreef:
slachtofferrol?
Jij leest dat berichtje van Elspelsz88 wel heel zwaar :)

_/-\o_

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:48

Arabesk schreef:
Galopperen in zand dát is pas schadelijk voor pezen! Korte draaibewegingen zijn ook slecht, je ziet in de dressuursport veel meer peesproblemen dan bij endurancepaarden

daar heb je gelijk in,wat dat diepe zand betreft en pezen....maar verdiep je een in de leeftijd van dressuurpaarden en endurance paarden.Een dressuurpaard kan op hogere leeftijd nog prima presteren,een endurancepaard is relatief 'jong' op.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:49

@ Geerke. Wat noem jij vroeg met pensioen?
Op het moment dat een paard in een manege het werk niet meer aankan, kun je beslissen om hem korter en minder vaak in te zetten.
Een politiepaard korter en minder vaak inzetten kan maar moeilijk. Een inzet bij een voetbalwedstrijd duurt een paar uur. Je kunt moeilijk tegen al die relschoppers roepen: willen jullie je gaan gedragen want mijn paard kan dit niet aan.
Bovendien is er weinig tijd om naast het straatwerk ook te gaan werken aan dresuurmatig gymnasticeren. Daar komt dan ook nog bij dat niet iedere agent weet wat correct paardrijden is. Ze zijn allereerst agent en komen dan op een paard te zitten en dat ziet er soms toch echt niet uit.
Dus voortijdige slijtage van politiepaarden (en ik vind 20+ voor een politiepaard toch echt geen voortijdige slijtage) alleen op het werk op straat af te schuiven, daar is meer voor nodig.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 12:03

Ik sta op een stal waar ik altijd over de weg moet om richting bos/veld te komen. Altijd. Iedere buitenrit die ik maak moet ik toch wel minstens 20 minuten over de weg.
Ik stap, draaf en galoppeer over de weg. Galopperen wel iets minder, en alleen als ik hem bijna voel ontploffen(heb nogal een heethoofd en als ik niet zeg dat hij mag galloperen vóór hij ontploft dan doet hij dat wel uit zichzelf met grote kans op bodeminspectie voor mij..). Draven doe ik echt hele lange stukken zonder problemen. Hij staat nu blootsvoets ivm makkelijker glijden in de winter(alhoewel.. welke winter..?) maar in de zomer gaat hij vierkant op ijzers omdat zijn hoeven toch snel slijten. Maar van af en toe een galopje op de weg slijten ze nu niet absurd hard.
Voor mij is het ook een flink stuk geen optie om in de berm te rijden, want die zijn er niet, of dat is te gevaarlijk(heel kort langs de langsrijdende auto's of een ongelijke/schuine berm). En paardlief vind het heerlijk om kilometers over asfalt te draven. Koppie laag, oortjes naar voren en de pas erin, wat wil je nog meer? :)

Edit: paard verkiest trouwens duidelijk het harde merk ik. Laatst uitgeprobeerd op een lang fietspad met ernaast een goed begaanbare berm. Eerst in de berm in galop gezet, hij sukkelde maar wat vooruit, naar het fietspad opgestuurd en het tempo werd ineens een heel stuk opgevoerd :)
Laatst bijgewerkt door Equisync op 01-02-14 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 12:03

Galop over asfalt kan ik nog inkomen maar draf kan absoluut GEEN kwaad maar je moet zoals gezegd een paard dat je enkel behandeld als een pak suiker en altijd op het zachte rijd niet opeens een half uur aan een stuk laten draven op het harde ... ;) .

Al enkele keren gehad (vaak in natte periodes) dat ik ook galopeer op het harde gewoon... zeker in van die boerenweggetjes doe ik dat regelmatig. Paard verkiest zelf vaak het harde in plaats van de berm als ik 'm zelf laat kiezen (altijd lang teugeltje waar ik over het algemeen niks mee doe maar op het zadel laat liggen, op zo een moment kies ik dan ook niks met mijn benen te doen verder). :)

Trouwens politie paarden heeft wel met meer dingen te maken hoor dat ze vroeg op pensioen gaan... :') . Kan dan het zelfde spreken over springpaarden want ook al springen ze en zijn ze er op "gefokt" dan nog is een paard niet gemaakt voor al die sprongen na elkaar ook al springen ze in het "wild" ook wel eens over wat dan nog is dat geen 10 sprongen na elkaar... lijkt mij ook niet goed voor de pezen en rug die klappen (veel spring ruiters poffen na de sprong in het zadel) :x .
Laatst bijgewerkt door Lori op 01-02-14 12:07, in het totaal 2 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 12:06

Ik heb vroeger ook altijd geleerd dat galopperen op straat slecht was.
Maar weet ondertussen dat dit achterhaald is.
Dat wil niet zeggen dat ik over straat galoppeer, maar mijn paard komt vrij weinig langs de weg.
Maar wij hebben in de paddock een bestraat stuk en als ik zie hoe ze soms zelf daarop tekeer gaan.....
Maar geen paard bij ons op stal heeft daardoor blessure opgelopen hoor

love_nelzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 12:09

Ik moet ook altijd even over het asfalt voordat ik in een bos ben en dat is ongeveer een kwartier draven. Mijn paarden zijn niet beslagen. Zelf heb ik een paar keer gegaloppeerd op het asfalt alleen vind ik dat niet zo fijn.
Er komen ook veel meer (pees)blessures voor bij dressuurpaarden dan bij bv. endurancepaarden.
Het kan echt geen kwaad om te galopperen op het asfalt maar als je geen ijzers hebt wel oppassen met slijten van hoeven.