White Line Disease.. al 12 weken uit de running. Ervaring?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wdj

Re: White Line Disease.. al 12 weken uit de running. Ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:37

Vlgs mij is er ook iets voor koeien tegen WLD wat je voor paarden kunt gebruiken...kan er niet opkomen. Iemand?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 20:49

Dat is vrij offtopic Wdj :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:02

Fijn dat het goed gaat Cardy.
Hoewel ik nu anders zou behandelen heb ik bij m'n Paintmerrie Silicea D12 gebruikt voor verbetering van de hoornkwaliteit. Dit koop je gewoon bij de drogist, van Dr. Vogel, zijn tabletjes en je kunt dat 1 x daags 2 tabletjes geven. Zoals gezegd, niet echt 'klassieke homeopathie', maar dit kun je gewoon zelf halen en heeft bij mijn merrie zeker geholpen en bij heel wat andere mensen die ik het later adviseerde ook. Het werkt veel beter dan bijv. Biotine, Biotine zorgt wel voor 'snellere' groei van hoorn en haar maar niet voor verbetering van kwaliteit en dat doet Silicea wel. Je krijgt daar de hoefzool echt dikker mee en de hoornwand ook dikker en beter waardoor hoeven bijv. ook minder brokkelen. Je moet het niet 'onbeperkt' voeren maar je kunt het zeker zolang de voet nog moet verbeteren blijven geven.
Mocht je meer willen doen dan kan ik natuurlijk een klassiek homeopathische behandeling voorschrijven maar met de Silicea doe je al wel wat.
Oh, en dat kun je dus gewoon naast reguliere middelen geven, dat maakt niet uit.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 08:12

Bedankt voor de tip francis! Wat bedoel je precies met dat je het nu anders zou behandelen?

Silicea D12 klinkt erg interessant, kan je voor mij onderbouwen waarom een paard 1x daags 2 tabletten moet krijgen? Dacht te lezen dat mensen dagelijks meer moeten innemen (maar kan het verkeerd gelezen hebben via mijn telefoon).

En als ik het goed begrijp kan je het geven totdat de hele hoef vernieuwd is? Wat is de reden dat het niet standaard gegeven kan worden?

DarDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:35

TS, je vraagt om ervaring/ tips van anderen in het geval je paard met WLD te kampen heeft. Mijn tip in deze is (ook voor andere bokkers wiens paard daaraan lijden): vraag bij je smid na of hij bekend is met een product tegen WLD wat veel voor koeien wordt gebruikt. De ervaring van mijn smid is dat dit bij toepassing bij paarden tot goede resultaten leidt. Ik kon en kan alleen niet op de naam van het product komen.... :(

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 11:38

bedankt DarDun maar dat is niet mijn vraag. De WLD is zo goed als bestreden en ben nu bezig met de revalidatie van de hoefbevangenheid en het aangroeien van de hoef (belasting, beslag, toekomst, etc.). Ben dus benieuwd naar ervaringen daarover en niet hoe de WLD te bestrijden. Gaat dus niet om een middel tegen WLD.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:40

Ts, misschien maar een tip maar om snellere hoefgroei te bevorderen gewoon gelatinepoeder (waar je ook mee bakt) bijgeven. 2x daags een koffielepeltje.

Mijn hoefkatroller heeft dit zelfs meer dan een jaar bijgekregen om hoefgroei en kraakbeen te stimuleren. Die zijn hoeven groeiden zo goed dat hij om de 6 weken een smidbeurtje nodig had.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 11:52

@ Yontheke: Heb je een voorbeeld van gelatinepoeder? En wat voor werking heeft dat op de hoeven, nooit van gehoord eigenlijk. Elke beetje helpen haha.

Verder, hierbij de foto's van hoe haar hoeven er nu uitzien (wie weet hoe deze ijzers heten? Ben het namelijk even kwijt):
Afbeelding

Rechtsvoor:
Afbeelding

Linksvoor:
Afbeelding

Onderkant (incl. soort siliconen wat erin gedaan is om de zool te ontlasten):
Afbeelding

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 11:54

Wat mij trouwens nu pas opvalt op de foto, is dat er een duidelijke kleurverschil is met de bovenste rand van de hoef (het nieuw aangegroeide) en wat eronder zit.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:01

Ik heb ook een paard met WLD gehad, niet zo heel erg als de jouwe en dus geen losse hoefwand, wel ingekuipte hoeven, was net een geitje. ik heb ook met honing behandeld

Overigens altijd koudgeslagen honing halen, inderdaad bij imker of bio winkel anders heeft het niet het gewenste effect, of iig veel minder

Mijne is weer helemaal opgeknapt (paard heb ik niet meer)

Wat een ontzettend naar gezicht zo die hoeven (zoals het was dan he)

Maar je bent goed op weg toch!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:02

@ cardy: gewoon de simpele huis tuin en keuken gelatinepoeder. Ik haalde dit in een zak van 1 kg bij de groothandel voor bakkersbenodigdheden :) Kostte 13 of 14 euro voor 1 kg.
Heel de exacte werking ken ik uiteraard ook niet. Heb dit 5 jaar geleden al als tip gehad toen hij met brokkelhoeven stond. Op 3 weken tijd was dit er volledig uit. Ze groeien er sneller door en worden steviger. De mensen van de groothandel bij ons kregen inderdaad meer paardenmensen over de vloer :)

Mijn DA stond ook versteld van de werking. Mijn paard heeft ook nog eens gradatie 4 op zijn straalbenen. Nu staat hij al een jaar zonder gelatinepoeder en blijven zijn hoeven het goed doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:08

DarDun schreef:
TS, je vraagt om ervaring/ tips van anderen in het geval je paard met WLD te kampen heeft. Mijn tip in deze is (ook voor andere bokkers wiens paard daaraan lijden): vraag bij je smid na of hij bekend is met een product tegen WLD wat veel voor koeien wordt gebruikt. De ervaring van mijn smid is dat dit bij toepassing bij paarden tot goede resultaten leidt. Ik kon en kan alleen niet op de naam van het product komen.... :(

Volgens mij bedoel je formaline?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:10

Ik heb je vragen per PB beantwoord Cardy.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:16

Cardy schreef:
Verder, hierbij de foto's van hoe haar hoeven er nu uitzien (wie weet hoe deze ijzers heten? Ben het namelijk even kwijt):

Het lijkt op Dynamix? Ziet er al een stuk beter uit! Minder plat ook :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:14

Hoe gaat het nu ts?
Wat ben je ondertussen aan het proberen?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 15:09

Ik zie nu pas je reactie Yontheke, sorry voor de late reactie! Het gaat op zich best goed, paard staat weer lekker buiten, we pakken het longeren wat meer op en de 2e week van maart moeten we weer terug naar de kliniek voor een check-up en nieuwe ijzers. Paard is weer helemaal zichzelf, aangezien we alles weer normaal doen zoals voorheen, alleen rijden we er niet op en gaat ze nog niet hele dagen naar buiten.

Ook zijn we begonnen met het geven van Dr. Vogel silicea D12, op aanraden van een bokker. De biotine die ze krijgt zorgt voor een snellere groei, maar niet voor een betere groei. Dr. Vogel silicea D12 moet daar weer voor gaan zorgen.

Toch maak ik mij best wel zorgen op het moment... In de gedeelte van de hoeven waar het weggehaald is vanwege de WLD, beginnen nu scheurtjes te ontstaan. Ik ben dan gelijk bang dat dit iets slechts betekent en/of dat straks de WLD zich gaat nestelen in de scheurtjes. Heb de behandelende hoefsmid al gemaild met foto's, maar nog geen reactie gehad.

Misschien dat hier iemand het herkend:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ben er behoorlijk ongerust over...

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:38

Hoi,

Ook mijn paard heeft white line disease. Ik kwam er in augustus vorig jaar zelf achter. Zijn voorhoeven bleven steeds verder inscheuren. Toen ook zelf het besluit genomen om naar de kliniek te gaan.
Daar kwam ik bij de hoefsmeden van Nassau terecht. Wat ben ik blij dat ik gegaan ben zeg!

We waren er nog redelijk op tijd bij. Er zijn direct foto's van zijn voorvoeten gemaakt. In de ene voorvoet zat het al tot halverwege en was de wand dus ook al tot halverwege los geraakt! De andere voet viel mee dit was een cm of 2/3. Mijn paard liep echter niet kreupel heeft hij hierdoor gelukkig ook nooit gedaan. Ik had dus het geluk dat ik wel gewoon kon blijven rijden (helaas niet springen en dat is nou net wat wij doen). De wedstrijden en springlessen dus sinds augustus niet meer gedaan.

De hoefsmid heeft gaten in de voeten geboord waar ik de honing in kon doen. Dit werkte super! De voeten werden steeds meer oranje!
Inmiddels is het er bijna uit! Een voet is al helemaal genezen en de andere (ergste) voet zit het nu nog in de teen. Dus we zijn nu weer voorzichtig begonnen met wat te springen.

Bij mijn paard was het gelukkig niet zo erg als bij die van jou en ik ben ook heel blij dat ik zelf het besluit heb genomen om naar de kliniek te gaan. Gewoon volhouden en vertrouwen op de hoefsmid van de kliniek want die weten echt wel wat ze doen!

Voor meer info kan je eens kijken op de website van mijn hoefsmid: www.hoofcare.nl

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 14:47

Precies in dezelfde periode als mijn paard dus... Helaas is er niet direct en adequaat gehandeld nadat er geconstateerd werd dat ze een schimmel in haar voet had. Dan waren we ook niet zo in de problemen gekomen denk. We hebben al die tijd ook gewoon kunnen rijden, geen pas kreupel gelopen. Totdat ze over het hek was gesprongen.

Heb al eens mail contact gehad met Hoofcare, na 1 mailtje helaas verder geen reactie meer mogen ontvangen.

Voorheen heb ik ook behandeld met honing van de imker, maar nadat de hoef open werd gelegd kwam er zoveel troep af... Dat ik mij afvroeg of de honing wel hielp. Dus durf dat niet meer te doen.
Nu behandelen we het van binnenuit (Biotine, MSM, Dr. Vogel silicea D12 en bietenpulp voor betere darmwerking). En verder houden we de hoeven zoveel mogelijk schoon en droog.

De hoefsmid van de kliniek is echt een topper en hij heeft samen met de behandelende arts echt al heel veel betekend voor mij en het paard. We zijn nu rustig weer aan het opbouwen en hoop bij de volgende controle groen licht te krijgen om er weer op te stappen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:51

hebben ze een soort past in de hoef gesmeerd?Is dat wel verstandig?
Ik weet niet beter of het moet lucht krijgen.
Mijn paard heeft het ook.Dat ligt gewoon open.Ik maak het dagelijks schoon met waterstofperoxide.(verdunt)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 15:44

Wat bedoel je precies Geerke? Bedoel je onder de zool?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:20

nee,aan de buitenkant,het lijkt of die gaten dichtgemaakt zijn met iets?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 17:24

Ik heb even op de foto's gekeken en denk dat het van de ijzer is (je bedoel het onderste randje?).
Hoeven/gaten zijn niet dichtgemaakt, alleen maar behandeld zoals bij een normale ijzer. :)

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:55

Ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd hoe het gaat. Heb je topic helemaal door gelezen en best wat goeie dingen gelezen. Ik heb een paard die continu op het randje van white line disease kantelt. Eerder wist ik dat nooit tot ik een keer nood gedwongen een andere smid had die me daar op atendeerde. God zei dank!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 07:15

Bedankt voor je reactie en altijd leuk als mensen geïnteresseerd zijn!

Het gaat eigenlijk erg goed. We zijn nu alweer enige tijd aan het rijden en ze begint weer steeds meer op haar oude niveau te komen. Verder is ze al die tijd tijdens de revalidatie ontzettend braaf geweest en zodra we er weer op mochten was het letterlijk opstappen en wegrijden. In mijn onderschrift staat een link naar mijn rijtopic, waar je rijfilmpjes kan terugvinden mocht je het leuk vinden.

Haar hoeven gaan ook erg voorspoedig. Ze groeien niet zo heel hard, maar heb wel het idee dat ze iets sneller groeien nu ze alweer paar maandjes naar buiten gaat ipv toen met boxrust (betere doorbloeding lijkt mij).

Heel toevallig gaan we morgen weer naar Utrecht voor controle, nieuwe ijzers en... We gaan röntgenfoto's maken van haar voeten! Ben daar behoorlijk zenuwachtig om, ben erg benieuwd of het enigszins verbeterd is en/of wat we aantreffen op de foto.

Ik hoop dat ik morgen groen licht krijg om alles weer met haar te doen, we zullen het zien...

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:47

Top! Hoe beviel de silicea D12? Ivm de groei van de hoeven?