hoefvet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 13:42

Ik doe nu in de zomer er 1x per week ongeveer nat gemaakte springschoenen om. Deze laat ik dan een half uurtje zitten en poets ik mijn paardje daarna eraf halen en de hoeven zijn bevochtigd en zien er goed uit.
Hoefolie gebruik ik zelden

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 13:46

Ik ken mensen die dagelijks (6dagen in de week) hun paarden de hoeven vetten, niks mis met de hoeven! En dan gaat het niet om 2 paarden..
Staan allemaal mooi droog en hard op de voeten!

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 13:47

Snooki schreef:
Ik doe nu in de zomer er 1x per week ongeveer nat gemaakte springschoenen om. Deze laat ik dan een half uurtje zitten en poets ik mijn paardje daarna eraf halen en de hoeven zijn bevochtigd en zien er goed uit.

Dit vind ik wel een erg goed idee eigenlijk... Wat voor springschoenen gebruik jij?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 14:22

Rampshellie schreef:
Ik ken mensen die dagelijks (6dagen in de week) hun paarden de hoeven vetten, niks mis met de hoeven! En dan gaat het niet om 2 paarden..
Staan allemaal mooi droog en hard op de voeten!

En weet jij wat ze met de hoeven doen voordat ze ze invetten? Want als er na het natmaken een lik vet overheen gaat, dan wordt het water in de hoef afgesloten en blijft de hoef vochtig.
Maar droge hoeven invetten omdat je op die manier denkt dan vocht in de hoef te brengen is een verkeerde gedachtengang want dat doet hoefvet niet.
En 6 dagen in de week invetten? Wat een werk (en zonde van het geld).

Rampshellie

Re: hoefvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 14:52

Wil niet zeggen dat het goed is maar de hoeven zien er goed uit, gaan regelmatig naar de smid.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 15:59

Zoals eerder gezegd Hoefvet gebruiken is geen probleem volgens mijn smid. Eerst goed natmaken voor je invet dan blijft het vocht in de hoef. Alhoewel ik ook vaak een moddeplas bij de waterbakken maak om de hoeven van vocht te voorzien.

Als ik droge handen heb kan ik ook gerust vaseline gebruiken ook al kan er dan geen vocht bij maar maar handen drogen er niet meer van uit. Als werkt dat natuurlijk wel anders als een hoef maar ik bedoel maar :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 16:12

Maartje1990 schreef:
unihorses schreef:

daarom vraag ik me af waarom alcohol.

het beste is gewoon sla/zonnebloem olie, met water en dit iedere keer na rijden erop.

Olie en water mengt zich niet. En het beste is er helemaal nuks op smeren, nergens voor nodog.

unihorses schreef:
niks? nou, kan je wel foto's geven zonder spul maar daar word je niet vrolijk van. . .
en een modderpoel voor de waterbak droogt of te snel op, of ontwijken ze

Gewoon water of door de modder lopen. Mijn paarden hebben niks op de hoeven, enige momenten dat de hoeven nat worden is als ik ze was, door een plas water loop of met ze ga zwemmen. Prima hoeven hoor. De foto's waar jij het over hebt, vraag me af of dat niet ook gewoon te lange hoeven etc. zijn.

Darah3

Re: hoefvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 16:20

Ik gebruik hoof moist in plaats van hoefvet. Dat is olie- en vetvrij.
Gebruik het niet vaak, want normaal gezien ligt er modder rond de waterbak.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:47

Cassidy schreef:
unihorses schreef:
niks? nou, kan je wel foto's geven zonder spul maar daar word je niet vrolijk van. . .
en een modderpoel voor de waterbak droogt of te snel op, of ontwijken ze

Dus? Vang je paard, zet hem vast, pak een emmer met water en een borstel en maak de hoeven nat. Hoeft niets voor gesmeerd te worden, kan de knip mooi dicht blijven. En als je regenwater neemt of water uit de sloot hoeft het, behalve wat moeite van jouw kant, helemaal niets te kosten.

het is ook voornamelijk water wat ik eroverheen gooi, met een klein beetje olie erdoor heen. maar dat water is echt wel nodig.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:29

Poess91 schreef:
Snooki schreef:

Dit vind ik wel een erg goed idee eigenlijk... Wat voor springschoenen gebruik jij?

Weet niet hoe dat spul heeft maar die kun je gewoon in het water leggen en ze zuigen zich vol.
Klittenbandsluiting zit eraan en die gaat niet los. Paardje staat er ook een half uurtje mee terwijl ik poets