Graag jullie mening over deze hoefstand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 09:33

het doet al zeer als je er alleen maar naar kijkt
die pezen staan continue onder spanning om de ellendige stand vol te houden
goede smid erbij en het paard weer in normale stand laten zetten, zal een hele verlichting zijn voor het paard

normale stand is, hoef van 45°, teen dus flink korter en voorhoeven iets afronden voor zodat ze makkelijk weg komt

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 09:40

Dit lijken (zo op de foto) inderdaad te lange tenen. Misschien heeft deze merrie platvoeten of ondergeschoven verzenen? Dat kan ook verergeren in de loop der jaren. Ik zou een goede hoefsmid vragen.
Spat lijkt mij hier los van te staan.
Succes!

Muronia

Re: Graag jullie mening over deze hoefstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 16:30

Ik heb vandaag even haar voeten opgetild en de onderkant bekeken. Ze is nu wel aardig gewend op haar nieuwe terrein en ik heb haar even een lekkere poetsbeurt gegeven. Helaas had ik alleen geen hoevenkrabber bij me en zaten de hoeven erg vol (en het zat vast), maar ik schrok wel van de onderkant. Inderdaad ontzettend vlak en de hoefrand aan de achterkant (bij de verzenen dus) is zelfs dubbel gegroeid. Ziet er echt niet uit. Ik ga hier direct deze week actie op zetten.

Volgens de vorige eigenaresse is ze 3 weken geleden nog bekapt, maar dit wil ik zo niet langer. Ik hoop dat de smid haar inderdaad meteen een stukje kan helpen de goede kant weer op, want hier moet ze gewoon echt last van hebben.

ElianneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 17:52

ik denk ook dat ze er last van heeft als het is dubbel gegroeid/geklapt

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:09

dit paard voor 3 week terug bekapt ? :j right ;(
vraag je smid ook eerlijk te zijn of hij het ziet zitten het te doen .
er zijn smeden die in hoefcorrecties gespecialeerd zijn.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 21:38

Ik heb er inmiddels 1 gevonden! Hij komt eind van de week of uiterlijk begin volgende week. Hij heeft foto's van haar hoeven gezien en weet dat er wel haast bij is. Ik hoop dat we haar snel de goede kant op kunnen helpen. Vanmiddag even een stukje met haar gewandeld en ze weet gewoon niet hoe ze haar voeten neer moet zetten, tikt zich constant aan en heeft er gewoon echt last van.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:41

nou suc6 , houd ons op de hoogte , ben benieuwd wat de smid kan doen zo de eerste keer.
maak je ook ff een foto van de nieuwe hoefjes ?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:43

Wat fijn dat de hoefsmid komt. :) ik vindt het er best zeer uitzien.. Ik volg dit even hoe het afloopt. :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 21:56

Ik heb trouwens nog duidelijkere foto's gemaakt vanmiddag:

Ik zou zeggen.. schrik niet:

voor:
Afbeelding

voor:
Afbeelding

achter:
Afbeelding

totaal:
Afbeelding

Bedankt overigens, ik ben ook heel benieuwd hoe en wat er een eerste keer kan gebeuren. Nou ja, ieder stapje is er 1 in de goede richting en het moet denk ik ook rustig aan gaan gebeuren.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:04

Oeii die heeft lelijke scheuren. Maar ik denk dat dit wel weer goed komt. :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 22:08

Die scheuren maak ik me nog niet zo druk om, wel de manier waarop ze achterover staat. Ik wacht af wat de smid gaat doen.

Hondkatpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:18

succes!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:19

ambre schreef:
De voetas klopt niet,teen is dus te lang.
Aan de onderkant zul je dan bij de toon een bredere witte lijn moeten zien.
Hier is direct best veel aan te doen,moet ook want zo rolt het paard niet goed af en komt er teveel druk op de pezen.

Amen, op de laatste foto's is ook goed te zien dat ook in de kwartieren de hoefwand te lang is gelaten. Door de druk is deze gaan scheuren.
Als de voorkant (toon) van de hoef netjes ingekort word, zodat het het buitenste randje van de zool ook meedraagt (iig zo word mijn paard naar volle tevredenheid natuurlijk bekapt) zul je zien dat het afwikkelpunt verder naar achteren komt, waardoor ze zichzelf als het goed is niet meer of minder zal aantikken, en verdwijnt de druk op de witte lijn waardoor deze langzaam maar zeker vanaf boven naar beneden weer goed zal groeien.

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:26

ai dit ziet er niet zo heel erg goed uit ben benieuwd wat de hoefsmid er van vind

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:28

Wat fijn dat er een hoefsmid bij komt binnenkort. Het is wel zo dat, als het tot in het leven scheurt, ze daar ook wel last van kan krijgen. Het ziet er inderdaad nu niet fijn uit. Ik ben benieuwd wat de hoefsmid zal zeggen en wat hij gaat doen.

Succes, het komt vast weer goed.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 22:41

Bedankt voor de reacties! Geeft me in ieder geval moed :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 18:40

inmiddels ben ik nog aan het wachten op reactie van de smid wanneer hij nu precies komt en maak ik me flinke zorgen. Vanmiddag zag ik dat ze opeens flinke gallen heeft door die rothoeven. En ook maar even de onderkant van de voeten beter bekeken. Ik wacht nog tot morgen en als ie dan niks heeft laten horen, haal ik haar naar mn eigen huis en laat mn eigen hoefsmid er zaterdag bij komen (die komt dan bij mijn ouders op stal). DIT kan ECHT niet langer zo :(

(aan het rechterbeen zit trouwens een litteken van een operatie, dus die hoort daar)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 18:54

:oo Ben even sprakeloos. Is die drie weken geleden bekapt?

Ik geef je groot gelijk dat je niet langer wacht. Het paard mag heel blij zijn dat die weer bij jou is. Zo'n 'hoefsmid' die dit aflevert zou ik niet bij mijn paard willen hebben.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 19:12

tja ik denk dat ik me dat niet hoef af te vragen of ze bekapt is.. Het is ontzettend balen dat ik in de regio waar ze nu staat geen hoefsmid ken. Kan van een wildvreemde smid natuurlijk ook niet verwachten dat ie op stel en sprong komt, maar dit moet ik eerder gisteren dan morgen behandelen, voordat ze straks echt blijvende schade heeft. *frustratie*

Plan B is dus haar naar huis halen, dan wissel ik ze om en gaat mn jaarling daar het land op. Dan kan ik wel direct zaterdag onze eigen smid regelen Maar ik weet niet of dat wel zo goed voor haar is, omdat ik thuis een grote zandpaddock heb en 2 kleine weitjes. Dan zou ze dus een groot deel van de dag op zand staan ipv op de wei en omdat er ook spat is geconstateerd (waarvan dus niks te merken is overigens), kan het zijn dat zandbodem te zwaar is?

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 19:24

Zandbodem kan in principe niet zoveel kwaad (tenzij het een soort heel diep rul duinzand is). Als ze rustig blijft en alleen maar stapt kan het prima. Het zou dan voor twee dagen zijn tot de zaterdag, dat is maar heel kort. Ze kan wat op de kleine weitjes rondlopen. Je kan haar dan waarschijnlijk ook steeds goed in het oog houden. Dat is ook wel een fijn idee (vind ik persoonlijk).

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 20:17

door die droogte was de bak wel vrij zwaar op sommige stukken maar volgens mij is dat nu eerst afgelopen, die droogte toch? Het was trouwens dan niet de bedoeling om ze voor 2 dagen om te wisselen (tis 70 km verderop, dichtbij mijn werk) maar gewoon voor de komende periode. Voor de jaarling zou het goed zijn als ze daar lekker de wei op kan en omdat de schimmel nu echt meer zorg nodig heeft kan ik dat eigenlijk beter thuis bieden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 20:39

ik zou voor die optie opteren, het zand zal nu misschien zelfs beter zijn, daar ze haar voet dan kan zetten zoals het moet, en het zand de druk wat zal verdelen ipv een hardere bodem. Zeker voor een paar dagen en als ze niet te gek doet kan het geen kwaad hoor.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 23:08

Poeh, nee die steunstels zijn zo belachelijk overgroeit, daar is echt geen smid bij geweest, no way. Zou er haast achter zetten met de smid, zulke overgroeide steunstels prikken in de zool en veroorzaken kneuzingen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 23:13

ik heb vanavond gelukkig bericht gehad en hij heeft beloofd om me te helpen en dat ze eind deze week bekapt is. Hij heeft de foto's ook gezien en ondanks dat het er beroerd uitziet, zegt hij het wel klaar te kunnen krijgen. Ik hoop het zo,.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 23:22

Hij zal even met de tang de hoefwand moeten doen, en de steunstels zal flink wat werk zijn, maar komt wel goed hoor. :j Fijn dat hij snel kan komen! Ondertussen is een zachte ondergrond het beste denk ik. :)