Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
singasong schreef:'Kwetsbare/slechte' voeten is wel een vaag begrip. Zeker als een DA niet kan uitleggen wat er te zien is. Is er bijv. sprake van een dunne zool of van een HB-verleden? Dit zijn wel belangrijke dingen om te weten als je een voet moet bekappen. Heb je die foto's al eens aan je smid laten zien? Eigenlijk had hij hier ook wel naar kunnen vragen!
Hoe weet je wat de smid of DA van de TS wel of niet uitgelegd/gevraagd hebben? Je gaat gelijk maar hop, van het negatieve uit Singasong.
Wanneer er sprake is van een dunne zool dan moet je smid niet aan de zool komen. Ik zie op de foto's die je hier hebt geplaatst dat de zool ook behoorlijk 'bewerkt' is. Bij een gezonde zool niet erg maar wanneer er sprake is van een dunne zool of van een hoefbeenkanteling moet je gewoon van die zool afblijven en echt alleen het hoognodige er afhalen maar niet zoals op de foto's.
Ik zie heel wat anders op de foto's, namelijk los zoolmateriaal wat weggehaald is. Ik vind de hoef goed bekapt, uitgaande van de informatie die de TS geeft en de foto's.
Teer op een dunne zool lijkt me niet ideaal. En wat voegt teer eigenlijk toe in dit geval?
Teer wordt al sinds 19noach succesvol gebruikt, maar dan wel de Stockholmer bruine teer. Het reinigt en verhardt. Onder een zool icm hennep is een ouderwetse, maar goede en bewezen werkzame methode.
Hoe loopt je paard over het harde?
Ik heb heel veel geleerd in de afgelopen jaren over voeten. Ook omdat mijn Haflinger twee gekantelde hoefbeentjes en een sincker heeft. IJzers waren hier mede door de oorzaak dus ik kan me voorstellen, gezien de foto's van jouw paard met ijzers die je hier hebt geplaatst, dat deze behoorlijk wat schade hebben aangericht in de hoef maar dan moet je wel weten wat voor schade.
Als deze DA het niet weet zou je de foto's nog eens aan een andere arts kunnen laten zien.
Jij hebt inderdaad veel pech gehad met je paardje, maar door één geval gezien/meegemaakt te hebben maakt je nog géén deskundige.![]()
Ben je met dit paard ook bij Laarakker geweest?
singasong schreef:SpikyBlue schreef:Hee Singasong, ik zeg niet dat ik er vanuit ga dat een paard op de hoefwand moet lopen.. Waar schrijf ik dat?
Een paard met kwetsbare voeten, dunnige zolen etc. heeft gewoon ook alle wand die er is nodig.
Als je dan de wand in de toon nog meer af gaat ronden dan dit loopt het paard alleen nog op de zool en dan krijg je een Cytek idee, ik neem niet aan dat je dat bedoelt met 'jouw visie'?
TS, ik zou als ik jou was gewoon inderdaad even samen met je eigen smid en de klinieksmid de hoeven gaan bekijken en overleggen wat het wordt.
Jij was uitgegaan van dunne zolen, ik niet
Nee, ik ging uit van de informatie die ik uit de tekst en de foto's kon halen.![]()
Arabesk schreef:Dat genagelde beslag ziet er echt verschrikkelijk uit, dat haalt de hoef volledig uit z'n verband.
Ik zie ook dat het oppervlak van de hoefwand gevijld is, dat mag absoluut NIET! Daarmee verdun je de hoefwand, die al zo verzwakt is!!
SpikyBlue schreef:Hoe weet je wat de smid of DA van de TS wel of niet uitgelegd/gevraagd hebben? Je gaat gelijk maar hop, van het negatieve uit Singasong.
...
Ik zie heel wat anders op de foto's, namelijk los zoolmateriaal wat weggehaald is. Ik vind de hoef goed bekapt, uitgaande van de informatie die de TS geeft en de foto's.
....
Teer wordt al sinds 19noach succesvol gebruikt, maar dan wel de Stockholmer bruine teer. Het reinigt en verhardt. Onder een zool icm hennep is een ouderwetse, maar goede en bewezen werkzame methode.
......
Jij hebt inderdaad veel pech gehad met je paardje, maar door één geval gezien/meegemaakt te hebben maakt je nog géén deskundige.![]()
Ninx schreef:Ik heb 2,5 jaar terug een ruin gekocht.
Leuk dier. Op dat moment slechte vacht, slechte mest, vies gebit, eczeem, schimmel, slechte brokkelende voeten met hier en daar white line disease.
Aanvankelijk kon hij niet eens rad lopen op blote voeten (ook niet ih weiland), en dus op genageld beslag gezet met zooltje en vulling.
Inmiddels heeft hij mooie mest, nooit meer gaskoliek, geen tandsteen, schimmel is weg en zijn eczeem is nog aanwezig... maar slechts minimaal. Zelfs nu, tijdens het verharen, glimt hij enorm.
Verder levenslustig, en energiek. We zijn dus op de goede weg..... maar zijn voeten :-(
Na een flinke periode werken met genageld beslag en zooltjes ben ik verder gaan zoeken.
Samen met mijn smid kwamen we uit op plakbeslag, van Dallmer. Daaronder een ijzertje geschroefd. Dus GEEN genageld beslag meer.
Dat hebben we er begin september op gezet, en iedere 2 maanden tot nu heeft hij nieuw plakbeslag gekregen.
Er is progressie, al is die minimaal.
Het plakbeslag kan nu nog 1 maand mee, en dan wil ik het over een andere boeg gooien. Blootsvoets, in combinatie met hoefschoenen.
Mijn stille hoop is dat de hoef beter doorbloed raakt, meer gestimuleerd wordt te groeien, en met de nodige zorg en aandacht van mij en mijn smid gezond kan gaan worden.
Maar misschien ben ik te optimistisch, zie ik iets over het hoofd, of zijn er mensen met goede ideeën of tips.
Ik heb foto's bijgevoegd van de huidige hoef.
Onderaan zie je foto's van vorig jaar van de hoef met het genageld beslag, en dat was nog niet eens het dieptepunt... kun je nagaan.
Wie denkt er mee?!
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]