Artrose en ijzers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 15:57

petitparis schreef:
fargo schreef:
[quote="petitparis"
er is ook een verschil tussen een paard dat al jaren op corrigerend beslag staat van de ijzers af te halen tov een paard dat al jaren zonder ijzers loopt op ijzers te zetten ALLEEN om een zooltje voor zogenaamde demping te gebruiken...
[/quote

Het is niet alleen voor een zooltje, paarden met artrose krijgen vaak een break over beslag waardoor ze hun hoef veel beter en makkelijker afrollen, het zooltje is een extraatje, het beslag zelf helpt om makkelijker te lopen.

TS schrijft niet dat ze corrigerend of breakoverbeslag met demping gaan toepassen

Nee TS niet, maar mensen die weten waarover het gaat en wat je dan nodig hebt wel..

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 16:03

hier ook een paard op stal, die van de week op de foto's is gezet vanwege kreupel op 2 voorbenen.
allebij de benen artrose, hij is ingespoten, en heeft ijzers met zooltjes gekregen en daar is hij zeker voor nu heel hard van opgeknapt, draafde weer vrolijk door het land zonder onregelmatigheid.
proberen kan nooit geen kwaad.
werkt het voor jou paard niet, haal je ze der weer onder vandaan.

norton84

Re: Artrose en ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 16:32

ook hier ervaring met artrose en ijzers.
TS ten eerste ga naar een kliniek toe om foto's te maken of het idd artrose is.( dit kan ik niet uit je topic halen of je dat gedaan hebt).

Verder vind ik de reactie van je ostheo een beetje raar die zou bij mij niet meer terug hoeven komen. verder kan ik je het advies geven als het artrose is laat het inspuiten mijn knollie heeft 5 jaar lang zuiver gelopen op het inspuiten. tevens zou ik starten met het geven van een suplement. meer info daarover vind je in het topic van artrose.

mijn ervaring mbt ijzers of geen ijzers. Als ik norton zonder ijzers zet gaat de artrose hem parte spelen. ivm zwangerschap een jaar geprobeerd. Mijn paard kon op den duur door pijn niet meer lopen. mijn conclusie voor mijn paard break over beslag. in jouw geval zou ik als inspuiten niet werkt of het is te duur. eerts natuurlijk proberen met die eerder genoemde rol. werkt dat niet dan in eerste instantie break over zonder zooltje en als laatste met zooltje. hoefschoenen heb ik geen ervaring mee. ben er toen wel achteraan gegaan. maar tot conclusie gekomen dat het voor mij mijn paard niets is omdat hij ze dan 24 uur aan moet en dat lijkt me niet oke. ivm zand vuil etc wat ertussen kan gaan zitten.

mbt gebrek aan rugspieren door stilstand ook ervaring. uitgebreide info wil ik je best geven.
de artrose in combi met zwangerschap zorgde ook bij norton voor rug problemen. (sigericht problemen)
het advies van mn dap ga op grote volte longeren met hulpteugel (bijvb pessoa) en ga de rugspieren trainen) voordat je weer gaat rijden. lang laag rijden om spieren te rekken. been problemen komen vaak door rug problemen.

hopelijk heb je iest aan mn antwoord.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 18:14

mvermeulen1 schreef:
het is niet alleen demping wat kan helpen maar ook net even andere stand van hoeven waardoor het paard beter staat en de artrose minder pijnlijk is.. die van mij staat hele dag in zandpaddock en de bak is bij ons top! maar merkte bij sem toch echt snel een verschil in lopen..

Klopt inderdaad, hier had mijn osteopaat het ook over.

nadita schreef:
Ten eerste lijkt mij een mulle bodem geen goede ondergrond voor een paard met artrose. Die moeten op een stevige bodem lopen.

Ons weiland heeft een mooie stevige bodem, het gaat alleen om die 1/2 keer in de week dat ik misschien een half uurtje in een wat mullere bak rijdt. Ik rij verder veel in het bos, omdat die paden recht lopen en mooi vlak en stevig zijn.

ElCamino schreef:
Eerst foto's maken, dan weet je 100% of het artrose is.

Mijn DA geeft het een grote kans dat het artrose is, mijn osteopaat zegt dat ik er wel vanuit kan gaan. Foto's maken kan, maar ik vindt het het niet waard om voor zo'n weet ik hoeveel geld foto's te laten maken. Heb destijds opgebeld naar een kliniek die goed aangechreven staan waar ze dat deden. Mij werd echter afgeraden om foto's te laten maken. Goedkopere foto's kunnen natuurlijk, maar die gaven niet voldoende informatie. Wil je echt weten hoe erg het probleem was en waar het precies zat dan moest ik oa. echo's laten maken, waardoor de kosten behoorlijk op liepen. Ook is het zo dat als je nu foto's zou maken van de paarden bij jou op stal, zo'n 70-80% artrose heeft. Dat Mischa het heeft staat vast, ik weet alleen niet precies waar en hoe ernstig het is. Ik heb begrepen dat het eigelijk het geld niet waard is om dat nader te onderzoeken. Bij komende ook nog het feit dat Mischa compleet flipt op de trailer, waardoor het niet bepaald een stressvrij dagje voor hem zou worden. (Ja, ik weet het, dat zou ik gewoon met hem kunnen oefenen, maar dat kan niet op korte termijn)

petitparis schreef:
@TS als je paard "slechte" hoeven heeft, bedoel je dan ook dat ze makkelijk gaan brokkelen en scheuren wanneer er ijzers onder stonden?

Met slechte hoeven bedoel ik vrij weke hoeven die slecht groeien. De vorige eigenaresse vertelde dat het probleem met ijzers bij hem was dat de nagels snel te diep gingen en dus in het vlees gingen. Als de nagels er minder diep werden ingeslagen verloor hij snel een ijzer. Maar ook zij zei, dat het alweer een aantal jaar geleden is dat ze dat had geprobeerd en dat ik natuurlijk altijd opnieuw een poging kan doen.

Citaat:
Als je paard zelden op het harde komt heeft het imo weinig zin om extra demping te voorzien.

Dat dacht ik dus ook.

Arabesk schreef:
IJzers met of zonder zooltjes zorgen voor meer trillingen en minder schokdemping en dus uiteindelijk meer artrose. Alleen de gevoeligheid in de voeten valt niet meer op, maar het probleem wordt niet opgelost.

Dit verhaal las ik inderdaad ook. Vreselijk dit, zoveel voors en tegens voor ijzers. Je wordt werkelijk alle kanten opgeslingerd.

Citaat:
Je kunt beter je paard buiten zetten, (veel beweging) en je paard op hoefschoenen laten lopen op harde ondergrond.
Hoefschoenen geven wél dat stukje extra demping!

Gelukkig staat Mischa 24/7 lekker buiten en beweegt hij veel. De waterbak staat ver van de plek waar ze overdag grazen, dus hij is verplicht veel te lopen :).
Hoefschoenen heb ik overwogen en is zoals ik het nu bekijk de beste optie, zo kan Mischa toch blootvoets, wat ik erg belangrijk vindt. Echter heb ik geen fijne ervaring met hoefschoenen, raakte die krengen (waren speciaal op maat gemaakt voor zijn hoeven) regelmatig kwijt, en het ziet er zo debiel uit...

Koper schreef:
Nou da's dan duidelijk. Doeidoei Els en op zoek naar een andere osteopaat. Eentje die niet van dit soort manipulatieve flauwekul uitbraakt. Kom op zeg, je gaat iemand die er niet voor geleerd heeft je toch niet laten vertellen wat je moet doen? Of is die Els toevallig ook veearts EN smid?

Dat was ook mijn eerste gedachte, ik vond het vrij kort door de bocht. Nee, ze is geen veearts en smid, en nee ze adviseerde me niet toevallig die ene smid die het wel zou fiksen. Haar advies was om te overleggen met mijn eigen smid.

Koper schreef:
Wat arabesk zegt klopt: ijzers zorgen voor meer schokken in de gewrichten. Er nu ijzers onder zetten met dan zooltjes of andere goedbedoelde schokdempers is eigenlijk een beetje tegenstrijdig. Kun je beter je paard goed laten bekappen, door een smid die weet wat hij doet.

Heb ik inderdaad ook gelezen en leek me ook een logisch verhaal. Ik dacht echter dat de zooltjes wel voldoende zouden werken, want uit het verhaal van mijn osteopaat dacht ik dat het vooral om de zooltjes ging. Maar wat mvermeulen1 ook al zei, is dat de hoeven dan anders stonden, wat ook een verbetering zou zijn. Dat zijn mijn osteopaat ook.

mvermeulen1 schreef:
bij sommige paarden met artose werkt het gewoon beter dan zonder ijzers..ik ben er getuigen van.. niet elk paard is geschikt om zonder ijzers te staan helaas (wat ze ook zeggen) als je paard artsose heeft is het gewoon zoeken naar de juiste oplossing wat bij jouw paard het beste werkt en dat is voor elk paard anders..

misschien vast beginnen met glucosamine en blijven bewegen met je paard...niet overdreven als het wat moeilijk gaat desnoods lekker stappen,

Els zei ook, het is een kwestie van uitproberen. Het lijkt me alleen bijzonder slecht voor de hoeven om bijvoorbeeld het een half jaar te proberen, en mocht het niet werken ze er weer vanaf te halen?
Glucosamine, dat is voor door het voer lijkt me? Ik zal me hier eens in verdiepen, dat lijkt me zeker geen slecht plan.
Bewegen doet Mischa voldoende, zoals gezegd gelukkig 24/7 ind e wei.

Air schreef:
Wel een is een mustangrol fijn voor de afwikkeling, ik weet niet of je huidige smid dat al doet?

Zover ik weet niet, maar dat is zeker iets om te bespreken.

petitparis schreef:
TS schrijft niet dat ze corrigerend of breakoverbeslag met demping gaan toepassen

Daar heeft Els het ook niet over gehad, alleen over ijzers met (als goedkope oplossing om te proberen of het wat was) een leertje er tussen.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:26

ik zou geen ijzers doen. ijzers zorgen alleen voor meer schokken, niet goed voor de gewrichten dus.
je kunt beter je paard laten bekappen door een echt goeie hoefsmid, ijzers lijken misschien te helpen omdat de gevoelligheid niet meer opvalt, maar je lost je probleem er niet mee op. het paard zal niet weer "goed" zijn als je de ijzers eraf haalt.
edit: http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... ijzers.htm

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:31

Het is wel heel opvallend en jammer dat je alle mensen die tegen zijn geciteerd hebt en de 5 tot 10 of zelfs meer mensen MET ervaring met ijzers en in het bezit van paarden met artrose en dus positieve ervaringen helemaal geen aandacht geeft!! Een ijzer met bijvoorbeeld een balk zorgt er voor dat een been niet verder doorzakt omdat de krachten anders worden opgevangen in de hoef. Dat geeft heel veel verlichting.
Zoek eens op de http://www.hoofcare.nl en break over beslag en zie wat dat voor je paard kan doen. Mijn paard heeft het grootste deel van zijn leven zonder ijzers gestaan, maar dit breakoverbeslag maakte hem echt rapper in zijn voorbeen. En zijn artrose kwam helemaal tot rust.
Mijn DA is kreupelheidsexpert en heeft heel lang met de smeden van hoofcare gewerkt en was daar laaiend entouchiast over en mijn paard heeft het er ook super mee gedaan.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:34

Omdat ijzers niet nodig zijn bij een goede hoefsmid.
En zoals je kan lezen kunnen de hoeven van haar paard niet tegen ijzers.

Waarom zou je dan eigenwijs zijn en het paard alsnog ijzers onder doen? En omdat de schokdemping dan weg is er een zooltje ertussen te doen zodat er wat meer schokdemping is.

De hoef is zelf een schokdemper. Waarom zou je daar wat aan veranderen? En ijzers voor de afrolling is ook bullshit, like I said. Afronding/mustangrol heb je geen ijzers voor nodig.
Maargoed, er zijn nou eenmaal veel hoefsmeden die het alleen met ijzers kunnen ''oplossen''. Maar helemaal bij een paard wat al zonder staat kan het ook prima zonder.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:36

ze vraagt advies en ervaringen geen betweterig gedoe over wel of geen ijzers...zijn er hier ook mensen die paarden hebben MET artose zonder ijzers?

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:39

dat vind ik raar dat dap verteld dat het geen zin heeft om foto te maken. afhankelijk van de ernst van de artrose is rijden wel of niet mogelijk. dit geld ook beetje voor de plaats. hier in de buurt zijn 3 klinieken die om en nabij 25 euro per foto rekenen vind ik best te doen. tevens heb ik info opgezocht voor op locatie en dat was dacht ik 35 ook te doen naar mijn idee. echt het advies laat foto maken dat verteld je zoveel over hoe erg de artrose is misschien wel hoge lage overhoef zoals paardje van kat-je heeft dan zul je daar je gehele aanpak op moeten afstellen.

het nadeel van hoefschoenen vind ik maar dit is van horen zeggen van vriendin dat je continu de voet moet bij veilen om ze passend te houden in de schoen. nu bij artrose is stand belangrijk. ben je zelf consecunt dat bij te houden. ja ik ben positief over ijzers. maar dat is uit eigen ervarin
Laatst bijgewerkt door norton84 op 01-02-13 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:39

mvermeulen1 schreef:
ze vraagt advies en ervaringen geen betweterig gedoe over wel of geen ijzers...zijn er hier ook mensen die paarden hebben MET artose zonder ijzers?

ik heb een paard gehad met artrose zonder ijzers. hij had hoefschoenen aan.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:44

[quote="Air"]Omdat ijzers niet nodig zijn bij een goede hoefsmid.

zo waar slaat dat op. net of een smid die ijzers slaat niet goed is in zn werk. Mijn smid heeft jaren geleerd om het vak te kunnen. zekers je hebt prulers. maar liever iemand die ervoor geleerd heeft dan zo een freak die 1 keer cursusje zelf vijlen gedaan heeft en daarna zelf dr paarden voeten verknalt.

verder idd er wodt gevraagd naar ervaring met zonder ijzer. zullen we het on topic houden.
er zijn nu positieve ervaringen met ijzers nu evnetueel ijzer loos.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:46

De ernst van de artrose kan je weinig aan afmeten. Het ene paard(of dier) heeft bij lichte artrose al veel last en kan niet meer bereden worden, het andere paard heeft redelijk veel artrose maar nergens last van.
Dus ja, wil je weten of het artrose is, dan is het handig om foto's te laten maken, maar dat is dan nog geen graadmeter of het paard er last van heeft, helaas.

Mvermeulen1: Als mensen gewoon eens beter de OP lezen is dat 'gedoe' ook niet nodig.
Een vriendin van mij heeft een paard met artrose en doet het prima zonder ijzers. Er is ook geen reden waarom dat niet zou gaan.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:52

Norton84: Waar zie je mij dat zeggen? Alleen de meeste hoefsmeden grijpen gewoon lekker snel naar ijzers. Vind ik geen oplossing. Het merendeel van de paarden kan prima zonder ijzers, maar staat met ijzers, en niemand die zich afvraagt waarom.
Als ijzers zo belangrijk waren zouden ze wel geboren zijn met ijzers. :+

Het gaat hier niet om traditioneel vs. natuurlijk, het gaat hier om slechte vs. goede smid. En een goede smid grijpt niet zo snel naar ijzers en zal eerst proberen de hoefstand zelf beetje bij beetje te veranderen.

En dan ijzers aanraden met een paard met hoeven die er niet tegen kunnen en een paard wat nauwelijks op harde ondergrond komt, is gewoon zinlooos.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:54

Air schreef:
De ernst van de artrose kan je weinig aan afmeten. Het ene paard(of dier) heeft bij lichte artrose al veel last en kan niet meer bereden worden, het andere paard heeft redelijk veel artrose maar nergens last van.
Dus ja, wil je weten of het artrose is, dan is het handig om foto's te laten maken, maar dat is dan nog geen graadmeter of het paard er last van heeft, helaas.

Mvermeulen1: Als mensen gewoon eens beter de OP lezen is dat 'gedoe' ook niet nodig.
Een vriendin van mij heeft een paard met artrose en doet het prima zonder ijzers. Er is ook geen reden waarom dat niet zou gaan.

die van mij deed het ook super zonder ijzers, m'n paard had wel hoefschoenen. dat hielp een stuk en hij had er meteen een stuk minder last van. hij is ook nog heel veel jaren meegegaan, hij is op 27 jarige leeftijd overleden door een koliek aanval.
ik ben er van overtuigd dat elk paard zonder ijzers zou moeten kunnen, ooit paarden in de natuur met ijzers gezien? :+
ik denk wel dat het in sommige gevallen veel tijd en geduld kost voor het probleem is opgelost.
hoefijzers eronder zetten is een snelle oplossing maar je lost er geen problemen mee op.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 00:06

Grappig, ik reageer met een opmerking en vraag naar TS en iedereen reageert alsof ik het tegen hen heb ;-)

En die opmerkingen van als een paard ijzers nodig had dan was ie er wel mee geboren doen me aan mijn moeder denken - zo'n 20 jaar terug over oorbellen en gaatjes in mijn oren :D :+ Als ik ze nodig had gehad, dan was ik er wel mee geboren.

Ijzers en oorbellen kunnen bijzonder nuttig zijn :j /3 :+ - ook al ben ik niet met gaatjes in mijn oren geboren en mijn paard niet met ijzers onder zijn hoeven.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 00:20

paarden in de natuur!!! sorry maar dat vind ik zo uitgekauwde opmerking!! als we daarover gaan beginnen hadden paarden met artrose geen schijn van kans, als ze überhaupt al artrose gehad zouden hebben aangezien wij erop rijden en allerlei dingen mee doen waardoor de meeste dat krijgen en wat ze in de natuur ook noooooit zouden doen en daar komt bij dat de meeste paarden van nu zijn niet gefokt om te overleven in de "natuur"

ik ben niet per definitie fan van ijzers maar als je er een paard mee helpt is dat ook niet slecht..de een is er mee geholpen de anders doet het zonder ook goed prima toch.. het advies blijft wat ik eerder schreef.. overleg met DA en hoefsmid en verdiep je in bepaalde supplementen. artose hoef niet het einde te zijn maar moet wel serieus genomen worden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 00:26

mvermeulen1 schreef:

Ja hoor, ik durf wel te zeggen dat mijn bijna 22 jarige artrose heeft. Hij is al wel met pensioen maar loopt gewoon blootvoets.

Maar waarom word er voor het paard van ts niet eens verder gekeken dan de tradionee ijzers met zooltjes. Wat ik overigen niet helemaal kan plaatsen want de beste schokdemper is de hoef zelf. Goed afronden kan jezelf ook doen.

Alternatieven zou ik eens gaan zoeken in kunstof beslag, plak beslag, plakbeslag of van die easyboot plakschoenen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 00:27

Onze paarden zijn niet in de natuur, al lang niet meer. Wij hebben ze op stal en we berijden ze. Onze paarden staan niet meer zo dicht bij de natuur en hun blessures al helemaal niet. In de natuur overleven bepaalde dieren gewoon niet met bepaalde blessures, maar wij mensen houden ze in leven, dan hebben ze soms wel extra hulp nodig.

Mijn huidige paard had een peesblessure door een val en juist aan dat been een iets platter voetje een ijzer is daarvoor een heerlijke correctie en ondersteuning van de juiste houding en weer op advies van DA, niet een smid die perse geld wil verdienen of niet zou kunnen kappen of vijlen..

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 00:29

Hoeven zijn gemaakt om schokken te dempen!
Waarom zou je er dan een laag ijzer tussen zetten met een schokdemper erop...

Je kunt een stand ook veranderen zonder ijzer, dat vind ik ook absoluut geen steekhoudend argument.

Dat er hier veel mensen zijn die ijzers gebruiken voor hun artrosepaarden is simpel... Het is meer ingeburgerd.
Als je nog op zoek bent naar artrosepaarden zonder ijzers, probeer het forum van Paard Natuurlijk eens. :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 00:33

Ik stop ermee, dat gelul over hoeven zijn gemaakt om te dempen.

Ja tuurlijk zijn ze daarvoor, maar hoe verklaar je dan dat een paard ondanks die super natuurlijke demping toch letterlijk in alle gewrichten van zijn onderbeen een 3tje of een 4tje heeft? Dat heeft die superdemping en vering toch niet voorkomen.
Kennelijk kunnen sommige paarden toch wat hulp gebruiken.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 00:38

het heeft dus niet meer te maken met advies en ervaring maar over overtuiging over hoe mensen denken wat de beste manier is!? mijn paard heeft ijzers met zooltjes en siliconen staat de hele dag buiten en geniet toen ik hem zonder had staan kon hij amper zijn stal uitlopen van de pijn! omdat hij ook geen beste hoeven HAD is dat dan zo paard natuurlijk?

stop er ook mee..mijn ervaring en advies duidelijk vermeld ik hoop dat je eruit komt en dat je voor jouw paardje de beste manier heb gevonden om zo toch nog jaren van hem te kunnen genieten

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 00:45

IK schrijf nergens dat het iets met natuurlijk of paarden in het wild ofzo te maken heeft.
Alleen dat het mijn keuze niet zou zijn een paard op ijzers te zetten.

Waarom zou je een discussie moeten stoppen omdat iemand het niet logisch vind? Het heeft dan niet te maken met advies maar met overtuiging? Vind ik zonde.
Kom op, je handelt ergens naar ómdat het je overtuiging is.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 00:48

Dat is een beetje het punt, een aantal mensen in dit topic die zo sterk tegen zijn, praten uit overtuiging.

Veel van de mensen die hier gereageerd hebben die voor ijzers zijn, die praten uit positieve ERVARING.
Een overtuiging is prima, ik heb er ook genoeg, maar ik luister ook altijd heel aandachtig naar mensen die het daadwerkelijk hebben beleefd en meegemaakt. DAT is bijvoorbeeld de kracht van het cushings topic op Bokt. Dat mensen ervaringen en kennis delen en dus verder gaan dan overtuiging alleen.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 00:50

fargo schreef:
Dat is een beetje het punt, een aantal mensen in dit topic die zo sterk tegen zijn, praten uit overtuiging.

Veel van de mensen die hier gereageerd hebben die voor ijzers zijn, die praten uit positieve ERVARING.
Een overtuiging is prima, ik heb er ook genoeg, maar ik luister ook altijd heel aandachtig naar mensen die het daadwerkelijk hebben beleefd en meegemaakt. DAT is bijvoorbeeld de kracht van het cushings topic op Bokt. Dat mensen ervaringen en kennis delen en dus verder gaan dan overtuiging alleen.

en ik praat ook uit positieve ervaring. mijn paard had ook artrose, zonder ijzers.
hij is er wel 27 jaar mee geworden, met weinig pijn.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 00:51

Uuuh dat je zeg je toch net zelf al? Omdat wij er zo nodig op moeten zitten, plus fokkerij.
Weinig instructie leert je hoe je een paard gezond kan houden en gelijk kan belasten. Blessure's ontstaan door overbelasting.
Als je het gelul vind word het tijd om je even beter in te lezen in een hoef... het is geen grote wetenschap dat een hoef een natuurlijke schokdemper is.

Overigens is voor een ouder paard artrose doodnormaal, is gewoon puur slijtage van de gewrichten. Is echt nog geen doodvonnis :n

Mvermeulen: Als jij toen een goede smid had gehad was dat ook zonder ijzers op te lossen geweest.
De reden van zooltjes tussen de ijzers plaatsen is namelijk gewoon om schokdemping TERUG te krijgen, niet te verbeteren. Zonder ijzer is er al een schokdemper.
Plus, dat is jouw paard, lees nou eens de openingspost van TS.

Bij TS haar paard is het geen kwestie van even uitproberen, er gaan namelijk maanden overheen om een hoef weer gezond te krijgen als er problemen zijn. Lijkt mij het risico absoluut niet waard.