mvermeulen1 schreef:het is niet alleen demping wat kan helpen maar ook net even andere stand van hoeven waardoor het paard beter staat en de artrose minder pijnlijk is.. die van mij staat hele dag in zandpaddock en de bak is bij ons top! maar merkte bij sem toch echt snel een verschil in lopen..
Klopt inderdaad, hier had mijn osteopaat het ook over.
nadita schreef:Ten eerste lijkt mij een mulle bodem geen goede ondergrond voor een paard met artrose. Die moeten op een stevige bodem lopen.
Ons weiland heeft een mooie stevige bodem, het gaat alleen om die 1/2 keer in de week dat ik misschien een half uurtje in een wat mullere bak rijdt. Ik rij verder veel in het bos, omdat die paden recht lopen en mooi vlak en stevig zijn.
ElCamino schreef:Eerst foto's maken, dan weet je 100% of het artrose is.
Mijn DA geeft het een grote kans dat het artrose is, mijn osteopaat zegt dat ik er wel vanuit kan gaan. Foto's maken kan, maar ik vindt het het niet waard om voor zo'n weet ik hoeveel geld foto's te laten maken. Heb destijds opgebeld naar een kliniek die goed aangechreven staan waar ze dat deden. Mij werd echter afgeraden om foto's te laten maken. Goedkopere foto's kunnen natuurlijk, maar die gaven niet voldoende informatie. Wil je echt weten hoe erg het probleem was en waar het precies zat dan moest ik oa. echo's laten maken, waardoor de kosten behoorlijk op liepen. Ook is het zo dat als je nu foto's zou maken van de paarden bij jou op stal, zo'n 70-80% artrose heeft. Dat Mischa het heeft staat vast, ik weet alleen niet precies waar en hoe ernstig het is. Ik heb begrepen dat het eigelijk het geld niet waard is om dat nader te onderzoeken. Bij komende ook nog het feit dat Mischa compleet flipt op de trailer, waardoor het niet bepaald een stressvrij dagje voor hem zou worden. (Ja, ik weet het, dat zou ik gewoon met hem kunnen oefenen, maar dat kan niet op korte termijn)
petitparis schreef:@TS als je paard "slechte" hoeven heeft, bedoel je dan ook dat ze makkelijk gaan brokkelen en scheuren wanneer er ijzers onder stonden?
Met slechte hoeven bedoel ik vrij weke hoeven die slecht groeien. De vorige eigenaresse vertelde dat het probleem met ijzers bij hem was dat de nagels snel te diep gingen en dus in het vlees gingen. Als de nagels er minder diep werden ingeslagen verloor hij snel een ijzer. Maar ook zij zei, dat het alweer een aantal jaar geleden is dat ze dat had geprobeerd en dat ik natuurlijk altijd opnieuw een poging kan doen.
Citaat:
Als je paard zelden op het harde komt heeft het imo weinig zin om extra demping te voorzien.
Dat dacht ik dus ook.
Arabesk schreef:IJzers met of zonder zooltjes zorgen voor meer trillingen en minder schokdemping en dus uiteindelijk meer artrose. Alleen de gevoeligheid in de voeten valt niet meer op, maar het probleem wordt niet opgelost.
Dit verhaal las ik inderdaad ook. Vreselijk dit, zoveel voors en tegens voor ijzers. Je wordt werkelijk alle kanten opgeslingerd.
Citaat:
Je kunt beter je paard buiten zetten, (veel beweging) en je paard op hoefschoenen laten lopen op harde ondergrond.
Hoefschoenen geven wél dat stukje extra demping!
Gelukkig staat Mischa 24/7 lekker buiten en beweegt hij veel. De waterbak staat ver van de plek waar ze overdag grazen, dus hij is verplicht veel te lopen
.
Hoefschoenen heb ik overwogen en is zoals ik het nu bekijk de beste optie, zo kan Mischa toch blootvoets, wat ik erg belangrijk vindt. Echter heb ik geen fijne ervaring met hoefschoenen, raakte die krengen (waren speciaal op maat gemaakt voor zijn hoeven) regelmatig kwijt, en het ziet er zo debiel uit...
Koper schreef:Nou da's dan duidelijk. Doeidoei Els en op zoek naar een andere osteopaat. Eentje die niet van dit soort manipulatieve flauwekul uitbraakt. Kom op zeg, je gaat iemand die er niet voor geleerd heeft je toch niet laten vertellen wat je moet doen? Of is die Els toevallig ook veearts EN smid?
Dat was ook mijn eerste gedachte, ik vond het vrij kort door de bocht. Nee, ze is geen veearts en smid, en nee ze adviseerde me niet toevallig die ene smid die het wel zou fiksen. Haar advies was om te overleggen met mijn eigen smid.
Koper schreef:Wat arabesk zegt klopt: ijzers zorgen voor meer schokken in de gewrichten. Er nu ijzers onder zetten met dan zooltjes of andere goedbedoelde schokdempers is eigenlijk een beetje tegenstrijdig. Kun je beter je paard goed laten bekappen, door een smid die weet wat hij doet.
Heb ik inderdaad ook gelezen en leek me ook een logisch verhaal. Ik dacht echter dat de zooltjes wel voldoende zouden werken, want uit het verhaal van mijn osteopaat dacht ik dat het vooral om de zooltjes ging. Maar wat mvermeulen1 ook al zei, is dat de hoeven dan anders stonden, wat ook een verbetering zou zijn. Dat zijn mijn osteopaat ook.
mvermeulen1 schreef:bij sommige paarden met artose werkt het gewoon beter dan zonder ijzers..ik ben er getuigen van.. niet elk paard is geschikt om zonder ijzers te staan helaas (wat ze ook zeggen) als je paard artsose heeft is het gewoon zoeken naar de juiste oplossing wat bij jouw paard het beste werkt en dat is voor elk paard anders..
misschien vast beginnen met glucosamine en blijven bewegen met je paard...niet overdreven als het wat moeilijk gaat desnoods lekker stappen,
Els zei ook, het is een kwestie van uitproberen. Het lijkt me alleen bijzonder slecht voor de hoeven om bijvoorbeeld het een half jaar te proberen, en mocht het niet werken ze er weer vanaf te halen?
Glucosamine, dat is voor door het voer lijkt me? Ik zal me hier eens in verdiepen, dat lijkt me zeker geen slecht plan.
Bewegen doet Mischa voldoende, zoals gezegd gelukkig 24/7 ind e wei.
Air schreef:Wel een is een mustangrol fijn voor de afwikkeling, ik weet niet of je huidige smid dat al doet?
Zover ik weet niet, maar dat is zeker iets om te bespreken.
petitparis schreef:TS schrijft niet dat ze corrigerend of breakoverbeslag met demping gaan toepassen
Daar heeft Els het ook niet over gehad, alleen over ijzers met (als goedkope oplossing om te proberen of het wat was) een leertje er tussen.