rode stralen, snelle oplossing voor zondag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 09:09

jes_sam schreef:
Om eerlijk te zijn was dat gewoon mijn eerste idee :)
Maar ik laat de keuze op wat er gaat gebeuren momenteel volledig afhangen van wat de hoefsmid morgen gaat zeggen, wordt dat laten staan en wachten, doe ik dat. Wordt dat iets anders ook prima :)

Die zal er vast voor kiezen om er ijzers onder te zetten, dan staat het paardje niet meer gevoelig en het is ook prettig voor zijn portemonnee. Heb zelf een paard op ijzers gehad en die wilde ik er vanaf hebben, maar de hoefsmid gaf aan dat dat niet verstandig zou zijn en mijn paard er last van zou hebben. Een aantal maanden verder toch maar weer aangekaart en daadwerkelijk de ijzers eraf gelaten, tegen het advies van de hoefsmid in... Nu een paar jaar verder loopt mijn paard nog steeds zonder ijzers en dat gaat prima. Hij heeft nette harde hoeven en de smid hoeft nog maar een enkele keer te komen... Natuurlijk waren de hoeven in het begin wat gevoelig, maar dat had wat tijd nodig.

jes_sam

Re: rode stralen, snelle oplossing voor zondag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 12:22

Geen idee wat voor hoefsmid jij dan hebt it_is_me, maar ik heb een hoefsmid die ik ook kan vertrouwen op zijn oordeel. Mijn hoefsmid is niet zo'n persoon die denkt aan zijn eigen portemonnee, hij geeft dan ook eerlijk antwoord. We moesten van hem het even aanzien, mocht het niet beter worden weer bellen.

Ik heb geen idee op welk deel hij precies loopt, ik zal eens kijken..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:11

jes_sam schreef:
Hij loopt wel degelijk op zijn stralen, als ik mijn hand op zijn hoef leg komt de straal hoger uit dan zijn wand.

Straal (laten) bekappen zodat 't weer gelijk is. Paarden horen op hun stralen te lopen, de stralen en hoefwanden horen het paard actief te dragen. Als je geen geschikte ondergrond hebt (bij voorbeeld een bevroren ondergrond met kuilen) zou je de hoefwanden in de winter wat langer kunnen laten dan de stralen. Maar het is gezonder om je paard op zand te zetten wanneer het vriest.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:09

hoe is het inmiddels met je paardje?

ik ben er mee eens dat als je hoefsmid de keuze maakt om je paard op ijzers te zetten voor zn portemonnee, het tijd word voor een andere hoefsmid. Toen de knie van mn pony steeds op slot sloeg dacht ik aan een ijzer, maar hij zei dat hij het met anders bekappen ook kon voorkomen en het was idd opgelost.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 14:36

Het gaat weer wat beter, hij loopt weer normaal alleen is het nog wel rood. Maar een blauwe plek is ook niet binnen een week weg dus ga ervan uit dat het nu wel goed komt :)