Paard met problemen-ondanks onwil toch beweging?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:11

Dankjewel liljebo ik zal nogmaals op zoek gaan ik denk dat ik toen op de verkeerde sites terecht ben gekomen.

liljebo

Re: Paard met problemen-ondanks onwil toch beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 11:50

Malfinger, ze hebben idd een flinke lap grond ter beschikking. Het is alleen het zo graag willen helpen, he. Maar je hebt gelijk. Ik moet meer op eigen gevoel afgaan

Mister, ik omschrijf dat zelf ook al in mijn post aan linnie. Een paard doet niets om te pesten of om dwars te zitten, maar reageert gewoon op de prikkel van dat moment. Dat weet ik zelf ook verdraaid goed. Maar je wil zo graag iets doen hè.
Maar ik merk gewoon dat ik tegen mijn principes inga. Ik denk het allemaal beter te weten dan mijn paarden :+.

Maar zoals gezegd ga ik dan ver van mijn principes. Want ik heb mij vaak genoeg geergerd aan ruiters die ze signalen van hun paard niet (willen) zien en de ernstige gevolgen daarvan.
Ik denk dat het gewoon moeilijk is om te beseffen dat je paard gewoon 'nee' zegt. Dat je eigen beste bedoelingen niet de juiste zijn.
Ik moet weer gewoon terug naar mijzelf en accepteren dat ik ze hiermee geen plezier doe. Ik zal het van tijd tot tijd aanbieden, maar van sil weet ik eigenlijk wel dat het niet hoeft. Ze wil het allang niet meer. Ze blijft liever lekker in de wei, houdt zich bezig met de andere paarden en komt kriebels halen als iemand de wei binnen wandelt. (of je nu wel of niet paardemens bent... zit ze niet mee... in dat opzicht is het net een grote hond) Ik ga haar gewoon met rust laten.
Mbt Hälga hangt het van de test af. Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem pas doe als billy weer wordt getest, omdat ik al een half jaar aan het dokteren ben met de paarden, incl diverse keren kliniek en dat ik gewoon kaalgeplukt ben. Triest maar waar. Het is ook allemaal zo verdraaid duur....
Controle met sil deze week, 10 min in de kliniek, 110 euro. Bloed prikken billy aan huis, 220 euro... en ga zo maar door week na week, maand na maand.
Maar bij Hälga krijg ik steeds meer het gevoel dat ze cushing heeft. Dus ook haar laat ik nu maar met rust.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:07

Ik denk dat er een heel groot verschil is tussen 'de signalen niet willen zien' of vanuit je eigen perceptie de paarden maar laat scharrelen omdat je denkt dat er iets aan de hand kan zijn. Mensen vullen vaak iets in aan de hand van hun eigen verwachtingspatronen. Da's geen kritiek hoor, maar wel menselijk :)
Mijn stelling is dat je niet à priori moet afgaan op een zuur gezicht - als het paard niet duidelijk aangeeft dat een stukje lopen moeilijk of pijnlijk is, is het soms wel goed om te proberen wat beweging te stimuleren. Ik zou, net zoals jouw DA dan ook niet meteen denken aan lange teugelen of iets dergelijks, maar een stukje stappen aan de hand en als dat goed gaat wat uitbouwen naar telkens een langer stukje stappen. Bewegen is goed voor de stofwisseling en voor het hormoonstelsel en is ook bij lichte vormen van artrose aan te raden.

Overigens Liljebo: ik heb nog een reactie gestuurd op je mail met scan - heb je die gezien?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 12:20

Nja, ben het niet helemaal met je eens. Mijn lange teugelen was niet meer dan wat stappen en de paarden hebben er duidelijk geen zin in (sil is ook erg gestressd buiten en Hälga kan ook wat vreemd reageren) Alleen een zuur gezicht zo nu en dan is idd geen ramp, maar als de paarden stelselmatig duidelijk maken dat ze het niet willen dan kun je ervan uitgaan dat ze er niet van opknappen. Zouden ze dat wel doen, dan zouden ze alleen in het begin, of wellicht nu en dan, aangeven dat ze ff geen zin hebben. Maar als de tegenzin stelselmatig erger wordt, dan is voelen ze zich er niet goed bij.
Ik heb met billy ook lang dat krampachtige 'het moet , want het is beter voor hem' volgehouden. Achteraf veel spijt van gehad. De pony was doodziek op dat moment. En dan doet het gewoon geen goed.
In de wei hebben ze alle ruimte om naar eigen gevoel en goeddunken te bewegen. Ik heb twee hooinetten of fikse afstand van elkaar, een schuilstal daar weer een eind vandaan en op weer een andere plek water. s' nachts gaan ze meestal naar achterkant van de wei, toch een halve kilometer verderop over wisselend terrein. Ze kunnen alleen hun beweging dan zelf regelen.
Als ze op stal zouden staan, zou het een ander verhaal zijn.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:26

Ik zeg ook niet: bewegen MOET. Ik bedoel: bewegen als het KAN.
Als je met een doodziek paard op stap gaat omdat je denkt dat het "moet" dan negeer je dus die signalen waar je over sprak.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 12:42

Nee ok. Daarom denk ik ook dat je de signalen serieus moet nemen, zelfs als je het goed bedoelt. En in dit geval zijn hun signalen dus ook erg duidelijk, maar dreigde ik dezelfde weg te gaan als met billy.
(billy gaf trouwens weinig weerwil aan... hij doet zo graag dingen... maar hij was erg heel erg traag)

Komt overigens bij dat koudbloedpaarden verdraaid slecht iets laten zien. Ze kunnen erge pijn hebben of doodziek zijn, zonder dat je het meteen aan het gedrag ziet
(anders dan bv liever niet mee willen op wandeling)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:38

er moet soms nogal heeeeel wat aan de hand zijn wil een paard het echt gaan tonen hoor!

gewoon laten bewegen tenzij ze duidelijk laten zien dat ze pijn of ongemak hebben is imo erg kort door de bocht.

mijn jonge paard ging rennen onder het zadel met zadelmak maken, en onder het zadel heeft hij in totaal 4x iemand eraf gegooid in 1 jaar tijd dat hij werd gereden. hij bleek gradatie 3 kissing-spines te hebben.

ze moeten echt wel heel erg veel pijn hebben voordat wij als mens (die al die subtiele kleine aanwijzinkjes gewoon domweg missen) kunnen zien aan een paard dat er echt iets mis is.
daarom is het zo belangrijk dat je je paard echt goed kent.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 14:00

Klopt. Daarom zie je ook zoveel kapotgereden paarden en heb ik zoveel moeite met het feit dat veel bokkers snel roepen dat een paard bij verzet 'erdoorheen moet worden gereden)
Ik heb hier twee paarden gehad, die erdoorheen gereden waren , maar die dus enorm veel pijn moeten hebben gehad. Ze waren volledig tot gort gereden.
Hälga had zadeldwang toen ik haar kreeg. Ik kreeg haar met zadel en zag meteen dat het zadel veel te smal was, scheef, en het leek opgevuld met stenen (allemaal keiharde bulten erin)
Hoe is het toch mogelijk, denk ik dan... wat dus ook aangeeft dat Hälga een paard is wat enorm veel tolereerd voordat ze iets aangeeft.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:18

Nou da's zeker waar! Mijn Fries toont nooit wat en je moet haar wel erg goed kennen wil je zien dat er iets aan de hand is. Mijn KWPN-dame speelt bij het minste-geringste de "diva" - wel makkelijk alleen moet je er altijd rekening meehouden dat bij haar een pijntje PIJN lijkt en dat kostte me in het begin héél wat hoofdbrekens, denkende dat de wereld verging :))

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:20

liljebo schreef:
Over het algemeen is bij problemen als atrose ed beweging een goed idee, Rust roest immers en als mens zijnde, merk je dat beweging goed doet. Ook als je er geen zin in hebt.
Maar hoe zit het met een paard, wat er eigenlijk ook geen zin in heeft.
Wat als je het dier (naast volledige weidegang) wilt laten bewegen in de hoop op beter welzijn, maar paardlief wendt zich van je af als je met hoofdstel komt, loopt weg en/of kijkt zuur.
Kortom... paard heeft er geen zin in.
Wil ook niet echt weg van huis (er is geen bak) is wat sneller gestresst buiten... wat dan?

Laat je hem in de wei en kijk je waar het schip strand, of probeer je het toch mee te slepen voor wandelingetjes e.d.?

Jullie visie?

Ik zou het niet doen, als het paard zelf duidelijk aangeeft dat het niet wilt, dan zou ik het niet doen.
Paard ka het beter inschatten dan iemand van buitenaf.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 13:29

Vandaag d.a. hier geweest ivm cushingtest Hälga en kreupelheidsonderzoek en lang over silja gesproken. Ze had inmiddels de gegevens van de kliniek.
Haar advies: beiden paarden op pensioen als gezelschapspaard. Hooguit met Hälga dagelijks rondje wei lopen.
Silja's probleem gaat niet minder worden door ermee te bezig te zijn, dus is het beter om haar gewoon de stress te besparen (ze kan erg gestresst raken) .
Hälga heeft overduidelijk problemen in de voorbenen en waarschijnlijk ook in de achterbenen, vrijwel zeker artrose. Lopen op het harde is niet aan te raden, want dat is pijnlijk voor d'r. In de wei kan het wel, in eigen tact, lekker beetje rommelen
Kortom... ze mogen lekker op pensioen en op het moment dat het slechter gaat, zit het erin dat we van allebei tegenlijk afstand nemen. Ze kunnen niet zonder elkaar en ik denk dat je ze onder de huidige omstandigheden niet meer moet aandoen om alleen achter te blijven, gezien ze allebei gebrekkig zijn.

Hard, maar aan de andere kant denk ik dat ik nu rust kan vinden omdat er duidelijkheid is.
Geen rijden meer, geen inspannen, geen longreining. Gewoon dagelijks een gezamelijk wandelingetje door de wei. Met een targetstik heb ik daar niet eens halsters voor nodig.

Voor mij betekent het dan ook het einde van paardenhouderij. Ik ben 52 en ik merk gewoon dat ik het gedoe van de laatste maanden niet meer goed trek. Ik moet er niet aan denken om opnieuw te beginnen met een paard en straks weer hierdoorheen te moeten. Nog afgezien van het feit dat het allemaal niet meer op te hoesten is.

Nee.... deze paarden mogen lopen totdat ze pijn krijgen en ik ga straks gewoon lekker 1 keer per 2 of 4 weken elders met een ander paard wat lange teugel gedoe doen of misschien andere dingetjes leren.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:39

Wel fijn dat je nu weet hoe de zaken ervoor staan, niet leuk dat het zo slecht is. Kan me wel voorstellen dat het een soort rust geeft, nu je zeker weet dat dit op termijn einde verhaal is voor beide paarden. Kan me ook voorstellen dat je na deze kneusjes niet meer een nieuwe poging gaat wagen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:09

Beginnen met oefeningen ernaast. Laat hem voelen wat hij nog kan en welke bewegingen makkelijker gaan en minder pijnlijk zijn als zijn standaart, lichaamsbewustzijn dus. Lekker aaien, masseren, ttouchen tussendoor. En bouw dit op. Ik rij ook weer op mijn oudje en nu zij haar balans kan vinden met haar beperkingen vind ze het ook steeds leuker en wordt helemaal trots als er mensen staan te kijken. Op buitenrit loopt ze voorop, in de bak kan ze ook met kindertjes rijden. Deze pony is 37.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 14:11

Misschien even voorgaande post lezen?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:06

Die was er idd nog niet dat ik het verhaal aan het typen was op mijn telefoon, Nu binnen je bericht even gelezen. Toch wil ik nog even zeggen dat de oefeningen evengoed gewoon kunnen. Je doet niet meer als het gewicht verplaatsen binnen hetgeen het paard kan, eens ben benen ttouchen of verzin het maar. In vond het best leuk om te doen en doe het dan ook nogsteeds. Bij mijn oudje heb ik het gewicht met kleine bewegingen van het ene naar het andere been verplaatst, gewicht naar achter, gevraagt om de buik eens op te tillen, etc. Zij heeft atrose in hals en achterhand, kan niet goed uit de voeten op het harde, maar heeft wel haar plezier in het bewegen terug gevonden. Ze is zelfs stout en rent bokkend weg als ik haar van de wei kom halen. Ze staat dan eerder bij de ingang van de wei als ik. Een andere niet zo oude maar wel op 4 benen kreupele merrie vind haar rust op deze manier. Ze is altijd snel getressd, rent als een kip zonder kop rond en bleef mager, etc. Nu kan ze op steeds meer momenten gewoon haar benen op de grond zetten en een keer flink schudden en dan voorop het gevaar tegemoed gaan. Als ze op stal gestressd is kan ze staan piafferen in de stal, vroeger met een holle rug, en zonder takt. Tegenwoordig blaast ze zich op en wordt het een imponerende piaffe. Ze kan ook veel beter omgaan met haar beperkingen.
Mocht je het leuk vinden om lekker kleine dingen met ze te doen en wil je meer weten mag je me altijd pben. Verder wil ik je ondanks alle beperkingen toch nog heel veel mooie jaren met de paardjes wensen, ondanks dat het er nu misschien niet zo heel goed uitziet. Jij en de paardjes verdienen het.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 15:26

Dank je. Ik ben bekend met ttouch e.d. Heb ik ook gebruik van gemaakt, net als met kleine oefeningen op de plek (ik werk met clickertraining) en wellicht blijf ik dat ook wel doen. Voor het overige houdt ik het op een weidewandelingetje omdat beweging op het harde geen goed idee is en silja het beste zelf kan bepalen hoe ze haar been gebruikt.
Ik hoop ook dat ze zich nog een tijdje op te wei vermaken. Ze mogen iig rondlopen totdat ze aangeven niet meer te willen.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:57

Liljebo: wat erg om te horen, maar waarschijnlijk had je dit ook min of meer verwacht, althans dat maakte ik een beetje op uit je vorige posten.
je hebt nu in ieder geval duidelijkheid over de situatie van een DA, en hoe k*t het is, je weet waar je aan toe bent.

geniet van ze zo lang het kan, lekker poetsen en tutten, een wandelingetje door de weide, en een keertje clickeren als je daar zin in hebt, en verder afwachten hoe lang ze nog bij je zullen zijn.

heel hard, maar er gebeuren geen wonderen in de paarden wereld, dat heb jij ook meerdere keren meegemaakt.

geniet van ze!

dikke knuffel!