Na bekappen lang gevoelig

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tylando

Re: Na bekappen lang gevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:24

mijn pony is ook altijd gevoelig na bekappen..nu laat ik zijn hoeven gewoon wat langer en hoefsmid eerder komen en steeds een klein beetje eraf halen! ik voer ook al geruime tijd biotine en ik moet zeggen dat het bij mijn pony wel goed doet! volgens kliniek laarakker was het prima om hem dat te geven! het is maar een klein beetje poeder per dag en dan valt het suikergehalte echt wel mee hoor! verder krijgt hij glucosamine en magnesium omdat hij overflexibel is . elke 3 maanden fysio erbij!

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:28

tylando schreef:
mijn pony is ook altijd gevoelig na bekappen..nu laat ik zijn hoeven gewoon wat langer en hoefsmid eerder komen en steeds een klein beetje eraf halen! ik voer ook al geruime tijd biotine en ik moet zeggen dat het bij mijn pony wel goed doet! volgens kliniek laarakker was het prima om hem dat te geven! het is maar een klein beetje poeder per dag en dan valt het suikergehalte echt wel mee hoor! verder krijgt hij glucosamine en magnesium omdat hij overflexibel is . elke 3 maanden fysio erbij!

Het is maar net de vraag of dat dankzij de biotine is of ondanks de biotine, dus dat het sowieso wat beter gaat met de hoeven.
En Laarakker is misschien niet zo goed op de hoogte?
Ieder beetje suiker is een beetje te veel.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:38

ach mijn pony is er steeds weer mee geholpen dus ik zie dat zo niet!
hij knapt er van op als er iets is,dus ik ben blij met hun ! ik heb niet echt een bepaald makkelijke pony en er is veel zorg voor nodig om hem goed te houden en dat lukt nog steeds en dank veel aan hun advies en ervaring!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:49

Maar ondertussen gaat dit niet meer over ts dr situatie...
Om maar even on topic te gaan, ts ik denk dat je het beste eerst eens kan kijken of je hoefsmid wel goed zn vak verstaat voordat je verder gaat zoeken, want veel mensen denken al gauw dat een paard naar een kliniek moet of wat dan ook maar kijk eerst naar je basis alsjeblieft. Mijn paard heeft dr hele leven zowat op ijzers en zooltjes ertussen gelopen en sinds een jaar of 2 zonder en zoals ik al zei liep ze ook op eikeltjes zeg maar, en helemaal als de hoefsmid net geweest was kon ik de 2 weken daarna absoluut niet rijden. En vanaf de eerste keer bij mijn nieuwe hoefsmid helemaal niks meer aan de hand, is nu bekappen en wegrijden zoals het hoort.
Weet niet hoe de situatie precies is bij jou maar in mijn geval lag het er dus aan dat ze heel gevoelig op de zool is en dr stand van de hoeven iets naar binnen is. Vraag je hs wat hij er van vind of probeer eens een andere hs.
Ben benieuwd, hou je ons op de hoogte?

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 07:19

om er nog even op terug te komen

ik had het over of zachte zooltjes of platvoeten
en dat was een vraag ik heb niet gezegd dat het hierdoor kwam hoor
ik heb zelf een pony gehad met zachte zooltjes die ook nog dun waren dat was aan de voorbenen ze heeft toen tijdelijk ijzertjes gehad en de hoefsmid die er toen bij was heeft heeft mij een middeltje gegeven om de zooltjes mee in te smeren dat heeft geholpen
deze had ook nog platvoeten en stond te ver achterover dus vandaar

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 09:06

Arabesk schreef:
tylando schreef:

Laarakker is een oplichter. Ja zo hard durf ik het te zeggen. Hij zei tegen een collega-veearts 'ik verkoop het verhaal dat de mensen willen horen' en hij laat zich waarschijnlijk nog lekker spekken door bedrijven die allerlei zalfjes en poedertjes verkopen. Een werkelijk goede veearts vertelt je dat huisvesting en voeding anders moeten; meer buiten en minder rotzooi, veel meer ruwvoer etc.

Laarakker is in de alternatieve hoek gaan zitten omdat hij daar geld kon verdienen, bákken met geld.

Arabesk; ik vind dat je hier veel te ver gaat: dit is laster. Wat jij vindt, moet jij weten, maar iemand zo beschuldigen vind ik niet kunnen.
Ik TEM

Hoefzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 12:17

Als je (of je hoefsmid) de hoefwanden laat uitsteken zodat de zool/straal de grond niet raakt, zullen deze gevoelig zijn wanneer ze wel iets raken. Dit noemt men omtreksbelasting of "peripheral loading". Gevolgen zijn hier te bekijken http://www.youtube.com/watch?v=EL_45ml-TlI. De oplossing is om juist deze delen van de hoef beter te ontwikkelen (en niet nog meer te ontlasten door de hoefwand nog langer te laten = vicieuze cirkel). Een juiste bekapping is een eerste vereiste. De gemakkelijkste manier om de overgang van zachte straal naar ontwikkelde straal te bekomen is door het gebruik van hoefschoenen. Ik gebruik regelmatig EasyBoot Epics en Equine Fusion jogging shoes.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 09:59

Hier helaas ook 1 met gevoelige voetjes..Mijn vorige smid heeft jaren lang elke keer wat uit de zool gesneden. Tot ze afgelopen zomer na het bekappen gewoon een maand lang bij ieder steentje of dingetje met haar been in de lucht stond.
Nieuwe smid gezocht en in overleg een half jaar ijzers eronder gehad. Maand geleden ijzers eronder vandaan laten halen en dat ging buitengewoon goed. Tot nu, afgelopen week is ze bekapt, bijna niets afgehaald, sowieso van de zool afgebleven en toch loopt ze weer gevoelig.
Baal ervan, want dit is dus nooit zo geweest, totdat die eerste smid telkens hoorn wegsneed uit de zool.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 10:15

Weet er iemand een goede hoefsmid die bekapt op natuurlijke wijze in de buurt van Amsterdam/Broek in waterland?
Ook mijn paardjes zijn altijd een paar dagen gevoelig als de hoefsmid geweest is. Zoek dus eens iets anders. Heb er al aan gedacht om zelf weer te gaan bekappen (deed dat in het verleden ook bij mijn ponies, nooit problemen met gevoelig lopen gehad), maar helaas heb ik een hele slechte rug en loop ik 3 dagen krom als ik ze bekapt hebt. Suggesties en tips zijn welkom!