AV merrie stijf en stram!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Re: AV merrie stijf en stram!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:22

Och jeeee... Nou, we hopen er het beste maar van..
Dikke knuffel voor jou :(:)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:24

Sterkte ermee :(:) Geef het wel even de tijd,want het is niet binnen een paar dagen over..

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 19:28

No_No schreef:
Och jeeee... Nou, we hopen er het beste maar van..
Dikke knuffel voor jou :(:)

Dank je wel,heb ik echt nodig op het moment ;(

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 19:29

pleiada schreef:
Sterkte ermee :(:) Geef het wel even de tijd,want het is niet binnen een paar dagen over..

Ik blijf voor haar vechten hoor!
ze is het meer dan waard!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:32

Ik bedoelde het niet vervelend hoor,mocht je denken..Ik hoop echt dat ze weer opknapt :j Heeft de dierenarts ook enig idee waar de bevangenheid vandaan komt?

Kingloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:33

Ahwww wat rot zeg.. Ik heb 1,5 week ook met mijn hb arab lopen toppen. Die is helaas acuut spierbevangen.. Heel veel sterkte met je arab!

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:33

heel goed de ijzers er direct af, alleen op hooi en een liksteen zetten en nooit meer terug iets anders geven.
Kijk een hier: http://www.paardnatuurlijk.nl
staat heel veel info over o.a. hoefbevangenheid. succes!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:44

En dan heb je een paard met flinke vitaminen en mineralen tekorten... verstandig advies cindybijl!

Helaas is veel ruwvoer wat wij onze paarden voeren niet voldoende om alleen op te leven, zeker niet als het gaat om een paard wat in training staat. Dus ik zou sowieso een vit/min korrel bijvoeren.

Hoefijzers hoeven niet perse af, de mijne heeft ze juist weer onder gekregen toen ze hoefbevangen was omdat ze toen veeeeel beter liep. Met ijzers kachelde ze lekker door de paddock, zelfs over de bestraatte stukken!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:48

Ben ik inderdaad ook mee eens dat je een vitamine mineralen korrel bij moet geven :j Tekorten zijn niet goed voor de gezondheid en kunnen allerlei klachten veroorzaken,vooral een paard wat al wat heeft verbruikt wat dat betreft meer en heeft het echt nodig :)

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:06

Focussed schreef:
En dan heb je een paard met flinke vitaminen en mineralen tekorten... verstandig advies cindybijl!

Helaas is veel ruwvoer wat wij onze paarden voeren niet voldoende om alleen op te leven, zeker niet als het gaat om een paard wat in training staat. Dus ik zou sowieso een vit/min korrel bijvoeren.

Hoefijzers hoeven niet perse af, de mijne heeft ze juist weer onder gekregen toen ze hoefbevangen was omdat ze toen veeeeel beter liep. Met ijzers kachelde ze lekker door de paddock, zelfs over de bestraatte stukken!

_O-

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:13

Nuttige bijdrage...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:46

Focussed, misschien had je wat beter moeten lezen, het advies van Cindybijl is correct voor een accuut hoefbevangen paard. Er is ondertussen geen sprake meer van training, alleen van hopen op genezing.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:50

Waratje schreef:
Focussed, misschien had je wat beter moeten lezen, het advies van Cindybijl is correct voor een accuut hoefbevangen paard. Er is ondertussen geen sprake meer van training, alleen van hopen op genezing.

Misschien moet jij wat beter lezen, er staat toch echt: "En nooit meer terug wat anders geven".

En zeker een paard wat accuut HB is heeft genoeg vitaminen en mineralen nodig voor optimaal herstel.

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 21:00

pleiada schreef:
Ik bedoelde het niet vervelend hoor,mocht je denken..Ik hoop echt dat ze weer opknapt :j Heeft de dierenarts ook enig idee waar de bevangenheid vandaan komt?

Nee dacht ik niet hoor!
Ze denk van ziekte van Cushing,vandaar bloedonderzoek.
En ja haar benen zijn al 21 jaar en iedereen dacht dat ze atrose had.

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 21:01

Kingloveyou schreef:
Ahwww wat rot zeg.. Ik heb 1,5 week ook met mijn hb arab lopen toppen. Die is helaas acuut spierbevangen.. Heel veel sterkte met je arab!

Ohhh jij ook heel veel sterkte!
Dat dachten ze ook eerst van mij merrie,maar zit echt in haar hoeven!

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 21:04

Focussed schreef:

Mijn merrie staat niet in training!
Ik wandel veel met haar en 1x in de week een stapritje wat zij heerlijk vindt.
Achterijzers was hoefsmid ook niet zo mee eens,omdat ze kleine hoefjes heeft vindt hij dat ze juist meer steun heeft met ijzers.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:08

Akkoord, het stukje "nooit meer...." heb ik over het hoofd gezien. Maar feit blijft dat je bij accuut hoefbevangen het paard op zo schraal mogelijk rantsoen zet. Daar er ook naar insulineresistentie wordt gekeken geeft aan dat de hoefbevangenheid hoogst waarschijnlijk is van fructaan. Dan moeten eerst de gifstoffen het lijf weer uit voordat je er weer extra voedingsstoffen in gaat stoppen. Ik zou toch echt wachten met extraatjes tot de uitslag van het bloedonderzoek binnen is.

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 21:09

Ze mag de 1e 2 weken alleen water en hooi en 1 handje luzerne.
Hoe kom ik dan aan vitaminen en mineralen extra?
Dierenarts had het over vitaminen korrels? maar dat was latere zorg eerst die 2 weken door komen.

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 21:10

Waratje schreef:
Akkoord, het stukje "nooit meer...." heb ik over het hoofd gezien. Maar feit blijft dat je bij accuut hoefbevangen het paard op zo schraal mogelijk rantsoen zet. Daar er ook naar insulineresistentie wordt gekeken geeft aan dat de hoefbevangenheid hoogst waarschijnlijk is van fructaan. Dan moeten eerst de gifstoffen het lijf weer uit voordat je er weer extra voedingsstoffen in gaat stoppen. Ik zou toch echt wachten met extraatjes tot de uitslag van het bloedonderzoek binnen is.

Doe ik ook!
Moet haar benen nu ook veel koelen.
en door die bloedverdunners moeten die gifstoffen/afvalstoffen sneller haar lichaam verlaten.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:12

Ik zie nu dat je het al eerder hebt gepost dat ze misschien cushing heeft,had ik even overheen gelezen :o Balen zeg als ze dat heeft!Ik geloof dat er een centraal cushing topic is hier,misschien heb je er wat aan..

Ps.Marstall force is wel een goede vitaminen mineralen korrel

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:14

Klopt, veel merken hebben "vitaminen korrels". Dit zijn hele kleine bixjes met een hele hoge dosis vitaminen en mineralen. Je hoeft dus maar een heel klein bekertje te geven om te zorgen dat je paard alles binnen krijgt.
Het voordeel hiervan is dat je paard dus ook (vrijwel) geen extra suiker hierdoor binnen krijgt, maar wél alle belangrijke bouwstoffen voor het herstel van de HB.

Voorbeelden zijn:
Pavo Vital
Marstall Force
NAF Kompleet
Sectolin Equi Gold Mix
The Missing Link
Vita Plus

Verder inderdaad lekker schraal houden. Goed arm hooi (bij mijn paard moest dit echt gedoseerd want die werd echt te dik van onbeperkt hooi), onbeperkt stro en dus eventueel een vitamine korrel. Geen snoepjes, koekjes, slobbers, wortels, fruit, gras etc.

Waratje: Het feit dat het paard op insuline resistentie wordt getest lijkt mij eerder omdat ze hem verdenken van Cushing of EMS.

Bloedverdunners worden niet gegeven voor het afvoeren van "gifstoffen" maar zodat de doorbloeding ook in de haarvaten van de hoef optimaal blijft!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:19

Dat is een extra reden om even af te wachten met extraatjes.
En in je rijtje ontbreekt de Ultimate Balancer van Dodson & Horrell. D&H heeft ook erg goed voer voor paarden met aanleg tot bevangenheid, maar dat even terzijde.

TS is heel verstandig om zich te houden aan de instructies van de DA voor de eerste twee weken en ik hoop van harte dat de merrie herstelt.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:20

Sorry, ken ze niet allemaal uit mijn hoofd! Haha.

Ik hoop ook dat je merrie snel opknapt!

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 18:54

Bedankt allemaal voor de informatie _/-\o_
Vandaag vondt ze het gelukkig lekker om haar benen met koud water af te spuiten.
Normaal heeft mevrouw een hekel aan natte voeten :D
Vindt haar nu zelf links voor kreupel en achterbenen stabieler,ze staat niet meer in die vreemde houding alsof ze op eieren loopt.
Ze staat vrolijk te hinneken en is allert en oogt niet ziek op het 1e gezicht.
Jaaaaa ik hoop ook dat ze herstelt!
Duimen jullie allemaal voor ons mee?

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 18:57

Focussed schreef:
Klopt, veel merken hebben "vitaminen korrels". Dit zijn hele kleine bixjes met een hele hoge dosis vitaminen en mineralen. Je hoeft dus maar een heel klein bekertje te geven om te zorgen dat je paard alles binnen krijgt.
Het voordeel hiervan is dat je paard dus ook (vrijwel) geen extra suiker hierdoor binnen krijgt, maar wél alle belangrijke bouwstoffen voor het herstel van de HB.

Voorbeelden zijn:
Pavo Vital
Marstall Force
NAF Kompleet
Sectolin Equi Gold Mix
The Missing Link
Vita Plus

Verder inderdaad lekker schraal houden. Goed arm hooi (bij mijn paard moest dit echt gedoseerd want die werd echt te dik van onbeperkt hooi), onbeperkt stro en dus eventueel een vitamine korrel. Geen snoepjes, koekjes, slobbers, wortels, fruit, gras etc.

Waratje: Het feit dat het paard op insuline resistentie wordt getest lijkt mij eerder omdat ze hem verdenken van Cushing of EMS.

Bloedverdunners worden niet gegeven voor het afvoeren van "gifstoffen" maar zodat de doorbloeding ook in de haarvaten van de hoef optimaal blijft!

:o :o :+ bedoel ik mee dat ik zei van afvoeren van gifstoffen!