Dikke knuffel voor jou
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Focussed schreef:En dan heb je een paard met flinke vitaminen en mineralen tekorten... verstandig advies cindybijl!
Helaas is veel ruwvoer wat wij onze paarden voeren niet voldoende om alleen op te leven, zeker niet als het gaat om een paard wat in training staat. Dus ik zou sowieso een vit/min korrel bijvoeren.
Hoefijzers hoeven niet perse af, de mijne heeft ze juist weer onder gekregen toen ze hoefbevangen was omdat ze toen veeeeel beter liep. Met ijzers kachelde ze lekker door de paddock, zelfs over de bestraatte stukken!
Waratje schreef:Focussed, misschien had je wat beter moeten lezen, het advies van Cindybijl is correct voor een accuut hoefbevangen paard. Er is ondertussen geen sprake meer van training, alleen van hopen op genezing.
pleiada schreef:Ik bedoelde het niet vervelend hoor,mocht je denken..Ik hoop echt dat ze weer opknaptHeeft de dierenarts ook enig idee waar de bevangenheid vandaan komt?
Focussed schreef:En dan heb je een paard met flinke vitaminen en mineralen tekorten... verstandig advies cindybijl!
Helaas is veel ruwvoer wat wij onze paarden voeren niet voldoende om alleen op te leven, zeker niet als het gaat om een paard wat in training staat. Dus ik zou sowieso een vit/min korrel bijvoeren.
Hoefijzers hoeven niet perse af, de mijne heeft ze juist weer onder gekregen toen ze hoefbevangen was omdat ze toen veeeeel beter liep. Met ijzers kachelde ze lekker door de paddock, zelfs over de bestraatte stukken!
Waratje schreef:Akkoord, het stukje "nooit meer...." heb ik over het hoofd gezien. Maar feit blijft dat je bij accuut hoefbevangen het paard op zo schraal mogelijk rantsoen zet. Daar er ook naar insulineresistentie wordt gekeken geeft aan dat de hoefbevangenheid hoogst waarschijnlijk is van fructaan. Dan moeten eerst de gifstoffen het lijf weer uit voordat je er weer extra voedingsstoffen in gaat stoppen. Ik zou toch echt wachten met extraatjes tot de uitslag van het bloedonderzoek binnen is.
Focussed schreef:Klopt, veel merken hebben "vitaminen korrels". Dit zijn hele kleine bixjes met een hele hoge dosis vitaminen en mineralen. Je hoeft dus maar een heel klein bekertje te geven om te zorgen dat je paard alles binnen krijgt.
Het voordeel hiervan is dat je paard dus ook (vrijwel) geen extra suiker hierdoor binnen krijgt, maar wél alle belangrijke bouwstoffen voor het herstel van de HB.
Voorbeelden zijn:
Pavo Vital
Marstall Force
NAF Kompleet
Sectolin Equi Gold Mix
The Missing Link
Vita Plus
Verder inderdaad lekker schraal houden. Goed arm hooi (bij mijn paard moest dit echt gedoseerd want die werd echt te dik van onbeperkt hooi), onbeperkt stro en dus eventueel een vitamine korrel. Geen snoepjes, koekjes, slobbers, wortels, fruit, gras etc.
Waratje: Het feit dat het paard op insuline resistentie wordt getest lijkt mij eerder omdat ze hem verdenken van Cushing of EMS.
Bloedverdunners worden niet gegeven voor het afvoeren van "gifstoffen" maar zodat de doorbloeding ook in de haarvaten van de hoef optimaal blijft!
bedoel ik mee dat ik zei van afvoeren van gifstoffen!