hoeven vijlen met slijpschijf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 09:44

suuzepuus schreef:
Nou suzanne.... dit is wel een beetje een banketstaaf post...vind het niet kunnen wat je nu doet. het is juiste netjes van de ts dat ze geen namen noemt. je maakt nu andere hoefsmeden zwart...
.

Hoezo maak ik mensen zwart?! :\

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 09:45

Bij koeien gebruiken ze die apparaten ook. Die zijn dus speciaal voor de hoeven.Voor bevangen pony's is het ideaal. Dat is lang zo pijnlijk niet als gewoon bekappen. En dat geldt ook voor paarden met arthrose. Bij het bekappen komt er best veel kracht op de gewrichten. Zo raar is dit niet hoor. In handen van een goed hoefsmid is het een ideaal hulpmddel.

Je kunt de schijven bv bestellen bij Agradi.En hierop Bokt was ook al eerder een topic hierover.

[BEH] Hoefbekappers die met een soort schuurmachine werken?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 09:45

Ik had de post verkeerd gelezen :P sjorry.... (staat er al hoor)

nynke55

Re: hoeven vijlen met slijpschijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 09:47

Zo had ik de lijst ook niet bekeken hoor, maar goed dat ik nu weet dat er alternatieven in de buurt zijn. De hoefsmid komt straks, ik zal hem in elk geval vertellen dat hij de wand niet meer moet doen.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 09:50

haboshof schreef:
Bij koeien gebruiken ze die apparaten ook. Die zijn dus speciaal voor de hoeven.Voor bevangen pony's is het ideaal. Dat is lang zo pijnlijk niet als gewoon bekappen. En dat geldt ook voor paarden met arthrose. Bij het bekappen komt er best veel kracht op de gewrichten. Zo raar is dit niet hoor. In handen van een goed hoefsmid is het een ideaal hulpmddel.

Je kunt de schijven bv bestellen bij Agradi.En hierop Bokt was ook al eerder een topic hierover.

Maar hoe kan dit veilig zijn?! Serieuze vraag.
Als paard lief een verkeerde beweging maakt heeft hij nog steeds een slijptol in zijn been....

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 09:50

Mijn smid had direct weer kunnen vertrekken met z'n slijptol, maar gelukkig heeft hij wel normaal boerenverstand en begrijpt dat je met zoiets dergelijks veel te veel van de hoefwand afhaalt, met alle gevolgen van dien(wand gaat spijten, scheuren in de kroonrand, niet meer mogelijk om te nagelen wanneer ijzer gewenst is enz).
Een vijl is ervoor gemaakt, daarbij kun je telkens goed zien hoeveel je ervan af haalt, waar je met een slijptol al snel te veel doet.
Vijlen is niet bedoeld om de hoef rond te maken, maar om oneffenheden glad te maken en de onderste rand rond te maken zodat de hoef makkelijk af kan rollen en de rand niet zo makkelijk gaat spijten.
Om over de gevaren maar niet te spreken wanneer het paard schrikt, geïrriteerd is of naar een vlieg slaat....
Ik snap ook niet dat mensen dit goed praten door te zeggen dat het met een gewone handvijl te lang gaat duren, je kapt met een kapmes, en werkt af met een vijl, om zoals ik eerder geschreven had, de oneffenheden glad te maken, niet om de gehele voet mooi rond te maken.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 09:54

S_zanne schreef:
haboshof schreef:

Maar hoe kan dit veilig zijn?! Serieuze vraag.
Als paard lief een verkeerde beweging maakt heeft hij nog steeds een slijptol in zijn been....

Het is een papieren schijf op een rubbersteunschijf. Niks gevaarlijks aan. Als het paard problemen heeft met het lawaai oid dan zal de hoefsmid het niet gebruiken. Die zit toch ook niet te wachten op wegspringende paarden.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:01

Maar een vijl in een been is denk ik ernstiger dan een schijf!>?!?!

gilandro_c

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:04

Ik denk ook dat het scheelt welke hoefsmid je hebt en hoe die ermee omgaat.
Waarom gebruiken mensen een manicuresetje en minder vaak een vijltje??
Het wordt steeds vaker gebruikt. Het is ook niet wekelijks ja.
Voor keuringen gebruiken ze ook vaak zo'n machine.
Er zit een speciale schijf op.
Belangrijk is dat de hoefsmid er ervaring mee heeft en een goeie hoefsmid weet wel waar die niet teveel af moet halen. het wordt net wat mooier en strakker met zo'n schijf.
Maar als je het liever niet hebt kun je het ook aangeven bij je smid.
De jonge paarden worden bij mij er ook niet mee gedaan.
Verder moet je het een keer gezien hebben voor je een goed oordeel kunt geven.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:05

Dus paard lief krijgt daar geen open beenwond van?

TS, als jij je prettig voelt met je smit zou ik vragen of het een PFERD slijpschijf is die hij gebruikt.
Voel jij je er niet prettig bij, ga dan op zoek naar een andere.
Keuze genoeg. :)

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:11

Een kapmes kan ook uitschieten, weet je wel hoe scherp zo'n ding is?

Ik heb geen problemen met een hoefsmid die zo'n apparaat gebruikt. Ik heb een heleboel pony's die ooit bevangen zjn geweest en oudjes met arthrose. Met de machine is het veel fijner.

Pferd is trouwens niet speciaal voor paarden.Dat is de grootste fabrikant van slijpmiddelen,als vijlen, raspen, schuurschijven in Duitsland.
Laatst bijgewerkt door haboshof op 08-10-12 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:11

Hier zijn nog nooit problemen geweest, je moet er mee kunnen omgaan.
Het resultaat mag er zijn.
TS als je dit niet ziet zitten zal je smid hier heel zeker begrip voor hebben, vraag hem wat uitleg.

Als je het eens van dichtbij kan bekijken lijkt het mss veel minder eng, het maakt wat lawaai maar voor de rest is het een handig tuig.

Wij gebruiken hem nu een jaar ongeveer en alleen bij paarden die er niet naar omkijken.

Bij mijn Haf kan je bv niet aankomen met een tondeuse, terwijl haar hoeven wel met de schijf mooi worden afgerond :j

Scar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 11:27

Een ECHTE hoefsmid zal nooit een slijpschijf gebruiken bij het bekappen van het paard. Een hoefsmid die te lui is om een hoef te bekappen en daarna netjes te vijlen/raspen moet iets anders gaan zoeken om z'n geld te verdienen. Je moet er echt niet aan denken dat de kroonrand beschadigd raakt door uitschieten met een slijptol.
Ervaren hoefsmeden zijn nog geen 2 minuten bezig om de hoef netjes te vijlen. Nog buiten dat de hoefwand een beschermlaag heeft die je het beste kan laten zitten.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 11:49

Scar1 schreef:
Een ECHTE hoefsmid zal nooit een slijpschijf gebruiken bij het bekappen van het paard. Een hoefsmid die te lui is om een hoef te bekappen en daarna netjes te vijlen/raspen moet iets anders gaan zoeken om z'n geld te verdienen. Je moet er echt niet aan denken dat de kroonrand beschadigd raakt door uitschieten met een slijptol.
Ervaren hoefsmeden zijn nog geen 2 minuten bezig om de hoef netjes te vijlen. Nog buiten dat de hoefwand een beschermlaag heeft die je het beste kan laten zitten.

*huh* kijk even naar het filmpje dat ik plaatste, hij komt met de slijpschijf helemaal niet in de buurt van de kroonrand en de buitenkant van de hoefwand.
Mijn smid is een ECHTE hoefsmid, RIJKSerkend enzo, opleiding in Deurne gedaan. Bijgeschoold in Utrecht met het gebruik van de slijpschijf een tijdje geleden. Na zijn bijscholing heeft hij mij gevraagd of hij het mocht doen met Morrie. Je kan op het filmpje zien hoe weinig eraf gevijld wordt en hoe netjes het wordt.
Ik kan je verzekeren dat hij ietsje langer dan 2 minuten vijlt als hij het met de hand doet en dan houd ik het zelf nog bij tussen 2 bekapbeurten door

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 11:52

is het dan ook goedkoper vraag ik me dan af. omdat het makkelijker en sneller gaat

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 11:53

Scar1 schreef:

Wat een onzin. Waarom zou een echte hoefsmid dat niet doen? Vroeger had je geen electrische apparaten, dus moest alles met de hand. Een timmerman is dus geen echte timmerman, omdat hij nu met een apparaat spijkers in hout slaat? Dat mag alleen met een hamer? En zagen moet met een handzaag?

Ik kan me best voorstellen dat er vernieuwing plaatsvind. Ook bij gereedschap van een hoefsmid.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 11:56

ja alleen is die timmerman met houten planken bezig en niet met een beest van vlees en bloed.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 11:57

@Scar1, jouw opmerking is gewoon belachelijk. Mijn vriend is al 20 jaar hoefsmid in hart en ziel ;)

De tijd blijft niet stil staan, moest je hiervoor een account openen?

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:04

Inoterry schreef:
Dat diegene die het met de slijptol deed niet kan bekappen zal ik niet betwisten, maar vooral hoe de onderkant van de voeten er uit zag had wel degelijk met de slijptol te maken. Met een slijptol kan het nooit zo netjes worden afgewerkt aan de onderkant als met een kapmes.

Die foto's laten een paardenvoet zien die gewoon zwaar verwaarloosd is.... nogmaals, dat heeft niets met machinaal of traditioneel bekappen te maken! Iedere leek kan zelf zien dat er weken- ? maanden-? lang niets aan die voet gedaan is.

De onderkant van paardenvoeten kunnen met een slijper net zo netjes worden afgewerkt als met een kapmes.
Zie foto:
Afbeelding
En hier is de voet dus nog niet klaar, maar je kunt wel al een flink stuk schone zool zien.
Belangrijk is wél bij het gebruik van een slijpschijf om een lamellen schuurpapierschijf te gebruiken, ook een traploze machine zodat je zowel heel langzaam als heel snel kunt schuren.
Inmiddels zijn er best wel veel professionele slijpers voor paardenvoeten op de markt, veel hoefsmeden maken er inmiddels gebruik van.

Mijn eigen reden om machinaal te bekappen is omdat hier 's zomers de hoeven, door de droogte, zo knétterhard zijn dat ik zelfs met een goede hoeftang er niet meer doorheen kom. In de regenperiode zou ik gewoon kunnen raspen, geen probleem.

Mijn eigen ervaring met verschillende paarden is dat het over het algemeen heel snel geaccepteerd wordt en ik heb zelfs het idee dat paarden de trillingen onder hun voeten als aangenaam ervaren.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:08

Scar1 schreef:

Sorry, belachelijke opmerking!! Er zijn al zat hoefsmeden die machinaal bekappen. Heeft niets met luiheid te maken, wel met comfortabel werken voor hem/haarzelf én het paard!
Weet je wel waar de kroonrand zit?????? Dan weet je ook dat je daar helemaal niet eens in de buurt komt met een vijl/rasp of slijpschijf!

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:09

Eliine schreef:
ja alleen is die timmerman met houten planken bezig en niet met een beest van vlees en bloed.

Daar heb je gelijk in.
Heb je dan ook wel gerealiseerd dat in datzelfde beest van vlees en bloed stalen nagels geslagen worden?
En dat daar helemaal NIEMAND problemen mee schijnt te hebben?

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:10

Eliine schreef:

Voorbeeld is timmerman, maar ach, je kunt toch zelf wel andere dingen bedenken?
Tandarts, chirurg etc.

Mijn hoefsmid doet al meer dan 25 jaar mijn paarden en ik heb er op dit moment 28. En tegenwoordig gebruikt hij ook wel eens een machine. Gaat prima. En nu zou hij ineens geen "echte" hoefsmid meer zijn?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:12

Sorry maar hoefsmidden met een slijptol komen er bij mij niet in.

Dit kan nooit goedgaan en ik vind het pure luiheid en je vraagt om ongelukken.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:12

StalNollie schreef:
is het dan ook goedkoper vraag ik me dan af. omdat het makkelijker en sneller gaat

Hihi... nou, ik doe het puur als hobby en help verschillende mensen met paarden. :D
Ik doe er machinaal net zo lang over als met een rasp.... je zou idd. kunnen denken dat het sneller gaat maar dat is niet zo.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:16

countrygirl schreef:
StalNollie schreef:

Hihi... nou, ik doe het puur als hobby en help verschillende mensen met paarden. :D
Ik doe er machinaal net zo lang over als met een rasp.... je zou idd. kunnen denken dat het sneller gaat maar dat is niet zo.

Juist en wat is het nut ervan dan? en er zitten meer risico's aan vast. Dus dat ding komt helemaal niet in de buurt van mijn paard.

Straks is er teveel af en of een uitschieter, en dan al die snoeren en een onhandig log ding om het te hanteren, je moet het met 2 handen doen en dat gaat gewoon nooit goed.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 08-10-12 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt