Deze hoeven zijn er erg slecht aan toe. Komt dit nog goed?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 14:29

leannerobert schreef:
Bedankt voor de reacties!

Alleen, hoe ontstaan die scheuren? Door het niet bijhouden van het kapwerk aan de hoeven?

Kan op verschillende manieren.
Slecht onderhoud of trauma zijn een van de vele mogelijkheden.
Maar vaak als het al zo ver gevorderd is is slecht onderhoud een mede oorzaak

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 14:30

Nee hoor, kan verschillende oorzaken hebben. Hierboven zijn al wat genoemd aan "ziekten" en dan kan het inderdaad zijn door niet te bekappen. Of domweg door enorm droge hoeven. Mijn pony is altijd regelmatig bekapt, toen ze van weiland veranderde kreeg ze ineens scheuren. Hoefsmid bekapte nog steeds regelmatig, probeerde de scheur tegen te houden, maar dit ging gewoon door. Uiteindelijk weer naar een ander weiland verhuisd, en dezelfde hoefsmid kreeg het rap onder controle, uiteindelijk was ze scheurvrij! Of het echt aan het weiland lag, weet ik niet, maar het was wel opvallend dat het zo liep, en ook met dezelfde hoefsmid.

kinel

Re: Deze hoeven zijn er erg slecht aan toe. Komt dit nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 14:33

bij mijn haf kon je duidelijk zien dat er slecht hoef onderhoud was gepleegd.

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 14:44

Oei, dat is niet allemaal goed nieuws... :n
Als ik het goed begrijp kan het ook de aangeboren stand van de hoef zijn? Dus trek ik de voorzichtige conclusie dat het in dat geval altijd een probleem zal blijven?

Maar dan blijft mijn vraag: de stand van de hoeven vond ik nogal beroerd (zeg ik als leek). Kan dit nadelige gevolgen hebben voor de vorming van het kraakbeen? En het paard dus misschien eerder last heeft van slijtage aan het kraakbeen? Het dier is nog geen anderhalf... Mij lijkt het dat het kraakbeen dan heel gemakkelijk te (mis)vormen is door dit soort dingen...

Edit: standfoto is beschikbaar als daar behoefte aan is...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 14:46

leannerobert, in zulke gevallen is er echt maar 1 oplossing; VAAK de smid op bezoek laten komen. De beenstand is nu nog goed te corrigeren (indien gewenst) en met intensieve zorg kunnen de scheuren ook echt wel verdwijnen. Maar het zal niet vanzelf gaan nee.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 14:49

Wij kunnen dit niet vanaf foto's beoordelen.
Hiervoor heb je dus echt een goedde smid nodig die het goed kan beoordelen voor je.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 14:52

Vraag deze jongens eens om advies per mail op basis van deze foto's:
http://www.hoefgezondheid.nl/

Ik heb ook een ruin gekocht met ZEER slechte voeten... en dat is wel iets dat zorg vraagt....

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:33

Met vaak een goede hoefsmid komt het vast goed hoor!

Ik kan zo niet goed zien of de stand erg afwijkend is, er valt me iig geen afwijkende stand op zo. Het enige dat me opvalt zijn de scheuren en slechte conditie van de hoef.

Beestje is nog jong, juist nú valt er nog heel veel aan te doen!

Edit: Wil je het beestje misschien kopen of vanwaar de vraag? Is ze al van jou?
Laatst bijgewerkt door Chaos op 10-09-12 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:35

De hoefwand lijkt ook veel te lang (brokkels en flares) dus denk dat na een rondje bekappen de hoeven er al een pak beter uit gaan zien! Zo'n scheuren zouden in principe gewoon moeten kunnen uitgroeien.. Is het jouw paard of niet. Zoja, zou ik hem eerst maar eens laten bekappen, denk dat het er dan al een stuk beter uitziet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:38

nou,als ik naar de foto's kijk zie ik alleen wat lange hoeven,ik vind dit niet raar ofzo hoor.
en daarom dus,vanaf foto kun je niks zien!

vraag je smid,die kan je helpen

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 18:40

Het paard is nóg niet van mij. We zijn nog in onderhandeling over de prijs.
Wat zouden jullie doen als je zulke hoeven ziet? Kopen of laten staan? Ik twijfel enorm!
De reden van de twijfel is het misschien ver- of misvomde kraakbeen. Áls dat het geval is, loop ik natuurlijk het risico dat het beestje met zijn 15e versleten is of al heel vroeg artrose heeft. Dat hoeft natuurlijk niet door zijn (nu) slecht onderhouden hoeven te komen, maar i.m.o. is het risico zeker aanwezig. Of denken jullie van niet?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:44

ik vraag mij af of er bij de die ene achterhoef niet sprake is van een hoornzuil.
Een goede hoefsmid en dagelijks vitamine en mineralen supplement zou wel helpen vermoed ik.
Wat krijgt hij nu te eten?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:45

Aangezien het een trekpaard is komt er dus z'n hele leven zeer veel gewicht op zijn voeten, die moeten dus gewoon goed zijn. Anders kun je hem veel eerder dan z'n 15 afschrijven, denk goed na voor je hier aan begint, kost veel tijd en geld dus als je hem koopt, heel weinig bieden. Vraag anders een goede smid of hij met je mee wil om te kijken.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:50

regelmatig een goede hoefsmid erbij doet wonderen.
Linksachter lijkt mij de meest zorgwekkende.
Lijkt mij een hoornzuil?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:58

ik heb ze erger gezien dus dit komt vast goed

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 19:00

kleinvosje schreef:
Het ziet er heel erg uit, maar vaak valt het wel mee. De scheuren zijn zeker niet goed, maar door goed bekappen en ook met regelmaat bekappen, kan dat wel weer hersteld worden. Gauw de hoefsmid erbij dus!

Hier sluit ik me bij aan. :j

De 'krak' zal er niet snel uitgaan, die zal moeten uitgroeien, maar het ziet er heftiger uit dan het is. Gewoon te lang niet bekapt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 20:38

leannerobert schreef:
Bedankt voor de reacties!

Alleen, hoe ontstaan die scheuren? Door het niet bijhouden van het kapwerk aan de hoeven?

Min of meer. Eigenlijk door onvoldoende slijtage. Als de hoef onvoldoende slijt, bijvoorbeeld omdat het paard alleen op zachte ondergrond staat, is bekappen nodig en als dat niet vaak genoeg gebeurt kun je dit soort scheuren krijgen.

Dit paard kun je het beste regelmatig laten bekappen. Hoe vaak "regelmatig" is hangt af van de snelheid waarmee de hoeven groeien en slijten. De smid of bekapper moet op zoek naar de optimale tussentijd voor dit paard. Als hij een kwartierboogje in de hoefwand snijdt op de plek waar de scheur zit wordt de druk daar verminderd en kan de scheur uitgroeien.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:01

Ik zou er niet aan beginnen. Of je moet hem voor 300€ kunnen kopen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:05

mag ik even inspringen, sommige zeggen niet op tijd bekapt etc. maar bij mijn paardje nu 3.5 jaar heeft dit ook aan twee hoeven en ik heb hem al heel zijn leven . van veulen af aan goed bijgehouden smid, voeding, ondergrond en alles.

dus soms en vooral bij belgische trekpaarden aanleg.

je smid kan vertellen in hoeverre het doorgaat bij die van mijn is het oppervlakkig dus gelukkig niet dieper en bij de kroonrand.
dus gewoon op tijd bekappen en bij houden, en in mijn ogen de fotos te zien valt het wel mee. maar dat kun je erg moeilijk zeggen vanaf het internet /fotos

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:20

wat mijn hoefsmid laatst uitlegde is dat als de natuurlijke scheefheid/slijtage van de hoeven niet wordt gerespecteerd je dit soort hoeven krijgt.
Te recht bekappen bedoel ik.Ieder paard is namelijk iets scheef in de zin van dat de hoeven slijten.
Word daar geen rekening mee gehouden en te recht bekapt is de hoef niet goed belast.Wat voor een verstoord groeiproces kan zorgen.
En nu ben ik benieuwd wie daar ook weleens van heeft gehoord?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:22

Ik snap denk ik wel wat je bedoelt geerke. Te veel druk aan de binnenkant van de linkerhoeven. Mja, zou kunnen natuurlijk. Maar we hebben de benen en de beweging van dit paard niet gezien :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:27

geerke schreef:
wat mijn hoefsmid laatst uitlegde is dat als de natuurlijke scheefheid/slijtage van de hoeven niet wordt gerespecteerd je dit soort hoeven krijgt.
Te recht bekappen bedoel ik.Ieder paard is namelijk iets scheef in de zin van dat de hoeven slijten.
Word daar geen rekening mee gehouden en te recht bekapt is de hoef niet goed belast.Wat voor een verstoord groeiproces kan zorgen.

Een hoefsmid die hier geen rekening mee houd is in mijn ogen een slechte smid.
Ik weet niet hoe de rest van bokt hier over denkt maar dit is mijn mening.

Als hier geen rekening mee gehouden word merk je dit ook in de beweging van je paard.
Sommige paarden kunnen hier kreupel op worden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:30

Sluit me daarbij aan Rommulus.

Heb een merrie die achter net niet helemaal fijn staat. Dat word niet veranderd omdat de merrie daar niet beter van zou gaan lopen. Met een ijzer en widea-puntjes word echter wel voorkomen dat het verergerd.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:34

rommulus schreef:
geerke schreef:

Een hoefsmid die hier geen rekening mee houd is in mijn ogen een slechte smid.
Ik weet niet hoe de rest van bokt hier over denkt maar dit is mijn mening.

Als hier geen rekening mee gehouden word merk je dit ook in de beweging van je paard.
Sommige paarden kunnen hier kreupel op worden.

Nou ja, als er geen smid bij komt kan die er ook geen rekening mee houden.

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 21:55

Dus als ik het goed begrijp, zou een paard volgens een aantal mensen (hoefsmeden?) hier altijd scheef moeten staan? Zorgt dat dan niet voor scheve slijtage van het kraakbeen in de benen en misschien ook verdere gewrichten?