Loopt het paard niet lekker of stel ik me aan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:17

tellom schreef:
Ik zou zeggen luister naar je gevoel want je hebt hartstikke gelijk, alleen kan ik even niet de vinger op leggen waar hij nu kreupel is, voor of achter.
dan zou je hem nog ietsie meer voorwaarts moeten laten lopen.
ik zou zeggen bel ff een dierenarts maar wees er op voorbereid dat hij voeten moet gaan uit verdoven om te kijken waar het zit.
Vooral omdat het niet altijd doet.
Sterkte want heb wel het gevoel dat je dat nodig gaat krijgen :(:)

Ik heb hetzelfde. Het is heel slecht te zien (wellicht mede door de ondergrond). Wat ik vooral zie is een heel stijf en scheef (en te dik) paard wat het ook al niet gemakkelijk maakt. Daarom wil ie waarschijnlijk niet op de rechterhand. Maar hij lijkt me ook kreupel.
Kijkend naar het hoofd in draf valt hij op rechts en lijkt mij de kreupelheid linksvoor te zitten. Maar hang me er niet aan op, want door de omstandigheden is het moeilijk te zien. Kan je hem niet op de harde volte monsteren? Ik zal de DA bellen, zeker al hij al langer zo loopt.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:21

Ik kan helaas je filmpje niet zien.. maar wil je waarschuwen..

Mijn Fjord heeft een zware peesblessuure rechtsachter. Er was niks aan te zien, maar het zat mij niet lekker omdat hij zijn rechterachterbeen continu in rust stand had als het kon. Nu na dik een maand, blijkt hij zijn diepste pees echt goed geblesseerd te zijn. Fjorden zijn zo hard, dat ze pijn verbergen !! Hij heeft afgelopen maand een Endruance, SGW en de Gelderse gelopen, terwijl hij deze blessure al had. ;( De Dierenarts was verbaasd dat hij dit zolang heeft volgehouden.

Ik zou er iemand naar laten kijken en eigenlijk gelijk Scan / foto laten maken.
Want bij mij zagen ze er aan de buiten kant namelijk ook niks aan...
Nu moet hij maar liefst 4 maanden volledige rust hebben, in de hoop te genezen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:50

julius_juut schreef:
Heb je de rest van het topic gelezen?
Tot drie week geleden was hij mooi op gewicht, met al de beginselen van deze problemen. Voedselinname nog meer beperken ga ik niet doen, een paard waarvan de ingewanden constant leeg zijn is ook verre van gezond.

Hoefbevangenheid is wel zo herkenbaar dat ik er vrij zeker van ben dat dat het probleem niet is, ook past dat niet echt bij klachten die langere tijd af en toe zichtbaar zijn, dan zou ik eerder kort na het verhuizen van paddock naar wei problemen hebben verwacht.

ja dat heb ik. heb jij je verdiept in een graaskorf ... Nee.. want dan is de maag juist niet constant leeg. even opzoeken wat het inhoud. werkt namelijk perfect.

xandra88

Re: Loopt het paard niet lekker of stel ik me aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:27

Mijn tip: luister altijd naar je eigen gevoel. Mijn paard (fjord) heeft ook een poosje niet lekker gelopen, niemand zag er wat aan maar mijn gevoel zij dat het toch niet lekker was. Ze zijn zo ontzettend hard voor zichzelf. Uiteindelijk bleek het uit haar rug en bekken te komen en was ik ontzettend blij dat ik toch een dierenarts heb laten komen. Na een thermografie werd eigenlijk alles duidelijk. Nu loopt ze alweer een hele poos als een zonnetje en rijden we weer vrolijk rond.
Als je een DA hebt laten komen, ben ik erg benieuwd wat uiteindelijk de uitslag zal zijn.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 16:04

Ik ga met paard en al naar de kliniek, daar kan de dierenarts meer als dat ze in een weiland zonder stroom kan. :-)

Hij rent inderdaad nog met schijnbaar groot plezier rond wanneer ik op z'n rug kruip, zal me ook enorm voor de kop slaan als het iets blijkt te zijn dat ik verergerd heb door toch met hem op pad te gaan. We houden het nu eerst op wandelen zodat er in elk geval iets van beweging is.

Wbt. de graaskorf: op gras dat zo kort is dat het het rubber niet voorbij komt zit je toch al gauw met een paard dat helemaal niets krijgt, tenzijmhij het gras op de mestplekken gaat eten.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:00

Zus van topic-starter hier!

Ik kan me ook vinden in de post van Amber. Het is en blijft een fjord...

Naast deze fjord hebben we ook de broer van hem. Die is ingereden met vier jaar, kwam met vijf jaar stil te staan wegens heftige droes. Na het stilstaan was hij onregelmatig. Dierenarts er bij, nog wat rust. Rustig opbouwen met fietsen etc, maar onregelmatigheid bleef af en toe terugkomen.
Naar de kliniek geweest voor foto's; ernstige artrose. Hij was vijf jaar en nog amper gewerkt.

Zijn broertje bijgekocht (de pony uit dit topic dus). Omdat ook hij dit eigenlijk is gaan vertonen na rust, begin ik me af te vragen of hij niet hetzelfde euvel heeft. Artrose-gevoeligheid is niet aangetoond erfelijk toch? Deze pony is anderhalf jaar geleden op de foto gekomen toen we hem kochten, toen was hij schoon.

Maar gelukkig gaat hij dinsdag naar de kliniek, dan kunnen ze eventueel uitverdoven, foto's maken of een scan. Want de dierenarts er van de buitenkant naar laten kijken zal wel niet veel zin hebben.

Hij is inderdaad te dik. Maar van de winter hebben ze op een kale paddock gestaan en stro en weinig hooi gegeten, prima op gewicht. Toen was het paard ook al af en toe onregelmatig.
Graaskorven hebben we drie soorten gehad, waarvan één bleef zitten (paard ging liggen en schuren over de grond met het hoofd om te af te krijgen, op zijn knieen om hem kwijt te raken etc.) en die veroorzaakte zulke wonden dat ook dat niet houdbaar was.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 17:17

bah, ik hoop het niet voor jullie maar ik vrees...