Wie heeft zijn paard altijd lang op ijzers staan ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:32

Zo, dat red ik echt niet! 5 maanden?! De mijne staat nu op 6 weken en moet volgende week wel weer gebeuren. Nu moet ik wel zeggen dat zijn hoeven nu in de zomermaanden bijzonder hard groeien. Van de winter deed hij er wat langer mee, ongeveer 8, hooguit 9 weken.

Maar zijn je ijzers dan ook niet versleten?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:32

Hier ook hoor. Of ze zijn spekglad. Of de hoeven groeien een periode harder, dan zitten ze eerder los.
Heb 2 weken terug met 6 weken voor nieuwe laten zetten, achter met 8 weken laten doen.

nicole_hetty

Re: Wie heeft zijn paard altijd lang op ijzers staan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:00

de ijzers van het paard waar ik de foto's van geplaatst heb zijn na 6 maand pas echt versleten. ze loopt heel voorzichtig. mijn pony kan qua slijten van de ijzers echt maar 8 weken op de ijzers staan. die hoeven groeien ook sneller.

het enige nadeel van mijn paard is dat de oude en nieuwe gaten van de nagels altijd erg dicht bij elkaar zitten. tot nu toe is het altijd goed gegaan. maar ik ben wel steeds bang dat de hoeven daardoor gaan scheuren. jammer genoeg is zonder ijzers geen optie.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:06

Ja maar jouw ijzers slijten dus niet op asfalt ed? :)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:13

doordat mijn haf er lang op staat, slaat mijn smid iets dikkere ijzers eronder. zodat ze tegen de tijd dat er weer nieuwe onder moeten pas af zijn.
daarnaast rij ik zoveel mogelijk in de bermen, loopt toch wel wat lekkerder voor een paard en slijten de ijzers minder hard.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:15

Rond de herfst en winter stond paard altijd vrij lang op dezelfde ijzers. In het voorjaar en zomer wat minder lang.

Nu helemaal niet meer, maar dat komt doordat ze met pensioen is.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:00

Chaos schreef:
Ja maar jouw ijzers slijten dus niet op asfalt ed? :)

dat valt mij heel erg mee. nu moet ik ook zeggen dat ik bijna alleen maar stap op het harde. maar dat soms wel 15 km op een dag alleen maar stappen. het is dat er na 6 maanden roest op de ijzers komt, anders hadden ze er na een half jaar zo weer opnieuw onder gezet kunnen worden!

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:43

bij mijn paard groeien ze ook niet snel en zitten in de winter zeker 9 weken onder..moet dan eigenlijk alleen het ijzer laten vervangen en mijn smid haalt er een klein beetje vanaf maar niet veel.

Clienie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:46

Zit ook altijd rond de acht weken. En dan zijn ze altijd ook aan vervanging of kap-beurt toe

witchking

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:12

als de hoeven van je paardje niet hard groeien, de ijzers en nagels nog goed zitten zou ik me niet al te druk maken erover, ik zou willen dat mijn paard er zo lang op kon staan ...helaas groeien zijn hoeven hiervoor echt te hard in het zomerseizoen...

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:15

Pff, ik heb hem altijd stipt om de acht weken... Toen hij nog van de vorige eigenaar was hebben ze er een keer drie a vier maanden onder gezeten en dat heeft geleid tot een peesblessure. Dus ik ben altijd stipt.

Ze zitten er nu een week of 5 onder en ik merk dat ze door veel buitenrijden ook spekglad zijn...

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 23:09

mhhh mijn ijzers waren nu de laatste paar dagen wat dunner, maar heb er eigenlijk nog niet echt last van gehad dat ze super dun waren !

Op het antwoord dat ik de keuze neem voor mijn paard op ijzers te zetten :) toen angel bij mij kwam, had ze bijna geen hoefjes, echt HEEL kort ! toen heb ik haar voor en achter op ijzertjes gehad. Dit is heel goed gegaan, 5 maanden. Daarna de ijzers eronderuit, en de smid raadde me aan toch ijzers voor te pakken omdat als ik een buitenrit ga maken de kans is dat de hoeven dan snel slijten. Juist omdat ze langzaam groeien kan ik het risico niet nemen de hoeven zodanig kort te laten worden dat ze niet meer kan lopen!

En omdat voorhoeven sneller slijten dan achter, heb ik de keuze mijn hafje op ijzers te zetten. Ze loopt prima en het gaat goed zo. Voor de winter haal ik ze er denk ik wel af aangezien we dan niet naar buiten gaan :)

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 23:13

mijn paard móet om de 6 a 7 weken anders is het een grote bende. Nu denk ik zelfs wel eerder omdat ik vrij veel buiten heb gereden en de ijzers nu spekglad zijn

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 23:20

Ik zou me toch wel zorgen maken als de hoef zo traag groeit dat je je ijzers zo lang kunt laten zitten.
Hier in de zomer de afspraak op 9 weken en in de winter vaak op 10.
Mijn oude paard deed 12 weken met zijn ijzers.Maar ik ken ook een paard die zoveel hoefmechanisme heeft dat de ijzers met 5 á 6 weken al los gaan zitten.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 23:38

Hoezo zorgen maken ?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 07:39

Een paard waarvan de voeten niet groeien is in mijn ogen niet gezond.
Slechte doorbloeding etc.Paarden met problemen in de ondervoet hebben vaak ook een mindere groei in de voet.

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 07:53

Mijn paardje gebruikt haar ijzers vaak 2 rondjes... Als ze nog goed zijn slaat de smid ze er weer onder...
Ze heeft haar ijzers ook alleen voor de stoten op wedstrijd... Buiten rijden doe ik niet veel, wel klein stukje buiten uitstappen maar daar slijten de ijzers niet veel van... Hoeven groeien ook niet te snel... Om de 12 weken ongeveer gaat ze naar de smid... Dus mijn ijzers houden het 't in totaal ook 6 maanden uit :-)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 07:55

Dat was ook de eerste vraag die mij te binnen schoot, of dat wel gezond is. Hier 3 pony's lopen en die moeten op zijn langst toch wel om de 8 a 10 weken bekapt worden, omdat de hoeven dan echt te lang zijn. Bij mijn shet groeit het iets langzamer (hij heeft wel de beste hoeven van de drie), maar dan gaat er zelfs bij hem wel een rand af.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 10:01

voor mijn gevoel is ze anders gezond hoor. Paard eet goed, is goed op gewicht, loopt 100 % (heb ik nog goedkeuring van de DA gekregen) en ze lijkt me niet suf in de ogen ofz.

buiten dat rijd ik in een piste met een hele goede bodem..

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:49

Ik heb de ijzers er eens 3 maanden onder laten zitten, de smid kon niet eerder komen of wij konden die dag niet maar toen hij er was zat er niks meer onder... er waren er 3 afgevallen en de laatste hadden we er ook maar onderuit gehaald, de nagels waren gewoon weggesleten, het dikke stuk (de kop) zegmaar... :=

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:00

Gezond in dit opzicht bedoel ik mee dat het paard geen problemen in de ondervoet heeft.
Heeft dus niets te maken met vrolijk zijn en eetlust hebben.
Mijn paard met ernstige artrose was ook heel vrolijk,glom en vrat als een dijker.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 00:03

Zolang mijn hoefsmid zegt dat het geen probleem is en juist in mijn voordeel werkt ga ik me geen zorgen maken. Mijn DA + hoefsmid heb ik al vaker gevraagd of het geen kwaad kon maar ze zeiden juist dat dit een teken is van sterke hoeven.

Ze is volledig door de keuring gekomen en de smid kijkt er iedere keer weer van op als hij langs komt. Ik ga me daarom verder geen zorgen maken omdat ik ervan overtuigd ben dat ze gezond is

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 07:33

Zijn ze er nog nooit afgevallen na 5 maanden? Of helemaal weggesleten?

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 07:38

Vind het eerlijk gezegt niet echt kunnen om ze er 5 maand om te laten zitten.
Is ook al eerder aangehaald, de stand van de hoeven gaan drastisch veranderen.
Het feit dat de hoeven niet zo snel groeien zou ik ook eens na laten kijken.

Hier gaan ze standaard om de 6 week, meestal hebben ze dan ook al nieuwe ijzers nodig daar ze helemaal versleten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 07:47

Ik snap niet dat jullie ijzers niet slijten. Van die van mij was altijd al snel niet meer dan een flinterdun plakje ijzer over. :=