foto verslag hoefzweer

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

kevje06

Re: foto verslag hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 20:28

Vorig jaar met onze oudere fjord ook lopen sukkelen met een zweer.. vond ik al lang en veel werk maar jou verhaal veel erger pff sterkte.

DemiCruijff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 20:34

Wat vervelend allemaal! Probeer er altijd snel bij te zijn!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 21:06

Het is voor mijzelf ook mentaal best zwaar. ik heb een gezin met 2 kinderen en die hebben zomervakantie. En een bloedhekel aan paarden! Dus s'morgens bleven ze alleen thuis, mijn man was dan naar zijn werk en ik ging zo snel mogelijk aan de slag.
s Ávonds ging ik na het eten, dus dan deed mijn man de kinderen in bed. Als ik dan weer thuis was en gedouched had was ik al zo kapot dat ik het liefste mijn bed inkroop..... Niet zo gezellig allemaal. Plus de zorgen die je er natuurlijk bij hebt.

Nu hoef ik niks meer te doen in principe. Maar ja, de kreupelheid is er nog gewoon. Morgen nog een keer in de week zetten en de gaatjes doorspuiten.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:10

Ik zou contact opnemen met hoofcare.....
Als zij het niet weten is er geen redden meer aan.
www.hoofcare.nl

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 12:22

Vanmorgen gebeld met de veearts. Helaas wist de assistente al meteen wie ik was, geen goed teken dus.....
Hij wil inderdaad een foto maken op de kliniek, die is hier in het dorp, dus dat is superhandig.
Een paard van onze stal moet voor een scan, dus we staan fijn achter elkaar gepland. Veearts zei dat het bijna geen hoornzuil KAN zijn omdat de klachten zo acuut begonnen zijn- over 1 nacht.

Als ik de uitslag van de foto heb, kan ik het hele pakket opsturen naar hoofcare, eens kijken wat ze daarvan zeggen. Dan kan ik alle foto's en de rontgenfoto bijvoegen.

Situatie was vandaag redelijk: stap weinig te zien, draf goed kreupel, gaatjes in de hoef alle drie open, geen wondvocht. Kroonrand iets verdikt, de wond zelf ziet er rustig uit.

Ook al is er woensdag meer verbetering, dan laat ik toch de foto maken.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:35

Goed dat je dan even goed gaat Loes, dan weet je tenminste wat er loos is in de hoef.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:07

Ik denk dat de mannen van Hoofcare je goed kunnen helpen. Wij hadden op een stage plek ook een hoefzweer staan die maar niet wilde uitbreken. Bleek achteraf (nadat hoofcare erna gekeken had) te gaan om hoornkloven. Ik blijf je topic even volgen.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 14:51

Dan ga ik weer eens even googelen op hoornkloven.....

#Gaat meteen aan de slag#

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 15:06

Ik zie niet veel verschil met een hoefzweer, ligt dat aan mij????

Nog even wat foto's van vandaag:

Afbeelding

hoef van de onderkant gezien. Uitgang zweer zit linksboven.

Afbeelding

kroonrand nog wel dik.

@Chaminon, ik wacht even op de röntgenfoto's van komende woensdag, dan kan ik die meteen meesturen.

Afbeelding

De hoef zelf zier er rustig en droog uit. Alle kanaaltjes kun je met (lauw ) water doorspoelen, er komt dan geen viezigheid mee.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 20:44

Oei, die kroonrand ziet er niet fraai uit....

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 21:01

Ik heb zojuist het formulier voor hoofcare ingevuld. Het schijnt er erg druk te zijn, dan sta ik vast op de 'wachtlijst". De röntgenfoto kan ik dan nasturen....

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 21:05

Oei, dit is wel een hardnekkige ja!
Vzpony had het van de winter, ook plotseling op 3 benen, hoefsmid op stal gelijk in 1x goed het gaatje geboord, toen was het gelukkig binnen 2 dagen helemaal goed!
Succes ermee!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 21:10

Die verwachting had ik eigenlijk ook: het zal zo wel over zijn. Maar intussen zijn we wel al bijna 4 weken verder..... Zo zielig voor dat paard!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 21:21

Waarom smeer je geen trekzalf op de hoefballen en kroonrand ??

Kost nog geen 4 euro bij de drogist.

Hier haal ik met de trekzalf binnen 4 dagen de hoefzweren eruit.

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 21:57

Ja, das zeker wel balen.. ander paard bij ons op stal had het pas ook erg hoog zitten, kwam met een scheur uit de hoef zetten. Ziet er hier toch niet naar uit dat het aan de bovenkant van de hoef eruit komt zetten als ik zo die laatste foto dan weer zie, al zou je dat bij die eerdere foto's wel denken! Hopelijk vind je snel de oplossing!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 22:30

Ariebren, dank je voor je tip.
Ik word overstelpt met adviezen, hulpmiddeltjes en huis- tuin en keukentips. Van biotex en Badedas naar zuurkool en zalfjes. Ik kan door de bomen het bos niet meer zien. Ik ben bang dat ik nog meer schade toebreng dan er al is. Zelfs de ( vervangende) hoefsmid en mijn eigen veearts zeiden dingen die haaks op elkaar staan..... wie moet ik nu geloven?

Daarom heb ik met mezelf afgesproken het advies van 1 vast persoon op te volgen- in dit geval de veearts.

#gaat toch even googelen op trekzalf en de gevolgen die het kan hebben#

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 22:33

Maar het is een hoefprobleem, is het dan niet handiger om naar de hoefsmid te luisteren? Dit is niet aanvallend bedoeld. Maar als er iets mis is met de hoeven, bel ik altijd de hoefsmid. Kan zijn dat je eigen smid zegt dat je beter kunt overleggen met de veearts?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 22:38

Ik ben met trekzalf groot gegroeid.
Mijn vader smeerde dat gelijk bij mij op een beginnende puist of ontsteking.

Ik doe dat ook bij die hoefzweer paardjes, kost drie dagen en de zweer breekt open.

Trekzalf verweekt de huid en ontsmet gelijk.

Al die andere pappen en nat houdt systemen van hoefzakken met soda water ??
Verweekt de hoef en geeft een nog groter risico van meer hoefzweren.

Het gros van de hoefsmeden heeft een opleiding gehad met al die softe maatregelen.

Maar heb je toevallig een veearts en hoefsmid die al 50 plus zijn dan ga je gewoon de trekzalf procedure toepassen.
Wat ik wel doe is het paard, voor de pijnstilling, een paar ibuprofen pillen geven, per dag, voor de drie dagen dat het duurt om de hoefzweer er uit te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 13-08-12 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 22:43

@ Michelle: Smid en veearts hebben er samen aan gewerkt. (Zie de foto's)

Zo op de foto te zien is het een probleem aan de kroonrand, dat valt dan weer niet onder de hoefsmid. In de hoef gebeurt momenteel niks zichtbaars. Daarom volg ik de arts. Ook kan hij het uitgebreide onderzoek doen, de smid heeft daar de middelen niet voor. (foto's maken bijv.)

Aliebren, gezien de bijwerkingen over trekzalf op witte paardenbenen zou ik eerst even willen overleggen met de veearts...... de kroonrandhuid is al zo gevoelig, als daar ook nog eens een soort van brandwonden bijkomen ben ik nog verder van huis.....

Kun je uitleggen waarom 'pappen en nathouden'meet risico geeft op meer zweren?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 22:51

Het pappen en nathouden met hoefzakken verweekt de hele hoef en koot en kogel.
En wil jij je paard op stal vast zetten zodat hij geen stap meer kan lopen om hoefkneuzing te voorkomen ??

Mijn hoefzweer paardjes gaan juist naar buiten, lekker op het gras, is voor een paard eigenlijk de beste pijnstiller.

En trekzalf heeft geen bijwerkingen hoor, ook niet op witte paarden benen.

De huidige veeartsen leren allemaal moderne dingen, maar een ouderwets middeltje van 3,95 euro bij de drogist kennen ze niet.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 23:01

Hoi, hier ook een trekzalf-fan
heeft mijn paardje erg geholpen bij een -bijna- uitbrekende blein aan de kroonrand die er maar niet uit wilde. Dankzij de trekzalf kwam die er netjes uit,en geen centje pijn. (Bij wijze van spreken dan he...)
maar later een lastigere en veel grotere blein in dezelfde hoef gehad, waar helaas geen trekzalf meer hielp. Deze is uitgekapt, en bleek bij het uitkappen zo groot te zijn dat er bijna een derde deel van de hoef uitgekapt is. Paard liet heel lang geen pijn zien, maar toen 't eenmaal zover was, bleek dus toch dat "harder" ingrijpen noodzakelijk was. Heeft ook een paar weken in 't gips gelopen, maar is dankzij de kundigheid van mijn hoefsmid mooi genezen. IJzertje eronder, en we rijden weer.
Bij een oppervlakkige blein is trekzalf een betere oplossing dan weken en aanmodderen in mijn bescheiden ervaring. Maar denk wel dat de blein bij paardje van TS te serieus is om nog zelf te behandelen. Affijn, TS heeft alle begeleiding die je maar kan wensen.
Hou je ons op de hoogte?

TipPost19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 23:17

Bij mijn paardje een gelijk verhaal, maar wel 4 jaar geleden begonnen.

Nadat er foto's waren gemaakt, bleek dat door de enorme ontsteking van onder tot boven in de hoef, er zoveel ruimte was gekomen , dat het hoefbeen was gekanteld.
De hoefsmid heeft haar voet blood gemaakt en in een goede, voor het oog weke stand gezet, zodat het hoefbeen weer evenwijdig met de boden kwam.
Voor dat alle troep uit haar voet weg was is zeker een jaar met terugkerende ontstekingen voorbij gegaan.
Er zit nu wel een soort van litteken in de buurt van de kroonrand. Ze moet nu nog steeds in een wat weke stand bekapt worden, anders krijgt ze weer irritatie bij de kroonrand.
Ik behandelde haar dan eerst met weken in de soda. Brak de kroon niet snel genoeg door, dan forceren met eygiptische zalf. 1 Dag smeren, dan gaat hij zeker door. Vervolgens 2 dagen schoon houden met soda bad en dan behandelen met jodium.
Tegen mogelijke schimmelinfectie druppelde ik tea-tree olie in alle gaten.

Nu na 4 jaar is ze een jaar ontsteking vrij en loopt helemaal goed, ook op het harde.

Afbeelding

Afbeelding

De gaten met watjes zijn opengebroken bij de kroonrand en al naar beneden gegroeid.

Ik zou zo snel mogelijk een foto laten maken.
Sterkte, het is een lange weg, een hoeflengte duurt een jaar.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 23:18

Heel veel hoefzweren worden veroorzaakt door te veel hoeven schoonmaken.
Veel buiten rijden en denken dat in de berm de hoef niet slijt.

En juist met deze natte zomer een smid hebbende en lekker buiten rijden toch maar weer die zachte verweekte hoefjes gaat kappen.

Ik spreek uit ervaring, heb een meid op stal die naar mij luistert en ik heb een eigenwijs op stal.

Wie zijn paard heeft hoefzweren ??

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 23:32

haha ja precies Arie, bekappen alleen als 't moet. En niet omdat 't alweer 2 maanden geleden is... Mijn "hoefzweer" paardje werd alleen maar gecorrigeerd op scheefstand, bekappen was echt niet nodig, dat sleet vanzelf wel. En zelfs te veel, o.a. daarom staat ze nu even op ijzers, die hoeven mogen best wat langer worden. Ook die weke zool helpt natuurlijk niet echt in de strijd tegen de bleinen, dus daar zou het ijzertje ook mee kunnen helpen. Mijn andere paarden hebben gelukkig wel sterke (normale?) hoeven, nooit geen problemen mee gehad, dus dit is even wennen. Ben wel blij met m'n smid die op tijd heeft ingegrepen!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 09:10

Om elk misverstand te voorkomen: mijn paard staat altijd buiten, ziek of niet ziek. Binnen zetten is voor mij absoluut geen optie.( ja, een dagje als het echt zo moeten.) Heb ik ergens gezet dat mijn paard binnen staat? Maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen een paard lang binnen te laten staan. Bovendien zijn stalbacteriën funest voor de hoeven.

TipPost bedankt voor de foto's, altijd interessant.

Mijn ideaalbeeld-voor zover mogelijk-:

Op de foto is iets te zien dat weggesneden kan worden
paard gaat lekker de wei op en we amuseren ons deze winter met vrijheidsdressuur, aangepast aan zijn kunnen,
Goede begeleiding door mijn eigen smid,
komend voorjaar weer lekker kunnen stappen door het bos, hij hoeft niet meer te kunnen dan mij zonder pijn in stap te kunnen dragen.

En natuurlijk regelmatig een update op het topic.....