Paard met Pijpbeenfissuur, update blz. 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HolyPope

Re: Paard met hoefkneuzing en mogelijk erger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 23:42

Hee! Dat klinkt allemaal positief! En de mok, och dat is van latere zorg. Eerst moet je paard weer helemaal goed gaan lopen. Hou ons op de hoogte.
En van een positief bericht daar worden we blij van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 23:44

Ik zou haar driemaal per dag 10 minuten in de soda zetten. Zorg er altijd voor dat het water lauw is en mijn paard vindt het heerlijk, ook met een open zweer. Mijn hoefsmid adviseerd dat altijd, net als nu jou dierenarts. Beterschap er mee, en voor je het weet kun je er weer mee bezig!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 23:13

Vandaag was ze weer iets beter als gister, sommige vroegen zelfs of ze pijnstillers had gehad omdat ze zo "goed" liep :) nee dus

Morgen ga ik wederom tegen advies dierenarts verband verwisselen, het is gister en vandaag zo warm geweest, de boel gaat broeien en ik wil zelf kijken hoe het eruit ziet.

Ik heb toch wel goede hoop, ik zal eens kijken of ik morgen foto's kan maken

Het enige wat is echt niet tof vind is dat ze zo mega is afgevallen, tuurlijk ze komt vers van de weide, en pijn doet een hoop en kost veel energie..., maar dit is toch echt minder

Ze krijgt minimaal 3x per dag een flinke hoeveelheid hooi (van zeer goede kwaliteit) en de hoeveelheid per portie is sinds gisteren ook omhoog...... hopen dat ze snel weer aankomt

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 23:40

@Lotus83 Goed om te horen dat het weer een stukje beter gaat. En niet te veel zorgen om het afvallen, je hebt een paard eerder dik dan dun, onder normale omstandig heden. ;)

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 11:55

HolyPope schreef:
@Lotus83 Goed om te horen dat het weer een stukje beter gaat. En niet te veel zorgen om het afvallen, je hebt een paard eerder dik dan dun, onder normale omstandig heden. ;)

Ja, normaal wordt ze dik van een hap lucht, maar zo erg afvallen binnen een week vind ik niet zo leuk, maar goed, als ze zich beter gaat voelen dan hoop ik ook dat ze weer wat dikker wordt

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 00:17

Weer een update van vandaag...

Ze was zeer druk geweest in haar stal, alles omgeploegd...., dus heeft ze veel met haar been bewogen, dat is een goed teken, maar ze kwam wel wat strammer haar box uit.

Verband eraf gehaald, het stukje wat de dierenarts er 2 dagen geleden had uitgesneden zag er mooi uit, geen rare plekken o.i.d. en het voelde erom heen ook minder warm aan.

Besloten om niet meer 24/7 te koelen/weken (ik moest minstens 3x daags soda water in de hoefzak kieperen) de mok wordt echt een stuk erger en 24 uur per dag in het water is niet bevorderlijk voor de hoef en kroonrand.

Goed schoongemaakt,goed laten droger, kootholte goed ingesmeerd tegen de mok en dat deed zeer!!!

Plan is nu om elke dag te 10 minuten tot een kwartier te spoelen, dan in elk geval een uur in een schone, lege box laten drogen, mok behandelen en alleen de hoef in te pakken met een vooraf natgemaakte wat en dat in te pakken

Ik moet zeggen, nadat ik dit had gedaan liep ze wederom beter :)

Wellicht dat ik over een aantal dagen al enkele minuten kan gaan stappen op het harde

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 00:24

Kan je de klauwzak niet om de (verbandloze) hoef maken? Daar giet je dan de oplossing soda of bio-tex in en laat 'm daar een uurtje mee in de box staan.

Ook is het zaak dat de plek die de DA open heeft gesneden open blijft, anders gaat de wond dicht en kan de pus die er nog zit er niet meer uit en heb je over een week of twee hetzelfde probleem.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 00:51

HolyPope schreef:
Kan je de klauwzak niet om de (verbandloze) hoef maken? Daar giet je dan de oplossing soda of bio-tex in en laat 'm daar een uurtje mee in de box staan.

Ook is het zaak dat de plek die de DA open heeft gesneden open blijft, anders gaat de wond dicht en kan de pus die er nog zit er niet meer uit en heb je over een week of twee hetzelfde probleem.

Er is geen pus, ook niet geweest....
Er zat voor in de teen zeg maar een klein zwart lijntje, dat heeft hij eruit gesneden en toen begon het als een malle te bloeden
Daarna heeft ze 24 uur met de hoefzak om in het verband gestaan met soda water

Alsnog is het mooi aan het genezen

Ik ben vandaag best even met haar bezig geweest en het lijkt alsof de mok die ze nu voor het eerst! heeft haar nu het meeste zeer doet
kiezen uit 2 kwade.., mok wat steeds meer en erger wordt en/of naar binnen slaat is ook niet iets om vrolijk van te worden :n

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 00:58

Ik heb het vaker meegemaakt dat er bloed kwam, maar als je goed keek kon je zien dat het een beetje waterig bloed was en als een hoef daarbij ook nog warm is.....

Maar goed, alles is mogelijk, je kan niets uitsluiten. Hoe behandel je de mok nu? Er zijn heel veel verschillende middeltjes in de handel, het ene paard reageert heel goed op het één en de ander moet weer heel iets anders hebben.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 12:06

HolyPope schreef:
Ik heb het vaker meegemaakt dat er bloed kwam, maar als je goed keek kon je zien dat het een beetje waterig bloed was en als een hoef daarbij ook nog warm is.....

Maar goed, alles is mogelijk, je kan niets uitsluiten. Hoe behandel je de mok nu? Er zijn heel veel verschillende middeltjes in de handel, het ene paard reageert heel goed op het één en de ander moet weer heel iets anders hebben.

Het was absoluut geen waterig bloed :n

ik behandel de mok gewoon met good old sudocreme :)

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 21:15

Mijn paard staat sinds vorige week zondag op 3 benen,
dinsdagochtend dierenarts geweest en dacht hoefzweer..
Flink in soda weken 3x daags en afwachten was het advies!

Woensdagavond bovenaan kroonrand ontsteking eruit gekomen,
pus, warm, dikker, pijnlijk, maar wel al wat beter lopen..
Langzaamaan gaat hij beter lopen, maar het dikke warme en de onsteking blijft..

Vraag me af ofdat de hoefsmid het niet verder moet opensnijden,
of ofdat dit nu groot genoeg is om het zo te laten genezen..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 21:17

Trekzalf erop smeren.
Is en blijft een ouderwets wonder middel.

Tube trekzalf kost nog geen 4 euro bij de plaatselijke drogist.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 21:31

Als de wond bij de kroonrand volledig schoon is kan het prima genezen, zo gebeurt het in de natuur ook vaak.
Maar beter is als je een (kundige en ervaren) hoefsmid hebt de boel beneden in de zool van de hoef open laten snijden zodat alle pus er uit kan en dan 5 dagen in een klauwzak met of soda of bio-tex (groen) dagelijks verversen. Dan zou het in orde kunnen komen.
Als de opengesneden plek te snel dicht trekt en er is nog pus blijven zitten krijg je binnen afzienbare tijd weer met de ontsteking te maken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:57

Waarom moet ze op stal? Daar is de infectiedruk veel hoger dan op het land. Zet desnoods een stukje op het land af waar ze alleen kan staan met een pak hooi.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 22:58

Arabesk schreef:
Waarom moet ze op stal? Daar is de infectiedruk veel hoger dan op het land. Zet desnoods een stukje op het land af waar ze alleen kan staan met een pak hooi.

Heb je dat tegen mij of tegen Il0na

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:15

Sudocreme is goed tegen de mok.
Wanneer komt de DA weer?

Bij een hoefzweer moeten ze inderdaad gelijk beter lopen nadat de druk eraf is. Maar zoals hier al eerder is gemeld, hou in de gaten dat de wond niet te snel dichtgaat. Alle viezigheid moet eruit. Soms ontstaat er ook nog nieuw pus.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 10:35

AnnemiekvM schreef:
Sudocreme is goed tegen de mok.
Wanneer komt de DA weer?

Bij een hoefzweer moeten ze inderdaad gelijk beter lopen nadat de druk eraf is. Maar zoals hier al eerder is gemeld, hou in de gaten dat de wond niet te snel dichtgaat. Alle viezigheid moet eruit. Soms ontstaat er ook nog nieuw pus.

Dat is het nu juist, wij (ik en de DA) hebben geen pus of viezigheid gezien...
Ze heeft een flinke hoefkneuzing en in haar teen zat een zwart plekje, die is eruit en dat was het dan ook.

Dierenarts is nu 2x geweest en komt in principe niet terug, ik moet hem nadat de metacam op is bellen om het verloop met hem te bespreken.
Maar de afgelopen 2 dagen gaat ze zo goed vooruit dat ik eind deze week ga beginnen met stappen op het harde (ivm kneuzing)

Ze is haar boxrust meer dan zat, ze wordt erg vervelend :D
maar goed, ze moet nog even ivm de kneuzing....

neem geen risico haar met een paar dagen weer in de koppel te gooien, een kneuzing/verstuiking of wat dan ook moet je wel de tijd geven

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 20:25

Update:

Vandaag voor het eerst sinds de blessure gaan stappen op de harde weg..., ze was frisser dan fris..., Leuk, we gaan naar buiten *\o/*
Domper dat we na 5 minuutjes weer terug gingen naar stal...

Morgen toch maar even een hoofdstelletje om met wandelen.....

Been gaat dus goed, alleen de mok doet haar zeer

De dierenarts belde vandaag om te vragen hoe het nu gaat; nu nog 3 tot 5 dagen stappen op de harde weg en dan mag ze weer de wei op :)
Ik houd 5 dagen aan, dus dan kan ze vanaf maandag weer naar buiten.....

Ik denk dat ik haar eerst even een uurtje alleen in de paddock zet zodat ze niet als een malle gaat rennen door de wei....
Zit er niet op te wachten dat ik haar weer binnen kan halen

Hopelijk blijft het goed gaan :j

Ywa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:29

Toch vreemd dat iedere DA zijn of haar eigen advies heeft.
Ik heb meerdere paarden gehad en ze hebben in de loop er jaren allemaal wel eens een hoefzweer o.i.d. gehad.

Toevallig vandaag de DA laten komen. Mijn paard was vorige week gevallen en liep onregelmatig rechtsachter. Weiderust gegeven ook vanwege het feit dat ik een paar dagen weg was. Toen ik terugkwam vond ik hem niet genoeg verbeterd, bovendien vertelde een stalgenote mij dat ze hem had horen hoesten op de wei. Gisterenavond toen ik hem van de wei haalde, liep hij rechtsvoor echt slecht. Vanmorgen de DA gebeld, die vanmiddag is gekomen. Mijn hoefsmid is op vakantie, bovendien vond ik in dit geval de DA beter vanwege de andere klachten.
Doordat hij rechtsvoor duidelijk kreupel liep, konden we niet zien of hij nu nog achter ook nog onregelmatig is, maar dat is van latere zorg. Om zeker te zijn dat het zijn hoef was, hoef eerst verdoofd. Inderdaad het was de hoef. Helaas moest het ijzer eraf, maar al snel een flinke kneuzing gevonden en een klein zwart plekje, wat uitgesneden is. Mijn paard gaat gewoon iedere dag de wei op, die breekt de boel af als hij alleen binnen moet staan. Hij heeft rechtsvoor verband om en daar een hoefzak omheen. 1x per dag in de soda, verband verschonen en dat 2 dagen. Vrijdag kijken of hij weer beter loopt. Ik zie in dit geval het nut niet van metacam in, want als de druk er af is, heeft een paard geen pijn meer. En als hij wel wat pijn zou hebben is het in dit geval beter als hij het ook voelt om geen rare fratsen uit te gaan halen (Uiteraard moet het wel dragelijk zijn). Als wij een enkel oid gekneusd hebben slikken we toch ook geen pijnstiller? Ik begrijp echt het advies van zolang binnen blijven staan niet en ook niet 24uur in de sodasop. Een hoef geneest toch veel beter als hij in beweging is? Beweging op het harde met een zoolkneuzing of hoefzweer snap ik ook niet, dan zou ik juist gaan stappen op zachte grond! De dingen die jij van je DA moet doen, lijken meer op een gewrichtsontsteking? of een peesblessure?
In ieder geval veel beterschap voor je paardje!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 23:39

Ze had een flinke kneuzing en een klein zwart plekje....
Dat is eruit gesneden..., weken in de soda was om het koel te houden en om het schoon te houden.

Advies van binnen staan op rust is omdat ze echt heel kreupel was en het niet mocht belasten
Daarnaast staat ze in een koppel en heb ik er niks aan als er 1 vervelend gaat lopen doen en zij niet weg kan.

Heb jij wel eens iets flink gekneusd? Dan wil je wel een pijnstiller en met je pootje omhoog :=

Hoe het ook is, het advies van mijn dierenarts heeft zeker wel geholpen want het gaat nu echt heel erg de goede kant op.

Ywa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 00:47

Het was absoluut niet aanvallend naar jou of je DA bedoeld, maar ik verbaasde mij gewoon over de verschillende adviezen.
Tevens vind ik dat men vaak heel snel metacam voorschrijft.
En ja, ik heb me regelmatig verzwikt/gekneusd (zelfs mijn borstbeen door mijn paard z'n nek!)
maar nooit pijnstillers daarvoor genomen. Zelfs HA's geven dus verschillende adviezen ;)

fijn dat het beter gaat met je paard!!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 20:13

Ik ga dus ook steeds meer begrijpen waarom de zorg voor mensen en paarden zo duur aan het worden is.

Er wordt wat afgemeut met die paarden.

Hoefzweren ??
Hoefzakken met soda water ???

Aan de oorzaak van de hoefzweer wordt voorbij gegaan.

Met de nattigheid van afgelopen maanden zijn de hoefjes en voetzolen boter zacht.
Juist daardoor sneller een kneuzing of kans op ontsteking.

En dan als behandeling een hoefzak ???

Neem eens een ouwe ervaren smid, die gaat zoeken in de hoef.
Hij legt alle oude en nieuwe hoefzweren bloot.
Zet het paard op een droge ondergrond en laat de hoef uitharden.

Geen pappen en nat houden systeem toepassen.

De hoef moet droog en hard worden.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 22:08

Je hebt absoluut gelijk dat de nattigheid van de afgelopen maanden niet al te best zijn geweest voor paardenvoeten.

De soda daarentegen was juist wel om de boel wat weker te houden zodat eventueel vuil eruit kon.
Daar ben ik op eigen initatief mee gestopt aangezien er inderaad andere kwalen voor terug komen.

Vanaf vandaag helemaal geen nattigheid meer voor de voeten van mijn merrie...., ze loopt goed, maar wel gevoelig, wat logisch is....

en dus, inderdaad, opdrogen en uitharden!!

Ywa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 00:08

Ariebren schreef:
Er wordt wat afgemeut met die paarden.

Hoefzweren ??
Hoefzakken met soda water ???

Aan de oorzaak van de hoefzweer wordt voorbij gegaan.

.

Ik kan moeilijk het hele bos gaan "ontstenen" als ik buiten gaan rijden, dus ik ga helemaal niet voorbij aan de oorzaak, maar kan er helaas niets aan doen! De reden dat mijn paard nu voor 3 dagen een hoefzak (zonder soda) omheeft, is inderdaad omdat het vuil er uit moet en omdat hij zonder niet naar buiten kan! Een paard 24uur binnen zonder medische noodzaak vind ik zeer onwenselijk.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 21:51

Ywa, mee eens.

Heb een paar jaar geleden een geintje mee gemaakt met een jaarling op een opfok wei.
Daar lagen ook stenen, enz.
Die had zo'n pijn in zijn voetzool dat hij niet meer overeind kwam.

Mijn DA, van de ouwe stempel, heeft hem toen gesedeeert in het bloed en toen kregen we hem overeind en hebben we hem met de trailer thuis gebracht.
Na drie dagen was de kneuzing genezen en kon hij weer terug naar de weide.
Bleek dus weer een goeie hoefzweer geweest te zijn.

Maar is je paard gevoelig op het harde ??
Soms is dan wel eens een ijzertje nodig.