Smid heeft pony voor ijzer met 2 lipjes gegeven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 23:28

Waarom heb je hem dan eigenlijk op ijzers laten zetten? Ben dan ook wel benieuwd naar de reden van 2 lipjes. Een centimeter uitsteken is wel wat ik bij de paarden hier ook zie.

Amiigo

Re: Smid heeft pony voor ijzer met 2 lipjes gegeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 23:45

Aangezien ik regelmatig op gras start en hij uitglijd op nat gras met midden gangen etc. Ik kom ook vaak op straat om buitenritten te maken :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 10:59

Een ijzer MOET aan de (achter) zijkant uit steken, garnituur noem je dat. Daar op krijgt het paard de ruimte op het ijzer om het hoefmechanisme optimaal te kunnen gebruiken.

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:00

Quir schreef:
sneppie schreef:
Mijn paard heeft ook 2 lipjes op de voor ijzers. Dit is bedoeld om een rondere opzet dan standaard op het ijzer te maken.
Bij 1 lip schijnt dat niet te gaan vandaar de 2 lipjes. Maar zo is het mij uitgelegd voor mijn paard. Geen idee of dit voor andere paarden ook zo is.
Dus ik zou smid ff bellen dan weet je het zeker.

Dan zonder lipjes.
Twee lippen belemmert het hoefmechanisme, plus is het vele malen makkelijker beslaan dan 1 of geen lippen.
Daarnaast is 2 lipjes op voor ijzers een hype die nutteloos en eerder slecht dan goed is.

Twee lippen is nergens goed voor, tenzij de hoef ver weg gecuretteerd is en als tijdelijk oplossing is om stevigheid te kunnen bieden.

zoals ik al schreef zijn deze ijzers voor dit paard speciaal zo gefabriceerd door de smid zelf. Dit paard kan helaas nu niet anders en ook bedoeld als tijdelijke oplossing. Mijn smid gaat helaas binnenkort met pensioen en een goede meedenkende opvolger zal lastig te vinden zijn.

willie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:13

mijn pony had eerst 2, dat ging echt niet hoeven groeiden teveel naar voren. Toen 1 dat ging echt niet toen liep ze ook gewoon echt niet goed. Nu zonder en dat gaat prima

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 19:02

Was zelf ook nooit echt fan van dubbellips ijzers, maar:
mijn paard heeft bijna geen hielen en de hoeven groeien dan ook volledig naar voren ipv naar onderen. Omdat z'n hoeven heel scheef afslijten moet hij op ijzers dus zonder was ook geen optie. Hierop heeft de hoefsmid in overleg eens VOORijzers met dubbele lippen geprobeerd en sindsdien blijven z'n hoeven veel mooier in proportie. Let wel, achterijzers aan voorbenen ben ik géén voorstander van, maar een voorijzer met dubbele lippen hoeft helemaal niet slecht te zijn. Paard staat er nu ruim een jaar mee en loopt er top op.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 19:41

Myour schreef:
Was zelf ook nooit echt fan van dubbellips ijzers, maar:
mijn paard heeft bijna geen hielen en de hoeven groeien dan ook volledig naar voren ipv naar onderen. Omdat z'n hoeven heel scheef afslijten moet hij op ijzers dus zonder was ook geen optie. Hierop heeft de hoefsmid in overleg eens VOORijzers met dubbele lippen geprobeerd en sindsdien blijven z'n hoeven veel mooier in proportie. Let wel, achterijzers aan voorbenen ben ik géén voorstander van, maar een voorijzer met dubbele lippen hoeft helemaal niet slecht te zijn. Paard staat er nu ruim een jaar mee en loopt er top op.

Maar, twee lippen verergeren juist die vergroeiing op den duur :?.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 19:55

Na een jaar zien z'n voeten er weer normaal uit en hij loopt er goed op, dat is waar ik naar kijk :) begin dit jaar hebben z'n ijzers er door omstandigheden 3 weken onder vandaan gelopen en liep ie nog steeds goed (alleen weer die scheve slijtage dus ze moesten er toch weer onder), dus ik zie er geen kwaad in.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:00

Myour schreef:
Na een jaar zien z'n voeten er weer normaal uit en hij loopt er goed op, dat is waar ik naar kijk :) begin dit jaar hebben z'n ijzers er door omstandigheden 3 weken onder vandaan gelopen en liep ie nog steeds goed (alleen weer die scheve slijtage dus ze moesten er toch weer onder), dus ik zie er geen kwaad in.

Ik wel. Ik hoop van harte dat het leed dat het beslaan met twee lippen heet, je bespaard blijft. Maar ik denk het niet.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:06

Ik wil je best het verschil laten zien met een eenlips ijzer hoor :) heb genoeg foto's waarbij verbetering van de hoefvorm duidelijk zichtbaar is, en waar zelfs weer sprake is van kleine hielgroei.

Heel veel mensen roepen hoe vreselijk slecht het is maar de andere smid op mijn stalling beslaat zelfs paarden met achterijzers aan de voorhoeven (waar ik ook niet voor ben laten we wel zijn, simpel om het gegeven dat ik ook geen rechterschoen aan m'n linkervoet aantrek) maar ook die paarden lopen al járen zuiver met goede kwaliteit hoeven, dus het zal best wel meevallen allemaal.

EDIT; wil trouwens ook wel graag weten waarom je dubbellips voorijzers zo verafschuwt. Heb je dan echt zoveel gevallen meegemaakt waar het zo fout is gegaan?
Laatst bijgewerkt door Myour op 22-07-12 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:09

Ik ben wel benieuwd naar foto's ja :). Ben je niet bang dat nu de hoef goed is (zoals jij zegt), deze gaat vervormen zo lang de tweelipsijzers eronder blijven?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:12

Nee, z'n hoef was hiervoor zo slecht aan het groeien (zonder hiel en enkel naar voren) dat op een enkellips ijzer bijna niet te doen was. Hij kreeg er clownsvoeten van (ook goed op foto te zien). Nu met dubbellips ijzer blijft z'n hoef beter in vorm en is zelfs weer wat hoefgroei naar onderen te zijn. Ik ga voor je kijken voor beeldmateriaal.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:14

Dubbele lip ijzers maken vooral de hoeven aan de binnen kant kapot en het zijn problemen die pas met de jaren komen, maar dan gelijk ook ernstig en weinig goeds.

Dan kan je dier nu wel zo mooi op de voeten komen (aan de buitenkant) je weet niet wat je vernielt aan de binnen kant. Dát is toch echt het belangrijkste aan een hele paarden voet, niet hoe de hoefwand er uit ziet!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:15

Mijn pony heeft een hoefbeenonsteking gehad van ijzers met 2 lippen voor omdat het achetraf te strak er tegen aan drukte.. Voor mij nooit weer dus..

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:28

**

Geen zin in verder discussie hierover.
Laatst bijgewerkt door Myour op 22-07-12 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:33

Myour, is dat jouw paard? Vind hem erg slecht op de hoeven staan.. Veel te plat..

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:34

Eerste twee foto's zijn van een jaar geleden, laatste foto van 2 maanden geleden. Ik vind hem zelf daar niet te plat staan. Maar zoals ik al zei heeft hij nauwelijks hielgroei dus ben al erg blij wat hij nu heeft.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:37

Myour schreef:
Oké ik heb wat overdreven met het 'genoeg' materiaal dat viel nog tegen, maak toch meer foto's van z'n koppie dan van z'n hele lijf.

[ Afbeelding ]
Nieuwere ijzers (geen idee hoe oud ze hier precies waren), ondergeschoven verzenen goed te zien.

[ Afbeelding ]
Oudere ijzers (denk(!) iets van 6-7 weken) waar de baas te lang heeft gewacht de hoefsmid te bellen *bekent* maar wel goed te zien wat er fout gaat.

Voetjes denk iets van 2 maanden geleden:
[ Afbeelding ]

Niet heel eerlijk beeld maar daarom in link: voetje van opzij

Maar goed zoals ik al zei, ik kijk er vooral naar hoe hij erop loopt en naar z'n hoeven. En nee ik kan niet naar binnen kijken maar kan me niet voorstellen dat de situatie hiervoor beter was.

Het was niet goed, maar hij staat nu ook slecht op de hoeven. De teen is veel te lang en de verzenen te laag. En dat gaat dit ijzer niks verbeteren. Laat staan de schade die intern wordt aangericht.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:38

Pentax schreef:
even bellen?

idd gewoon even zelf vragen

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:40

Ik vind hem ook erg slecht op zijn voeten staan, weinig beter ook dan waar die vandaan kwam.
Foto twee heeft ook weinig te maken met wat dan ook, alleen met erge verwaarlozing van de hoeven!

Dit ijzer gaat jouw paard ook zeker niet helpen, het vernielt de voet alleen maar inwendig. Beter een kundige smid er eens bij halen.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:43

Je mag je mening hebben, ik ben het er niet mee eens, ik zie m'n paard dagelijks en ook hoe z'n hoeven ontwikkeld zijn.

Je hebt trouwens nog geen antwoord gegeven op mijn vraag, heb je al zoveel paarden intern gezien met dergelijke ijzers? Ben ik wel erg benieuwd naar :j

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:45

Aan mij?
Ik heb genoeg (dode) paarden voeten van binnen gezien die inwendig kapot zijn door dubbele lip ijzers. Ook op röntgen foto's zie je vaak ernstige schade aan het hoefbeen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:48

Myour schreef:
Je mag je mening hebben, ik ben het er niet mee eens, ik zie m'n paard dagelijks en ook hoe z'n hoeven ontwikkeld zijn.

Je hebt trouwens nog geen antwoord gegeven op mijn vraag, heb je al zoveel paarden intern gezien met dergelijke ijzers? Ben ik wel erg benieuwd naar :j

Maar dan zie je toch ook dat hij op dit moment bar slecht op zijn hoeven staat?

En ja, tijdens mijn opleiding verschillende soorten benen voorbij zien komen en dus ook hoeven met dubbele lip beslagen. Het verschil in hoefkwaliteit is aanzienlijk. Hoe kun je nou de beweringen van een rijksgediplomeerde hoefsmid met meer dan 35 jaar ervaring in de wind slaan, vraag ik mij dan af :?.