Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Quir schreef:sneppie schreef:Mijn paard heeft ook 2 lipjes op de voor ijzers. Dit is bedoeld om een rondere opzet dan standaard op het ijzer te maken.
Bij 1 lip schijnt dat niet te gaan vandaar de 2 lipjes. Maar zo is het mij uitgelegd voor mijn paard. Geen idee of dit voor andere paarden ook zo is.
Dus ik zou smid ff bellen dan weet je het zeker.
Dan zonder lipjes.
Twee lippen belemmert het hoefmechanisme, plus is het vele malen makkelijker beslaan dan 1 of geen lippen.
Daarnaast is 2 lipjes op voor ijzers een hype die nutteloos en eerder slecht dan goed is.
Twee lippen is nergens goed voor, tenzij de hoef ver weg gecuretteerd is en als tijdelijk oplossing is om stevigheid te kunnen bieden.
Myour schreef:Was zelf ook nooit echt fan van dubbellips ijzers, maar:
mijn paard heeft bijna geen hielen en de hoeven groeien dan ook volledig naar voren ipv naar onderen. Omdat z'n hoeven heel scheef afslijten moet hij op ijzers dus zonder was ook geen optie. Hierop heeft de hoefsmid in overleg eens VOORijzers met dubbele lippen geprobeerd en sindsdien blijven z'n hoeven veel mooier in proportie. Let wel, achterijzers aan voorbenen ben ik géén voorstander van, maar een voorijzer met dubbele lippen hoeft helemaal niet slecht te zijn. Paard staat er nu ruim een jaar mee en loopt er top op.
Myour schreef:Na een jaar zien z'n voeten er weer normaal uit en hij loopt er goed op, dat is waar ik naar kijkbegin dit jaar hebben z'n ijzers er door omstandigheden 3 weken onder vandaan gelopen en liep ie nog steeds goed (alleen weer die scheve slijtage dus ze moesten er toch weer onder), dus ik zie er geen kwaad in.
Myour schreef:Oké ik heb wat overdreven met het 'genoeg' materiaal dat viel nog tegen, maak toch meer foto's van z'n koppie dan van z'n hele lijf.
[ Afbeelding ]
Nieuwere ijzers (geen idee hoe oud ze hier precies waren), ondergeschoven verzenen goed te zien.
[ Afbeelding ]
Oudere ijzers (denk(!) iets van 6-7 weken) waar de baas te lang heeft gewacht de hoefsmid te bellen *bekent* maar wel goed te zien wat er fout gaat.
Voetjes denk iets van 2 maanden geleden:
[ Afbeelding ]
Niet heel eerlijk beeld maar daarom in link: voetje van opzij
Maar goed zoals ik al zei, ik kijk er vooral naar hoe hij erop loopt en naar z'n hoeven. En nee ik kan niet naar binnen kijken maar kan me niet voorstellen dat de situatie hiervoor beter was.
Myour schreef:Je mag je mening hebben, ik ben het er niet mee eens, ik zie m'n paard dagelijks en ook hoe z'n hoeven ontwikkeld zijn.
Je hebt trouwens nog geen antwoord gegeven op mijn vraag, heb je al zoveel paarden intern gezien met dergelijke ijzers? Ben ik wel erg benieuwd naar