Mijn paard beslaan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 19:30

Om nu al aan hoefkatrolontsteking te denken is wel een beetje voorbarig..

De hoeven zijn inderdaad lang, ze flaren een beetje en daardoor krijg je ook scheurtjes, maar ik zie er verder niks dramatisch aan zo van de foto.. je schrijft dat ze op haar vel loopt TS, maar dat zie ik niet?

Wacht je hoefsmid even af, misschien is het gewoon een zoolkneuzing of zweertje. Kan je hoefsmid niks vinden, dan lijkt het me verstandig om een kreupelheidsonderzoek te laten doen door de dierenarts, want het hoeft niet per se uit de hoef zelf te komen.

Als je naar de les gaat op donderdag, dan moet je de heenweg ook over het harde lopen. Loopt ze dan ook kreupel, of alleen ná de les als je terug gaat?

Is hoefbevangenheid nog een mogelijkheid? Vaak gaan ze daar in eerste instantie ook alleen wat gevoeliger van lopen.

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 19:44

Ireen_ schreef:
Om nu al aan hoefkatrolontsteking te denken is wel een beetje voorbarig..

De hoeven zijn inderdaad lang, ze flaren een beetje en daardoor krijg je ook scheurtjes, maar ik zie er verder niks dramatisch aan zo van de foto.. je schrijft dat ze op haar vel loopt TS, maar dat zie ik niet?

Wacht je hoefsmid even af, misschien is het gewoon een zoolkneuzing of zweertje. Kan je hoefsmid niks vinden, dan lijkt het me verstandig om een kreupelheidsonderzoek te laten doen door de dierenarts, want het hoeft niet per se uit de hoef zelf te komen.

Als je naar de les gaat op donderdag, dan moet je de heenweg ook over het harde lopen. Loopt ze dan ook kreupel, of alleen ná de les als je terug gaat?

Is hoefbevangenheid nog een mogelijkheid? Vaak gaan ze daar in eerste instantie ook alleen wat gevoeliger van lopen.

Ja klopt, haar hoeven zijn idd lang. Met de achterhoeven is geen enkel probleem die zijn nog mooi netjes.
Je ziet het op de foto niet zo goed maar als je vanaf de achterkant kijkt dan kan je het beter zien.

Ik ga idd de hoefsmid even afwachten wat die er van zegt.
Ja! Dat is ook nog een idee een kreupelheidsonderzoek!

Het is vanaf dat ik haar uit de wei haal en ze op het verharde komt dat ze kreupel loopt. Ben ik weer met Tira op het zachte dan lijkt er geen enkel probleem te zijn.

Het zou kunnen dat het een mogelijkheid is. Ik zal het eens aan de smid vragen donderdag wat hij er van denkt..

Dierenarts was vandaag al geweest ( voor een ander probleem ).
Die zei ik zou haar laten beslaan maar toch even de smid afwachten..

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:13

Op de foto zijn wel haar voorhoeven toch? Ik kan me haast niet voorstellen dat ze echt op haar huid loopt bij deze foto's, bedoel je bij de hoefballen?

Zijn de hoeven erg warm? Kun je haar hartslag voelen kloppen in de kootholte? In dat geval zou ik haar uit voorzorg tot de smid er is toch even van het gras af halen, zou kunnen dat ze dan licht bevangen staat. Ook als ze een harde manenkam heeft even goed oppassen.

Ze staat al lange tijd zonder ijzers toch? Ik vind het vreemd dat een paard dat niet kort bekapt is dan toch zomaar gevoelig wordt op harde bodem, zonder duidelijke aanleiding. Goed dat je er even verder naar laat kijken!

DoTiramisu

Re: Mijn paard beslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 21:02

Ja dat zijn haar voorhoeven. Ja!! Ik bedoel de hoefballen die staan heel erg op de grond en er komen velletjes vanaf.

Ja de hoeven zijn warm. Nee daar heb ik nog op gelet ik zal dat morgenochtend even voelen.
Hmm ja dat is goed ik zet haar morgen ochtend meteen in de rijbaan.

Ja ze staat vanaf de winter zonder ijzers.
Ik vind het idd ook erg vreemd...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 21:06

Als het een zweertje is dan kan de hoef ook warm worden en kun je soms ook die pulsatie voelen overigens, dus het zegt niet alles.. maar wel even iets om op te letten denk ik.

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 21:58

Ja dat doe ik al wel erop letten.
Ik belast haar sowieso al niet teveel.
Ik ga echt even het antwoord van de hoefsmid afwachten. Misschien ook even foto's laten maken van haar hoeven.. Misschien dat het dan ook wel duidelijker wordt wat er aan de hand is met haar hoeven...

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 18:45

Ireen_ schreef:
Op de foto zijn wel haar voorhoeven toch? Ik kan me haast niet voorstellen dat ze echt op haar huid loopt bij deze foto's, bedoel je bij de hoefballen?

Zijn de hoeven erg warm? Kun je haar hartslag voelen kloppen in de kootholte? In dat geval zou ik haar uit voorzorg tot de smid er is toch even van het gras af halen, zou kunnen dat ze dan licht bevangen staat. Ook als ze een harde manenkam heeft even goed oppassen.

Ze staat al lange tijd zonder ijzers toch? Ik vind het vreemd dat een paard dat niet kort bekapt is dan toch zomaar gevoelig wordt op harde bodem, zonder duidelijke aanleiding. Goed dat je er even verder naar laat kijken!

Ik heb vandaag gevoeld voor de hartslag in de kootholte. En ik voelde een hartslag..
Bij haar linkerbeen meer dan bij het rechterbeen. Ik heb haar van het gras afgehaald.. Ik hoop toch maar niet dat ze bevangen staat..

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:13

Kan ook een sluimerende hoefzweer zijn, kreupelt ze specifiek op 1 been of is ze alleen gevoelig?
Hoe is haar conditie verder, is ze te zwaar?

De hoeven op zich zien er prima uit hoor, wanden mogen wel iets bijgewerkt worden maar dat is écht geen oorzaak van slecht lopen.

baruch_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:20

hoi, niet beslaan! tenzij..... beslag is erg slecht voor je paard, je verstoort het hoefmechanisme negatief (in & uitzetten van de hoef bij geweging). neem een goede smid om goed te bekappen. overleg of de hoefgroei voldoende is en zo niet probeer oplossing te zoeken in supplementen. eventueel kan je hoefschoenen gebruiken. er zijn heleboel op de markt in verschillende prijsklassen. ik ben erg enthousiast over renegades (wel beetje prijzig, maar super goed en duurzaam). ik wens je veel wijsheid toe.

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 21:32

@ Gimli_:
Heb haar net nog gelongeerd ze kreupelt echt op een been. Haar linkervoorbeen.
Haar rechtervoorbeen is gevoelig.
Nee ze is niet te zwaar en ze heeft een hele goed conditie!

@ baruch z :

Ik zal het morgen is met de smid overleggen wat die er van zegt.
Iig ga ik ook eens kijken voor een product wat de hoefgroei in balans houdt.
Voor die hoefschoenen zal ik is gaan kijken.
Maar toch ga ik eerst de smid afwachten.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:35

Ik zou een zweer nog niet eens zo gek vinden als ze kreupelt op één been, zeker als je het voelt kloppen in de kootholtes.
De smid zal met 'n tang de hoef onderzoeken, maar 'n zweer kan ook hoger zitten, dan komt-ie er aan de kroonrand of hoefballen uit.
Als ze niet te zwaar is, is het risico op HB kleiner, niet uitgesloten natuurlijk, maar ik blijf bij de zweer omdat ze op 1 been kreupelt.

Verder vind ik hoefschoenen niet zo noodzakelijk om de hoefgroei te reguleren, de hoeven zijn zeker niet te kort.
Bij gevoeligheid is dat een ander verhaal, dan zijn hoefschoenen een prima oplossing.

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 14:44

Ja dat is wel waar.
Smid is net geweest hij zei dat ze veels te kort bekapt was. En dat ze daarom gevoelig liep.
Toch moest ik het wel in de gaten houden en bellen als ze nog steeds kreupelt.

Hij heeft er wel ijzers onder gezet.
Dus nu maar even kijken en hopen dat ze nu ietsje beter gaat lopen.

Volgende week komt hij weer even langs om te controleren.