Volg onze strijd tegen "Mok"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 15:41

dandir schreef:
tea tree en black T shampoo, is dat hetzelfde ???

Dat weet ik niet.
Ik haal tea tree shampoo bij de welkoop. Dat is de gele shampoo.

Kinee_

Re: Volg onze strijd tegen "Mok"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:14

Jaaaa!! Ik volg ook mee met de strijd tegen mok! Mijn merrie met twee witte hoge achterbenen heeft in een nat weiseizoen áltijd last van mok!! Heel irritant!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 16:38

kinee wat doe jij zoals om te strijden? en heb je foto's?

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:26

Vorig jaar was groene leem mijn beste vriend. En betadine wassen. Maar ik kreeg wel de tip mokpilletjes te kopen. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb helaas geen foto's van dr mok!

Inmiddels staat ze weer op het land, in de modder etc. Het is nog aardig 'rustig' bij dr achterbeenkootjes maar wat kan ik doen om het nu alvast tegen te gaan? Ik probeer het elke keer goed te borstelen zodat er geen modderresten meer te vinden zijn, maar kan ik al ergens mee beginnen?

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:33

Wat balen dat je zo het gevecht aan moet gaan met de mok.

Er is al het een en ander beschreven. Ik ga mee met het verhaal mok komt ook voor een deel van binnenuit. Verder groene leem en wassen met betadine prima.

Het enige wat ik denk dat niet zo goed is, is uierzalf. Dit houdt de mok vettig en daarmee een fijne omgeving voor bacteriën. Ik smeer altijd zinkzalf op basis van olie. Hierdoor drogen de korten uit en kun je ze er af halen met wassen. Als mijn paarden mok hebben dan zijn ze er binnen 2 weken volledig van af.

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:41

Anne_mieke88 schreef:
iet_patron schreef:
antibiotica kuur? net als shakira, die had toen ook hele dunne beentjes
misschien werkt dat bij eelkje ook?

Je weet toch dat het nu heel goed gaat met Eelkje :P

blijf gewoon lekker smeren :D

ja dat weet ik ;) maar misschien helpt dat extra ofzo, dat die korsten helemaal weggaan, of zijn ze al helemaal weg? blijf in ieder gaval lekker smeren!

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:29

Anne_mieke88 schreef:
dandir schreef:
tea tree en black T shampoo, is dat hetzelfde ???

Dat weet ik niet.
Ik haal tea tree shampoo bij de welkoop. Dat is de gele shampoo.

Oei, is vast wat anders ; black t is zwarte teershampoo....
zal eens zoeken in "de kruiderij"....
bedankt !

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:33

nickynicole schreef:
Het enige wat ik denk dat niet zo goed is, is uierzalf. Dit houdt de mok vettig en daarmee een fijne omgeving voor bacteriën. Ik smeer altijd zinkzalf op basis van olie. Hierdoor drogen de korten uit en kun je ze er af halen met wassen. Als mijn paarden mok hebben dan zijn ze er binnen 2 weken volledig van af.

Dan heb jij vast nog geen ervaring met hardnekkige mok ; ik zei dat vroeger ook altijd "als mijn paarden mok hebben zijn ze er zó vanaf"
Ondertussen weet ik wel beter ; heb er eentje lopen met aan één been mok ; sinds november 2011...soms is het beter maar helemaal weg is het nooit ; heb àlles al geprobeerd ; word er wanhopig van....
en de mok kan je best wel vettig houden anders krijgen de kloven geen kans om te dichten ; je moet gewoon zorgen dat je het hele zootje ontsmet én vettig houdt ; een droge huid kan niet genezen....

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:39

Dat is het mooie van zink zalf (olie). De korsten droge uit maar de huid er onder wordt vettig gemaakt door de olie. Ik zweer erbij.

En nee klopt helemaal. Ik heb nog nooit hardnekkige mok meegemaakt. Ik laat geregeld het bloed controleren van mijn paarden waardoor ik op tijd kan reageren als bloedwaardes niet goed zijn. Zoals eerder is gezegd, mok komt ook van binnenuit. Dit probeer ik dus altijd voor te zijn en dat is tot nu toe goed gelukt. En dat hoop ik ook zo te houden want zoals jij en TS schrijft wil ik liever niet meemaken.

De rede dat ik reageer is dan velen zinkzalf niet kennen of er niet aan denken. Mijn moeder heeft in een apotheek gewerkt en zij kwam met dit idee. En ik kan alleen maar zeggen dat het super werkt! En ik ben benieuwd of het dus bij enstigere mok problemen ook resultaat geeft.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 09:55

Ik ken zinkzalf en weet dat het goed werkt, en ik gebruik geen uierzalf maar uiercreme... :) dat is uierzalf alleen dan niet vet..en antibacterieel :)

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:49

nickynicole schreef:
Dat is het mooie van zink zalf (olie). De korsten droge uit maar de huid er onder wordt vettig gemaakt door de olie. Ik zweer erbij.

En nee klopt helemaal. Ik heb nog nooit hardnekkige mok meegemaakt. Ik laat geregeld het bloed controleren van mijn paarden waardoor ik op tijd kan reageren als bloedwaardes niet goed zijn. Zoals eerder is gezegd, mok komt ook van binnenuit. Dit probeer ik dus altijd voor te zijn en dat is tot nu toe goed gelukt. En dat hoop ik ook zo te houden want zoals jij en TS schrijft wil ik liever niet meemaken.

De rede dat ik reageer is dan velen zinkzalf niet kennen of er niet aan denken. Mijn moeder heeft in een apotheek gewerkt en zij kwam met dit idee. En ik kan alleen maar zeggen dat het super werkt! En ik ben benieuwd of het dus bij enstigere mok problemen ook resultaat geeft.

klopt absoluut, van die zinkzalf, hier in België verkrijgbaar onder de naam Newderm, maar ik zet er eerst wel een laagje Isobetadine (ontsmetting) onder...
En weet je wat zo raar is bij mijn Pele ; hij heeft het maar aan één achterbeen....dàt begrijp ik nou niet.....

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 18:58

Ik lees even mee, ik heb een 5 jarige fries die ook een mok-paard is.
Nu was ik om de dag met betadine, en doe er dan sudocreme op.
Hij heeft er qua lopen ed niet zo heel erg vel last van.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 19:11

Wij gebruiken voor de koeien sinds kort Neoderma (als ik het goed zeg). Dat is een zalf die de huid en de hoorn (van de klauw van de koe) helpt vernieuwen. Wij gebruiken het bij wittelijndefecten en wandzweren aan de hoeven en het werkt echt perfect tot nu toe. Er is alleen heel moeilijk aan te komen omdat het niet geregistreerd is (in DLD wel). Wij bestellen het via Farmers4all. Echt het proberen waard bij allerlei huidaandoeningen.

Overigens heb ik ook een mijtenpaard en tegen de mijten zelf werkt écht alleen Sebacil of Cydectin (de pour on). Voor het gevolg van de mijtjes (de korsten dus) kun je dan Neoderma gebruiken.

Wel fijn dat het al beter gaat met je Friesje!
Laatst bijgewerkt door cissi op 24-05-12 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 19:13

ik weet niet of het al is gezegt. maar brobeer sudocreme!
werkt echt!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 23:32

Het gaat wel goed maar blijf beetje hangen dus ga van de week weer er grof tegenaan.

Snel volgt een foto update.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:22

cissi schreef:
Wij gebruiken voor de koeien sinds kort Neoderma (als ik het goed zeg). Dat is een zalf die de huid en de hoorn (van de klauw van de koe) helpt vernieuwen. Wij gebruiken het bij wittelijndefecten en wandzweren aan de hoeven en het werkt echt perfect tot nu toe. Er is alleen heel moeilijk aan te komen omdat het niet geregistreerd is (in DLD wel). Wij bestellen het via Farmers4all. Echt het proberen waard bij allerlei huidaandoeningen.

Overigens heb ik ook een mijtenpaard en tegen de mijten zelf werkt écht alleen Sebacil of Cydectin (de pour on). Voor het gevolg van de mijtjes (de korsten dus) kun je dan Neoderma gebruiken.

Wij gebruiken Novaderm bij problemen met de klauwen, een witte zurige zalf. Is ook geschikt voor het behandelen van huidwonden, maar helaas had het bij mijn paard geen resultaat. (Wellicht bedoelde jij ook Novaderm???) Het beste resultaat met de mok die al sinds november 2011 duurt is Sudocreme gemengd met Teatree olie en 1x per week wassen met Betadineshampoo.

Dit is volgens mij de zalf die jij bedoelt en die wij ook gebruiken.
https://www.farmers4all.nl/mijn-product ... am/id/3476

mickey123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 16:02

Mijn verzorg pony is sinds een weekje beter van Mok we hebben 3 maanden lopen vechten tegen die ziekten en nu is het eindelijk gelukt! nog een paar kale plekjes maar geen korstjes meer :D

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:34

suffie schreef:
cissi schreef:

Wij gebruiken Novaderm bij problemen met de klauwen, een witte zurige zalf. Is ook geschikt voor het behandelen van huidwonden, maar helaas had het bij mijn paard geen resultaat. (Wellicht bedoelde jij ook Novaderm???) Het beste resultaat met de mok die al sinds november 2011 duurt is Sudocreme gemengd met Teatree olie en 1x per week wassen met Betadineshampoo.

Dit is volgens mij de zalf die jij bedoelt en die wij ook gebruiken.
https://www.farmers4all.nl/mijn-product ... am/id/3476

Inderdaad, die bedoel ik. Later in bed bedacht ik me dat het zo heette, helemaal vergeten te melden. Thanks! Jammer dat het niet hielp bij je paard.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:07

Ik verzorg een friesje nu ongeveer 3 jaar. Ze heeft altijd mok gehad en dit zijn de eigenaren op een gegeven moment gaan behandelen met sudocreme. Hierdoor leken de pekjes wel iets minder te worden maar was niet helemaal weg. Nu was de mok flink erger geworden en hebben ze van een andere friezen eigenaar spul gekregen. Uierzalf met zwavelbloem korrels er in gemengd. Nu na een week smeren zijn bijna alle plekken zo goed als weg! We smerden dan 1 a 2 keer per dag en dan lekker stappen in de buitenlucht.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:51

Tinkermerrie heeft ook mok.
Geen van de zalfjes helpt echt.
Uierzalf, sudocreme, zinkzalf, propoliscreme, wassen met Badedas....helpt allemaal niet.
Het verzacht de huid wel, en het wordt tijdelijk minder, maar lost het probleem niet op. Het komt op een andere plek dan op.

Van de DA hebben we een jeukstillende shampoo gekregen waar we het paard eerst mee moesten wassen en vervolgens met sebacil.
Dit moeten we 3 weken achter doen, om ook de eitjes van de mijten te doden.
We hebben nu 1 keer gewassen, morgen de 2e keer. Ik heb haar deze week nog elke dag zien stampen, maar ja, de wondjes zijn ook nog niet goed genezen. Dat jeukt natuurlijk ook.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 10:23

Isabonny, jouw paard heeft mijt?? Dat is iets heel anders dan mok. Een mijt is een parasiet en het is dan heel logisch dat zalfjes niet helpen.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:30

Ik lees hier even mee, maar ik zie nergens Sarnacuran staan, is echt een geweldig product, je kan ze er preventief mee wassen, ca 1x per maand, gegarandeerd is geen enkele Fries/Tinker, paard wat mok krijgt anders wat het nog krijgt, hebben ze al mok, (zelfs als een 2jr Fries bij ons, wat toch al op de 4 benen zat op nog geen 2 weken tijd, Sarnacuran, paardje zijn benen goed mee wassen, laten zitten/niet uitspoelen, ofwel verdunnen en in de druksproeier en op de plaatsen met mok spuiten, 1x behandelen en na max 1 à 1 en halve week begint het haar mooi weer te groeien en verdwijnt de mok langzaam.

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:38

Anne_mieke88 schreef:
wel eens tea tree shampoo geprobeert. Dit heeft een anti jeuk effect. en is anti BUG zegmaar :P Ik was haar 2x id week in combi met betadine en 2 keer alleen met tea tree (dit sporadisch en niet op vaste tijdstip)

Tea tree shampoo haal je gewoon bij de welkoop...die groene flessen zegmaar...daar koop ik ook een hele hele hele hele grote pot uierzalf dat hele hele hele vette spul dat smeer ik overdadig (echt fckn veel) op haar gehele achterpoten. Dit heb ik 3 weken gedaan toen waren de korsten er eigelijk al af. En ben nu overgestapt op uiercreme dit is minder vet maar heeft een antibacteriele werking...deze creme smeer ik ook helemaal overdadig op haar benen. Een pot van een liter doe ik maar 1 week mee zo overdadigsmeer ik het er op ik masseer het ook helemaal in :D

Na het wassen maak ik haar hele achterbenen ook helemaal droog.

Ik heb ook een Fries met hele hoop mok :(
Heb de kootholte al uitgeschoren, maar nu verplaatst het zich iets meer omhoog...
Ik wil nog niet heel de sokken eraf scheren, probeer eerst wat jij doet ;)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 16:40

we zitten nu tijdje beetje vast, dus ga even wat andere dingetjes proberen. het is wel enorm ingedunt moet ik zeggen :D alleen het volhouden is zo moeilijk :(

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 17:19

Ja inderdaad, helemaal met zulk regenachtig weer.
De paarden staan 's nachts in een paddock, maar als het zo regent is het vooral blubber.
Ze kunnen wel droog staan, maar dat doen ze natuurlijk weer niet :\

Heb net teunisbloemenzalf gehaald, kijken of dat werkt.