tijd voor de smid?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 19:43

astwice schreef:
goedkope pown heb jij!

ja me shetje heeft gewoon hele sterke hoeven!
verder is hij niet zo goedkoop.. :P

Dennis

Re: tijd voor de smid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:46

Volgende keer bellen voordat ze gaan scheuren! Zodra er een randje aan komt dus, maar nog voordat het een echte rand is.
Nu toch wel snel een smid bellen en hopen dat hij snel tijd heeft.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:46

MachoXRuby schreef:
[
ja klopt ik ben het ook met je eens!
alleen t was meer de vraag of er nu echt 'haast' bij zit omdat ze al wat beginnen te scheuren!

Ja túurlijk! lijkt me toch logisch?! Als hoeven gaan scheuren zit daar echt spoed bij ja!
Pony van een vriendin van me hebben ze met schroeven en platen de hoef moeten opknappen, die had door de vorst ineens een gigantische scheur tot aan de kroonrand. Was die scheur nog enkele mm's verder dan had ze poownlief af kunnen laten maken.

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 19:49

JoyCiej007 schreef:
MachoXRuby schreef:
[
ja klopt ik ben het ook met je eens!
alleen t was meer de vraag of er nu echt 'haast' bij zit omdat ze al wat beginnen te scheuren!

Ja túurlijk! lijkt me toch logisch?! Als hoeven gaan scheuren zit daar echt spoed bij ja!
Pony van een vriendin van me hebben ze met schroeven en platen de hoef moeten opknappen, die had door de vorst ineens een gigantische scheur tot aan de kroonrand. Was die scheur nog enkele mm's verder dan had ze poownlief af kunnen laten maken.

het is nog niet zo dat er dikke scheuren in zitten, maar wel een paar van een paar milimeters.
vorig jaar rond ik denk 3 maanden later dan nu, begonnen ze ook te scheuren. die hele rand is er toen bijna afgescheurt. de HS had er nog een klein beetje afgeknipt en wat bij geveilt. verder was er niks aan de hand. maar ik ga nu dus indd de HS eerst laten komen ipv als de dikke rand er al af gescheurt is!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:52

jemig de pemig wat een gezeur weer van bokt. Paard valt echt niet meteen dood neer omdat de hoef een beetje brokkelt/scheurt, heb ik ook wel eens gehad en dit was vooral toen ik weer blootvoets met m'n paard de weg op ging. En ja dan wordt 't inderdaad wel tijd voor de HS maar als je 't in zo'n 2 weekjes tijd eens doet, ofzo dan is dat prima. Wellicht wat meer in de berm/zachte ondergrond blijven, maar verder is dat geen probleem.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:57

Dus vorig jaar was het nog erger.............

Wat is het nou voor moeite om de hoefsmid op tijd te laten komen??? Ik snap dat écht niet hoor, sorry. Je houd de hoeven van je pony toch in de gaten? Je kan toch zien wanneer ze te lang worden
Dan is het dus tijd om de smid te bellen voor een afspraak.

@ Maartje:
maar waarom iedere x echt tot het uiterste wachten? En brokken/scheurhoeven omdat ze van ijzers komen en dan blootsvoets gaan, is imo toch heel wat anders dan brokkels en scheuren omdat ze te lang staan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:58

zegt ze dat ze iedere keer wacht tot 't 'uiterste' dat het scheurt? En dat zeg ik trouwens ook niet, zodra mijn shet wat langere hoefjes heeft (wat ook pas na lange tijd is) ga ik ook (meestal) wel al naar de hoefsmid, uiteraard is er wel een keer dat er een klein scheurtje in zit oid dat ik wel eens denk 'oh weer tijd voor de HS' en dan komt hij vaak ook binnen een week.

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 20:15

JoyCiej007 schreef:
Dus vorig jaar was het nog erger.............

Wat is het nou voor moeite om de hoefsmid op tijd te laten komen??? Ik snap dat écht niet hoor, sorry. Je houd de hoeven van je pony toch in de gaten? Je kan toch zien wanneer ze te lang worden
Dan is het dus tijd om de smid te bellen voor een afspraak.

@ Maartje:
maar waarom iedere x echt tot het uiterste wachten? En brokken/scheurhoeven omdat ze van ijzers komen en dan blootsvoets gaan, is imo toch heel wat anders dan brokkels en scheuren omdat ze te lang staan.

vorige keer hadden we optijd gebelt!
alleen de simd had het heel druk en kon pas 1,5 week later komen!
in die tijd waren ze afgebroken! maar hij zei dat het eigenlijk helemaal geen probleem was!
geloof me, mijn shet word echt goed verzorgt!

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:26

9 maanden!! maar als je nu al ziet dat er scheuren komen, kun je misschien een een tussenweg proberen (na 6 maanden)? Ben je meteen van om de 9 weken naar om de 9 maanden gegaan? Had mijn knollie dat maar !!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:36

Ik snap jullie wel dat er een hoefsmid moet komen, hoor!
Maar ik zou toch graag een foto zien!! Gewoon wat je bedoeld.
Ik ben wel benieuwd naar die 'dikke rand'.

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 20:37

nouja dikke rand, misschien zeg ik het wat anders!
zze zijn gewoon te lang! dat ziet iedereen! :)
dus ik ga morgen de HS bellen! :j

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:39

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 20:41

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:44

Denk dat dat een tikkeltje overdreven is, Sjors.......

Afbeelding

Als de hoefwand en het toongedeelte te lang zijn, dan wordt dat vaak wat langer en dikker waardoor er een dikke 'rand' kan ontstaan.

Waar ik me overigens wel over verbaas TS, is dat je constant spreekt over 'de hoeven zijn mooi schoon van binnen'. Dat ze mooi schoon zijn is leuk, maar daar gaat het natuurlijk niet om. Van belang is vooral of ze dus niet te lang zijn en dat ze niet brokkelen en/of scheuren.

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 20:46

JoyCiej007 schreef:
Denk dat dat een tikkeltje overdreven is, Sjors.......

Afbeelding

Als de hoefwand en het toongedeelte te lang zijn, dan wordt dat vaak wat langer en dikker waardoor er een dikke 'rand' kan ontstaan.

Waar ik me overigens wel over verbaas TS, is dat je constant spreekt over 'de hoeven zijn mooi schoon van binnen'. Dat ze mooi schoon zijn is leuk, maar daar gaat het natuurlijk niet om. Van belang is vooral of ze dus niet te lang zijn en dat ze niet brokkelen en/of scheuren.

daarmee probeerde ik uit te leggen hoe de hoef eruit ziet! maar iniedergeval de hoefwant is dus was langer! ik zal wel kijken of ik morgen fotos kan maken! want volgensmij denken jullie het allemaal veel erger dan dat het in werkelijkheid is! :j

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:00

Hier zie je dat 'rand' effect wat jij bedoeld.....
Afbeelding

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:01

maar wow die hoef is wel heel erg krom :o

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 21:02

JoyCiej007 schreef:
Hier zie je dat 'rand' effect wat jij bedoeld.....
Afbeelding

ja zo'n rand!
alleen mijn hele hoef ziet er wel wat anders uit!