Help! Ijzers of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:39

petitparis schreef:
ik mis voor mij een belangrijk punt: op welke ondergrond wordt er gereden?

indien regelamtig op gras gestart wordt (en dan bedoel ik niet 1x/maand) dan zou opteren voor vierkant ijzers met schroefgaten voor kalkoenen.

wordt er vnl op zand gespongen of alleen sporadisch op gras (1x/maand ofzo) dan zou ik er niet van wakker liggen en het geheel gewoon aanzien. Moest blijken dat de pony inhet springparcours makkelijk gaat glijden, dan kan je alsnog beslissen om rondom op ijzers te zetten.

Inderdaad..... niks meer en niks minder.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:40

en in het geval van correctief beslag? ik dacht dat kunsstof niet zoveel opties had om aan te passen...

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:42

Loetie84 schreef:
En de slijtage dan? Kan me voorstellen dat het op asfalt niet ideaal is...

Er zijn verschillende merken en kwaliteiten, de een zal dan ook sneller slijten dan de ander. Ik lees zelf veel goede verhalen over Duplo. Omdat ik momenteel veel buiten aan het rijden ben en de hoeven van mijn pony daardoor te snel slijten heb ik ook beslag nodig. Ze krijgt dinsdag haar duplo‘s.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:44

petitparis schreef:
en in het geval van correctief beslag? ik dacht dat kunsstof niet zoveel opties had om aan te passen...

Ook hierin zijn verschillen per merk, in principe kunnen ze net zo goed aangepast worden. De techniek staat gelukkig niet stil.

3uitenbeenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 08:20

Loetie84 schreef:
LCharlotte schreef:
Ijzers nooit!!! Als je al kiest voor beslag, kies dan voor kunststof, meer grip dan met ijzers en een betere werking van het hoefmechanisme.

Maar er zitten vast ook een boel nadelen aan, anders zou heel paardrijdend-nederland wel overgestapt zijn...

Nee, niet heel paardrijdend-nederland stapt over omdat 'het paard het toch goed doet met'. Pas wanneer er werkelijk problemen komen gaan mensen pas overstappen op andere middelen.
Het ijzer is iets wat al jaren en jaren gebruikt wordt, mensen zijn gewoontedieren en stappen niet zomaar over, het paard heeft ijzers, nou dan houden we dat zo... Ook ik deed dat hoor, heb geprobeerd bij mijn toenmalige paard om ijzerloos te gaan, maar die liep zo gevoelig dat ik ze er weer onder heb gedaan, toen had ik ook nog nooit van hoefschoenen gehoord, dus tja wat moet je dan...
Maar goed, het kan ook anders ;)