Radeloos: steeds terugkerende hoefzweer!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MiniMaxi

Re: Radeloos: steeds terugkerende hoefzweer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:43

S ochtends en s avonds 2 lepels over jet voer twee weken lang.

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 23:50

O oke eten dus! dat is iig een optie! tnks!

Lobkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:19

Hoi La-ruette,

Wat Marjolijnvdh kan inderdaad kloppen met die afvalstoffen dat heb ik vaker gehoord en als je paard misschien gevoelig is op de hoeven kan het natuurlijk daar makkelijk uitbreken.

Mij werd des tijds aangeraden Chlorrellapoeder te gebruiken van Duval dit voert afvalstoffen af op de natuurlijke manier en verhoogt de weerstand.
Dit lijkt mij heel handig klinken in het geval van jou paard.

Succes in ieder geval en hopen dat het snel over gaat.

Groetjes

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:36

Sowieso een kuurtje groene leem doen inderdaad, ik zou 3 weken doen, 2x daags 2 eetlepels. :j
Wat krijgt-ie voor de rest aan voeding? Ben je gewisseld van voer sinds hij de zweren heeft?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:58

Mijn paard heeft gevoelige hoeven en heeft 2 keer op dezelfde hoef een hoefzweer gehad.
De 2de zweer is via de kroonrand vanzelf open gesprongen.Ik heb niets aan de hoef gedaan,gewoon de natuur zijn gang laten gaan [op advies van D.A. en hoefsmid] en de hoef is mooi aan het genezen.Het 'gat' trekt langzaam door naar beneden en we zijn nu pas een half jaar verder.Volgens de hoefsmid kan het een jaar duren voor het gat weer helemaal is dicht gegroeit.Ik maak de hoef ook niet schoon,er zit modder op het gat en dat houd de troep buiten.
Hier wat foto's van haar hoefzweer.
http://i42.tinypic.com/530fbs.jpg [26-9-2011]
http://i41.tinypic.com/ka5nkh.jpg [16-11-2011]
http://i43.tinypic.com/or04ys.jpg [21-12-2011]
http://i44.tinypic.com/mhcais.jpg [10-01-2012]

Gister is de hoefsmid weer geweest,ze word nu om de 6 weken 'bekapt'.
Ze loopt al een poosje niet meer kreupel en word nu weer bereden.
TS succes met je paardje,ik weet hoe pijnlijk het voor ze is.De mijne stond met 3 benen in het weiland en kon echt geen stap meer zetten.Ze strompelde heel erg als ze een stapje zette.

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 22:45

@gohya: dat groeit er mooi uit zo! Het is zielig idd, maar ook lastig als het niet stopt!

Hoefsmit is geweest maar ze liep ineens weer goed en nu nog steeds... Heel vaag!
Ik ga haar idd een kuurtje geven om afvalstoffen af te voeren!
Ik heb haar even op een pensionstal gehad waar het helaas niet al te best was qua voer en hyiënne. Ze werd ook steeds magerder. Ik denk dat dat een grote oorzaak is geweest! Nu ze is verhuisd ziet ze er al veel beter uit!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:02

Das fijn om te horen TS dat ze nu goed loopt! én dat ze er nu veel beter uit ziet ook uiteraard.
Als ze slechte voeding krijgt,zijn ze snel vatbaar voor van alles.Miss. /wordwas dit haar laatste hoefzweer?

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 23:28

Haha ik hoop het wel! Gister was ze weer lekker gek aan het doen, dus gaat de goede kant op!

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:30

Je zegt dat ze overdag in een modderige paddock staat kun je dat niet vervangen voor een plek waar het niet te modderig is? Bijv het land ofzo wellicht zal dat ook veel schelen, paarden kunnen erg gevoelig zijn voor modderige bendes

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:39

TS, ik spreek uit ervaring. Mijn paard had ook zo frequent een hoefzweer en ik had geen idee waar het vandaan komt.
Op een gegeven moment na heel veel andere romslomp erbij wat anders geprobeerd. Al het voer eruit en alleen op hooi en de wei in. Verder een kuur gegeven voor de ontbrekende aminozuren (laten meten en er waren er 2 te laag)
Ik heb hem gewoon helemaal laten ontgiften en een zeer goede hoefsmid erbij gehaald.
Ik ben nu bijna 2 jaar verder en in die 2 jaar geen enkele keer meer een hoefzweer gehad.
Nu hij wel weer in training staat het voedingspatroon aangepast en ik voer zo laag mogelijk in suikerwaarde, veel producten waar 'prikkel' in zit (zoals lucerne). Met prikkel bedoel ik als je bv in het hooi knijpt of het dan zacht is of ruwer is.

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 12:56

@ Xfiemo@: Daar zat ik idd ook aan te denken. Er is nu helaas geen mogelijkheid voor haar om op het land te staan. Paddock is inmiddels wel droger dus dat scheelt wel.

@ Lucifertje tnks voor de tip. Ik ga iig wel een drainage kuur inzetten. Ze krijgt niet veel krachtvoer, voornamelijk hooi.