topic over rotstraal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:11

Hier zweer ik bij de CTC spray (blauwspray) komt overal bij en werkt snel.
Wel spuit ik met handschoentjes aan dan worden mijn vingers niet blauw.

Ze krijgen het door snel groeiende stralan en makkelijk vervelende stralen. 2 weken nadat de HoefSmid is geweest is het al weer een rommeltje onder de hoeven. en wil er zeker in de winter nog wel eens een bacterietje gaan zitten. Maar met CTC is het snel weer onder controle te krijgen.

20novembre92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:23

Mijn paard komt nu amper buiten omdat ze moddelbollen eet en wel zo opmerkelijk veel
dat als ik haar een uur buiten zet ze er een emmer van op heeft. Tot we gevonden hebben
wat er mankeerd moet ze vooral op de stal blijven.

En nu zijn haar achterste hoefstralen super week,
en in het midden komt er zo stinkende prut uit, is dit dan ook rotstraal?
Morgen komt de DA en dan ga ik sowieso vragen wat er op te smeren
maar iemand raadde me al egyptische zalf aan.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:11

Mijn hoefsmid raadde me Thrush Remedy van Absorbine, heet nu Frog & Sole, aan *foto*
Heb ik dus braaf gekocht, maar nu vraag ik me toch af hoe je dat eronder moet krijgen/houden.
Ik heb de vorige keer de straal eerst goed schoon gemaakt met een hoevenkrabber, daarna met een hard borsteltje er nog even langs en als laatst de boel nog met een plantenspuit (standje hard) schoongespoten. Toen heb ik dat spul er dus maar in en over laten lopen, maar is dat het idee? Heb even gewacht totdat het in zou trekken, maar dat deed het niet echt... Heb de hoef dus na een tijdje maar weer neergezet. Gelukkig was de grond nu droog (paard staat 24/7 buiten), maar als het een keer een baggerbende is denk ik niet dat dat spul veel zin heeft aangezien de grond dan ook nat is... Kan iemand helpen? :o

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 00:54

Gewoon goed schoon borstelen(even op het harde zetten) spul erin/op doen en ff 5 minuten gaan wandelen op het harde en klaar is Pippa! Wel ff volhouden met behandelen :j

MirMy

Re: Centraal topic over rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 08:14

Mijn paard heeft ook af en toe beginnende rotstraal. Soms moet de hoefsmid het ergste gedeelte eruit snijden.
Wat ik doe is: De zolen goed inzepen met groene Badedas. Laat dat 10 minuten intrekken.
Daarna goed uitspoelen en dan met een handdoek droogmaken.
Dan smeer ik dikke klodders sudocreme in de holtes waar het week is, heel dik erin! Dan is ie klaar.

Dit doe ik dan zolang het nodig is om de 2 dagen. Mijn paard is dan na een dag of 5 helemaal van de rotstraal af.
Sommige paarden hebben daar aanleg voor, de mijne dus ook. Goed mesten is belangrijk, vooral de urineplekken. Hij wordt iedere 8-10 weken bekapt en beslagen. Maar ik merk dat het meestal gebeurt als het veel regent, hij staat niet in een blubbere wei ofzo. Ik heb ook hoefhardner die ik zo af en toe er op spray. Ik hou het gewoon altijd in de gaten.

20novembre92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 02:34

Wow, ik ben gisteren dry feet van cavalor gaan halen, en ik merk nu het effect al, super goed spul!!

MirMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 09:23

20novembre92 schreef:
Wow, ik ben gisteren dry feet van cavalor gaan halen, en ik merk nu het effect al, super goed spul!!

Dat werkt idd super, heb ik altijd in mijn poetskoffer zitten.

20novembre92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:21

MirMy schreef:
20novembre92 schreef:

Dat werkt idd super, heb ik altijd in mijn poetskoffer zitten.

Ja echt he! Maar het is wel echt sterk spul! Mijn twee wijsvingers zijn er van verkleurd,
zo valt het niet erg op maar als ik mijn handen was zie je echt twee felle vlekken Ö
Maarja maakt niet uit! Als het maar helpt bij mijn paard haar hoefjes! :D

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 10:16

Wie zou deze foto's eens willen beoordelen, ik maak binennkort betere en duidelijkere ;)

Pony, haflingerruin, staat gemiddeld 10 uur per dag buiten en over 2 weken 24/7, staat op vlas is erg schoon in de stal, heeft altijd al gekampt met rotstraal zowel op stro als vlas.

Ik vind het nu sinds enkele weken weer erger worden, zijn hoeven stinken ook weer meer, worden behandeld met Hipposol van Frey, word iedre 8 weken door de smit bekapt maar om de 4 weken bij gewerkt voor zijn slechte stand.

Zelf begin ik het idee te krijgen dat de rotstraal niet perse onstaat door een slechte verzorging ( ik verzorg hem ook top ) maar mss door zijn slechtere stand van zijn hoeven, alleen heb ik hier geen verstand van.
Hij kreupelt nooit, en ht i ook niet dat het dramatisch is, absoluut niet, maar het zind me niet dat we hier al 6 jaar mee kampen, hij word nu 7 jaar.

Op deze foto's is hij 4 weken geleden bekapt.

Afbeelding

Afbeelding

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:39

De rotstraal is op deze foto's niet echt te zien... Als stralen niet bijgesneden worden (wat niet erg is), krijg je ook zo'n uitzicht. Het gaat erom hoe week het onder die dubbele straal is natuurlijk. Nu ligt er teveel (losse) straal over om dat te kunnen beoordelen.

Vroeger heb ik enkele pony's verzorgd met hele erg rotstraal. Er was geen straal meer te bespeuren, in plaats daarvan zat letterlijk een groot gat (hun zool was natuurlijk ook te dik, maar toch, om een gat te hebben véél lager dan de zool moet je al je best doen, he). Met die pony's is alles perfect goed gekomen. Therapie? Eerst met chloor/bleekwater alles goed ontsmetten, een paar keer herhalen. En verder potten en potten egyptische zalf, eerst dagelijks en daarna tweemaal per week, puur op de straal (of waar die zou moeten zitten). Zo'n grote pot en dan met handschoenen, werkt prima. Verder af en toe wat teer op de zool. Egyptische zalf heb ik daarna uitgeroepen tot hét wondermiddel ;-) .
Goed bekappen en bijhouden en durven alle losse straal weghalen! Sommige hoefsmeden laten de straal zitten en dat is prima, maar niet bij rotstraal. Dan moet alles wat los is weg tot je op goede hoorn komt. Rotte hoorn is toch verloren en enkel een nieuwe infectiehaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:02

Mijn pony heeft ook al sinds ik hem heb rotstraal.
heb eerst hipposol geprobeerd,dat deed niks.
Toen Kevin Bacon gekocht,doet wel iets maar vind het smerig,onhandig spul.
Vandaag heeft de hoefsmid mij een halve spuit Hypozin gegeven,en al ingespoten.
ben erg benieuwd,werkt wel erg makkelik moet ik zeggen.

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:59

Ik heb mijn paard ook met haar voeten in de azijn gezet, na 5 min lag de emmer wel om, maar dat helpt ook, dood de bacterieen en droogt uit. Wel eerst de voet goed schoonmaken.

uJildXH0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:08

Ik kam ook al een hele tijd met een paard met rotstraal! Hij heeft het altijd aan 1 voetje gehad maar nu heeft hij het aan alle 4 de hoefjes :( Ik gebruikt nu Kevin Bacon n dat werkt echt super. Ik gebruik dan een watje en die smeer ik helemaal in met kevin bacon en die prop ik dan in de straal. De dag erna is het meestal erweer uitgevallen en is de straal weer mooi schoon van binnen dat doe ik 1weekje en dan is de rotstraal weg en heeft mijn paardje weer een harde straal. Voorheen egyptische zalf gebruikt maar dat werkte voor geen meter!

Maar even een vraagje over dat Azijn: bijt dat niet uit in de hoef? Als ik azijn op mijn vingers krijg begint het echt te prikken. Of ben ik er zelf allergisch voor?

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 23:02

Wij gebruikten ook dikke bleek bij een paard die hele erge rotstraal had. Binnen een paar dagen was het kurkdroog en hebben we het dik ingesmeerd met teer, het is nu al een paar weken mooi droog, hard en stinkt absoluut niet meer. Bij het paard wat ik een paar weken geleden gekocht heb gebruik ik nu Hypozin ipv teer (staat niet op ijzers dus loopt het teer er min of meer weer af, moeilijk uit te leggen) En dat schiet ook al aardig op, fijn spul ook! :j

MissDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 20:06

Iemand ervaring met "Vulnos Blauwspray" (http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... ay/102619/)?

Pony heeft twee hoefjes die erg gevoelig zijn voor rotstraal, maar niks lijkt te werken. Eerst hadden we CTC, na een keer sprayen was de hoef altijd meteen goed, maar dat is niet makkelijk verkrijgbaar. Hoof & Sole Hardener en teren werken ook niet. Dus iemand hier ervaring mee of met egyptische zalf?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 20:44

@MissDesign: ik heb even naar je linkje gekeken. Dit product wordt inderdaad omschreven als blauwspray, echter als ik kijk naar de ingrediëntenlijst ...

Vulnos:(Glycerine, Alcohol Denat, Water (deionised), Toverhazelaar, Oranjebloesemolie, CI-42051, Phenol)
is de enige overeenkomst met CTC spray: (Chloortetracycline HCl 2,45% w/w (= 3,210 g), Hulpstoffen: Patentblauw V (E 131) 0,15% w/w (= 0,196 g). Butaan 100 68,77% w/w (=89,920 g) )
de blauwe kleur.

De CI-42051 in Vulnos is de blauwe kleur, Phenol is een desinfectant.
De werkzame stof is dus anders.
Ik heb geen ervaring met Vulnos, maar de meeste paardendierenartsen verkopen CTC spray.

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:03

mijn paard heeft ook rotstraal. nou is dat als het goed is wel bijna over. maar toch..

de hoefsmid had gezien dat ie rotstraal had en had toen de slechte plekken weggesneden.
nu moet ik er om de dag een spulletje op doen en dat 4 weken lang. a.s. zondag is het 4 weken dat ik dat gebruik.
na 4 weken zou de hoefsmid weer kijken of het over is, en eventueel als het nodig is weer wat wegsnijden/bijvijlen.

maar nu vraag ik me af, wanneer weet je zeker dat de rotstraal weg is?
en wat kan je preventief gebruiken?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:36

Mijn veulen heeft rotstraal, de hoefsmid heeft dit geconstateerd op 20-08-2012 ik heb toen een bus Hippo Sol gekregen van de hoefsmid en heb dit dagelijks gebruikt tot 07-09-2011 de bus is nu leeg en ik weet niet of ik deze bus weer moet bestellen of iets anders? Ik zie wel verbetering de straal en ballen zijn nog wel zacht maar er zit verbetering in. Het weekend is er citroensap gebruikt (dit had ik op bokt gelezen)
Wat is nu echt goed om te gebruiken?

De rotstraal heeft hij bij de fokker opgelopen, ik denk doordat hij met de regen achtige periode veel binnen heeft gestaan, hij staat nu 24/7 buiten met schuilstal, bij echt slecht weer kan ik hem in de nacht in een schone stal doen, deze word elke keer na gebruik uitgemest.
De weide ligt nu natuurlijk helemaal droog, als het regent liggen er twee modderige stukken waar hij door heen moet om bij de andere wei of stal te komen..

Ik wil dus vandaag wel nieuw spul bestellen (vrijdag was hij onverwachts op, als ik er mee schud dan lijkt het namelijk alsof er nog in zit maar als ik spuit komt er totaal niks meer uit..) maar ik weet dus niet wat.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 19:44

Het verschilt nogal per paard wat er goed werkt, wel zou ik een degelijk middel halen (bijv. bij de dierenarts).
In de openingspost staat een lijstje met middelen die mensen gebruikt hebben.
Zelf heb ik vooral goede ervaringen met CTC spray.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 19:45

Ik smeer sudo creme om de dag. Werkt perfect. Hij is er nu vrijwel helemaal vanaf :D

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:32

Ik heb ook een staan die beginnende rotstraal heeft. Eigenlijk heeft ze dit direct als ze op natte ondergrond staat. Ik behandel met hypozin (ongeveer 3 kwart jaar nu) en merk echt flinke verbetering.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 18:20

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:06

Vandaag is de hoefsmid bij mijn pony geweest. Zijn straal is wel zacht. Maar heeft gelukkig geen rotstraal. Wel raadde hij me aan om iets van hoefcare te gebruiken zodat de straal weer goed werd. Voordat ik dat gebruik moet ik dan eerst nog zijn hoef in een emmer soda of biotex zetten?

Bij de paardendrogist zag ik Hippo sol heeft iemand hier ervaring mee?

CelienL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:19

mijn pony had het vorig jaar voor de eerste keer (rond november)
3 maand moeten behandelen met CTC spray en daarna eqyptische zalf. Heb heel wat problemen gehad omdat mijn merrie het natuurlijk niet fijn vond en ze er kennelijk last van had, wilde ze haar hoeven niet meer geven... alles is opgelost en volgens de DA kwam het omdat ze toen 3 maand op vlas had gestaan (tijdelijk nieuwe stal). eens terug thuis op stro was alles in orde & af en toe is goed in de modder laten lopen werkte ook goed bij ons ('s nachts wel op stal zodat de hoeven konden opdrogen).
Het is nog altijd bang afwachten of het terugkomt, maar haar hoeven zijn op dit moment in topconditie !

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:24

Iemand nog goede tips ondertussen ?
De droogzetter + anti schimmel middel ( Goo ) werkt wel heel goed. Maar de rotstraal komt ( waarschijnlijk door nauwe hoef en hoge hielen ) heel gemakkelijk weer terug. en ik wil liever niet altijd ab gebruiken.

Ik las in een ander topic dat aloe vera soms ook goed kan werken. Zie : [BEH] Aloë Vera bij rotstraal... Ongelooflijk!

Het valt me op dat de meeste anti rotstraal middelen heel uitdrogend werken. Maar in deze droge zomer is dat niet nodig, maar toch rotstraal....