Galopperen op asfalt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:04

nicky_rilana schreef:
ja maar de bereden politie heeft geen gewone ijzers

Ehh? we hebben gewoon "normale" ijzers hoor!
overigens ook "normale" paarden ;)

@aerdenhout, waar heb je dat gezien dan? hier in den haag hebben we dat niet hoor.

Wat betreft het galoperen over asfalt, bij de beredenen
Draven we wel gewoon over asfalt maar galop doen we alleen indien nodig

mn eigen paard draaf ik wel af en toe opzettelijk over asfalt, hoop zo de pezen en hoeven sterk te maken...

voor een melding ofzo, niet zomaar.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Galopperen op asfalt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:10

nee daar zitten dingen onder zodat ze niet uitglijden op de weg

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:13

Amsterdam zet ze idd op scherp, zijn ook de enige die dat doen..
Maar goed, we gaan offtopic ;)

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:21

Citaat:
Je kan toch niet die paarden van daar vergelijken met hier :')
Die paarden kunnen zowat stijl omhoog lopen.. die kennen niet anders, hun lijf is daarop gebouwd.

Citaat:
Dat zijn gewoon huis tuin en keuken paarden die ontsnapt zijn ooit, niks wilds aan, en direct familie en dus hetzelfde als onze paarden :)*

Die paarden zijn wel 5 eeuwen geleden ontsnapt. :+ In die 500 jaar passen ze zich toch wel aan.
Laatst bijgewerkt door Kidde op 22-01-12 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:22

mij is altijd verteld dat galoperen op de verharde weg heel gevaarlijk is i v m uitgelijden enzo
maar de rek en strek van de DA zijn altijd op de weg dus het kan ook niet zo slecht zijn

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:24

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:25

tussen galopperen en galopperen zit ook een verschil... met mijn jonge ( onbehouwen) paarden zou ik het zelf niet doen. maar als je je paard netjes beheerd en verzameld kan laten galopperen denk ik niet dat het heel veel kwaad kan.
ook denk ik dat het verschilt in wat voor paard je hebt. heb je een paard die voorzichtige en rustige bewegingen heeft zal het minder erg zijn dan een paard die hele actieve bewegingen heeft en daarbij ook nog een stamper is.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:26

Persoonlijk doe ik het niet. Draven wel maar galoperen niet. Ik heb het idee dat dit slecht is.

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 22:54

arans schreef:
Persoonlijk doe ik het niet. Draven wel maar galoperen niet. Ik heb het idee dat dit slecht is.

En waarom heb je het idee dat het slecht is? :P

Interessant om de verschillende meningen enz te horen,
zo te lezen weinig (tot geen) mensen die het dagelijks doen?

Het is ook zo dat als je galoppeert op het asfalt dat het been dan te hard aan komt en een te harde klap op moet vangen, daardoor slijt het bot te snel/te veel toch?

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:14

of het waar is weet ik niet maar ik heb ooit is gehoord dat (ongecontroleerd ) galopperen op het harde kan leiden tot het Headshaking syndroom. dit idd doordat de klap op het harde te hard is en het paard hier hoofdpijn van kan krijgen. als je dan regelmatig op het harde zou galopperen zou het paard Headshaking kunnen krijgen.

voor de duidelijkheid. dit heb ik gehoord en ik kan me er wel iets bij indenken dat het waar kan zijn, maar of het echt waar is weet ik niet.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 09:35

-> BEH

Carowl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 10:26

Kan je het ook niet gewoon met mensen vergelijken?
Als mensen op asfalt lopen krijgen ze veel sneller blessures enz gewoon simpel door de hardere schokken, ook al heb je goede loopschoenen aan.
Zand (stevig dan) vangt schokken op.
Ik ken verschillende mensen die niet moeten proberen te lopen op asfalt of ze hebben zere knieën ed.
Het is dus gewoon meer belastend voor de pezen/gewrichten/botten.
Maar het wil denk ik ook niet zeggen dat je het niet een keer kan doen =)

mar1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:59

een klein stukje kan denk ik geen kwaad

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:03

jojodenlai schreef:
heb het denk ik dan gemist in dit filmpje want op de verharde wegen zie ik ze draven en op het gras galopperen, kan aan mij liggen??

Dit filmpje dan?>
http://www.youtube.com/watch?v=G8sQXA3ghjE

Maar deze mensen hebben getraind op het harden van de benen (pezen)
Ze galopperen op het asfalt (sommige stukken) want daar kun je tijd mee winnen.
Maar hier hebben ze dus lang voor getraind

HeleenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 23:41

DanaDeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:39

Ik doe af en toe wel een stukje galop over het asfalt, mijn paard heeft geen ijzers en geen peesproblemen, galop op het asfalt doen we altijd gecontroleerd en geen km langs, draven dan weer wel. Maar als de mogelijkheid er is om in de berm te galopperen, dan doen we dat liever, maar vaak is de berm te drassig of liggen er blikjes. Ooit een pony gehad die in een blikje heeft gestaan en deze heeft daar jaren lang last van gehad (Domme pecht of niet, ik let nu wel extra op)

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:40

Geen idee, volgends mij heb ik het vroeger ook in de penny gelzen, dit zou slecht zijn voor pezen botten.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:41

anders zou je het topic" politie te paard" eens moeten lezen, daar wordt ook veel gesproken over het al dan wel of niet gevaarlijk .
Er staat ook een foto op van het speciale beslag wat de politie hiervoor gebruikt.

Tylermen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:45

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus sorry als ik hetzelfde zeg als iemand anders..

Ik had gelezen, draven en stap gaat wel. Maar galop niet doordat een paard geen 'verende' benen heeft. ofzoiets. :P

Ik stap zelf alleen maar op asfalt. :)

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:46

Grappig dat mensen dan wel in de berm galopperen... Dit zou ik dus niet doen.
Met de kleigrond hier, glijd mijn paard 's winters uit in de berm en 's zomers is de berm net zo hard als het asfalt, maar ook nog eens ongelijk. Dat is pas vragen om peesblessures.

Mijn merrie (zonder ijzers) stapt, draaft, galoppeert en gaat in rendraf (ex-koerspaard, draver) over het asfalt. In de jaren dat ik haar heb, alleen maar complimenten van hoefsmeden en dierenartsen.
Mooie droge benen/pezen en keiharde hoeven.

Dus ik ben van mening dat het (met de gepaste training natuurlijk) best kan en helemaal niet slecht is.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:32

DanaDeen schreef:
Ik doe af en toe wel een stukje galop over het asfalt, mijn paard heeft geen ijzers en geen peesproblemen, galop op het asfalt doen we altijd gecontroleerd en geen km langs, draven dan weer wel. Maar als de mogelijkheid er is om in de berm te galopperen, dan doen we dat liever, maar vaak is de berm te drassig of liggen er blikjes. Ooit een pony gehad die in een blikje heeft gestaan en deze heeft daar jaren lang last van gehad (Domme pecht of niet, ik let nu wel extra op)

Goeie waarschuwing!
let ik zelf nooit zo op dus bedankt!

MerelStein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:33

ik zelf galoppeer zelf niet over asfalt,
maar ik denk dat het niet echt heel slecht kan zijn,
het verschilt toch ook per paard?

Marietje1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:42

Ik heb er zelf nooit zo'n prettig gevoel bij, galopperen over het asfalt.
Overigens denk ik dat het niet heel veel kwaad kan.
Tegenwoordig draaf ik wel veel over het asfalt/beton.
In heb van horen zeggen dat dit goed is voor de hoeven en de pezen van het paard.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:57

Draven over asfalt heb ik geen problemen van en volgens mij de paarden ook niet, vooralsnog nooit problemen mee gehad. Galoperen zou ik liever niet doen. Dan beter in een berm met wat demping (als deze niet glad en onregelmatig is). In galop komt het 4-voudig gewicht van je paard om 1 been terecht (als ik het goed heb), dat lijkt me een behoorlijke kracht die er op dat been te staan komt.

Paard op ijzers lijkt mij slechter op asfalt, want de hoef is normaal buigzaam/schokdempend, deze kan iets uitzetten, maar als er een ijzer onder zit, natuurlijk niet meer.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 15:32

nicole_hetty schreef:
of het waar is weet ik niet maar ik heb ooit is gehoord dat (ongecontroleerd ) galopperen op het harde kan leiden tot het Headshaking syndroom. dit idd doordat de klap op het harde te hard is en het paard hier hoofdpijn van kan krijgen. als je dan regelmatig op het harde zou galopperen zou het paard Headshaking kunnen krijgen.

voor de duidelijkheid. dit heb ik gehoord en ik kan me er wel iets bij indenken dat het waar kan zijn, maar of het echt waar is weet ik niet.

Deze vind ik wel een pluim waard dan. Wie dat heeft verzonnen *\o/*