Fotos van behandeling: lichte rotstraal en kapotte stralen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 01:49

Ieder z'n mening :) Ik ben ook blij dat ik nu niet hoef te teren :D

050206051012

Re: Fotos van behandeling: lichte rotstraal en kapotte stralen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 01:50

Setteke, ik stuur je even een PB :)

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:41

Niet teren op een aangetaste straal. Eventueel met een goeie geneeskrachtige teer dat kan dan weer wel.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:55

Vroeger "teerden" wij ook, als je hoefsmid dat zegt, ja dan doe je dat toch?! Tot je natuurlijk zelf beter gaat weten, de boel stinkt, plakt, is vuil en onbruikbaar bij koud weer! Wij gebruiken nu bij opkomende rotstraal een busje met een blauwige vloeistof uit decathlon. http://www.decathlon.be/NL/hoefstraalve ... 0651/#AVIS
Of het werkt? Volgens mij wel, lijkt heel snel uit te drogen. Makkelijk in gebruik is het zeker, loopt er netjes uit en wrijf het dan met een propere doek of borstel wat open. Nogmaals, of het werkt, volgens mij wel, maar een expert ben ik natuurlijk niet...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 13:59

HolyPope schreef:
Niet teren op een aangetaste straal. Eventueel met een goeie geneeskrachtige teer dat kan dan weer wel.

Heb ik ook niet gedaan, de aangetaste straal was uitgesneden (bijna de hele straal ja...) Het teren was preventief, omdat het toen ook erg nat was. Vorig jaar ook weer preventief geteerd maar toen was het koud en droog dus was teren eigenlijk niet nodig. Heb uiteindelijk die bus maar weggegooid. Het was overigens Stockholmer teer.

Ympi: weet je zo wat voor ingrediënten in dat spul zitten? Decathlon kom ik wel eens :j Ben je het al lang aan het gebruiken? Hoe veel zit er in? Het is niet duur in elk geval :P

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:04

Hestejente, momenteel geen idee, kan dit weekend wel eens kijken... Wij gebruiken dit toch al enkele jaren ja, moet zeggen, hebben wel geen enkel paard die hier erg gevoelig aan is, maar soms komt het toch eens even op en hiermee is dat meestal binnen de week weg. We behandelen dan keertje of drie en je ziet echt onmiddelijk verschil!

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:07

Ik gebruik op aanraden van mijn dierenarts citroensap en dat werkt als een tierelier. Gewoon zo'n plastic citroentje van de supermarkt. Bij rotstraal iedere dag erop spuiten tot het verbetert en daarna afbouwen en evt. bijhouden een keer of aantal keren per week indien nodig. De bacterien vinden het klimaat dat ontstaat door het sap niet prettig en vertrekken (gaan dus niet dood, maar gaan weg, zo is mij uitgelegd).

Het gaat hier natuurlijk over dat spul en hopelijk werkt, maar ja, da's allicht duurder dan dan citroentje...

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:12

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:21

Voor iedereen die het er allenmaal niet mee eens is wat de TS doet: volg gewoon dit Topic....bekijk de vorderingen en laten we dan eens kijken wie er gelijk heeft ok???

Ik ben zelf óók geen voorstander van stukjes laten zitten etc....denk zelf dat de ondergrond waar de pony staat niet echt bevordelijk is voor de genezing, al die drek....maar ik ben erg benieuwd of dit spul goed werkt en volg dit even.

TS: ik gebruik al járen droogzetters voor koeien, denk beetje hetzelfde idee, dat werkt ook super dus ik ben blij dat je dit topic bent gestart en ik hoop dat we uiteindelijk een genezen poy zien en een middel wat dus wel degelijk werkt!!

Liefst zie ik iemand erbij die hetzelfde wil gebruiken en wél de losase fragmenten wegsnijdt van de voet. Misschien wil iemand meedoen aan dit project? ik heb geen rotstraal bij mijn paarden...
TS: is het een idee om op de ene hoef wél weg te snijden en op de andere níet???

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 16:59

Ik denk dat je rotstraal eerder te wijten is aan de uiterst natte uitloop waar je paard op staat. Je kunt erop smeren wat je wilt, maar zolang hij daarna de blub in gaat, dan duurt het natuurlijk langer voordat het aanslaat en overgaat.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 18:27

Ik denk dat het ook een beetje SEIZOEN-afhangkelijk is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 20:06

Ympi schreef:
http://www.fouganza.com/FR/entretien-de ... -52649557/
Hier vind je de samenstelling in het Frans ik denk koper-, zinksulfaat en water... Is dit goed?! :?

Geen idee? Dat is ook wat ik eruit haal, voor zover mijn kennis van het Frans strekt.

Equi-libre: dat klinkt ontzettend logisch. Als in: je verandert de zuurgraad zodat de bacterieën verdwijnen.

En inderdaad mensen, paard staat in de blubber. Daar kan ik nu niets aan veranderen. Ik ben heel blij dat hij ook op het harde kan staan, dat doet hij ook veel. Hij krijgt daar ook hooi. Mijn bedoeling is om de stralen nu regelmatig te behandelen zodat wat aangroeit minder erodeert omdat het droger en minder slijtgevoelig is. Ik zie niet wat ik meer zou kunnen doen, hij gaat zelf al droog staan maar af en toe heeft hij de behoefte om door de bagger te gaan. Als ik op de wei ben staat hij altijd op het harde, het is dat hij door anderen in de blub is gesignaleerd dat ik weet dat hij daar rondloopt. Als er iemand is die zijn paard droger heeft staan en ook zompige stralen aan het ontzompen :+ is zou ik dat graag zien, daar is het topic ook voor :j Net zoals andere manieren om rotstraal aan te pakken, zoals van die citroen, ik vind het geniaal bedacht!

HP je hebt gelijk :j In de zomer zijn de stralen gewoon compleet:
Afbeelding
RV, 20 augustus jl.
Laatst bijgewerkt door Koper op 23-12-11 20:21, in het totaal 2 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:12

Het is niet persé seizoen afhankelijk.
Een van de grootste oorzaken van rotstraal is urine (uit de stal.)
Net als het paard uit het voorbeeld van mij.
De andere paarden hadden er geen last van, maar dat paard maakte van zijn stal in mum van tijd een bende. Wat voor een dikke, schone laag er ook in zijn stal lag, de volgende ochtend stond hij toch weer in de nattigheid.
Een natte wei kan ook de oorzaak zijn, maar het gaat vooral welke bacteriën erbij kunnen komen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 20:20

mika11, ik begrijp wat je zegt :) Is alleen het stalafhankelijke verhaal niet ook seizoensgebonden? Als in dat paarden die op stal staan daar in de winter meer uren staan dan in de zomer?

Mijn oranje proefkonijn staat altijd buiten, hij heeft geen stal. Ik zie aan hem dat in de winter het zachte weefsel aan de onderkant van de voet te hard slijt. Maar kan natuurlijk heel goed dat dat bij een ander paard anders is. Net zoals dat het ene paard wel mok krijgt in de blubber en het andere niet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:22

Hier is het 's winters ook altijd blubber, maar even afkloppen, nog nooit rotstraal gehad. Ik heb even op de site van mijn smid gekeken en die raadt ook aan om de ontstekingen weg te snijden (http://www.hoofcare.nl).

Verder ben ik benieuwt of dit spul goed gaat werken, interessant om het voor en na te kunnen zien.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 20:30

Te zien... heb vandaag fotos gemaakt van dus 48 uur na de start van de behandeling en het ziet er allemaal nog aardig hetzelfde uit :+ Ik kan al wel verschil voelen, het voelt iets harder, steviger, aan.

Zal straks de plaatjes van vandaag uploaden, eerst even potje koken. Maar goed, het ziet er allemaal aardig hetzelfde uit als gister :+ De wei is trouwens íéts minder blubberig, zou leuk zijn als het een paar weken niet regent enzo. Ik moet zeggen dat erosie-door-nattigheid toch wel het grootste probleem is. De hoeven ruiken niet eens. Ja, naar hoef. Maar niet naar rottend weefsel. Als ik 't schoonveeg zie ik ook geen drab maar goed, zo lang het er zo uitziet kan er natuurlijk makkelijk rotzooi in komen.
Laatst bijgewerkt door Koper op 23-12-11 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:31

Hestejente, mijn voorbeeld speelde van de zomer.
Overdag stonden de paarden op een droge wei.
Alleen 's nachts op stal, en daar stond het paard in de nattigheid.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 22:51

Foto's zijn voor het merendeel erg wazig zie ik nu ze op de computer staan. Als er behoefte aan is wil ik ze alsnog wel posten maar ik denk dat jullie er weinig op kunnen zien :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 23:41

Vandaag nieuwe foto's gemaakt, paard begint er al aan te wennen om lang met z'n voeten omhoog te staan (uitkrabben, schoonvegen, foto, nog een foto, spul erop) en werkt goed mee behalve linksachter. Het aanbrengen van het spul gaat ook steeds handiger en efficiënter.

Maar eerst nog even de zoolfoto van LV van precies een week geleden (en 4 dagen voor de start van de behandeling):
Afbeelding

En dan die van vandaag:
Afbeelding
Ben niet ontevreden :D

Van opzij:
Afbeelding

Overige fotos:
RV: http://www.mijnalbum.nl/Foto-E38VIF68-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JKDPUFL3-D.jpg

LA: http://www.mijnalbum.nl/Foto-8BM7OJLP-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6TR7ZIDI-D.jpg

RA: http://www.mijnalbum.nl/Foto-ITHKKNF6-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-36IINWMF-D.jpg

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 19:59

volgens mij ben je goed bezig. ik denk alleen dat het zou helpen wanneer de steunsels wat bijgewerkt worden. die zijn volgens mij overgroeid en slijten niet voldoende op gladde harde ondergrond.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 20:39

Dank je wel :) Als ze zo onder elkaar staan zie je goed hoe snel zo'n hoef verandert he, hij is ook al schever. Vijlen doe ik niet, steunsels was me inderdaad opgevallen. Eens kijken of we daar volgende week wat aan kunnen doen. Hij staat inderdaad veel op glad beton, en er zijn stukken verhard met grindtegels. Heb vandaag fotos daarvan gemaakt, die zal ik straks uploaden en posten.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 20:51

Mijn paard had laatst RV ook rotstraal.

De smid ontdekte het tijdens het bekappen en heeft de "losse" delen weg gehaald zodat er gezond weefsel zat.
Dit heb ik één keer goed schoon gemaakt met water en daarna droog gemaakt met een handdoek.
En behandeld met Egyptische zalf van Brugman, even een minuut of wat het beentje omhoog houden zodat het mooi in kan trekken.
Dit heb ik 4 dagen gedaan (droog maken met een schone doek en zacht borsteltje en daarna de Egyptische zalf) en het zag en ziet er weer goed uit!

Straal zag er uit zoals de stralen van het paard van TS.
Geen foto's van gemaakt..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 00:39

Hmm, ik heb meer goeds over Egyptische zalf gehoord inderdaad :) Wat zit er precies in?

Hier de fotos van vandaag:

LV
Afbeelding

Afbeelding

RV
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3VKM84JU-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RAKVDZMG-D.jpg

LA
Zoolfoto zal ik jullie besparen, is zijn moeilijkste been om stil te houden en hij stond ook nog eens zijn hals te schuren. Niet bepaald een onbewogen foto geworden :+
Van opzij: http://www.mijnalbum.nl/Foto-YYR7QSAF-D.jpg

RA
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NWROM3FN-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-L48T4FNG-D.jpg

Vind 't er nu rustig uitzien, dit is de 5e dag van de behandeling. Ik denk dat ik na morgen om de dag ga doen :)

Omdat het beeldmateriaal in de OP er geen goed beeld van geeft hier nog een foto van de binnenkant van (een stukje van) de schuilstal (36 vierkante meter) Glad beton dat er zo uitziet als er 6 paarden en 3 mensen een half uurtje hebben gelopen:
Afbeelding

En dan zijn er nog paadjes van grindtegels naar een andere hooikist en naar het water, en er is een derde kist met bestrating eromheen (maar geen paadje ernaartoe) De rest is blubber.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 20:11

bij mij is het ook zand/blubber, met verharde plekken voor de hooinetten (ecoraster).

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 20:20

Wat ik niet snap dat je de hoef niet schoon maakt voor je dat spul er op doet. Dat de hele dag in de bagger staan zal ook niet mee helpen.