hoefijzers slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:31

Arabesk schreef:
Ik heb alles op hoeven gebied gelezen, ook het dikke boek van de van nassau's en ook bijv. Strasser. Ik kan zelf maar één logische conclusie trekken; ijzers zijn nooit een oplossing. Strasseren is meer geschikt als medische bekapping dan bekapping voor normale gezonde paarden en de witte lijn methode (Jaime Jackson/Pete Ramey) is wat mijn betreft met stip op nr. 1

Mijn paardje kan echt niet zonder. Zij loopt geen stap goed zonder.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:32

Nooit Asterix en Obelix gelezen ??
In onze mooie Betuwe hebben ze een bestraat pad gevonden uit de Romeinse tijd.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:32

Ariebren schreef:
Arabesk weet alles beter.
Maar of ze nu alles al weet ??
Ik denk dat ze heel weinig info gehad heeft van oudere, ervaren paarden mensen.

Arabesk weet niet alles beter . Ze heeft gewoon een onwijs sterke mening . En dat mag . En weinig info heeft ze zeker niet gehad want ze weet onwijs veel en kan je ook heel veel vertellen . Alleen ben je het niet altijd met haar eens . Dat is iets heeeel anders :)

Ariebren

Re: hoefijzers slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:44

Ik ga weer off topic, sorry.
Maar juist de mensen, met die uitgesproken mening die ze verkondigen, zijn ook niet de aardigste. :7

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:45

Ariebren schreef:
Ik ga weer off topic, sorry.
Maar juist de mensen, met die uitgesproken mening die ze verkondigen, zijn ook niet de aardigste. :7

En het is makkelijk om over iemand te praten die je waarschijnlijk helemaal niet kent :+

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:51

Laat ik je nu dit vertellen.
Ik heb ook een sterke eigen mening.
Maar als ik hier op Bokt wat lees, wat ik nog niet ken ga ik erin mijn gedachten en eventuele reacties positief mee om.
Maar ik heb geen jehova gedrag.
Nooit te oud om wat te leren.

Dit was de laatste off topic opmerking. :7

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:53

Ariebren schreef:
Laat ik je nu dit vertellen.
Ik heb ook een sterke eigen mening.
Maar als ik hier op Bokt wat lees, wat ik nog niet ken ga ik erin mijn gedachten en eventuele reacties positief mee om.
Maar ik heb geen jehova gedrag.
Nooit te oud om wat te leren.

Dit was de laatste off topic opmerking. :7

Hup daar hebben we het . 2 sterke meningen en dat botst . Niks aan de hand dus . Maar de jehova opmerking vind ik zo'n onzin ... En dit was ook mijn laatste off topic bericht :=

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:53

hoefsmid is een beroep waar je een studie voor moet hebben gevolgd.
Dat kun je onmogelijk in een paar middagen leren....ook jarenlange ervaring betreft de beweging van het paard hoef en beenstanden leer je niet in een paar middagen.
Natuurlijk kun je met een vijl een beetje de rand breken als deze wat rafelig is.
Maar laat het echte werk gewoon over aan een hoefsmid.
Voor de tanden komt toch ook een tandarts?
De hoeven zijn zo ongeveer het belangrijkste aan een paard.

Een ijzer is niet schadelijk....beter is uiteraard zonder.
Maar als een paard met pijn en stijf loopt van de pijn is een ijzer niet schadelijk.In dat geval is het laten lopen zonder ijzer schadelijker.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 20:15

Jesjepaarden schreef:
ik heb zojuist een bekap cursus gedaan en zo heb ik geleerd over de werking van de hoef... de hoef werkt als een soort pomp..
paarden hebben geen spieren in de benen (die zitten boven de benen) dus het bloed loopt naar beneden, maar kan niet door spieren omhoog gestuwd worden. iedere stap die een paard zet veert de hoef een beetje uit en trekt weer samen, daardoor word de bloedcirculatie geregeld. ookwel hoefmechanisme genoemd..
ijzers bellemmeren dit.
ijzers waren vroeger een statussymbool, je had ze in zilver en goud.
de paarden die kilometers naar rome liepen vroeger was over een verharde weg zonder ijzers.
het paard hoort op de zool en straal te lopen (straal is te vergelijken met eelt, wanneer het vaak word aangeraakt zal het harder worden) met ijzers kan dit niet en word de hoef 'zacht'.
hoefkatrolontsteking kwam in de natuur niet voor..
als de hoeven elke dag over straat moeten, dan maar hoefijzers, moeten honden dan ook met het uitlaten ijzers?
mij was op de cursus verteld dat hoefijzers uit den boze zijn.

ik wilde me niet om laten praten dus heb ook de goede kant van hoefijzers opgezocht.
zo ben ik tot conclusie gekomen dat misschien inderdaad blote hoeven beter zijn voor het hoefmechanisme, maar wanneer een paard probleemhoeven heeft zou ik toch hoefijzers adviseren.

ik ben benieuwd naar andermans mening.

Hoi Jesjepaarden, wat leuk dat je je hier zo in interesseert. En goed dat je niet alles voor zoete koek aanneemt maar zelf ook nadenkt.
Zoals je misschien al hebt gemerkt, verschillen de meningen nogal over dit onderwerp. Het is een veelbesproken onderwerp op bokt.

Ik ben zelf hoefsmid en naar mijn mening gaan paarden pas op hoefijzers als het moet. Het overgrote deel staat lekker zonder! Maar wanneer is het dan nodig?
Eigenlijk is het pas 'nodig' om een paard op hoefijzers te zetten, als:
* Het paard een medisch probleem heeft zodat hij wat 'hulp' nodig heeft met lopen
* Het paard een tijdelijk hoefprobleem heeft wat zonder ijzers niet opgelost kan worden (geopereerd aan een hoornzuil, diepe scheur, nazorg bij nageltred, pijnbestrijding oid)
* Het paard, door het gebruik van de eigenaar (veel over asfalt rijden, voor de kar bijv.) sneller zijn hoeven slijt als dat het ooit bij kan groeien.

Het is dus afhankelijk van de factoren: is het paard gezond en wat doet de eigenaar ermee.

Nu is het zo dat volgens sommige natuurlijk bekappers het wilde paard nooit hoefproblemen had omdat hij op blote voeten liep. Dat is natuurlijk niet helemaal waar; de paarden die slecht ter been waren vielen ten prooi aan roofdieren. Ook is er uit later onderzoek gebleken dat er wel degelijk hoeven zijn aangetroffen met oa verbeende hoefkraakbeenderen, gekantelde hoefbenen en verbrede witte lijnen.

Het hoefmechanisme is natuurlijk het beste zonder hoefijzers. Maar ook met een hoefijzer vindt er nog voldoende hoefmechanisme plaats, dat kun je zien aan de takken van een gebruikt ijzer die ingesleten zijn. Ik heb daar wel een foto van als je het wil zien. En bedenk zelf: als er geen hoefmechanisme plaats vindt is er dus geen doorbloeding en zou de hoef:
* niet meer groeien
* totaal gevoelloos worden
* afsterven.

En ja, er zijn hondjes die kapotte kussentjes krijgen door het lopen over asfalt...

Ik wil niet alles goedpraten maar wil je wel even de andere kant laten zien. Er wordt een hoop onzin verteld, ook op het internet.

Ariebren schreef:
Toch knap dat je met een kleine cursus van 8 dgn al zoveel kennis hebt over hoef bekappen, enz.
Ga aan de gang met je eigen paarden en dan kom jer wel achter dat hoeven kappen een techniek is die een aantal jaren studie en praktijk ervaring vereist.

En wat de natuur betreft ??
Een paard met een hoef probleem wordt gevangen en op gegeten door een roofdier.

Waarschijnlijk gaat dit over een ééndagscursus ;) . De TS vertelt wat ze daar gehoord heeft en dat ze erover nadenkt, suggereert niet dat ze alles weet volgens mij.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 20:29

Wat zei ik ook al weer?

Oooh ja,

Hoe meer je weet van paarden hoe meer je weet dat je niet weet.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 23:22

Ik zie paarden ook het liefst ijzerloos lopen.

Mijn paard heeft helaas (waarschijnlijk door een steen tijdens buitenrit) een scheur in haar hoef. En die groeit toch echt beter dicht met hoefijzer! Al heb ik haar zo lang mogelijk zonder ijzer gehouden, nu gaat ze toch minstens 9 maanden op ijzers bij de voorhoeven.

Die cursussen zijn leuk als je ook maar een hoefsmid erbij blijft halen. Niks mis met regelmatig even bijvijlen, en hoor je nou maandenlang van je hoefsmid dat het er eigenlijk prima uitziet, dan doe je het lekker zelf. Als je jezelf maar laat checken door een professional.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:25

SpikyBlue schreef:
Jesjepaarden schreef:
ik heb zojuist een bekap cursus gedaan en zo heb ik geleerd over de werking van de hoef... de hoef werkt als een soort pomp..
paarden hebben geen spieren in de benen (die zitten boven de benen) dus het bloed loopt naar beneden, maar kan niet door spieren omhoog gestuwd worden. iedere stap die een paard zet veert de hoef een beetje uit en trekt weer samen, daardoor word de bloedcirculatie geregeld. ookwel hoefmechanisme genoemd..
ijzers bellemmeren dit.
ijzers waren vroeger een statussymbool, je had ze in zilver en goud.
de paarden die kilometers naar rome liepen vroeger was over een verharde weg zonder ijzers.
het paard hoort op de zool en straal te lopen (straal is te vergelijken met eelt, wanneer het vaak word aangeraakt zal het harder worden) met ijzers kan dit niet en word de hoef 'zacht'.
hoefkatrolontsteking kwam in de natuur niet voor..
als de hoeven elke dag over straat moeten, dan maar hoefijzers, moeten honden dan ook met het uitlaten ijzers?
mij was op de cursus verteld dat hoefijzers uit den boze zijn.

ik wilde me niet om laten praten dus heb ook de goede kant van hoefijzers opgezocht.
zo ben ik tot conclusie gekomen dat misschien inderdaad blote hoeven beter zijn voor het hoefmechanisme, maar wanneer een paard probleemhoeven heeft zou ik toch hoefijzers adviseren.

ik ben benieuwd naar andermans mening.

Hoi Jesjepaarden, wat leuk dat je je hier zo in interesseert. En goed dat je niet alles voor zoete koek aanneemt maar zelf ook nadenkt.
Zoals je misschien al hebt gemerkt, verschillen de meningen nogal over dit onderwerp. Het is een veelbesproken onderwerp op bokt.

Ik ben zelf hoefsmid en naar mijn mening gaan paarden pas op hoefijzers als het moet. Het overgrote deel staat lekker zonder! Maar wanneer is het dan nodig?
Eigenlijk is het pas 'nodig' om een paard op hoefijzers te zetten, als:
* Het paard een medisch probleem heeft zodat hij wat 'hulp' nodig heeft met lopen
* Het paard een tijdelijk hoefprobleem heeft wat zonder ijzers niet opgelost kan worden (geopereerd aan een hoornzuil, diepe scheur, nazorg bij nageltred, pijnbestrijding oid)
* Het paard, door het gebruik van de eigenaar (veel over asfalt rijden, voor de kar bijv.) sneller zijn hoeven slijt als dat het ooit bij kan groeien.

Het is dus afhankelijk van de factoren: is het paard gezond en wat doet de eigenaar ermee.

Nu is het zo dat volgens sommige natuurlijk bekappers het wilde paard nooit hoefproblemen had omdat hij op blote voeten liep. Dat is natuurlijk niet helemaal waar; de paarden die slecht ter been waren vielen ten prooi aan roofdieren. Ook is er uit later onderzoek gebleken dat er wel degelijk hoeven zijn aangetroffen met oa verbeende hoefkraakbeenderen, gekantelde hoefbenen en verbrede witte lijnen.

Het hoefmechanisme is natuurlijk het beste zonder hoefijzers. Maar ook met een hoefijzer vindt er nog voldoende hoefmechanisme plaats, dat kun je zien aan de takken van een gebruikt ijzer die ingesleten zijn. Ik heb daar wel een foto van als je het wil zien. En bedenk zelf: als er geen hoefmechanisme plaats vindt is er dus geen doorbloeding en zou de hoef:
* niet meer groeien
* totaal gevoelloos worden
* afsterven.

En ja, er zijn hondjes die kapotte kussentjes krijgen door het lopen over asfalt...

Ik wil niet alles goedpraten maar wil je wel even de andere kant laten zien. Er wordt een hoop onzin verteld, ook op het internet.

Ariebren schreef:
Toch knap dat je met een kleine cursus van 8 dgn al zoveel kennis hebt over hoef bekappen, enz.
Ga aan de gang met je eigen paarden en dan kom jer wel achter dat hoeven kappen een techniek is die een aantal jaren studie en praktijk ervaring vereist.

En wat de natuur betreft ??
Een paard met een hoef probleem wordt gevangen en op gegeten door een roofdier.

Waarschijnlijk gaat dit over een ééndagscursus ;) . De TS vertelt wat ze daar gehoord heeft en dat ze erover nadenkt, suggereert niet dat ze alles weet volgens mij.

ik ben al heel lang niet op deze topic geweest! ik had die tijd nog geen eigen account dus heb ik dat onder het account van een vriendin geplaatst maar die topic is dus van mij haha heb nu eindelijk mijn eigen account.

wat leuk van de reacties!! en leuk dat je hoefsmid bent en mij er meer over verteld! vind ik echt intressant om te horen! ja ik geloof inderdaad dat veel hoefsmeden super goed weten wat ze doen! ik bekap zelf geen hoeven want ik geloof niet dat je na zo'n cursus kan waar een hoefsmid 4 jaar over doet haha dus ik denk echt wel na:P

heb de cursus gedaan omdat ik het belangrijk vind me hier meer in te verdiepen want hoeven zijn zo belangrijk voor paarden! ze staan er bijna 24/7 op en vind het dus intressant om te weten hoe heel de hoef in elkaar zit. ik heb helaas niet het geld en tijd om een hoefsmeden opleiding te doen, dit vind ik ook iets te zwaar xD ben nogal fragil gebouwd xD maar vind het maar al te leuk om mij erin te verdiepen!
het is een belangrijk onderdeel van je paard dus ben er erg nieuwschierig naar!

super bedankt voor de toffe reacties!:) vind het echt leuk verschillende perspectieven te horen:)

en al waren ijzers echt zo slecht geweest hadden ze allang niet meer bestaan natuurlijk!:) heb in de tussentijd ook meegelopen met een vriendelijke smid die mij meer wilde vertellen! dit vond ik erg leuk!

heb geleerd dat de hoefsmid met ijzers ook nadenkt over het hoefmechanisme, daarom zitten de naalden alleen aan de voorkant van het ijzer en aan de achterkant kan de hoef dus alsnog 'bewegen':)

je ziet het ook bij een oud ijzer, de slijtage van het bewegende stuk hoef (dit is op de onderkant van het ijzer een klein groefje die je voelt)

leuk he!:)