Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
setteke schreef:Goede smid, schone stal en beweging. Dan heb je geen smeerseltjes nodig
WeCo schreef:Gebruik altijd al honing op aanraden van de hoefsmid. Werkt ook perfect tgen schimmel. Gewoon die uit de supermarkt. Die is ook gewoon puur zonder toevoegingen. Wel de koudgeslingerde. Gebruik het trouwens ook bij wondjes, werkt het ook perfect.
Cowgirl schreef:setteke schreef:Goede smid, schone stal en beweging. Dan heb je geen smeerseltjes nodig
Ik had een goede smid, paard staat 24/7 in de wei , geen stal....toch rotstraal.
Mijn andere paard idem dito maar geen rotstraal.
Het enige verschil was dat de ene wel op de straal liep en de andere(met rotstraal) niet op zijn straal liep. Het is dus ook belangrijk dat de straal ook zijn functie behoud ipv deze steeds maar weer half weg te snijden.
setteke schreef:Goede smid, schone stal en beweging. Dan heb je geen smeerseltjes nodig
MirMy schreef:setteke schreef:Goede smid, schone stal en beweging. Dan heb je geen smeerseltjes nodig
Zeer zeker niet mee eens!
Mijn paard had ook rotstraal en ik mest iedere dag, smid komt iedere 10 weken (en die is gewoon heel goed) en hij beweegt iedere dag op de wei en ik rij 5 a 6 dagen in de week.
Het ene paard is er nou eenmaal sneller vatbaar voor dan de ander.
Ik maak de hoef goed schoon, ga met badedas alles goed inzepen met een harde borstel en laat het even intrekken. Dan goed uitspoelen en goed droog maken. Dan smeer ik alle holtes en de straal in met sudocreme. En veel ook, duw met mijn vinger de creme er goed in. Dit heb ik een paar dagen gedaan en weg is het!
Groet Miriam
Lusitana schreef:X_Linz_X schreef:goede tip zeg!
ik doe nu gewoon egyptische zalf dmv een spuitje in de straal,
watje er tegenaan en deze er met een stukje ijzerdraad (of iets anders dun en lang) erin duwen.
Werkt op zich vrij goed, maar is inderdaad duur en de hoeven worden er droog van.
Ik wacht nog even op jou als het over een of twee weken nog steeds zo goed werkt ga ik misschien ook wel over op honing!
Dat uitdrogen is idd het grootste probleem van egyptische zalf. Op zich wil je dat wel wat omdat rotstraal juist opbloeit in nattigheid, maar het kan te erg.
Dat van het spuitje is een goed tip. Ik haal nu het watje door de honing, maar het blijft kledderen.
Mijn paard had een hekel aan zijn rechterhoef optillen, wat wellicht te maken heeft met meer druk op de linker voorhoef, die er slechter aan toe is, maar nu geeft hij hem vrijwillig, dus blijkbaar voelt het ook lekker voor hem! Ook wel belangrijk.
malissapaard schreef:honing kan helpen, maar de meesten honing word zo verhit dat het stofje wat help eruit gaat, dus moet je echt naar een biologiche winkel gaan. heb het ook al eens aan mijn smid gevraagt
WeCo schreef:malissapaard schreef:honing kan helpen, maar de meesten honing word zo verhit dat het stofje wat help eruit gaat, dus moet je echt naar een biologiche winkel gaan. heb het ook al eens aan mijn smid gevraagt
Gewoon koudgeslingerde honing kope, ook dat verkopen ze in de supermarkt. Even het etiket lezen, staat er op.
setteke schreef:Tuurlijk en als je nooit rookt, nooit alcohol drinkt en op tijd naar bed gaat wordt je nooit ziekGoede smid, schone stal en beweging. Dan heb je geen smeerseltjes nodig
Laura_x_ schreef:Djess93 schreef:Dus als je bijv 1x in de week of maand honing op en onder zijn hoeven smeert is de kans op rotstraal minder?
Ik zou niet overdrijven, ik denk dat het dan niet meer werkt.
Of heb ik het nu helemaal fout?