Pure honing tegen rotstraal

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Re: Pure honing tegen rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 18:53

Goede smid, schone stal en beweging. Dan heb je geen smeerseltjes nodig :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 18:59

setteke schreef:

Ik had een goede smid, paard staat 24/7 in de wei , geen stal....toch rotstraal.
Mijn andere paard idem dito maar geen rotstraal.

Het enige verschil was dat de ene wel op de straal liep en de andere(met rotstraal) niet op zijn straal liep. Het is dus ook belangrijk dat de straal ook zijn functie behoud ipv deze steeds maar weer half weg te snijden.

kiolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:10

WeCo schreef:
Gebruik altijd al honing op aanraden van de hoefsmid. Werkt ook perfect tgen schimmel. Gewoon die uit de supermarkt. Die is ook gewoon puur zonder toevoegingen. Wel de koudgeslingerde. Gebruik het trouwens ook bij wondjes, werkt het ook perfect.

Hier ook zo, werkte super tegen schimmel, paard heeft 1 keer schimmel gehad en daarna niet meer.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:11

Schimmel in de vacht?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:14

intressant die toepassingen van honing! ik blijf het even volgen

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:29

Cowgirl schreef:
setteke schreef:

Ik had een goede smid, paard staat 24/7 in de wei , geen stal....toch rotstraal.
Mijn andere paard idem dito maar geen rotstraal.

Het enige verschil was dat de ene wel op de straal liep en de andere(met rotstraal) niet op zijn straal liep. Het is dus ook belangrijk dat de straal ook zijn functie behoud ipv deze steeds maar weer half weg te snijden.

Ooow!, ik dacht altijd dat de straal het scharnierpunt was van het hoefmechanisme, dat dat de functie van de straal was.
Maar hij is dus eigenlijk om rot-straal tegen te gaan!!?

Uitkrabben werkt ook goed !!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:37

Yep, uitkrabben helpt ook. Maar als je verder niet kan voldoen aan de voorwaarden van gezonde hoeven, kan je krabben tot je een ons weegt.

MirMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 02:59

setteke schreef:

Zeer zeker niet mee eens!

Mijn paard had ook rotstraal en ik mest iedere dag, smid komt iedere 10 weken (en die is gewoon heel goed) en hij beweegt iedere dag op de wei en ik rij 5 a 6 dagen in de week.
Het ene paard is er nou eenmaal sneller vatbaar voor dan de ander.

Ik maak de hoef goed schoon, ga met badedas alles goed inzepen met een harde borstel en laat het even intrekken. Dan goed uitspoelen en goed droog maken. Dan smeer ik alle holtes en de straal in met sudocreme. En veel ook, duw met mijn vinger de creme er goed in. Dit heb ik een paar dagen gedaan en weg is het!

Groet Miriam

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 03:07

MirMy schreef:
setteke schreef:

Zeer zeker niet mee eens!

Mijn paard had ook rotstraal en ik mest iedere dag, smid komt iedere 10 weken (en die is gewoon heel goed) en hij beweegt iedere dag op de wei en ik rij 5 a 6 dagen in de week.
Het ene paard is er nou eenmaal sneller vatbaar voor dan de ander.

Ik maak de hoef goed schoon, ga met badedas alles goed inzepen met een harde borstel en laat het even intrekken. Dan goed uitspoelen en goed droog maken. Dan smeer ik alle holtes en de straal in met sudocreme. En veel ook, duw met mijn vinger de creme er goed in. Dit heb ik een paar dagen gedaan en weg is het!

Groet Miriam

En nu is er.... HONING !!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:53

Lusitana schreef:
X_Linz_X schreef:
goede tip zeg!
ik doe nu gewoon egyptische zalf dmv een spuitje in de straal,
watje er tegenaan en deze er met een stukje ijzerdraad (of iets anders dun en lang) erin duwen.
Werkt op zich vrij goed, maar is inderdaad duur en de hoeven worden er droog van.

Ik wacht nog even op jou als het over een of twee weken nog steeds zo goed werkt ga ik misschien ook wel over op honing!

Dat uitdrogen is idd het grootste probleem van egyptische zalf. Op zich wil je dat wel wat omdat rotstraal juist opbloeit in nattigheid, maar het kan te erg.
Dat van het spuitje is een goed tip. Ik haal nu het watje door de honing, maar het blijft kledderen.

Mijn paard had een hekel aan zijn rechterhoef optillen, wat wellicht te maken heeft met meer druk op de linker voorhoef, die er slechter aan toe is, maar nu geeft hij hem vrijwillig, dus blijkbaar voelt het ook lekker voor hem! Ook wel belangrijk.

Zou je dan niet kunnen kijken of je het kan overgieten in zo'n fles die wordt gebruikt om het beslag in te doen bij het bakken van poffertjes? Zoiets: https://lh6.googleusercontent.com/-vZry ... CF8014.JPG

Vind het wel interessant om te lezen hoe honing antiseptisch werkt bij diverse problemen.

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 02:22

malissapaard schreef:
honing kan helpen, maar de meesten honing word zo verhit dat het stofje wat help eruit gaat, dus moet je echt naar een biologiche winkel gaan. heb het ook al eens aan mijn smid gevraagt

Gewoon koudgeslingerde honing kope, ook dat verkopen ze in de supermarkt. Even het etiket lezen, staat er op.

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 02:24

setteke schreef:
Schimmel in de vacht?

In de hoef.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 12:00

WeCo schreef:
malissapaard schreef:
honing kan helpen, maar de meesten honing word zo verhit dat het stofje wat help eruit gaat, dus moet je echt naar een biologiche winkel gaan. heb het ook al eens aan mijn smid gevraagt

Gewoon koudgeslingerde honing kope, ook dat verkopen ze in de supermarkt. Even het etiket lezen, staat er op.

Gaat iets verder. Honing kan koud geslingerd zijn, dat is het meestal, maar toch later opgewarmde om het vloeibaar genoeg te hebben voor de vulmachines in fabrieken.

Pocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:19

Goede tip! Kan ik goed gebruiken want het spul uit de winkel werkt ontzettend sloom voor mijn gevoel :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 22:30

Ik had vandaag foto's genomen, maar ze waren allemaal out of focus zag ik nu ik ze op mijn computer zette (zonder brilletje zie ik dat niet op mijn camera). Morgen nieuwe poging.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:43

setteke schreef:
Tuurlijk en als je nooit rookt, nooit alcohol drinkt en op tijd naar bed gaat wordt je nooit ziek :Z

Ik heb vorig jaar honingzalf gebruikt bij een hoef waar hij al maanden rotstraal aan bleef houden (ondanks behandelingen). Met een spuitje de zalf in/op de zwakke plekken gespoten en het was snel genezen.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:50

Hoop paarden drinken nooit alcohol, roken niet en gaan op tijd rusten, worden toch ziek...! :(:)

Maar honingzalf is bewezen goed spul, tegen aan gestaste stralen.

Djess93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:17

Ik ga deze winter ook maar eens lekker met honging smeren! mijn pony heeft ook snel last van rotstraal!
Ik zat ook altijd met vanalles in die hoef te spuiten maar of het nou echt hielp..? En als het dan op te lossen is met zoiets simpels als honing! :D

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:19

Ik weet wel dat honing de sterkte van de hoeven bevorderd. Maar honing tegen rotstraal heb ik nog nooit van gehoord. Maar fijn dat het werkt :)

Ik smeerde standaard na elke bekapbeurt honing op de hoeven ;)

Djess93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:24

Dus als je bijv 1x in de week of maand honing op en onder zijn hoeven smeert is de kans op rotstraal minder?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:26

Djess93 schreef:
Dus als je bijv 1x in de week of maand honing op en onder zijn hoeven smeert is de kans op rotstraal minder?

Ik zou niet overdrijven, ik denk dat het dan niet meer werkt.

Of heb ik het nu helemaal fout? :+

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:30

Intressant topic dit! Nog nooit van gehoord dat honing ook goed functioneerde tegen schimmel en rotstraal. Ik deed wellis als mijn poown hoestte wat honing door de warme slobber, hielp ook ontzettend goed!

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:28

Honing door de slobber, tegen hoesten had ik nog niet gehoord. Daarintegen wel stroop (rinse) op een bruine boterham, schijnen boeren vroeger nogal 's gedaan te hebben tegen verkoudheid !

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:51

Laura_x_ schreef:
Djess93 schreef:

Ik zou niet overdrijven, ik denk dat het dan niet meer werkt.

Of heb ik het nu helemaal fout? :+

Je moet pas iets gaan doen als er iets aan de hand is ;)

Jaren terug smeerde een klant van mij al honing op de hoeven van haar paard, die wat witte lijn schimmel had. Honing heeft ook een schimmelwerende werking. Stalgenoten van haar waren er wat lacherig over (kreeg nog een Klazien uut Zalk opmerking hier en daar :+ ) maar het hielp wel als een tierelier. Alleen kreeg het paard op een gegeven moment ook door dat hij het op kon likken, dat er een lekker zoet smaakje aan zat.

Dus het proberen waard, zeker als het bij een aantal paarden bewezen goede resultaten behaalt. Alleen bij het ene paard zal het beter werken als bij het andere mi.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:37

Voor mij is rotstraal sinds 2 maanden een nieuw "fenomeen". Paard staat al jaren op dezelfde stal en heeft al jaren dezelfde hoefsmid, geen ander voer gekregen, stalbedekking hetzelfde. Nooit last gehad tot eind deze zomer. Tandpasta geprobeerd maar helaas, dure egyptische zalf gekocht die moeilijk uit de fles te krijgen is maar ook dat helpt niet. Nu lees ik hier dat honing kan helpen.

Vraagje: heb een potje propolis staan (honingzalf) zou dat ook goed zijn, of moet ik gewone honing erop doen?

En vraagje 2: kun je ook van binnenuit iets tegen rotstraal doen? Extra supplement of juist iets niet geven wat het verergerd?